تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱  ، 
کد خبر : ۲۹۹۴۹۴

قانون‌تراشی برای اشغالگری

(روزنامه ايران – 1395/11/20 – شماره 6429 – صفحه 20)

پارلمان رژیم صهیونیستی شامگاه دوشنبه 18 بهمن ماه در میان اختلاف نظر شدید نمایندگان با 60 رأی موافق در برابر 52 رأی مخالف، شهرک سازی‌ها در اراضی متعلق به فلسطینیان در کرانه باختری رود اردن را قانونی کرد تا با استناد به این «به اصطلاح قانون»، آزادانه‌تر به اشغال سرزمین‌های فلسطینی ادامه دهد.

به موجب این قانون که در شامگاه شانزدهمین روز از ریاست جمهوری دونالد ترامپ در امریکا به تصویب رسیده، ساخت و سازهای مسکونی صهیونیست‌ها در اراضی فلسطینیان بلامانع است. زیرا به مالکان فلسطینی اراضی پول یا زمین جایگزین داده می‌شود. براین اساس ساخت 6 هزار واحد مسکونی قانونی اعلام شد. بر اساس این قانون جدید، یهودی‌هایی که در زمین‌های شخصی فلسطینیان در کرانه غربی رود اردن خانه ‌ساخته‌اند و نمی‌دانسته‌اند این زمین‌ها شخصی است یا دولت صهیونیستی به آنها اجازه ساخت و ساز داده بوده، مالک قانونی این املاک به حساب می‌آیند و در مقابل، فلسطینیان مالک این زمین‌ها پول زمینشان را دریافت می‌کنند یا زمین جایگزین به آنها داده می‌شود.

پارلمان رژیم صهیونیستی آذرماه سال‌جاری موافقت اولیه خود را با پیش‌نویس این قانون اعلام کرده بود. اما هم سازمان ملل متحد و هم کشورهای اروپایی خواسته مقام‌های رژیم صهیونیستی برای الحاق اراضی فلسطینی به رژیم صهیونیستی را محکوم کرده بودند. شورای امنیت سازمان ملل نیز در تاریخ 23 دسامبر سال گذشته میلادی با صدور قطعنامه شماره 2334، سیاست شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی را محکوم کرد. سازمان آزادیبخش فلسطین در واکنش به این قانون، آن را «دزدی قانونی» نامیده و تصریح کرده است، دولت صهیونیستی می‌خواهد هرگونه شانسی برای راه‌حل سیاسی بحران فلسطین و اسرائیل و امکان تشکیل دو کشور مستقل را از بین ببرد. نبیل ابوردینه، سخنگوی رسمی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز تصویب این قانون را که به هزاران واحد مسکونی شهرک نشین در کرانه باختری مشروعیت می‌بخشد محکوم کرد و گفت، این قانون برخلاف قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت است. سازمان ملل باید به مسئولیت‌هایش قبل از اینکه اوضاع بدتر شود عمل کند. زیادابوزیاد، سخنگوی جنبش فتح نیز تصریح کرد، ملت فلسطین و جنبش فتح هرگز تسلیم اشغالگری نخواهد شد و نمی‌گذارد زمین‌های بیشتری از خاک فلسطین به اراضی اشغالی الحاق شود. وی هشدار داد، این قانون منجر به انفجار اوضاع و واکنش‌های فلسطینی در تمامی سطوح می‌شود.

قانونی نفرت‌انگیز

شبکه خبری فرانس 24 نیز دیروز سه‌شنبه در گزارشی به تنش‌هایی که در جلسه پارلمان دوشنبه شب رژیم صهیونیستی بر سر تصویب این قانون بین موافقان و مخالفان در گرفت پرداخت و نوشت، اسحاق هرتزوگ، رهبر اپوزیسیون در مجلس اسرائیل که از مخالفان تصویب این قانون بود، آن را «نفرت‌انگیز» نامید و هشدار داد، این قانون می‌تواند سربازان اسرائیلی و دولتمردان این کشور را به دادگاه‌های بین‌المللی بکشاند. او همچنین گفت: این قانون تنها به فکر منافع دولت اسرائیل است؛ نه مردم.

آفیر آکونیس، وزیر علوم، فناوری و هوانوردی در کابینه دولت صهیونیستی نیز در پاسخ به هرتزوگ ادعا کرد: «تمام سرزمین اسرائیل متعلق به یهودیان است، همچنین کرانه باختری. این حق ابدی و مسلم یهودیان است.»

واکنش‌ها به قانون جدید صهیونیستی

نیکولاس ملادنف، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور خاورمیانه روز دوشنبه از نشست پارلمان رژیم صهیونیستی در خصوص شهرک سازی‌های این رژیم در کرانه‌های باختری ابراز نگرانی و با صدور بیانیه‌ای، تصریح کرد: مجوز ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین، نه تنها ضربه‌ای به تلاش‌ها در راه رسیدن به صلح بوده، بلکه مغایر با قانون اساسی دادستانی کل این رژیم و در تعارض با حقوق بین‌الملل است. ملادنف بر ضرورت حل و فصل مناقشات دو طرف از طریق قطعنامه‌های شورای امنیت و موافقتنامه‌های دوجانبه تأکید کرد. سازمان دیده‌بان حقوق بشر با انتقاد از قانونی شدن شهرک سازی‌ها و دزدی‌های ارضی در سرزمین‌های اشغالی، این قانون را مطابق با «مانیفست دولت اسرائیل» و مخالف قوانین بین‌المللی دانست. این سازمان به رژیم صهیونیستی هشدار داد: «موافقت دونالد ترامپ با این سیاست نمی‌تواند از اسرائیل در برابر دادگاه بین‌المللی کیفری حفاظت کند.» دولت ترامپ که موافق شهرک‌سازیهاست دیروز سه‌شنبه حاضر نشد رسماً نسبت به قانونی شدن شهرک سازی‌ها در اسرائیل اظهارنظر و موضع‌گیری کند. یک مقام رسمی وزارت خارجه امریکا که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری فرانسه گفت، نظر دادن در این باره هنوز زود است و دولت ترامپ نظر خود را به روزهای آینده که ابعاد این قانون بیشتر آشکار شود، موکول می‌کند.

14 حمله هوایی به غزه

این در حالی است که وزارت کشور غزه اعلام کرد، رژیم صهیونیستی روز دوشنبه 14 حمله هوایی به نوار غزه انجام داده و خسارت‌های مالی سنگینی به فلسطینیان وارد کرده است. اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت غزه نیز از زخمی شدن 3 فلسطینی در جریان حملات هوایی رژیم صهیونیستی خبر داد.

پیتر لرنر، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای ادعا کرد، حمله به غزه در واکنش به حمله به یکی از گشتی‌های این رژیم و تیراندازی در مرزهای شرقی غزه و همچنین شلیک راکت از سوی غزه بوده است.گروه‌های حقوق بشری روز دوشنبه اعلام کردند که رژیم صهیونیستی در نخستین ماه سال 2017، 590 فلسطینی از جمله 128 کودک، 14 زن، یک قانونگذار و یک روزنامهنگار را در کرانه باختری و نوار غزه بازداشت کرده است.

استقبال سرد انگلیسیها از نتانیاهو

تحرکات ضدفلسطینی در پارلمان رژیم صهیونیستی شامگاه دوشنبه در حالی رخ داد که نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی حضور نداشت و برای دیدار با همتای انگلیسی خود به لندن سفر کرده بود اما با استقبال خوبی از سوی مردم انگلیس و دولت این کشور مواجه نشد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی زمانی که مقابل در مقر نخست‌وزیری انگلیس رسید، مدتی منتظر ماند اما شخصی به استقبال او نیامد. نتانیاهو مقابل در مدتی ایستاد و لبخندهای تصنعی به خبرنگاران تحویل داد، پس از آن تصمیم گرفت وارد مقر نخست‌وزیر شود اما این مسأله بر خلاف پروتکل‌های انگلیسی است. بالاخره ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس از در بیرون آمد و با نتانیاهو مقابل خبرنگاران دست داد و سپس دیدارشان آغاز شد و نخست‌وزیر انگلیس در این دیدار بر پایبندی لندن به راهکار دو کشوری تأکید کرد.

«توبیاس ال وود»، معاون وزارت خارجه انگلیس در امور خاورمیانه و آفریقا نیز اواخر هفته گذشته بار دیگر سیاست‌های جدید شهرک‌سازی اسرائیل در کرانه باختری رود اردن را محکوم کرده و در بیانیه‌ای گفته بود: سیاست‌های شهرک‌سازی اسرائیل براساس قوانین بین‌المللی، غیرقانونی شمرده می‌شود و کمکی هم به روند صلح نخواهد کرد.

مجلس عوام انگلیس نیز قرار است فردا پنجشنبه مسأله گسترش شهرک‌های یهودی نشین را در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، بررسی کند.

شمار زیادی از انگلیسی‌های حامی مردم فلسطین نیز در اعتراض به سفر نتانیاهو به انگلیس پیش از ظهر روز دوشنبه در برابر ساختمان نخست‌وزیری (داونینگ استریت) در لندن تظاهرات کردند و ضمن اعلام انزجار از حمایت‌های دولت لندن از این رژیم جنایتکار تأکید کردند، مردم انگلیس برخلاف دولتشان، حامی و طرفدار مردم فلسطین هستند. همچنین شمار زیادی از مردم انگلیس با امضای توماری از دولت این کشور خواسته بودند نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را در زمان ورودش به لندن، به اتهام ارتکاب جنایات جنگی در غزه دستگیر کند.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/6429/20/170807/0

ش.د9503785

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات