صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰  ، 
کد خبر : ۲۹۹۶۶۳

حرف روز/ اعتراف به شکست

یک روز پس از آنکه نخست‌وزير عراق به نيروي هوايي ارتش اين کشور دستور بمباران مواضع گروه تروريستي داعش در سوريه را صادر کرد، عادل الجبير، وزير خارجه عربستان سعودي در سفري از پيش اعلام نشده وارد بغداد شد[...]
پایگاه بصیرت / علی قاسمی
یادداشت: يک روز پس از آنکه نخست‌وزير عراق به نيروي هوايي ارتش اين کشور دستور بمباران مواضع گروه تروريستي داعش در سوريه را صادر کرد، عادل الجبير، وزير خارجه عربستان سعودي در سفري از پيش اعلام نشده وارد بغداد شد. الجبير در اين سفر با حيدر العبادي و شماري از مسئولان عراقي ديدار و درباره مسائلي مانند روابط دو کشور، مسائل امنيتي منطقه، اوضاع سوريه و يمن، مواضع عراق درباره اين کشورها و روابط با ايران گفت‌وگو کرد. اگرچه درباره سفر غير منتظره الجبير که نخستين سفر يک مقام ارشد عربستان سعودي به عراق پس از سالیان طولانی به شمار می‌آید، جبهه گرفتند؛ ولي برخي جريان‌هاي عراقي همسو با رژيم رياض، از اين سفر استقبال کردند.
پس از این سفر گمانه‌زنی‌های متعددی در سطح رسانه‌ها صورت گرفت که مهم‌ترین دلیل این سفر در ارتباط با ایران تحلیل شده است. از آنجا که عراق کشور نزديک به ايران به شمار مي‌آيد، احتمال مي‌رود سفر الجبير به بغداد به موازات ديدار اواخر ماه گذشته وزير خارجه کويت به تهران صورت گرفته است که تلاش مي‌کند روابط ايران و کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج‌فارس با ميانجي‌گري ترميم شود. با توجه به حمایت بی‌دریغ عربستان از تروریسم تکفیری و کشتار مردم بي‌گناه عراق، سوريه، يمن و بحرين و اظهارات خصمانه الجبير علیه ایران در جاهای مختلف، به ویژه نشست امنيتي مونيخ شانس گفت‌وگوهاي ايران و عربستان بسيار ضعيف به نظر می‌رسد. با وجود اینکه ايران از رفع اختلاف‌ها يا دست‌کم کاهش آن با همسايگان عرب خود استقبال کرده است؛ اما عملکرد مداخله‌جویانه عربستان با فرض وساطت بغداد چندان موفقيت‌آميز نخواهد بود. تحلیل بعدی از این سفر ناگهانی و غیر منتظره، پیشروی‌های ارتش عراق در موصل و نزدیک شدن شکست داعش است. گفتنی است، روابط بغداد ـ ریاض در سال‌های اخیر به دلیل حمایت‌های عربستان از گروه‌های تکفیری متشنج شده بود و به نوعی عربستان قصد دارد در نفس‌های پایانی داعش در عراق در موضوع مبارزه با داعش  خودش را همراه نشان دهد.
فراتر از دو مورد مذکور سفر الجبیر به عراق، به نوعی اعتراف به شکست در منطقه با صرف میلیاردها دلار برای گروه‌های تروریستی بوده که امروز فاصله‌ای تا شکست نهایی این گروه‌های تروریستی باقی نمانده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات