تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳  ، 
کد خبر : ۲۹۹۵۶۸
مسجدجامعی: چرا عده‌ای مردم تهران را به خاطر انتخاب و رأی‌شان اهل کوفه یا کارگزار انگلیس خواندند؟

دفاع از انتخاب مردم تهران

پایگاه بصیرت / معصومه اصغری
(روزنامه شرق - 1394/12/12 - شماره 2535 - صفحه 17)

به نظر مهدی چمران، گفت‌وگو دوطرفه بود اما نه‌تنها همه خبرنگاران ایستاده بودند بلکه صداها که بلند شد، میهمانان شورا هم آمدند تا بببیند موضوع چه بوده که صدای آرام‌ترین عضو شورا بلند شده است. مسجدجامعی از اینکه هیأت‌رئیسه با وجود تکرار درخواستش برای دادن تذکر در دفاع از مردم تهران، بی‌اعتنایی کرده، دلخور بود. او بعد از اعتراضش به چمران به جمع خبرنگاران آمد و گفت: اعضای شورا به عنوان نمایندگان تهران نباید می‌گذاشتند به مردم تهران برای رأی‌دادن به فهرست موردنظرشان توهین شود و آنها را اهل کوفه یا کارگزار و تحت‌تأثیر عوامل انگلیس بخوانند.

حرف مسجدجامعی با قناعتی و چمران، رئیس و عضو هیأت‌رئیسه شورا این بود بعد که از انتخابات و پیام مقام معظم رهبری در تقدیر و تشکر از حضور تاریخی مردم، هیچ پیامی برای تشکر از مردم تهران منتشر نشد و برعکس عده‌ای دیگر حرکت تاریخی مردم تهران را زیر سؤال برده و آنها را «اهل کوفه» خوانده‌اند و من به عنوان نماینده مردم تهران می‌خواستم در صحن شورا از رأی و انتخاب مردم تهران دفاع کنم اما این اجازه را به من ندادند. مهدی چمران درحالی‌که ابوالفضل قناعتی می‌گفت چند بار موضوع درخواست تذکر مسجدجامعی را اعلام کرده است، خود را بی‌اطلاع از تذکر اعلام کرد و گفت: «از موضوع و تذکر شما بی‌اطلاع بودم، ضمن اینکه امروز بیش از ١٠ نفر قبل از شروع دستور صحبت کرده بودند و نمی‌شد بیشتر از این وقت گذاشت».

مسجدجامعی هم به زمان بسیاری که بر سر یک فوریت و ازفوریت‌افتادن موضوع سازمان گردشگری شهرداری صرف شده بود، اشاره کرد و گفت: یعنی تذکر سه‌دقیقه‌ای من در دفاع از مردم تهران این‌قدر وقت‌گیر و مزاحم بود!؟ البته در ادامه چمران ضمن بالابردن صدای خود، با خبرنگارانی که حضور داشتند برخورد کرد و گفت این موضوع یک دیالوگ بین او و مسجدجامعی است و پاسخ دیگری نداشت.

مسجدجامعی به خبرنگاران گفت: عده‌ای به مردم تهران می‌گویند چون به فهرست ما رأی نداده‌اید، اهل کوفه هستید و ما به عنوان نماینده نباید اجازه توهین دهیم. گروهی از کسانی که نتیجه انتخابات را نپسندیده‌اند، به ایجاد فضای غیراخلاقی علیه رأی‌دهندگان تهران دامن می‌زنند و آن را به سبک زندگی و حتی کارگزاری و تأثیر عوامل انگلیس در ایران نسبت می‌دهند و به نکوهش شهروندان پایتخت می‌پردازند.

اما مسجدجامعی در یادداشتی که به قلم خودش به روابط عمومی و سایر رسانه‌ها داد، گفت: این روزها گروهی از کسانی که نتیجه انتخابات را نپسندیده‌اند به فضای غیراخلاقی در مواجهه با رفتار رأی‌دهندگان در تهران دامن می‌زنند و آن را به مسائلی مانند سبک زندگی و حتی کارگزاری تأثیر عوامل انگلیس در ایران نسبت می‌دهند و به نکوهش شهروندان پایتخت می‌پردازند و پایتخت ایران را به زعم خودشان با کوفه مقایسه می‌کنند. شهروندان تهرانی خطایی نکرده‌اند که مستوجب چنین برخوردی باشند و شعور سیاسی بالای خود را نشان دادند که تجلی آن در شیوه رفتارشان در انتخابات اخیر به‌وضوح مشخص است.

این عضو شورای شهر تهران در ادامه این یادداشت با بیان اینکه گویی انتخاب‌شدگان از کانال دستگاه‌های مختلف نظارتی و قانونی عبور نکرده‌اند، افزود: لابد این افراد انتظار دارند از این پس به جای شورای نگهبان آنها تعیین‌کننده باشند. نتایج انتخابات مجلس و خبرگان، در تهران روشن شده است و کسانی که بسیاری از مراکز قدرت و تقریبا همه رسانه‌های دیداری و شنیداری فراگیر را یک‌جا در اختیار داشتند، سهم قابل‌توجهی در این انتخابات پیدا نکردند و در کنار آنها، جریانات دیگر سیاسی بودند که با کمترین امکانات و بیشترین اتهامات و در بدترین شرایط در عرصه رقابت حاضر شدند.

مسجدجامعی رفتار و استقبال دور از انتظار مردم و نخبگان در انتخابات را پدیده‌ای بسیار قابل‌تأمل خواند و گفت: این انتخابات میزان اعتماد مردم تهران به رسانه‌های رسمی را زیر سؤال برد و درواقع آنچه در این عرصه اتفاق افتاد، نه‌تنها نشان‌دهنده حضور و افزایش مشارکت مردم و اعتماد متقابل مردم و نظام، بلکه نشانگر رشد و اعتلای فهم سیاسی جامعه و قدرت مدنی شهروندان تهرانی بود. در واقع یک موضع سلبی در این دوره از انتخابات موجب به‌میدان‌‌آمدن مردم شد.

از این نظر جانبداری‌های همه‌جانبه رسانه‌ها و تریبون‌های رسمی و سنتی، جای قدردانی بسیار دارد! هرچند این به معنای نفی زحمات و خدمات برخی از نمایندگان پرتلاش، مؤدب و عاقل مجلس امروز نیست که در دوران ریاستم در شورای چهارم در همین‌جا از حضورشان بهره بردیم.

وی معتقد است که شاید آغاز این حرکت سلبی، تأییدنشدن صلاحیت سیدحسن خمینی در همان بار اول و ردصلاحیت‌شدگان گروهی از تأیید‌شدگان خبرگان در یکی، دو روز مانده به آغاز تبلیغات مجلس خبرگان از تهران بود و افزود: در این دوره برای نخستین‌بار گروهی از فقهای شورای نگهبان، آرای بزرگان مراجع عظام حوزه علمیه قم را نادیده انگاشتند. در واقع کمک دوم را آنهایی کردند که برخلاف انتظار مردم تهران نه‌تنها صلاحیت یکی از یاران نزدیک‌ امام (ره) و نماینده رهبر معظم انقلاب و رئیس مجمع تشخیص مصلحت و رئیس پیشین مجلس خبرگان رهبری را برای قراردادن در فهرست خود تأیید نکردند بلکه انبوهی از شایعات را دامن زدند.

در کنار اینها، رد صلاحیت تعداد زیادی از نیروهای یک طیف سیاسی را باید ذکر کنیم که مردم تهران را بر سر غیرت آورد، زیرا بسیاری از متهمان به عدم التزام به اسلام و ولایت فقیه، در فضای اجتماعی امروز، افرادی موجه، فداکار، باایمان و پایبند به اسلام و انقلاب اسلامی تلقی شده و بعضا از رزمندگان و جانبازان جنگ تحمیلی بودند. اما در وجه ایجابی، واقعیت آشکار دیگری وجود داشت که با همه روشنی، برخی علاقه دارند چشم بر آن ببندند. شخصیت‌هایی که امتحان خود را پس ‌داده و مورد اعتماد و اعتقاد مردم بودند، پشتوانه همان جریانی شدند که قرار بر نتیجه‌نگرفتن آنها بود.

مسجدجامعی افزود: روحانی و دولتمردان مؤدب و پرتلاش او توانستند همدلی و هم‌زبانی دولت-ملت را در سالی که به همین نام خواندند، در بهترین صورت ممکن با حضور پرشکوه مردم در پای صندوق‌های رأی تحقق بخشند.

وی در ادامه این یادداشت تأکید کرد: به‌هرحال این حضور فراگیر، منسجم، همدلانه و هدفمند نیز نشانه‌ای دیگر از بلوغ سیاسی شهروندان پایتخت و نمادی از ارتقای فرهنگ شهرنشینی در کشور ماست. سخن خود را با آغاز پیام مقام معظم رهبری، که به‌شیوایی بیانگر اعتماد متقابل مردم و نظام است، به پایان می‌برم که فرمودند: «خداوند دانا و توانا را سپاس که در آزمون بزرگی دیگر، ملت آگاه و مصمم ایران را به پیروزی رسانید و آنان توانستند برای سی و ششمین بار از آغاز انقلاب اسلامی در انتخاباتی سراسری، با عزم راسخ و شور و نشاط به‌یادماندنی، حضور یابند و سرنوشت کشور را در مقطع قانونی رقم بزنند».

به گزارش خبرنگار «شرق»، در جلسه روز یکشنبه (٩ اسفند- یک روز بعد از انتخابات) شورای شهر که معمولا غیرعلنی و بدون حضور مستمع برگزار می‌شود، مهدی چمران در میان تاریخ‌نگاری‌های همیشگی، اشاره‌ای هم به انتخابات هفتم اسفند و حضور مردم در انتخابات و نیز کمک‌های شهرداری برای برگزاری آن کرده بود. در این جلسه تا جلسه دیروز که علنی برگزار شده، هیچ عضو و مقام دیگری به حضور مردم در انتخابات و نتایج آن اشاره نکرده و تبریکی نگفته بود. اما پس از جلسه روز گذشته شورا و در ادامه این اعتراض مسجدجامعی، فراکسیون اصلاح‌طلبان شورای اسلامی شهر تهران رأسا اقدام کرد و با صدور بیانیه‌ای ضمن قدردانی از حضور مردم در حماسه هفتم اسفند، رأی اعتماد مردم تهران به فهرست امید را مسئولیتی خطیر برای منتخبان مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری دانسته و برای منتخبان آرزوی توفیق کردند.

در این بیانیه آمده است: «خداوند را سپاس که در هفتم اسفند سال ١٣٩٤ بزرگ‌ترین رخداد سیاسی اجتماعی ملت ایران اسلامی یعنی انتخابات هم‌زمان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در کمال نظم، آرامش و شکوه برگزار گردیده و یک‌بار دیگر مردم شریف ایران به‌ویژه شهروندان تهران شور و شعور سیاسی و بلوغ فکری خود را به‌خوبی به نمایش گذاشتند و با رای به لیست کامل امید در تهران گام دوم را برای توسعه و پیشرفت کشور به‌خوبی برداشته‌اند. ما اعضای اصلاح‌طلب شورای اسلامی شهر تهران بر خود فرض می‌دانیم از حضور حماسی و آگاهانه مردم شریف تهران قدردانی نماییم. به‌یقین مردم بزرگوار تهران با رای اعتماد به لیست امید مسئولیت خطیری را متوجه منتخبان خود نموده‌اند، که امیدواریم با تشکیل مجلس حامی و ناظر دولت زمینه تحقق برنامه‌های پیشرفت و توسعه کشور بیش‌ازپیش فراهم گردد.

در پایان با تبریک به مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور محترم و همه مردم شریف تهران برای همه عزیزان منتخب آرزوی توفیق کامل را داریم».

http://www.sharghdaily.ir/News/87552

ش.د9405961

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات