صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰  ، 
کد خبر : ۲۹۹۴۱۵

حرف روز/ معتبرسازی جنگ برای مهار ایران

آمریکایی‌ها در راستای معتبرسازی تهدید علیه ایران همواره تلاش کرده‌اند این نکته انحرافی و تهدید نخ‌نما شده را برای مسئولان و مردم ایران جا بیندازند که «همه‌ گزینه‌ها روی میز است.» رئیس‌جمهور جدید آمریکا هم برای عقب نماندن از این قافله بلاهت، گفته است[...]
پایگاه بصیرت / فتح‌الله پریشان
یادداشت: آمریکایی‌ها در راستای معتبرسازی تهدید علیه ایران همواره تلاش کرده‌اند این نکته انحرافی و تهدید نخ‌نما شده را برای مسئولان و مردم ایران جا بیندازند که «همه‌ گزینه‌ها روی میز است.» رئیس‌جمهور جدید آمریکا هم برای عقب نماندن از این قافله بلاهت، گفته است: «همه گزینه‌ها درخصوص توافق با ایران بر روی میز است» و مقامات اروپایی نیز که مانند همیشه، سیاست رله کردن نقشه آمریکایی‌ها را عهده‌دار بوده‌اند، گفته‌اند اگر برجام نبود، جنگ نظامی علیه ایران حتمی بود.
اما به راستی آمریکا امروز در موقعیتی قرار دارد که بتواند جبهه جدیدی در منطقه آشوب‌زده غرب آسیا، آن هم به روی جمهوری اسلامی ایران باز کند؟ پاسخ این پرسش اساسی در پرتو بررسی شعارها و وعده‌های کارزار انتخاباتی ترامپ و برآورد وضعیت کنونی آمریکا به دست می‌آید.
ترامپ در نقد آمریکا گفت، ما در حالی ۶ تریلیون دلار صرف جنگ بی‌حاصل در منطقه خاورمیانه کرده‌ایم که می‌توانستیم با آن آمریکا را دو بار بسازیم. بیش از ۲۰ تریلیون دلار بدهکاریم، در حالی که وارث جاده‌های تخریب شده، ناوگان هوایی فرسوده و فرودگاه‌های جهان سومی هستیم و... . ارتش آمریکا نیز به تازگی اعلام کرده است نیروی زمینی این کشور بیش از ۴۰ درصد توان رزمی ندارد و بخش عمده‌ای از هواپیماهای نیروی هوایی فرسوده هستند و ارتش هزینه بازسازی آنها را ندارد و...، این بخشی از وضعیت «شیر بی‌یال و اشکم» آمریکای امروز است که گفتنش ترامپ را کاخ‌نشین کرده است.
امروز آمریکایی‌ها از توان اجماع‌سازی جهانی علیه ایران اسلامی، مانند زمان حمله به عراق و افغانستان و حتی محوریت ائتلاف علیه سوریه برخوردار نیستند و اقتصاد بهم ریخته آمریکا توان تحمل هزینه‌های یک جنگ جدید را ندارد. چگونگی پاسخ ایران هم ابهام بزرگی برای مسئولان نظامی این کشور است.
پیگیری سیاست جایگزینی که از مسیر معتبرسازی تهدید و هزینه کمتر بتواند ایران را مهار و کنترل کند، محور طراحی اتاق‌های فکر آمریکایی است که نگه داشتن شمشیر داموکلس «جنگ و صلح» بر سر ایران و تقویت نسخه وطنی آن با عنوان «آشتی ملی» در انتخابات برای روی کار آوردن میانه‌روها، یکی از این سیاست‌هاست!        

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات