صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰  ، 
کد خبر : ۲۹۹۵۸۵

مبارزه بدون شمشیر!

 علی حیدری/ یکی از جلسات و دیدارهای زیبا و خاطره‌انگیز رهبر معظم انقلاب دیدار با شاعران و اهالی فرهنگ و ادب است که همه ساله در شب نیمه رمضان و مصادف با میلاد کریم اهل‌بیت امام حسن مجتبی(ع) برگزار می‌شود. در این دیدارها که در فضایی معنوی و سرشار از صمیمیت برگزار می‌شود، شاعران سروده‌های خود را قرائت می‌کنند؛ اما در کنار این جلسه سالیانه برخی اوقات و در فرصت‌ها و مناسبت‌هایی رهبر فرزانه و ادیب انقلاب جلسات دیگری با شاعران برگزار می‌کنند، مانند آنچه در مشهد و دیدار شاعران خراسان روی داد، یا دیدار اخیر معظم‌له با جمعی از شاعران آیینی و مذهبی‌سرا که در آستانه ایام شهادت حضرت صدیقه‌ کبری(س) صورت گرفت. ایشان در این دیدار با اشاره به ظرفیت عمیق احکام و معارف اسلامی، بر استفاده از مضامین عالی در اشعار دینی و بر اهمیت محتوای اشعار دینی تأکید کردند. 
نگاهی به سخنان و توصیه‌های معظم‌له در این دیدار نشان می‌دهد کلیدواژه‌هایی چون؛ نگاه معقول و منطقی به دین، پرهیز از برداشت‌های عامیانه و سطحی، پرهیز از بیان مسائل جعلی و توهمی، اتصال حوادث صدر اسلام با حوادث امروز، ظلم‌ستیزی، مبارزه با کفر و نفاق و فسق، پیروی عملی از خاندان رسالت، بیان مضامین عالی، استفاده از ادعیه و مناجات‌ها، تبیین سبک زندگی اسلامی، پرداختن به مبانی اخلاقی، سیاسی و فرهنگی، تربیت شاعرانی در تراز حافظ و سعدی و صائب و خواندن دواوین بزرگان از عمده‌ترین محورهای مورد تأکید ایشان بوده است.
یکی از نکات مهم در بیانات حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای این بود که امروز تبلیغات در جهان حرف اول را می‌زند و مبارزه با ظالمان منحصر به مبارزه با شمشیر نیست و با ابزار بیان و شعر هم می‌توان با ظالمان مبارزه کرد. 
واقعیت این است که در اوضاع کنونی، تبلیغات، به مثابه محوری‌ترین ابزار تسلط مورد توجه دشمنان اسلام و انقلاب قرار گرفته است؛ افزون بر اینکه تسلط و چیرگی از راه تبلیغات، نه تنها هزینه‌های جانی به دنبال ندارد، بلکه تأثیرگذاری بالایی داشته و همراهی و همدلی را نیز در پی دارد. دشمن با بهره‌گیری از تبلیغات تلاش می‌کند با بیان حقایق یا به بیان بهتر حقیقت‌نمایی، بینش و نگرش مخاطب پیام را دگرگون ساخته و او را با خود همراه سازد. بنابراین، تغییر، تصحیح یا اصلاح بینش‌ها و نگرش‌های مخاطبان یکی از اهداف در هر تبلیغاتی است. همان چیزی که امروز از آن به جنگ نرم یاد می‌شود و این مهم به ویژه در سال‌های اخیر مورد تأکید فراوان رهبر معظم انقلاب بوده است.  
نقطه کانونی مورد توجه در جنگ نرم، توده‌ها هستند و دشمن برای رسیدن به اهداف خود نیازمند همراهی آنها است. در این کارزار دشمن نمی‌تواند و نمی‌خواهد اهدافش را آشکارا بیان کند و حتی مجبور است خواسته‌های خود را حق‌خواهانه و عدالت‌طلبانه جلوه دهد تا مخاطب نتواند واکنش منفی نسبت به پیام از خود بروز دهد؛ چرا که مخالفت با چنین پیام‌هایی به معنای مخالفت با اصول و مبانی انسانیت است و افکار عمومی نیز به طور طبیعی چنین چیزی را برنمی‌تابد. لذا همین نوع مواجهه جامعه هدف را آسیب‌پذیرتر می‌کند؛ چرا که دشمن در جامه حق برای تحقق باطل گام به میدان گذاشته است.
در چنین شرایطی راهکار مقابله با تهدید و توطئه دشمن بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی، هنری و تبلیغی است که زبان شعر یکی از آنهاست. رمز موفقیت در جبهه مقابله با تبلیغات دشمن حضور آگاهانه و روشنگرانه صاحبان قلم و نویسندگان، شاعران، هنرمندان و... است؛ چرا که داشته‌های غنی و ارزشمند نشئت گرفته از فرهنگ دینی و انقلابی ملت بزرگ ایران ظرفیت مقابله با هجمه‌های فرهنگی دشمن را دارد. کافی است باور داشته باشیم که «می‌توانیم و می‌شود».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات