سیاسی >>  امنیتی - دفاعی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۳  ، 
کد خبر : ۲۹۹۵۱۹
در رزمایش پیامبر اعظم(ص) 11 نیروی زمینی سپاه صورت گرفت

آتش سنگین دوربرد، انهدام قطعی متجاوزین و عملیات مردمیاری

رزمایش امام علی(ع) نیروی زمینی سپاه در منطقه دالاهو تمرینی برای مقابله با دشمنان در منطقه غرب و شمال غرب و رزمایش بزرگ پیامبر اعظم 11 نیروی زمینی سپاه در منطقه کویر مرکزی و شرق کشور در واقع تمرینی بود برای مقابله احتمالی برای هر گونه اقدام به تجاوز نیروهای تروریست تکفیری به کشور.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ علیرضا جلالیان
آتش سنگین دوربرد، انهدام قطعی متجاوزین و عملیات مردمیاریهفته گذشته یکی از هفته های پر خبر سپاه در رسانه ها بود. افتتاح خط دو قطار شهری مشهد، افتتاح مسکن محرومان، افتتاح طرح های اقتصاد مقاومتی و اشتغالزایی و مهم تر از همه رزمایش پیامبر اعظم(ص) 11 نیروی زمینی سپاه از جمله این خبرها بود. به نظر می آید در این میان رزمایش پیامبر اعظم در شرق کشور اهمیت دو چندانی داشته باشد. باید توجه داشت که پس از شکست محاصره 360 درجه ای  جمهوری اسلامی توسط ایالات متحده در دهه اخیر  و قوت گرفتن جبهه مقاومت مرزهای راهبردی جمهوری اسلامی از سمت غرب به دریای مدیترانه رسیده است. 
خطر گروه های تکفیری
اما رژیم صهیونیستی، ترکیه، ایالات متحده و ارتجاع عربی در منطقه با تربیت و مدیریت گروه های تکفیری جایگزینی برای تهدید مرزهای جمهوری اسلامی ایجاد کردنده اند. با کمرنگ شدن این تهدید در مرزهای غربی، این گروه های تکفیری احتمالا در افغانستان، تاجیکستان و لیبی مستقر می شوند؛ از طرفی دیگر در مرزهای پاکستان نیز این گروه ها حضور سنتی دارند که با عدم مدیریت عمدی یا سهوی ترکیه و عدم توانایی عراق بر مدیریت مرزهای کردنشین خود در تلاقی مرزهای ایرات عراق و ترکیه تا منطقه سر دشت در کشور ترکیه، برای استان های کردنشین کشور ایجاد تهدید کرده اند. لازم به ذکر است که داعش هم در نزدیکی مرزهای عراق و ایران مستقر است. لذا کشور از دو سو توسط تروریست ها تهدید می شود. 
تمرین انهدام در غرب
رزمایش امام علی(ع) نیروی زمینی سپاه در منطقه دالاهو تمرینی برای مقابله با دشمنان در منطقه غرب و شمال غرب ماه گذشته انجام شد و  در اسفند ماه هم رزمایش بزرگ پیامبر اعظم 11 نیروی زمینی سپاه در منطقه کویر مرکزی و شرق کشور حدود مرز تایباد برگزار شد. این دو رزمایش در واقع تمرینی بود برای مقابله احتمالی برای هر گونه اقدام به تجاوز نیروهای تروریست تکفیری به کشور.
رزمایشی برای مقابله با تهدیدات شرقی
رزمایش پیامبر اعظم 11 نیروی زمینی سپاه در سه روز و در چند مرحله بر گزار شد که در این رزمایش تمام توان نیروی زمینی سپاه برای مقابله با هر نوع تهدید زمینی آزمایش شد. توان پهپادی، توان هوانیروز، توان یگان های مردم پیایه، توان یگان های ویژه صابریی، توپخانه و موشکی، پدافند عامل، جنگال و... در این رزمایش به میدان آمد.
انهدام از دور
مرحله ابتدایی رزمایش که به سبب تست راکت های دور برد توپخانه و موشکی نیروی زمینی سپاه در منطقه کویر مرکزی ایران انجام شد یکی از مهمترین و قابل توجه ترین مراحل این رزمایش بود. در واقع در این رزمایش راکت های دوربرد سپاه با قدرت بالا و نقطه زنی تست شدند که بردی حدود 100 کیلومتر دارند و توان اجرای آتش بسیار بالایی را روی اهداق دور خواهند داشت. به نظر می آید این توان در صورتی که گروه های تروریستی بخواهند از خطوط قرمز دفاعی ایران در کشورهایی که در آن مستقر هستند عبور کنند منجر به نابودی آن ها خواهد شد. 
تهدید گنبد آهنین
از سویی دستیابی ایران به چنین توانی در جبهه مقاومت هم تاثیر بسیار بالایی خواهد داشت چرا که عملا این توان موجب خواهد شد تا رزمندگان جبهه مقاومت در سوریه و لبنان به راحتی توان انهدام تاسیسات رژیم صهیونیستی را با راکت های دوربرد و آتش انبوه این راکت ها جهت دور زدن توان گنبد آهنین داشته باشند.
پدافند و عملیات در کوی و برزن
اما مرحله دوم این رزمایش بنا به اظهارات سخنگوی آن سردار پورجمشیدیان به شلیک سامانه‌های دوش پرتاب «میثاق» و توپخانه پیشرفته دقیق زن پدافند هوایی، عملیات رهایی گروگان و رزمایش دفاع از کوی و برزن اختصاص داشت که در این امر گردان های لشکر 5 نصر، گردان های مردم پایه امام حسین(ع) و گردان های بیت المقدس بسیج حضور داشتند.
آتش سنگین دوربرد، انهدام قطعی متجاوزین و عملیات مردمیاری
مرحله اصلی با حضور صابرین
مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم(ص) 11 نیروی زمینی سپاه نیز با اجرای عملیات توسط رزمندگان یگان ویژه صابرین آغاز شد.
در این مرحله که سرلشکر پاسدار غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء(ص)، سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه، سردار سرتیپ پاسدار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه، سردار سرتیپ پاسدار مهدی ربانی معاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح و جمعی دیگر از مقامات و فرماندهان عالی رتبه نیروهای مسلح حضور داشتند عملیات دفاع مرزی در مقابل تهاجم دشمن، آتش بار سنگین توپخانه بر روی مواضع دشمن، اقدامات شناسایی و اطلاعاتی با استفاده از پهپاد، پشتیبانی هوایی یگانها با استفاده از بالگردها، شلیک راکتهای پیشرفته و دقیق زن از مواضع ثابت و متحرک آزمایش شد.
عملیات هلی برن و حرکت گروه رزمی و عملیات تعقیب با پشتیبانی هوایی بالگردها هم دیگر برنامه مرحله سوم این رزمایش بود که با هدف هلی برن نیروها به عقبه دشمن و محاصره آن ها و نیز ورود به منطقه دشمن و اجرای تک های سنگین به آن ها انجام شد.
واحدهای مختلف نیروی زمینی سپاه از جمله قرارگاه منطقه ای ثامن الائمه و لشکر مردم پایه 5 نصر به همراه نیروهای یگان ویژه صابرین و واحدهای توپخانه، پهپاد و جنگال رزمایش خود را آغاز کردند.
عملیاتی کردن دو نوع مین
در خلال این رزمایش نیز مین‌ «صاعقه» که با کنترل از راه دور می‌تواند خساراتی به اهداف پرنده با ارتفاع پرواز کم (نظیر بالگردهای در ارتفاع پایین) وارد کند و مین زمینی جهنده «سجّیل» که در ارتفاع ۱۰ متری زمین منفجر می‌شود عملیاتی شد.
انهدام قطعی متجاوز
در بخش اول رزمایش، رزمندگان یگان صابرین عملیات خود را با یورش به تجمع نیروهای دشمن فرضی آغاز کردند. در ادامه رزمایش واحدهای توپخانه حجم انبوهی از آتش را علیه دشمن فرضی بکار بردند و اصل بر این بود که دشمنی که قصد تجاوز به مرزهای کشورمان را دارد با پاسخ سنگین و مقتدرانه رزمندگان در مرزها مواجه شده و اقدام به فرار می کند.
عملیات هلی برن در ادامه این رزمایش با هدف بستن عقبه دشمن در داخل خاک کشور مهاجم انجام شده و مهاجمین به طور کامل منهدم می شوند.
در واقع این رزمایش با شناسایی درست تهدید در منطقه به صورتی طراحی شده است که در آن هدف نه تنها دفع حمله مهاجمان بلکه قلع و قمع و انهدام کامل آن ها است.
آتش سنگین دوربرد، انهدام قطعی متجاوزین و عملیات مردمیاری
وجه مردم یاری و محرومیت زدایی
 اما تمام رزمایش سپاه در این قالب نمی گنجد، در واقع سپاه با توجه به ماموریت های محرومیت زدایی و مردمیاری خود موظف است تا به امدادرسانی در مواقع بحرانی و محرومیت زدایی از مناطق محروم همت گمارد. لذا بر این اساس در این رزمایش ماموریت مردم یاری و محرومیت زدایی هم اجرا شد که برپایی بیمارستان صحرایی و رسیدگی به امرو محرومان منطقه از یک طرف و ماجرای بارش های اخیر و کمک به سیل زدگان در منطقه از طرف دیگر توسط سپاه صورت گرفت.  بر این اساس افتتاح بیمارستان صحرایی «شهید نورعلی شوشتری» در بخش «کاریز» شهرستان مرزی تایباد انجام شد. این بیمارستان صحرایی بسیار مجهز به سرعت در منطقه مستقر شده و انواع خدمات تخصصی و فوق تخصصی پزشکی را به مدت یک هفته به مردم محروم این منطقه مرزی ارائه داد.
همچنین یگانها و تجهیزات مهندسی شرکت کننده در رزمایش پیامبر اعظم(ص) 11 به یاری گرفتارشدگان در سیل در مناطق مرزی شرق کشور رفتند. در این راستا حتی نفربرهای نیروی زمینی سپاه علاوه بر امکانات مهندسی در این شرایط خارج از برنامه ریزی های رزمایش استفاده شدند. 
از دقایق اولیه وقوع سیل و قطع راه‌های مواصلاتی روستاهای مرزی با دستور فرمانده نیروی زمینی سپاه، رزمندگان شرکت کننده در رزمایش به همراه تجهیزات مهندسی و نفربرها به یاری گرفتارشدگان در سیل شتافته و توانستند محصورشدگان در سیل را نجات داده و به مناطق امن و بی خطر انتقال دهند. در ادامه روند کمک رسانی به سیل زدگان بسته‌های مواد غذایی، پوشاک و پتو بین آنان توزیع شد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات