صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲  ، 
کد خبر : ۲۹۹۵۸۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 8 اسفند

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) بنده طرفدار این هستم که جوان‌ها در جریان مسائل سیاسی کشور قرار بگیرند و بتوانند تحلیل کنند. البته سیاسی‌کاری، سیاست‌بازی و آلت دست این حزب و آن حزب شدن را بنده برای جوان نمی‌پسندم؛ اینها برای جوان هیچ شرف و افتخاری ایجاد نمی‌کند.(83/12/24)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF
▼ حرف روز
فعالیت انتخاباتی ممنوع

رئیس‌جمهور در جمع مجریان انتخابات آینده ریاست‌جمهوری که در اردیبهشت ماه 96 برگزار می‌شود توصیه‌های انتخاباتی را در قالب هشدار بیان کرد که تأمل‌برانگیز است: 1ـ وی گفت: «همه باید مراقب باشیم امکانات دولتی و عمومی به نفع جناح و یا فرد خاصی استفاده نشود که حرام است.» آقای رئیس‌جمهور توجه دارند اولین فردی که کاندیداتوری وی صد درصد است، خود ایشان هستند و وزرای دولت چند ماه پیش از انتخابات در جلسات دولتی و حزبی به دنبال جمع کردن رأی برای ایشان هستند. در یکی از این موارد، محمود واعظی 1395/9/19 در دیدار با اعضای حزب اعتدال و توسعه استان کردستان که استاندار و همه مدیران استان حضور داشتند، اظهار داشت: «شما می‌دانید وقتی رأی از یک حدی بالاتر رود تضمین شده است؛ اما من فکر می‌کنم که در 29 اردیبهشت، انتخابات سختی خواهیم داشت؛ چون هر کس با هر تفکری که کاندیدا شود، هدفش تخریب آقای روحانی است.» وزیر بهداشت نیز در یک جبهه‌گیری انتخاباتی در بیست‌وپنجمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور، با اشاره به نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: «خوشحالیم که دکتر روحانی برای دوره بعدی هم در انتخابات شرکت می‌کند و امیدواریم که با رأی بیشتر از خرداد 92، از سوی مردم انتخاب شود.» افزون بر موارد فوق، در آستانه انتخابات علی‌اصغر احمدی از عناصر اصلاح‌طلب به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور انتخاب می‌شود که اولین ابلاغیه سیاسی درباره انتخابات با سوگیری جناحی را به استانداری‌ها ابلاغ می‌کند. 2ـ روحانی همچنین در این همایش گفت: «نمی‌پذیرم که کسی بگوید شورای نگهبان مسئول است، شورای نگهبان مسئولیت نظارت بر انتخابات را دارد. اگر کسی تخلف کند، چه نیروهای نظامی، مسلح و امنیتی باید بایستیم و فریاد بزنیم.» این در حالی است که مطابق قانون اساسی نظارت بر انتخابات به طور كلي در صلاحيت شوراي نگهبان است. فریاد زدن در انتخابات برای کشوری است که قانون ندارد و کشاندن انتخابات به فریاد عمومی به جای پذیرفتن رأی شورای نگهبان خود می‌تواند منشأ آشوبگری آینده شود؛ هر چند در قانون انتخابات سیستمی برای رسیدگی به شکایات مردمی مطرح شده است؛ اما هیچ مجوزی به منظور فریاد زدن و تجمع برای پس از انتخابات وجود ندارد.

▼ گزارش روز
توهمی که حقیقت داشت

«شما می‌توانید منتقد دولت و جامعه خود باشید. حتماً نباید خود را با آن سازگار کنید. امروزه مد شده که هر گاه فرصتی پیش می‌آید لگدی به جمهوریخواهان و ترامپ زده شود، بی‌آنکه به اوباما و کلینتون‌ها اشاره‌ای شود. ولی یادتان باشد 13 جنگی که ما در طول 30 سال گذشته آغاز کرده‌ایم و 14 تریلیون دلاری که خرج آنها کرده‌ایم و هزاران هزار انسانی که از روی زمین محو کرده‌ایم، کار یک شخص نبوده، بلکه عامل آن یک سیستم بوده، سیستمی مرکب از جمهوریخواهان و دموکرات‌ها. اسمش را هر چه می‌خواهید بگذارید: مجموعه نظامی ـ صنعتی ـ پولی ـ رسانه‌ای ـ امنیتی. این سیستم این فجایع را تحت همین پوشش مرتکب شده که این جنگ‌ها به نام پرچم ما که با چنین غرور و افتخاری آن را به اهتزاز درمی‌آوریم، به راه افتاده‌اند... ما به ایجاد چنین هرج‌ومرج‌ها و جنگ‌هایی ادامه می‌دهیم. قربانیان چنین سیاستی بی‌شمارند. ما می‌دانیم که در بیشتر از صد کشور از طریق حمله نظامی، تغییر رژیم و هرج‌ومرج اقتصادی مداخله کرده‌ایم. این سیستم به سیستمی تبدیل شده که دست آخر به مرگ این سیاره و انقراض همگی ما منجر می‌شود.» شاید چند سال پیش اگر کسی اینجا در تهران، در مرکز کشور که پرچمدار مبارزه با استکبار و تفکر آمریکایی است، چنین سخنانی را بر زبان می‌راند، روشنفکرنماها و غرب‌زدگانی بودند که با پوزخند این حرف‌ها را شبیه یک رویا می‌دانستند و فروپاشی اجتماعی و فوران آتشفشان خشم مردم آمریکا را یک توهم می‌خواندند؛ اما امروز این جملات را نه در تهران و نه انقلابیون ایرانی؛ بلکه الیور استون، کارگردان مشهور آمریکایی، در یک مراسم رسمی به زبان می‌آورد؛ سخنانی که بی‌شباهت نیست به آنچه دونالد ترامپ درباره جامعه آمریکا بر زبان آورد و کلید کاخ سفید را در دست گرفت تا نشان دهد آنچه ایرانیان پیشتر می‌گفتند اکنون در یک قدمی تحقق است.

▼ خبر ویژه
واکنش تند یک اصلاح‌طلب به توئیت آشنا

جهانبخش خانجانی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی و سخنگوی وزارت کشور در دولت اصلاحات در صفحه تلگرام خود نوشت: جمنا یا هر گروه سیاسی رقیب که سعی می‌کند از فرایند دموکراسی‌خواهی در عرصه مناسبات و مبارزه سیاسی وارد شود، قابل احترام است؛ ولو مشی و سیاست جریان سیاسی موصوف مورد تأیید یا نظر ما نباشد. هر گروه یا جریانی که رقیب را کوچک و حقیر بشمارد، در واقع نقطه عزیمت و هزیمتش از همانجا آغاز می‌شود؛ از این رو از دو منظر، این ادبیات فاخر و مورد تأیید نیست.
1ـ کوچک‌شماری و تمسخر رقیب کار شایسته و پسندیده‌ای نیست؛ 2ـ در قاموس اصلاح‌طلبی و اعتدال به‌کارگیری واژگانی این‌چنینی جایگاهی ندارد. اگر حتی شما از حضور افرادی که آنان را غضنفر نامیده‌اید، نگران هستید و به آنان یارگزینی بهتر را توصیه کرده‌اید، در این صورت جامعه را برای همراهی شما و رئیس‌جمهور محترم دچار تردید می‌کند. گفتنی است حسام‌الدین آشنا به تازگی در صفحه شخصی‌اش در توئیتر با اشاره به انتخاب ده نفر نامزد اولیه از سوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی برای انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری نوشت: تقدیم به جمنا/جبهه منا: ده کاندیدا در انتخابات به مثابه فوتبال کافی نیست، باید یک دروازه‌بان هم استخدام کنید به خصوص برای مراقبت از غضنفرها.
 
▼ اخبار
1- حمله صهیونیست‌ها به فلسطینیان در سالگرد جنایت حرم ابراهیمی

نظامیان رژیم صهیونیستی تظاهرات شهروندان فلسطینی به مناسبت سالگرد جنایت حرم ابراهیمی را سرکوب کردند. به گزارش المیادین، روز گذشته شهر الخلیل در کرانه باختری صحنه تظاهرات صدها شهروند فلسطینی علیه رژیم صهیونیستی به مناسبت بیست‌‌وسومین سالگرد کشتار حرم ابراهیمی بود. بیست‌وسه سال پیش در چنین روزی یک شهرک‌نشین صهیونیستی با سلاح مسلسل خود نمازگزاران فلسطینی را به رگبار بست که در پی این حمله تروریستی، 29 نفر از نمازگزاران به شهادت رسیدند. رژیم صهیونیستی پس از این جنایت حرم ابراهیمی را میان مسلمانان و صهیونیست‌ها تقسیم کرد. شهروندان فلسطینی همه ساله هفتم اسفند ماه مصادف با سالگرد این جنایت، علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی تظاهرات می‌کنند. نظامیان صهیونیست تلاش کردند با استفاده از گاز اشک‌آور و بمب‌های صوتی تظاهرات فلسطینیان را سرکوب کنند. در مقابل تظاهرات‌کنندگان فلسطینی نیز به سوی آنها سنگ پرتاب کردند.

2- طرح ضد ایرانی اردوغان برای دوشیدن اعراب
پایگاه آمریکایی «المانیتور» با انتشار گزارشی تحت عنوان «آیا تنش‌های ایران و ترکیه عمدی است؟» از اهداف پشت پرده مقامات ترک سخن به میان آورده و نوشته است: «اول اینکه آنکارا امیدوار است با اتخاذ مواضع ضد ایرانی، روابط خود با کشورهای ضد شیعی، مانند عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج [فارس] را بهبود بخشیده و از این طریق به منافع بیشتری دست یابد. دوم اینکه ترکیه به دنبال بازاری برای صنعت دفاعی خود است، از این رو مغزهای متفکر سیاسی آنکارا تلاش می‌کنند با مبالغه درباره تهدید ایران، کشورهای حاشیه خلیج [فارس] را به خرید تسلیحات ترکیه‌ای تشویق کنند. سوم اینکه ترکیه تمایل دارد با دولت جدید آمریکا همکاری و مشارکت کند؛ کشورهای خلیج [فارس] خوشحالند که ترامپ بار دیگر ایران را هدف قرار داده است؛ این موضوعی است که اردوغان تحت نظر دارد.»

3- گزارش‌ علت دقیق حادثه «پلاسکو» تهیه شد
عضو کمیسیون عمران مجلس از قرائت گزارش نهایی این کمیسیون درباره حادثه ساختمان پلاسکو پس از بررسی لایحه بودجه در صحن علنی مجلس خبر داد. سیداحسن علوی با اشاره به دستور یک ماهه رئیس مجلس به کمیسیون عمران برای بررسی علت دقیق حادثه، اظهار داشت: کمیسیون عمران در این باره نشست‌های مختلفی را با مسئولان مربوطه برگزار کرد و در جریان بررسی این گزارش، مکاتباتی با مسئولان ذی‌ربط صورت گرفت و اسناد و مدارکی نیز به کمیسیون واصل شد تا اعضا بتوانند بررسی دقیق‌تری نسبت به علت وقوع حادثه ساختمان پلاسکو داشته باشند. عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: مقصر بودن یا نبودن و همچنین میزان تقصیر و کوتاهی دستگاه‌های مسئول در این گزارش به طور شفاف به اطلاع مردم و نمایندگان می‌رسد.

▼ تا انتخابات
محمدرضا باهنر گفت: شاید برای اولین بار بود که آقای روحانی، فقط با دو دهم درصد رأی بیشتر از حد نصاب به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد. وی با بیان اینکه ریزش رأی مسئولان اجرایی طبیعی است، گفت: ریزش رأی آقای روحانی هم قطعی است و هیچ کس در آن تردید ندارد. اگر قرار باشد آقای روحانی در محدوده دور قبل رأی داشته باشد، حتماً شکست خواهد خورد.
حسین کمالی، مسئول کارگروه برنامه‌ریزی و راهبردهای شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره سهمیه‌بندی برای زنان و جوانان در فهرست انتخاباتی شورای شهر گفت: برای فهرست انتخاباتی شورای شهر 30 درصد به جوانان و 30 درصد به زنان اختصاص داده شده است که جمع این دو با 10 درصد همپوشانی، 50 درصد می‌شود.

▼ اخبار کوتاه

فرامرز توفیقی، فعال کارگری در واکنش به مصوبه مجلس مبنی بر سقف معافیت مالیاتی 1/5 میلیون تومانی حقوق کارگران که 500 هزار تومان کمتر از حقوق کارمندان دولت تعیین شد، گفت: متأسفانه در ایام انتخابات و در بحبوحه نیاز به آرای مردم همیشه صحبت از صیانت، حمایت، دادخواهی و برگرداندن آب به جوی از کسانی شنیده می‌شود که پس از نشستن بر کرسی قدرت به یکباره فراموش می‌کنند که چه عهد و پیمانی را با مردم بسته‌اند؟
حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره ساخت ناوشکن جدید نداجا با نام «سهند» اظهار داشت: ناوشکن جدید «سهند» که پیشرفته‌ترین ناوشکن ما خواهد بود، به زودی به ناوگان دریایی الحاق خواهد شد. سیاری افزود: ناوشکن‌های ما طوری ساخته می‌شوند که هم امکان دفاع و هم تهاجم علیه اهداف هوایی، سطحی و زیرسطحی را داشته باشد. وی در ادامه گفت: بالگردی که ناو «سهند» حمل خواهد کرد، بزرگ‌تر از جماران است.
عبدالناصر همتی، رئیس کل بیمه مرکزی اعلام کرد: براساس قانون جدید بیمه‌نامه شخص ثالث، افرادی که پس از اردیبهشت ماه سال ۹۵ بیمه‌نامه خریداری کرده‌اند، نیازی به خرید الحاقیه برای سال ۹۶ ندارند. همچنین، بیمه مرکزی در حال برنامه‌ریزی است تا افرادی که در دو ماه ابتدایی سال جاری نیز بیمه‌نامه شخص ثالث خریداری کرده‌اند، برای سال آینده به خرید الحاقیه بیمه‌نامه نیازی نداشته باشند.
با توجه به ابراز علاقه جردن باروز، یکی از کشتی‌گیران عنوان‌دار تیم ملی آمریکا و همسرش برای سفر به ایران، فدراسیون کشتی ایران از او و خانواده‌اش دعوت کرد در صورت تمایل برای سفری ۱۰ روزه به کشورمان بیایند تا با شهرها و مناطق تاریخی کشورمان و همچنین خانواده کشتی ایران بیشتر آشنا شوند.
مهرداد بذرپاش، با بیان اینکه با دولت خسته نمی‌توان کشور و مردمی جوان را مدیریت کرد، گفت: برخی از ژنرال‌هایی که 37 سال پیش مهندس بوده‌اند، امروز به تجار بین‌المللی تبدیل شده‌اند و پهنه کشور کرکره مغازه آنها شده است.
فاطمه هاشمی، فرزند مرحوم هاشمی رفسنجانی گفت: پدرم برای انتخابات 96 برنامه‌هایی داشت. او درباره کاندیداتوری پدرش در انتخابات ریاست‌جمهوری 92 نیز گفت: این تصمیم خلاف نظر خانواده وی بوده است.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات