بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹  ، 
کد خبر : ۲۹۹۴۴۹

بیوتروریسم تهدیدی بزرگ‌تر از جنگ هسته‌ای در جهان!

بیل گیتس در جمع سیاستمداران در کنفرانس مونیخ باز هشدار داد که بیوتروریسم از آنجایی که می‌تواند در مدت‌زمانی کوتاه موجب نابودی ده‌ها میلیون انسان شود، خطری حتی بزرگ‌تر از جنگ هسته‌ای و گرمایش جهانی برای آینده جهان است.
به گزارش پارسینه به نقل از مجله اکسپرس، بیل گیتس، بنیان‌گذار مایکروسافت که بخش بزرگی از زندگی‌اش را وقف مقابله با ویروس‌های اپیدمیک و بیماری‌های مُسری و حل معضلات بنیادین بشر از جمله آب آشامیدنی سالم کرده، حالا سفیر آگاهی‌بخشی پیرامون تهدیدهای بی‌کران بیوتروریسم شده است. 

او پیش‌تر در کنفرانس داووس و چند روز پیش در کنفرانس امنیتی مونیخ، در حلقه پرنفوذترین چهره‌های سیاسی و اقتصادی جهان گفت با توسعه توانمندی‌های علمی در زمینه مهندسی ژنتیک، ممکن است اپیدمی آینده ویروسی باشد که به سادگی از روی صفحه نمایش یک کامپیوتر فعال می‌شود و میلیون‌ها قربانی می‌گیرد.

بیوتکنولوژی یا زیست‌فن‌آوری اگر در دستان تروریست‌ها قرار گیرد و از آن برای ویرایش ژن‌ها با هدف افزایش توان ویرانگری ویروس‌ها استفاده شود، با پیچیدگی‌های بسیار کمتری از تولید تسلیحات هسته‌ای، می‌تواند خساراتی ویرانگرتر از آن به بار بیاورد. 

بیل گیتس هشدار می‌دهد که هیچ کشوری روی کره زمین برای رویارویی با این تهدید قریب‌الوقوع آماده نیست. او می‌گوید اگر تروریست‌ها به فن‌آوری ویرایش ژنتیکی دست یابند می‌توانند فاجعه‌ای خلق کنند که بر اثر آن ده‌ها میلیون نفر در کمتر از یک سال جان‌شان را از دست بدهند.

به گفته بیل گیتس «دولت‌های جهان باید همان‌گونه که برای جنگ آماده می‌شوند، خود را برای مقابله با این اپیدمی‌ها آماده کنند.» بیوتروریست‌ها می‌توانند مثلا با تلفیق ژنتیکی دو گونه آنفلوانزا که هم شیوع پرشتاب‌تری دارد و هم مبتلایان را در مدت‌زمانی کوتاه‌تر از پا درمی‌آورد، هر جایی از دنیا را که می‌خواهند از پا دربیاورند.
 
بیوتروریسم تهدیدی بزرگ‌تر از جنگ هسته‌ای در جهان!

این فقط یک نمونه از احتمالات بی‌حد و حصری است که پیش‌روی جهان خواهد بود. چنین ویروسی به مراتب خطرناک‌تر از بمب هسته‌ای است، چون از زمان آغاز شیوع آن، هر لحظه‌اش همچون انفجاری اتمی قربانی می‌گیرد، اما با این حال هیچ مکانیسمی برای رویارویی با چنین بحرانی در هیچ جای جهان تدوین نشده است. به گفته اپیدمی‌شناسان، ویروس‌های مُسری بیماری‌زا اگر در دستان بیوتروریست‌ها قرار گیرند می‌توانند سالانه تا ۳۰ میلیون نفر را به کام مرگ بکشند و این اتفاق ممکن است در ۱۰ یا ۱۵ سال آینده رخ دهد.

به گزارش واشنگتن‌پست، پیتر سالاما، دبیر کل سازمان بهداشت جهانی هم با اشاره به دوره‌ای که بیماری‌های شایعی نظیر طاعون و وبا فجایع بزرگی در دنیا رقم زدند و اروپا را در رکودی ۲۰۰ ساله فرو بردند، هشدار داد که دولت‌ها باید کوشش بیشتری برای رویارویی با این تهدیدات بکنند.

اگرچه با پیشرفت‌های چشمگیر بشر در زمینه بهداشت و تکنولوژی، تعداد کسانی که به خاطر بیماری‌ها یا خشونت جان می‌بازند سیری اکیدا نزولی در پیش گرفته، اما از سوی دیگر سرعت گسترش اپیدمی‌های ویروسی به‌طور چشمگیری افزایش یافته است. 

بنیاد بیل و ملیندا گیتس که از سال ۲۰۰۰ تاسیس شده و کمک‌های بزرگی به توسعه پژوهش‌ها پیرامون بیماری‌های مرگ‌بار در سراسر جهان کرده، از دو سال پیش که «ابولا» جان هزاران نفر را گرفت و دولت‌های غرب آفریقا را در بن‌بست قرار داد، بیش از پیش نگران آمادگی دولت‌ها برای مقابله با چنین بیماری‌های فراگیری بوده‌اند و برای دگرگون کردن وضعیت تلاش‌های بسیاری کرده‌اند. 

بیل گیتس می‌گوید جهان به «زرادخانه‌ای از تسلیحات جدید» برای مقابله با تهدید بیوتروریسم نیاز دارد که یکی از آنها برگزاری مانورهایی نظیر مانورهای نظامی برای درک ماهیت ویروس‌هاست. گذشته از این، واکسن‌ها هم باید در زمان کمتری تولید شوند و همکاری‌های اطلاعاتی میان دولت‌ها برای رفع و دفع خطر باید تقویت شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات