تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷  ، 
کد خبر : ۲۹۹۴۳۵
واكنش به طرح آمريكا براي ايجاد منطقه پرواز ممنوع

لاوروف: نمي‌گذاريم سناريوي ليبي در سوريه تكرار شود

(روزنامه جوان - 1395/11/12 - شماره 5017 - صفحه 15)

در پي تلاش امريكا و متحدانش براي ايجاد «منطقه امن در سوريه» روسيه نگراني خود را نسبت به اين مسئله ابراز كرد. وزيرخارجه روسيه با هشدار نسبت به اجراي سناريوي ليبي در سوريه گفت كه مسكو اجازه نخواهد داد از اين طرح براي براندازي دولت دمشق استفاده شود.

در شرايطي كه روسيه با كمك ايران و تركيه تلاش مي‌كند با مذاكرات سياسي به بحران شش ساله سوريه پايان دهد، امريكا به دنبال اجراي سناريوهاي ديگري در سوريه است كه ممكن است به تشديد درگيري‌ها دامن بزند. هرچند مقامات روسيه بارها هشدار داده‌اند كه بحران سوريه راه حل نظامي ندارد اما به نظر مي‌رسد دولت جديد امريكا سعي دارد با ايجاد «منطقه پرواز ممنوع» سناريوي ليبي را در سوريه تكرار كند كه اين مسئله واكنش كرملين را در پي داشته است. سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه اعلام كرد كه مسكو درباره جزئيات طرح واشنگتن درباره ايجاد مناطق امن در سوريه از آن توضيح خواهد خواست و آماده بررسي اجراي اين طرح مشروط به موافقت دمشق با آن است. او در عين حال تأكيد كرد كه مسكو اجازه نخواهد داد از اين طرح براي براندازي دولت دمشق استفاده شود.

به گزارش شبكه اسكاي نيوز، لاوروف روز دوشنبه در سخناني با بيان اينكه اجراي اين برنامه تكرار سناريوي ليبي است، اظهار داشت: «دولت جديد امريكا اين طرح را برخلاف طرح‌ها و ايده‌هاي قبلي‌ كه در مراحل قبل مطرح مي‌كرد، ارائه كرده، منظورم اين است كه طرح‌هايي ويژه درباره ايجاد سكويي خاص در خاك سوريه براي ايجاد دولتي جايگزين و استفاده از آن به عنوان ابزاري براي براندازي نظام كنوني سوريه.

روسيه هيچ گاه اجازه وقوع چنين امري را در سوريه نمي‌دهد. اين سناريو كپي‌برداري از وقايع ليبي است كه بر اساس آن چنين سكويي در بنغازي ايجاد شد و از آن براي براندازي نظام معمر قذافي استفاده شد و همچنين بهانه‌اي شد براي مداخله نظامي و نقض آشكار قطعنامه بين‌المللي.» مداخله ناتو در ليبي اگرچه به سرنگوني نطام قذافي منجر شد اما با گذشت شش سال از اين اقدام درگيري‌ها در ليبي همچنان ادامه دارد و دولت باثباتي در اين كشور وجود ندارد. همزمان با ورود دونالد ترامپ، به كاخ سفيد برخي منابع از تصميم واشنگتن براي ايجاد منطقه امن در سوريه خبر دادند كه واكنش تند روسيه را در پي داشت. رئيس دستگاه سياست خارجي روسيه در ادامه به تماس تلفني اخير ولاديمير پوتين و دونالد ترامپ، رؤساي جمهور روسيه و امريكا اشاره كرد و گفت: «اين تماس بر مبارزه با داعش، اوضاع سوريه و برخي مسائل ديگر متمركز بوده است.»

تلاش واشنگنتن براي ايجاد منطقه امن در سوريه درحالي است كه كشورهاي روسيه، ايران و تركيه در هفته‌هاي اخير با آوردن معارضان سوري به پاي ميز مذاكره، چهارم بهمن نشستي را در آستانه، پايتخت قزاقستان برگزار كردند. واشنگتن سعي دارد با ايجاد منطقه امن در سوريه سناريوي ليبي در اين كشور را تكرار كند اما مقامات مسكو بارها نسبت به اجراي چنين سناريويي هشدار داده‌اند. تلاش امريكا براي ايجاد منطقه امن در سوريه درحالي است كه ارتش سوريه و نيروهاي مقاومت در ماه‌هاي اخير توانسته‌اند با آزادي شهر استراتژيك حلب دست برتر را پيدا كنند. تلاش براي براندازي دولت سوريه در شرايطي است كه دونالد ترامپ بارها در سخنراني‌هاي تبليغاتي خود گفته بود كه تمركز اصلي دولت وي بر مبارزه با داعش در سوريه خواهد بود و نه بركناري بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه.

تلاش سعودي براي ايجاد منطقه امن

هرچند دولت جديد امريكا به طور رسمي ايجاد منطقه امن در سوريه را اعلام نكرده است اما به نظر مي‌رسد، متحدان اين كشور در منطقه تلاش مي‌كنند رئيس‌جمهور جديد امريكا را به اجراي چنين سناريويي وادار كنند. سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان در تماس تلفني با دونالد ترامپ درباره پاره‌اي از مسائل از جمله تقويت روابط و همكاري‌هاي دوجانبه، مبارزه با تروريسم و پرونده‌هاي خاورميانه گفت‌وگو كردند.

به گزارش رويترز، دونالد ترامپ در اين تماس تلفني كه اولين گفت‌وگوي وي با ملك سلمان از زمان روي كارآمدنش است، درباره حمايت از ايجاد منطقه امن در سوريه و يمن توافق كرد. براساس بيانيه كاخ سفيد «ترامپ مسئله ايجاد مناطق امن در سوريه و يمن و كمك به آوارگاني را كه به خاطر درگيري‌ها از منازلشان مهاجرت كرده‌اند مطرح و ملك سلمان نيز با آن موافقت كرد. دو طرف همچنين بر عمق و تحكيم روابط استراتژيك ميان امريكا و عربستان تأكيد كردند.» عربستان بزرگ‌ترين حامي تروريست‌هاست كه همچنان به بركناري بشار اسد از قدرت اصرار دارد و پيگيري اين سياست با پيشروي نيروهاي مقاومت و كنار گذاشته شدن سعودي‌ها از مذاكرات سياسي سوريه بيش از پيش در دستور كار قرار گرفته است.

توافق ميان دولتمردان ايران و روسيه

وزير خارجه روسيه بر تداوم همكاري ايران و روسيه در راستاي حل سياسي و ديپلماتيك بحران سوريه تأكيد كرد. سرگئي لاوروف ديروز پيامي براي همايش 515 سال روابط تاريخي ايران و روسيه، صادر كرد و نوشت: ‌«ايران همسايه مهربان و شريك ديرين روسيه است و ويژگي سازنده روابط روسيه و ايران را كه بر اصول برابري حقوق، احترام متقابل دوستي و اعتماد متكي است ارج مي‌نهيم. توسعه پيش رونده همكاري دوجانبه در همه حوزه‌ها از سياست خارجي، دفاعي و اقتصاد و فرهنگ را با خرسندي تأييد مي‌كنيم.» وي افزود: «طبق توافق‌هاي حاصل شده رهبران دولت‌هاي ما، قصد ادامه فعاليت مشترك در جهت تكامل آتي همكاري‌هاي دو‌جانبه، جست‌وجوي پاسخ‌هاي مؤثر به مشكلات مبرم دستور كار جهاني و ‌منطقه‌اي از جمله مبارزه با تروريسم بين‌المللي و افراطي‌گري، حل و فصل سياسي ديپلماتيك وضعيت سوريه داريم.»

http://javanonline.ir/fa/news/835957

ش.د9503740

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات