تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶  ، 
کد خبر : ۲۹۹۴۸۱
انتظار افکار عمومی از کنفرانس خبری امروز

آقای رئیس‌جمهور! لطفا به این 12 سؤال پاسخ بدهید

(روزنامه كيهان - 1395/10/28 - شماره 21538 - صفحه 2)

بعد از ظهر امروز رئیس‌جمهور محترم با اصحاب رسانه کنفرانس خبری دارد و قرار است به پرسش‌های آنها پاسخ بدهد. ظاهرا بهانه این نشست خبری، سالروز اجرای برجام است. پیش‌بینی می‌شود این بار هم مثل همه گفت‌وگو‌های خبری، بخش مهمی از وقت به سخنان آغازین رئیس‌جمهور محترم اختصاص یافته و بعد هم سؤالاتی از سوی خبرنگاران محترم بیان شود و طبیعتا هم پرسش‌ها مجال طرح و پاسخ پیدا نکند.

اما افکار عمومی سؤالات خودش را دارد و به‌دنبال پاسخی برای آنهاست و اگر به هر دلیلی در یک گفت‌وگوی خبری، اجازه طرح آنها داده نشود یا ملاحظه‌ای باشد که فقط برخی پرسش‌های منتخب، روتین و کانالیزه اجازه طرح بیابند، نمی‌توان آن را دلیلی بر این دانست که همه پرسش‌ها همان‌ها بود که منتخب و گزینشی طرح شد.

کیهان به منظور کمک به رئیس‌جمهور محترم و رساندن بدون واسطه صدای مردم به وی و برطرف کردن مشکلاتی مثل محدودیت وقت و... که باعث عدم طرح سؤالات می‌شود، 12 سؤال از بین ده‌ها و صدها سؤالی که در زمان‌های مختلف از سوی مردم با ما در میان گذاشته شده را مطرح می‌کند، به امید آنکه پاسخ درخور و البته دقیق و بی‌حاشیه‌ای برای آنها ارائه شود.

1. شما در تبلیغات انتخاباتی وعده داده بودید که در صورت برگزیده شدن به ریاست جمهوری، ارزش را به پول ملی ایران باز می‌گردانید. بعدها این وعده بارها برای زمان اجرای برجام تکرار شد. آیا موفق به عمل به این وعده شده‌اید؟ جهت یادآوری به شما و خوانندگان محترم، بر اساس گزارش بانک مرکزی، یک دلار آمریکا در هنگام انتقال دولت در مرداد 92 به مبلغ 2478 تومان معامله می‌شد. این مبلغ در دولت شما رشد کرد و سال قبل در روز اجرای برجام به 3017 تومان رسید. با اجرایی شدن برجام امید به معکوس شدن این روند در دل مردم قوت گرفت و حتی عده‌ای از طرفداران شما در خیابان، یک دلار را با اسکناس پانصد تومانی در دست گرفتند و رقصیدند که معنای آن معلوم است. اکنون هر دلار آمریکا 4000 تومان معامله می‌شود! آیا در این باره توضیحی دارید؟

2. در حاشیه نخستین سفر خود به آمریکا، باراک اوباما رئیس‌جمهور آن کشور را فردی باهوش و مودب توصیف کردید! آیا همچنان بر این نظر هستید؟ جهت کمک به شما یادآوری می‌شود که وی در طول دوره مذاکرات و نیز ایام پسابرجام، بیش از ده بار کشورمان را تهدید به حمله نظامی کرد، همه تحریم‌هایی که رؤسای جمهور پیشین وضع کرده بودند تمدید کرد، تحریم‌های تازه زیادی علیه کشورمان وضع نمود و در واپسین روزهای ریاستش، افزون بر عدم وتوی تمدید تحریم‌های موسوم به آیسا، وضعیت فوق‌العاده علیه کشورمان را هم تمدید کرد! آیا به نظر شما، او هنوز هم فردی مودب است!؟ و اگر پاسخ مثبت است، اگر چه کار کند، مودب نخواهد بود؟!

3. شما در ایام تبلیغات انتخاباتی، اعلام کرده بودید که مردم، اصلی‌ترین ستون حاکمیت‌اند و محرم و پشتیبان دولت شما خواهند بود. آیا هنوز هم بر آن نظر هستید و مردم را امین و امانتدار و صاحب مملکت می‌دانید؟ و آیا این را در طول دوره ریاست خود عملی کرده‌اید؟ جهت یادآوری و تقریب ذهن خوانندگان عزیز ذکر این نکته ضروری است که در دولت شما، ده‌ها قرارداد و سند محرمانه منعقد شد که خلاف تمامی مقررات و وعده‌ها بود. قرار داد آی‌پی‌سی مهم‌ترین آنها بود و مردم بالاخره نفهمیدند که نوشت و ذی‌نفع کیست و متن چیست!

قرارداد اف‌ای‌تی‌اف را وزیر اقتصاد شما بر خلاف قانون و دور از چشم مردم و اصحاب رسانه و نمایندگان نوشت و اگر نبود پایمردی رسانه‌ای همچون کیهان، هرگز کسی از محتوای آن آگاه نمی‌شد. حتی قرارداد همکاری با رنو و پژو فرانسه، نحوه دریافت یا پرداخت غرامت به پژو محرمانه اعلام شد! قرارداد خرید ایرباس هم محرمانه شد! باز هم هست و نمی‌خواهیم با تکرار و یادآوری همه محرمانه‌های دولتتان، باعث تکدر خاطر گردیم. فقط آیا هنوز مردم را محرم می‌دانید!؟ و آیا این‌گونه!؟

4. شما در برنامه‌های تبلیغات انتخاباتی از بالا بردن ارزش پاسپورت ایرانی گفتید و وعده آن را به مردم دادید. آیا به یاد دارید؟! اکنون قریب چهار سال از آن وعده گذشته است. رتبه جهانی پاسپورت ایرانی با چند پله نزول، در زمره آخرین‌هاست! شما حتی نتوانستید نماینده شخص نظر خودتان برای تصدی سمت نمایندگی کشورمان در سازمان ملل را به آمریکا بفرستید! آیا همچنان بر سر آن عهد هستید؟ توضیحی در این باره ندارید؟!

5. شما در تبلیغات انتخاباتی با طعنه به واردات کالا از چین، از ایجاد اشتغال برای جوانان چینی گلایه کردید و گفتید سختتان است که جوان ایرانی را بیکار ببینید. به یاد دارید؟! آیا اکنون برای جوان نخبه و باهوش ایرانی کاری دست و پا کرده‌اید!؟ جهت یادآوری عرض می‌شود که حتی نرخ بیکاری رسمی - نه حقیقی و واقعی که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند - از سال قبل تا کنون، رشد نگران‌کننده‌ای داشته و از 11 درصد به 13/5 درصد رسیده است! از این نکته بدیهی و اعلام‌شده می‌گذریم که در دولت شما، دو ساعت کار در هفته هم شغل حساب می‌شود! اما این را هم بدانید که در برخی استان‌ها بیکاری جوانان به بیش از 50 درصد رسیده است. آیا در این‌باره حرفی برای مردم دارید؟! اصلا زیرمجموعه‌ها این خبرها را به شما می‌دهند؟!

6. آیا به خاطر دارید در ایام تبلیغات انتخاباتی درباره درآمد مردم و یارانه چه گفتید؟! اجازه بدهید به یادتان بیاوریم. در آن ایام شما گفتید آنچنان مردم را از درآمد سرشار می‌کنم که اصلا این 45 هزار تومان یارانه به چشم مردم نیاید! به خاطر دارید؟ اکنون در واپسین ماه‌های دولتتان هستید و خودتان از اوضاع خبر دارید. بر اساس آمار بانک مرکزی، در دولت شما بر اثر گرانی کالاهای اساسی و مصرفی مردم، سفره خانواده‌های ایرانی کوچک و کوچک‌تر شد و بسیاری از کالاها از سبد خرید حذف یا محدود شد. آیا قرار نیست آن درآمد وعده داده شده و سرشار را به مردم برسانید؟! فرصتی باقی نمانده است و مردم وضع معیشتی خوبی ندارند.

7. از جمله وعده‌های فراموش‌نشدنی شما، رونق چشمگیر اقتصادی و چرخیدن چرخ زندگی مردم همزمان با چرخش سانتریفیوژها بود. به خاطر دارید؟! جمله معروف شما بود دیگر! هم چرخ زندگی و هم چرخ سانتریفیوژ! آیا الان چرخ زندگی‌ها به خوبی می‌چرخد!؟ یادتان هست از رونق تولید گفتید؟! کارخانه ارج، آزمایش، اریرانا، ریس‌باف و صدها مثل اینها تعطیل و نابود شده‌اند. کارخانه‌های معروف و عظیمی مثل هپکو و... نمی‌توانند پول کارگرانشان را بدهند! اما شما باز هم نرخ رشد را مثبت اعلام می‌کنید! آیا بین این آمار و ارقام و واقعیات با ادعاهای شما هیچ رابطه منطقی وجود دارد!؟

8. حالا که صحبت از شعار تاریخی شما در بند قبل شد، خوب است به موضوع صنعت هسته‌ای هم توجهی بفرمایید. بالاخره در آغاز کار شما قریب 20 هزار سانتریفیوژ در کشور کار می‌کرد که حالا حدود 5 هزار تا بیشتر نیست! آن روز اورانیوم را تا 20 درصد غنی می‌کردیم و حالا حدود 3 درصد! آن روز قریب ده تن اورانیوم غنی‌سازی شده داشتیم و حالا 300 کیلو (که ظاهرا و پنهانی توافق شده 200 کیلو بشود!) آن روز سی تن آب سنگین داشتیم و امروز...!؟ آن روز راکتور اراک داشتیم و امروز یک حفره پراز بتن! آقای روحانی! واقعا با صنعت هسته‌ای چه کردید!؟ و آیا باز هم معتقدید چرخ آنها می‌چرخد!؟ لطفا خروج اجباری و تحمیلی آب سنگین و اورانیوم غنی‌شده را به حساب ورودمان به باشگاه صادر‌کننده‌ها نگذارید که بیش از خنده‌دار بودن، گریه‌دار و رنج‌آور و نماد واقعی توهین به شعور ملت است.

9. جناب رئیس‌جمهور! از وضع مسکن مردم و به‌خصوص جوانان خبری دارید؟ آیا از آمار اخیر بانک مرکزی که گواه اوضاع اسفبار مردم در اثر سیاست‌های شماست خبر دارید!؟ قریب ده میلیون نفر از مردم کشورمان در اثر طرح مسکن مهر خانه‌دار شدند. شما و وزیرتان با همه توان به مسکن مهر بی‌مهری کردید. واژه «مزخرف» برایتان آشنا نیست؟! این واژه را وزیر مسکن شما چند بار برای مسکن مهر به کار برد و حالا در نهایت ناتوانی و عجز از این سخن می‌گویند که خانه‌های ساخته‌شده برای مردم، زیرساخت و کلانتری و... نداشت!

آقای رئیس‌جمهور! آیا شما هیچ برنامه عملی و حتی اسمی و روی کاغذی برای مسکن مردم دارید!؟ آیا اساسا وظیفه خود می‌دانید که برای مسکن مردم بی‌خانه فکری بکنید!؟ و آیا متوجه رکود عمیق بیش از 160 شغل و صنعت وابسته به مسکن هستید!؟ خبر دارید که هزاران معدن سنگ و کارخانه تولید مصالح ساختمانی تعطیل و کارگران آنها بیکار شده‌اند!؟ اساسا اخبار اقتصادی به شما هم داده می‌شود یا مردم در میانه سختی‌های معیشتی و اقتصادی تنهایند!؟

10. یکی از مهم‌ترین وعده‌های شما، شفافیت با مردم و قانون‌گرایی بود. به یاد دارید که همه مشکلات دولت قبل را ناشی از عدم تمکین به قانون و شکستن مرزهای قانونی می‌دانستید؟ آیا اکنون خود و دولتمردانتان به این موضوع وفادارید؟ اگر بله، چرا دو وزیر شما با اینکه عمر دولت رو‌ به اتمام است، هنوز هم بر خلاف قانون اساسی، فهرست اموال خود را ارائه نکرده‌اند و ظاهرا قصد ارائه ندارند!؟ این بود آن قانونگرایی که از آن دم می‌زدید!؟ یا چرا درباره نقش‌آفرینی برادرتان در برخی مفاسد -که مورد تاکید و تصریح مقامات ارشد قضایی هم قرار گرفته - اقدامی نمی‌کنید!؟ آیا این صحت دارد که شما مانع رسیدگی به پرونده مطول اتهامات وی هستید؟! بهتر نیست امروز در این باره به مردم توضیحی بدهید؟

11. در مدت کوتاهی مانده به انتخابات، شما در یک مصاحبه انتخاباتی اعلام کردید که بیست درصد مشکلات کشور ناشی از تحریم‌هاست و مابقی به سوء‌مدیریت دولت دهم برمی‌گردد. اکنون به گفته شما، هم تحریم‌ها تماما برطرف شده و هم قریب 4 سال است مدیران نخبه دولت شما زمام امور را در دست دارند. اما مردم می‌بینند که نه تنها گرهی باز نشد، بلکه مشکلات بیشتر هم شده است! دلیل این را چه می‌دانید!؟ آیا حرف آن روزتان اشتباه بود و تاثیر تحریم‌ها بیش از 20 درصد بود!؟ آیا مشکلات مدیریتی دولت خودتان را انکار می‌کنید!؟ چه اتفاقی جدیدی افتاده که با وجود رفع دو مشکل اصلی تحریم و سوءمدیریت، باز هم مردم در دریای مشکلات سخت و جانکاه دست و پا می‌زنند؟

12. جناب رئیس‌جمهور! شما در آخرین برنامه تلویزیونی با افتخار از افزایش چشمگیر فروش نفت به عنوان دستاورد مهم دیپلماسی دولت یازدهم نام بردید و آن را سند موثر و موفق بودن برجام دانستید. فرض هم بر این است که اساسا خام‌فروشی اشکالی ندارد و همه باید از اینکه بعد از صد سال از کشف نفت در ایران، باز هم نفت خام می‌فروشیم خوشحال باشیم. فقط یک اشکال کوچک می‌ماند! الان بر خلاف دوران دولت قبل، تحریم‌ها برداشته شده، نفت بیشتری می‌فروشیم، پول نفت به ایران می‌آید با این حال چرا بر اساس اعلام منابع بانکی کشور، درآمد ما از محل فروش نفت 18 درصد کاهش پیدا کرده است!!؟ آن هم در شرایطی که قیمت نفت بالاتر هم رفته! آیا باز هم چیز محرمانه‌ای وجود دارد که ما نباید از آن خبر داشته باشیم؟!

http://kayhan.ir/fa/news/95438

ش.د9503730

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات