صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱  ، 
کد خبر : ۲۹۹۴۷۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها 4 اسفند

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): مقاومت توانسته مسئله فلسطین را زنده نگه دارد. مهم‌ترین دستاورد مقاومت ایجاد مانع اساسی در برابر پروژه‌های صهیونیستی است.(1395/12/3)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز     
جبهه مردمي و انتخابات 96

تا برگزاري دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري در اريبهشت ماه سال 1396 کمتر از سه ماه باقي‌ مانده و فضاي سياسي کشور به تدريج آماده برگزاري رقابت‌های انتخاباتي خواهد شد. در اين بين، مجموعه‌ای با عنوان «جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي» اعلام موجوديت کرده که از شکل‌گيري صورت‌بندي جديدي از رقابت سياسي در انتخابات آتي حکايت دارد.
تشکيل جبهه مردمي نيروهاي انقلاب را مي‌توان پاسخي به اين ضرورت تاريخي دانست که باید اهداف نيروهاي ارزشي را در قالب مجموعه‌اي فراگيرتر دنبال کرد. جبهه‌ نوپايي که هرچند از درون اردوگاه اصولگرايان برخاسته است، اما دامنه تأثيرگذاري خود را فراتر از آن و در سطح تمامي نيروهاي ارزشي و توده‌هاي جامعه قرار داده است.
اين جبهه از توانايي‌هايی برخوردار است که مي‌تواند بر ضريب موفقيت آن بيفزايد. از جمله آنکه سازوکار عملکرد خود را نه از بالا به پايين که از پايين به بالا و از دل توده‌هاي جامعه و نيازهاي آنان تعريف کرده و در تلاش است تا برآيند مطالبات مردمي را به منزله شعارها و برنامه‌هاي خود در انتخابات قرار دهد. نامزد انتخاباتي اين جريان نيز در نهايت از فرآيندي مردم‌سالار نه نخبه‌گرا تعيين می‌شود.
گفتنی است، اين جبهه پس از اعلام موجوديت، تلاش کرد تا تشکيلات خود را در سراسر کشور ساماندهي کرده و آماده برگزاري اولين مجمع عمومي خود در اسفند ماه باشد. اين نشست کليدي با حضور سه هزار نفر از نمايندگان مردمي از سراسر کشور در تهران برگزار خواهد شد.
در اين مجمع، شوراي مرکزي جبهه مردمي با رأي نمايندگان منتخب مردم در شهرها و از اقشار مختلف انتخاب خواهد شد و در ادامه از ميان نزدیک به 50 گزينه نامزدهاي رياست‌جمهوري، 10 نفر که بيشترين رأي را داشته باشند، به عنوان گزينه‌هاي اصلي معرفي خواهند شد. فرآيندي که در نهايت از 10 نفر به يک نفر ختم خواهد شد.
اين مجمع اگر مبتني بر آرمان‌هاي خود که مردمي بودن و انقلابي بودن دو رکن اصلي آن است؛ استوار بماند، مي‌تواند چشمانداز روشني براي انتخابات آتي کشور پيش‌روي نيروهاي ارزشي جامعه ترسيم کند.

▼ گزارش روز
مسئولیت همگانی

مسئولان بی‌کفایت در دولت‌های مختلف، موج‌سواری‌های سیاسی بر مسئله مهم محیط‌زیست به جای کمک به جلوگیری از ایجاد بحران‌ها، خلل‌های ناشی از تغییرات ناخوشایند در زیست‌بوم کشور، بی‌توجهی عمومی به مسائل محیط‌زیست و... نتیجه‌اش شده است آنچه امروز در خوزستان شاهد آن هستیم؛ مسئله‌ای که اگر امروز برای آن چاره‌ای اندیشیده نشود، سال‌های بعد بر حجم و گستردگی آن افزوده خواهد شد! اما چه کسی یا کسانی باید این درد را درمان کنند؟ پاسخ روشن و واضح این پرسش این است که در درجه اول مسئولان در بخش‌های مختلف کشور، از جمله دولت و به ویژه حوزه محیط‌زیست، کشاورزی و صنعت باید در این زمینه برنامه‌ریزی کنند؛ اما آیا این به معنای سلب مسئولیت از مردم است؟ قطعاً خیر؛ حال این پرسش مطرح می‌شود که مسئولیت و سهم ما در حل یا بهبود شرایط محیط‌زیست چیست؟
مهم‌ترین و اصلی‌ترین وظیفه و سهم تک‌تک ما این است که به پیامدهای زیست‌محیطی رفتارهای خود فکر کنیم و بکوشیم به گونه‌ای عمل کنیم که کمترین آسیب و اثر سوئی را به محیط پیرامون خود وارد کنیم، از اصلاح الگوی مصرف آب که مهم‌ترین راه برای جلوگیری از وقوع خشکسالی و ایجاد پدیده‌ای، چون ریزگردهاست تا رها نکردن زباله در طبیعت، استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی و... . اما موضوع دیگری هم وجود دارد که می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های حرکت‌های مردمی و حضور جهادی و انقلابی به حل مشکلات محیط‌زیستی کمک کرد؛ مانند پیشنهادی که روزهای گذشته در شبکه‌های اجتماعی  مبنی بر استفاده از ظرفیت اردوهای راهیان نور به مناطق جنوب کشور (که به زودی آغاز خواهد شد)، مطرح شد؛ طرحی با عنوان «هر زائر، یک درخت» که طی آن هر یک از هموطنان‌مان که برای بازدید از یادمان‌های دفاع مقدس به جنوب کشور سفر می‌کند، یک درخت می‌کارد تا در کنار این سفر معنوی یک گام در حوزه حل مشکلات خطه سرافراز خوزستان نیز برداشته شود؛ طرحی که اجرایی شدن آن با کمی درایت و مدیریت و برنامه‌ریزی دست‌یافتنی است.

▼ اخبار ویژه 
حمله به ایران، آخرین جنگ آمریکا!

پایگاه آمریکایی «کنسرسیوم‌نیوز» با انتشار گزارشی از سیاست‌های جنگ‌افروزانه ایالات متحده انتقاد کرده و ضمن خطرناک دانستن حمله به ایران، نوشته است: «ایران اکنون به مثابه قدرت محوری در خاورمیانه ظاهر شده است. باید از تاریخ درس گرفت؛ جنگ علیه ایران تنها سبب تضعیف بیشتر قدرت ایالات متحده خواهد شد. آمریکا در هشت سال ریاست‌جمهوری اوباما نیز با دستکش‌های مخملی به تجاوز خود به کشورهای دیگر ادامه داد؛ اما اکنون ترامپ دستکش‌های مخملی را کنار نهاده و مشت آهنین نظامی‌گری آمریکا را به نمایش گذاشته است. باید گفت که جنگ آمریکا علیه ایران می‌تواند آخرین نظامی‌گری آمریکا باشد.»

ادعای مضحک رژیم سعودی علیه ایران
به تازگی برخی رسانه‌های غربی از تشکیل یک ناتوی عربی علیه ایران به سرکردگی عربستان سخن به میان آورده‌اند. غافل از اینکه سعودی‌ها حداکثر می‌توانند سخنگوی پنج درصد اعراب به شمار آیند؛ بزرگ‌ترین کشور عربی در جهان مصر است و از عراق و سوریه و لبنان تا مصر و الجزایر و… که بیش از 90 درصد جمعیت عرب‌ها را تشکیل می‌دهند، هیچ یک گوش به فرمان عربستان سعودی نیستند.
 
▼ اخبار
1ـ ایثار، اسم رمز عبور از مشکلات است
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در یادواره شهید آیت‌الله فضل‌الله محلاتی و 330 شهید شهرستان محلات اظهار داشت: شهید محلاتی تن به ذلت نداد و در برابر تهدید هواپیمایش که از او می‌خواست بین فرود در بغداد یا اسقاط هواپیما، یکی را انتخاب کند، شهادت در آسمان را برگزید. سرلشکر رضایی افزود: ما امروز از ایستگاه امنیت و دفاع و سیاست گذشته‌ایم و از سایر ایستگاه‌ها نیز با هدایت‌های رهبر معظم انقلاب، سرافرازانه عبور خواهیم کرد. ایران اکنون افزون بر اینکه می‌تواند از خود دفاع کند، به عراق و سوریه در حوزه دفاعی نیز کمک مستشاری می‌دهد. رضایی با اشاره به برخی مشکلات پیش آمده در روزهای اخیر، گفت: بحران ریزگردها در اهواز، سیل در بوشهر، ناهماهنگی در پرواز هواپیماهای مشهد، حادثه تلخ پلاسکو و مسئله بیکاری، کلکسیونی از ناکارآمدی است که نشان می‌دهد با افکار جناحی نمی‌‌توانیم کارها را پیش ببریم؛ بلکه باید امثال شهید محلاتی به میدان بیایند و جوانان مؤمن و انقلابی کار را به دست بگیرند. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: باید به روحیه انقلابی‌گری و برادری برگردیم و با اسم رمز «ایثار» از مشکلات و مسائل بزرگ عبور کنیم.

2ـ ظرف چند دقیقه کشتی‌های آمریکا را غرق می‌کنیم
«ینس استولتنبرگ» دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت: این ائتلاف قصد دارد حضور نظامی و اطلاعاتی خود در دریای سیاه را تقویت کند. ژنرال «ولادیمیر روماننکو» فرمانده سابق ناوگان دریای سیاه ارتش روسیه در واکنش به این اظهارات گفت: «موشک‌هایی که ما در دریای سیاه داریم، بسیار دقیق هستند و کشتی‌های آمریکایی چند دقیقه بیشتر دوام نمی‌آورند.» گفتنی است، در حال حاضر ناوگان دریای سیاه ارتش روسیه به موشک‌های هدایت‌پذیر «بال» و «باستیون» مجهز است. این دو موشک فراصوت برای هدف قرار دادن اهداف بزرگ و سنگین طراحی شده‌اند و قابلیت تخریب بسیار بالایی را دارند.

3ـ یارانه انتخاباتی دولت رسید!
هیئت دولت در مصوبه‌ای برخی دستگاه‌های اجرایی، از جمله وزارت راه و شهرسازی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان برنامه و بودجه کشور، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، وزارت کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را مکلف کرد تا از تأمین مسکن گروه‌های کم درآمد در دو قالب «مسکن اجتماعی» و «مسکن حمایتی» حمایت کنند. بر اساس این مصوبه کمک‌ هزینه اجاره خانوارهای کم‌درآمد نیز ماهیانه تا دو میلیون ریال برای شهرهای زیر ۵۰۰ هزار نفر و تا چهار میلیون ریال (با افزایش سالیانه ۱۰ درصد) برای شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر تعیین شد.

▼ تا انتخابات

اسماعیل شجاعی، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه از انتخاب «علی جنتی» به ریاست ستاد انتخابات ریاست‌جمهوری این حزب خبر داد. وی درباره برنامه انتخاباتی حزب اعتدال گفت: فعلاً جلسات منظمی با شورای عالی اصلاح‌طلبان نداشته‌ایم؛ اما هدف کلی، تعامل جدی با این شوراست. بنا داریم ائتلاف ۹۲ که در سال 1394 با عنوان فهرست امید فعالیت می‌کرد، در سال 1396 هم ادامه پیدا کند. همچنین، قصد داریم در انتخابات شوراها، فهرستی مشترک با اصلاح‌طلبان بدهیم.
مرضیه وحیددستجردی، سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب در یک نشست خبری گفت: 50 نفر برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری به جبهه مردمی نیروهای انقلاب معرفی شده‌اند. وی در ادامه با تأکید بر همراهی همه نامزدهای جریان اصولگرایی با این جبهه افزود: در حال حاضر تنها آقای جلیلی همراه نشدند که امید داریم همراهی کنند، بقیه کاندیداها با جبهه همراهی کرده‌اند.

▼ اخبار کوتاه
روزنامه آمریکایی «لس‌آنجلس تایمز» ضمن انعکاس برخی انتقادات از روحانی، در تحلیل کوتاهی نوشت: «بهبود وضعیت اقتصادی با شکست روبه‌رو شده و امضای برجام و نزدیک شدن به غرب، نتوانسته است اوضاع اقتصادی را سامان دهد. در ماه گذشته نیز هاشمی‌رفسنجانی، مهم‌ترین حامی خود را از دست داده است. وی سیاستمدار توانایی بود؛ اما شاگردش، روحانی کشور را به خوبی اداره نکرد. بیکاری همچنان در حال افزایش است و قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است.»
«محمد عبدالرحمن شرف‌الدین» کارشناس اقتصادی یمن گفت: عربستان به واسطه رئیس‌جمهور فراری یمن و با همکاری شرکت نفت و گاز فرانسوی «توتال» دست‌کم 63 درصد از نفت یمن را به سرقت می‌برد. وی ضمن درخواست از دادگاه عالی یمن برای صدور حکم علیه منصور هادی، افزود: عربستان با پول‌هایی که از ملت یمن به سرقت می‌برد، سلاح خریداری کرده و مزدورانی را برای کشتار این ملت مظلوم اجاره می‌کند.
اولین سری جنگنده‌های T 50 ساخت کره جنوبی حدود یک هفته پیش در بندر ام‌القصر در جنوب عراق تحویل داده شد تا در آینده نزدیک به پایگاه هوایی در «الصویره» در شمال استان واسط انتقال داده ‌شوند. عراق و کره جنوبی در سال 2013 قرارداد خرید 24 فروند از این نوع جنگنده‌ها را منعقد کرده بودند.
ماری لوپن، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه و رهبر حزب جبهه ملی (راست افراطی) به دلیل خودداری از گذاشتن حجاب، از دیدار با مفتی (روحانی ارشد) این کشور منصرف شد. گفتنی است، لوپن در دفتر مفتی حاضر شد، اما وقتی از او خواسته شد که روسری سر کند، این درخواست را رد و دفتر را ترک کرد.
الکساندر نوآک، وزیر انرژی روسیه گفت: حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال 2016 با افزایش 70 درصدی به 2/2 میلیارد دلار رسید. نوآک افزود: با وجود پویایی مثبت، روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه میان دو کشور کافی نیست و دو طرف متعهد شده‌اند تمامی اقدامات ممکن را برای توسعه بیشتر همکاری‌ها انجام دهند.
«یوری استاویتسکی» فرمانده نیروهای نظامی مهندسی روسیه اعلام کرد: تروریست‌های سوریه در حال سازماندهی تولید گسترده بمب‌های دست‌ساز و مین‌های ضد نفر هستند و با جدیت برای یک «جنگ با مین» آماده می‌شوند.
با مصوبه مجلس شورای اسلامی برای اختصاص یک درصد از درآمدهای نفتی به توسعه شبکه ریلی، سالیانه نزدیک به یک میلیارد دلار در این بخش هزینه می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات