تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹  ، 
کد خبر : ۲۹۹۴۴۷

منطقه امن، استراتژی جدید آمریکا برای رخنه در سوریه

آمریکا که از نقش مقتدرانه ایران در منطقه هراسناک است سعی دارد با تشکیل منطقه‎ای امن در سوریه، قدرت تحلیل رفته خود را بازیابی کند.
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری "اسپوتینک"، دونالد ترامپ برای جلوگیری از ورود آوارگان به آمریکا به دنبال تشکیل منطقه‌ای امن در سوریه و سایر کشورهای بحران زده منطقه است.

رئیس جمهور آمریکا در جمع هوادارانش در میتینگ "آمریکا را دوباره بزرگ خواهیم کرد" هدف اصلی خود از تشکیل مناطق امن در سوریه و سایر کشورهای جنگ زده را تامین امنیت آوارگان و توقف بحران مهاجرت اعلام کرد و افزود: «این طرح، تروریست‌های بالقوه را از خاک آمریکا دور نگه‌ می‌دارد، ما می‌خواهیم این مناطق را ایجاد کنیم به جای اینکه ده‌ها هزار تن از ساکنان این کشورها به آمریکا بیایند. ما می‌خواهیم مردم ما را دوست داشته باشند. ما از مردم می‌خواهیم تا در کشورهایشان بمانند ما نمی‌خواهیم مردم فکر بد درباره ما داشته باشند».

در این سخنرانی دونالد ترامپ بار دیگر از تصمیمات اخیرش در خصوص منع ورود اتباع هفت کشور مسلمان به آمریکا پافشاری کرد و تاکید داشت که هزینه ایجاد مناطق امن در سوریه و کشورهای جنگ‎زده بر عهده کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس خواهد بود. در همین راستا "سیریانیوز" در گزارشی نوشت: اردوغان رئیس جمهور ترکیه در پایان سفرش به قطر، بحرین و عربستان، از حمایت رسمی ریاض برای ایجاد منطقه امن در سوریه خبر داد. 

زیاده خواهی های واشینگتن در سوریه

دونالد ترامپ که از دوران تبلیغات انتخاباتی در آمریکا با اظهارات برآمده از ناپختگی سیاسی‌اش ساختارهای قدرت در آمریکا را به چالش کشیده بود، پس از پیروزی در انتخابات و آغاز دوران ریاست جمهوری‎اش، با همان ادبیات سلطه جویانه همیشگی روسای سابق جمهور ایالات متحده، این‌بار بدون دوراندیشی، دست به اقداماتی زد که نه تنها مردم کشورهای مختلف جهان را بر آشفت بلکه با اعتراض گسترده مردم آمریکا نیز مواجه شد، یکی از این اقدامات موضوع منع صدور روادید برای اتباع ایران و شش کشور عرب مسلمان بود.

اگرچه چندی بعد با رای سه قاضی فدرال، این فرمان به تعویق افتاد که عصبانیت شدید ترامپ را به همراه داشت، اما آمریکا برای ترمیم این شکست و تسلط بیشتر بر خاورمیانه به اصطلاح جدید و توازن قدرت میان آمریکا و در طرف دیگر ایران و روسیه در سوریه، بحث ایجاد منطقه امن در این کشور را مطرح ساخت.

تشکیل منطقه امن در راستای تجزیه سوریه

زیاده خواهی های واشینگتن در سوریه

 "سیدهادی سید افقهی" کارشناس مسائل بین الملل در گفت‎وگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران جوان پیرامون تصمیم دونالد ترامپ در خصوص تشکیل منطقه امن در سوریه با اشاره به اینکه این روزها تشکیل منطقه امن طرفدارهای زیادی پیدا کرده است اظهار داشت: دولت آمریکا که طرح خاورمیانه جدید را در دستور کار خود قرار داده است به دنبال تجزیه سوریه می باشد، از سوی دیگر ترکیه نیز از حامیان طرح منطقه امن می باشد چرا که در یک سوریه یکپارچه قادر به پیاده سازی سیاست هایشان نخواهند بود، به همین دلیل تجزیه سوریه را به نفع خود می دانند. 

وی ادامه داد: در این میان تروریستها نیز در صورت ایجاد منطقه امن در سوریه قادر به تجهیز، سازمان دهی و تجدیدقوای نیروهای خود در آنجا خواهند بود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در انتها با تاکید بر اینکه جلوگیری از مهاجرت به داخل آمریکا نیز از دیگر اهداف دونالد ترامپ برای ایجاد منطقه امن می‌باشد، افزود: قطعا ایران، روسیه و دولت سوریه اجازه چنین کاری را نخواهند داد؛ حلب برای آمریکا ومتحدانش سکوی پرتابی بود برای ایجاد منطقه امن در سوریه، اما ایران و نیروهای مقاومت با همکاری روسیه با مقاوت سخت و آزاد سازی حلب مانع از این اقدام شدند که در نتیجه ضربه سنگینی بر آنها وارد کردند.

زیاده خواهی های واشینگتن در سوریه

با کنار هم قراردادن عدم حضور آمریکا در نشست آستانه و اصرار آنها برای حضور در آن و از طرفی طرح تشکیل منطقه امن درسوریه در پازل تحولات این کشور می‌توان دریافت که دولت آمریکا از قدرت ایران و روسیه در مناسبات منطقه‌ای بالاخص سوریه، بسیار نگران بوده و با مطرح کردن سیاست منطقه امن در این کشور تلاش می‌کند حاشیه امنی برای ادامه حیات و فعالیت گروه‌های تروریستی ایجاد کند تا از این رهگذر حضور پررنگ و سهم خواهی بیشتری در بحران سوریه داشته باشد. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات