صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۴  ، 
کد خبر : ۲۹۹۵۱۴
نگاهی به پویانمایی نبرد خلیج فارس 2

آزمون توان تهاجمی ایران

در قسمت هایی از این انیمیشن نشان داده می شود که موشک های سجیل از نقاط مختلف آب و هوایی ایران شلیک می شوند ولی در یک لحظه نقاط حسّاس دشمن را هدف قرار می دهند و در عین حال، هیچ یک از ابزارهای دشمن، قدرت انهدام این موشک ها را ندارند.
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی/شیرین کمالی
پویانمایی (انیمیشن) نبرد خلیج فارس 1 با موضوع دفاع مقدس، به بیان ناگفته های این دوران پرداخته است؛ پویانمایی که جوایز متعددی را به خود اختصاص داد و حالا هم نوبت نبرد خلیج فارس 2، اولین انیمیشن رئال سینمای ایران در 80 دقیقه استآزمون توان تهاجمی ایران که به زودی در سینماهای سراسر کشور اکران خواهد شد. نبرد خلیج فارس 2 به توان موشکی و قدرت برقراری امنیت در خلیج فارس توسط نیروهای مسلح ایران، در کنار نفوذ معنوی و قدرت فرمانده سپاه قدس در منطقه غرب آسیا می پردازد. حرف درباره اهمیت و نقاط برجسته این پویانمایی زیاد است، اما مسئله ای که به طرز شایسته ای در آن به نمایش گذاشته شده، تکنولوژی بومی نظامی ایران است که با استفاده از ویژگی های جغرافیایی منطقه خلیج فاس، در نهایت منجر به شکست نیروی دریایی آمریکا توسط نیروهای نظامی ایران می شود.

تکنولوژی بومی نظامی ایران
از نکات قابل توجه در این پویانمایی، نمایش دستاوردهای جدید نظامی در رزمایش های بزرگ سپاه است. امروز بر هیچ کسی پوشیده نیست که جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و از رهگذر هشت سال جنگ تحمیلی و تحریم اقتصادی موفق به تولید بسیاری از تکنولوژی های نظامی شده است، که پیش از این نه تولید می شد و نه اجازه تولید آن را می دادند. سریع‌ترین اژدر و قایق‌های تندرو جهان، موشک قیام که از فناوری بالایی در عرصه آیرودینامیک و پایداری برخوردار است، رادارهایی با شعاع چند هزار کیلومتر، چشم بینایی هستند که به برکت توجه به جوانان و متخصصان داخلی کشور  به دست آمده است. 
این همه بیانگر توان نظامی ایران در جنگ ناهمگون است و به عبارت دیگر با قدرت بومی ایران زین پس، جنگ با ایران به معنای یک عرصه برای به نمایش گذاشتن تکنولوژی برتر آمریکایی نخواهد بود. چنانکه به خوبی در قسمت هایی از این پویانمایی نشان داده می شود که موشک های سجّیل از نقاط مختلف آب و هوایی ایران شلیک می شوند، ولی در یک لحظه نقاط حسّاس دشمن را هدف قرار می دهند و در عین حال، هیچ یک از ابزارهای دشمن، قدرت انهدام این موشک ها را ندارند. 

آزمون توان تهاجمی ایران

گفتنی است تکنیک موشکی به کار گرفته شده در این پویانمایی به گونه ای است که قابلیت دور زدن موشک های عربستانی و آمریکایی میان برد و دوربرد پاتریوت و سپر ضد موشک آرو اسرائیل و سیستم ضد موشک تاد را دارند. یکی از تاکتیک های موجود در دور زدن و عبور از سپر موشکی آمریکا این است که تعداد زیادی موشک در یک زمان شلیک شود و در یک لحظه به نقطه هدف اصابت کنند و این تاکتیک در انیمیشن نبرد خلیج فارس 2 کاملاً به تصویر کشیده شده است.

ژئوپلتیک خلیج فارس
تکیه پویانمایی خلیج فارس 2 بر نبرد دریایی ایران  و آمریکا در آب های خلیج فارس، به موفقیت ایران در نبرد رنگ واقعیت می دهد. شرایط ژئوپلتیک منطقه خلیج فارس، به گونه ای است که با امکانات محدود هم به ایران اجازه پیروزی را می دهد. ممکن است برخی با استناد به توانمندی برتر نظامی آمریکا، به نقد این انیمیشن بپردازند و آن را به خیال پردازی متهم کنند و نه رئال گرایی، اما باید توجه داشته باشیم که علی رغم حجم اقتصاد آمریکا و توان تکنولوژی بالای این کشور و همچنین حجم ناوگان های دریایی و هوایی آن، در خلیج فارس وضعیت متفاوت است.
 آمریکا در حالت عادی می تواند در صورت بروز جنگ، رزم ناوهای و ناوگان ‌های خود را به گونه ‌ای طراحی کند که مسافتی در محیط 400 کیلومتری به عنوان منطقه ممنوعه ایجاد کنند که هیچ کشتی یا هواپیمایی قادر به نفوذ به آن نباشد، اما در خلیج فارس، به علت فاصله کم بین خشکی ‌های ایران تا ناوگان های دریایی آمریکا این اقدام موثر نخواهد بود. برای مثال پایگاه ناوگان پنجم دریای آمریکا در بحرین تنها 190 کیلومتر است و این به معنای آن است که هر قطعه نظامی آمریکا در خلیج فارس در معرض هدف موشک‌ های ایران قرار دارند. 

آزمون توان تهاجمی ایران

تنگه هرمز دیگر امتیاز ژئوپلتیک ایران محسوب می شود، آبراه کم عرض تنگه هرمز که ایران بیش از 5 هزار مین در آب های این منطقه دارد. به گزارش گلوبال ریسرچ در خصوص رویارویی احتمالی ایران و آمریکا، با توجه به موقعیت این منطقه، آمریکا در هر حال آسیب پذیر خواهد بود.

فرجام سخن
در پایان همانطور که مورد تأکید کارگردان این اثر نیز قرار گرفته است، باید گفت صنعت سینما و به ویژه پویانمایی در بازتولید قدرت نظامی اهمیت ویژه ای دارد، چنانکه کارکرد هالیوود از ابتدای قرن بیستم، جهت یاری رساندن به هژمونی آمریکا بوده است. در همین راستا، بزرگ نمایی قدرت نظامی آمریکا و دامن زدن به توهم توطئه توسط هالیوود دنبال شده است. در حالی که در دنیای واقعی شاهد ناتوانی نیروهای آمریکایی در جنگ های متعدد و تعداد کشته های بسیار آنها را در جنگ ها بودیم. موارد اخیر در افغانستان و عراق گویای این حقیقت است. همانطور که هالیوود از قدرت نظامی آمریکا یک بت ساخته است، رسانه های داخلی باید قدرت دفاعی و همچنین تهاجمی ایران را به نمایش درآورند. بنابراین نگاه منفی نسبت به فیلم های جنگی با اتهام جنگ افروزی در شرایط حاکم بر صنعت سینمای جهانی، دور از عقلانیت خواهد بود.
رهبر انقلاب نیز در دیدار با عوامل تولید فیلم سینمایى «شیار ۱43» به این موضوع اشاره کرده و فرمودند: «عدّه ‌اى با ورود سینما به مسائل مربوط به دفاع مقدّس، علناً مخالفت می‌ کنند! من نمی ‌دانم چه فکر می ‌کنند؛ به اسم این‌که جنگ است، به اسم اینکه خشونت است! صد سال از شروع جنگ جهانى می ‌گذرد - امسال صدمین سال است- هنوز در آمریکا و در خیلى جاهاى دیگر دارند فیلم می ‌سازند [آن هم] در چه گستره‌ وسیعی»! در نتیجه باید به دنیا و به ویژه دشمنان نظام از موضع قدرت فهماند که ایران به خوبی نقاط قوت آمریکا را شناخته و تجهیزات لازم برای از بین بردن کارایی آنها را فراهم کرده است./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات