تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵  ، 
کد خبر : ۲۹۹۵۲۵

فرار ‌به‌ جلو از جنس اصولگرایانه

(روزنامه شرق - 1394/12/12 - شماره 2535 - صفحه 19)

تقسیم‌بندی را چه جریانی شروع کرد؟ کدام جریان سیاسی تلاش کرد نتیجه آرای تهران را متفاوت از مراکز استان‌ها نشان دهد و بین تهرانی‌ها و شهرستانی‌ها تمییز قائل شود و خود را پیروز و محبوب قلوب سایر نقاط کشور نشان دهد؟ کدام جریان بود که تهرانی‌ها را طرفداران سبک زندگی غربی و غیردینی معرفی کرد و همین را عامل پیروزی فهرست امید در تهران قلمداد کرد؟ کدام جریان بود که در کانال‌های تلگرامی پای تصاویر سردار سلیمانی نوشت تهرانی‌ها را به سوریه نفرستید، چراکه تهران به جنگ فرهنگی نیاز دارد. آنها در نوشتن این سناریو تا جایی پیش رفته‌اند که حالا نتایج انتخابات هفتم اسفند در تهران را ماحصل بهره‌برداری دشمن از امکانات نرم‌افزاری در پایتخت دانسته‌اند که شهرستانی‌ها از آنها بی‌بهره‌اند. محسن رضایی که مبدأ این تحلیل است از عامل نفوذی «سی‌آی‌ای»؛ سازمان اطلاعات و امنیت آمریکا، در تهران خبر داده که خردادماه از تمام دانشگاه‌ها بازدید کرده است.

اصولگرایان حالا در میان این هیاهوی تقسیم‌بندی تهرانی غربی ، حامی دشمن و شهرستانی انقلابی که ایجاد کرده‌اند، قصد دارند پای خود را از این ماجرا کنار بکشند و تقصیر را به گردن اصلاح‌طلبان بیندازند. همان‌هایی که فقط دو هفته قبل از انتخابات و پس از برگزاری راهپیمایی ٢٢ بهمن در پایتخت، همین مردم را که احتمالا بخش زیادی از آنها همین رأی‌دهندگان هفتم اسفند در پایتخت بودند، ملت انقلابی می‌دانستند و با هر سروشکلی آنها را به تصویر می‌کشیدند؛ بعد از دو هفته همین جوانان و زنان، از سوی فعالان تندروی این جریان، حامی سبک زندگی غیردینی غربی غیرالهی معرفی شده‌اند.

تحلیل قابل تأمل رضایی از انتخابات

محسن رضایی ماجرای انتخابات را حاصل نفوذ دشمن می‌داند. رضایی که به‌تازگی در دانشگاه امام حسین (ع) استادیار شده و پس از سال‌ها لباس نظامی مدرج به تن می‌کند، دیروز در همایشی در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع)، در بخشی از سخنانش به توطئه دشمنان در انتخابات اشاره کرد و گفت: دشمن در انتخابات اخیر جنگ نرمی را علیه ما به راه انداخت و چنان با امکانات سایبری و نرم‌افزاری به صحنه آمد که بسیار عجیب بود. رضایی ادامه داد: به‌تازگی یکی از عوامل سازمان سی آی ای(CIA) مسئول نفوذ در ایران شده که در آینده اسناد زیادی را از او افشا خواهیم کرد. او خردادماه به تهران آمده و از تمام دانشگاه‌ها بازدید کرده است. ایشان اولین کسی است که در فضای باز شوروی به آنجا رفت و بعد از برجام نیز به ایران آمده است. جنگ امروز ما از دروازه‌های دمشق آغاز شده و تا کوچه‌ و خیابان‌های تهران ادامه دارد؛ آنجا نبرد است و اینجا مقاومت. رضایی گفته است: امروز، روز جهادی، حماسی و در صحنه بودن است و به نقاط حساس عبور از خط‌هایی خطرناک رسیده‌ایم و دیگر روز گذران‌کردن زندگی نیست و باید در همه حال آماده و مقتدر باشیم.

تحلیل‌های اصولگرایان

پیش‌تر در نخستین تحلیل‌ها، وحید یامین‌پور، در صفحه اینستاگرام خود رأی مردم تهران را عموما قداست‌زدایی‌شده و عرفی و حامل ارزش‌های غرب‌گرایانه دانسته بود که جوانان و زنان پیشقراولان آن بوده‌اند. او در ادامه تحلیل‌های خود از شکست اصولگرایان، باز هم به طبقه جدیدی اشاره کرده که بدون سبق تصمیم است و عموما هدایت‌پذیر و قابل‌کنترل. او ویژگی این طبقه را نیل و میل به تسامح در شریعت و اخلاق سکولار دانسته است. از سوی دیگر مهدی محمدی، ستون‌نویس روزنامه کیهان هم در كانال تلگرامی‌اش در تحلیل خود، رأی تهران را ماحصل شکل‌گیری طبقه جدیدی دانسته که «دگرخواهی» این طبقه کاملا در چارچوب ساختار فعلی حاکمیت اعمال می‌شود و هیچ تمایلی به شکل‌دهی به منازعات ساختاری از سوی آن دیده نمی‌شود. اگرچه این تحلیل وارد تقسیم‌بندی‌های مرسوم این گروه نشده، اما ادامه خط و ربطی است که کانال تلگرامی رجانیوز منتشر کرده؛ این کانال در تصویری چنین نوشته است: میزان رأی شمیران است و پایین آن هم نوشته شده: مؤسسه تنظیم و هدم آثار امام.

پاسخ به توهین‌ها

این نوع کنش همراه با توهین به رأی مردم تهران، با پاسخ‌های اصلاح‌طلبان و اصولگرایان و حتی دولتی‌ها مواجه شد. حمیدرضا جلایی‌پور بر همین اساس در مطلبی گفته است دلیل رأی تهران نه به دلیل توسعه‌یافتگی سیاسی بیشتر تهرانی‌ها در مقایسه با شهرستانی‌ها، بلکه به‌ دلیل حذف اصلاح‌طلبان در حوزه‌های شهرستان و برتر دانستن منافع حزبی بر ائتلاف توسط حزب اعتدال و توسعه در برخی حوزه‌هاست. جلایی‌پور تهران را اشل کوچکی از سراسر کشور دانسته و گفته است: «در تهران میان شمیران و نارمک و اسلامشهر نابرابری‌های گوناگونی وجود دارد، اما باوجود این گوناگونی، مناطق تهران به صورت یکسان ظرفیت پاسخ‌گویی به الزامات مردم‌سالاری را دارند و منطقه‌ای نسبت به منطقه دیگر عقب‌افتاده سیاسی نیست و در این انتخابات هم نبود».

بنابراین به گفته جلایی‌پور این پیروزی نه فقط برای تهران بلکه برای همه شهرهای ایران است. از طرف دیگر امیر محبیان، از فعالان رسانه‌ای جریان اصولگرا، در مقام پاسخ به این توهین‌ها بر‌آمده و در کانال تلگرامی خود نوشته است: «این روش که رقابت را بین لیست رهبری و لیست انگلستان نشان دهیم و بعد هم برنده را انگلیس؟! با کدام عقل همخوان است؟ اینکه یک شهر ١٢‌ میلیونی را چون به آقای فلان و فلان رأی نداده‌اند؛ در زمره یزیدیان بدانند چه توجیه شرعی و عقلی دارد؟ من می‌گویم؛ هیچ... . جز آنکه سیاست ما به حدی نزول کرده که ملاک و شاخص دین و ایمان این و آن کاندیدا می‌شوند. آیا واقعا فکر می‌کنیم از طریق اهانت به مردم می‌توان رأی گرفت؟ مگر آنکه مردم خویش را جمعی مازوخیست بدانیم!»

حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر ریاست‌جمهوری هم در حساب توییتر خود در مطلبی که به نظر می‌رسد پاسخ به مطالب یامین‌پور باشد، این‌گونه نوشته است: اتفاقا تهرانی‌ها ارزش‌مدار‌تر، اخلاقی‌تر، صمیمی‌تر، بامحبت‌تر، عالم‌تر و... هستند؛ مردم تهران به باورهای دینی، ارزش‌های اخلاقی و سبک زندگی خود احترام می‌گذارند، اما از خشونت، افراط، تندروی، تحمیل عقیده و تحمیل سبک زندگی بیزارند. ‏دوستان گرامی رأی و نظر تهرانیان عمیقا در ایران تأثیرگذار است، تک‌تک این مردم، ارزش آرای خود را وقتی تجمیع می‌شود، می‌دانند؛ از ریاست‌جمهوری تا مجلسین».

http://www.sharghdaily.ir/News/87564

ش.د9405962

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات