اقتصادی >>  بازار سرمایه >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳  ، 
کد خبر : ۲۹۹۶۹۳

واقعیت های اقتصاد ایران چقدر با سخنان رئیس جمهور همخوانی دارد؟

روز گذشته در حالی رئیس جمهور در اولین ساعات صبح برای شرکت درپنجاه و هشتمین مجمع عمومی بانک مرکزی راهی این بانک شد که این جلسه با تاخیری قریب به ۸ ماه برگزار می شد. جلسه ای که از همان ابتدا، به واسطه حضور رئیس کابینه یازدهم و از سوی دیگر تجمع و شعارهای اعتراض آمیز سپرده گذاران موسسه کاسپین بر علیه رئیس کل بانک مرکزی از حساسیت بالایی برخوردار بوده و مورد توجه رسانه های عمومی قرار گرفت.
به گزارش بصیرت به نقل از قدس آنلاین، روز گذشته در حالی رئیس جمهور در اولین ساعات صبح برای شرکت درپنجاه و هشتمین مجمع عمومی بانک مرکزی راهی این بانک شد که این جلسه با تاخیری قریب به ۸ ماه برگزار می شد. جلسه ای که از همان ابتدا، به واسطه حضور رئیس کابینه یازدهم و از سوی دیگر تجمع و شعارهای اعتراض آمیز سپرده گذاران موسسه کاسپین بر علیه رئیس کل بانک مرکزی از حساسیت بالایی برخوردار بوده و مورد توجه رسانه های عمومی قرار گرفت. روحانی در این جلسه از وظیفه بانک مرکزی در نظارت دقیق تر بر عملکرد بانک ها سخن گفت. وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بانک های ایرانی رسالت و وظیفه بسیار سخت و سنگینی بر عهده دارند اظهار داشت: اقتصاد ما اگر بخواهد رونق پیدا کند این رونق طبیعتا از رونق بانک ها آغاز می شود.

رئیس دولت تدبیر در ادامه به بیان سخنانی پرداخت که بلافاصله با واکنش برخی از کارشناسان اقتصادی مواجه شد. روحانی در این بخش از سخنان خود با تمجید از وضعیت اقتصادی کشور با اشاره ای چند باره به خروج کشور از رکود و پیش بینی رشد اقتصادی ۶ درصدی برای اقتصاد ایران خطاب به حاضرین جلسه گفت: برای اولین بار در تاریخ بعد از انقلاب در کنار تورم تک رقمی به رشد اقتصادی بالایی دست یافته ایم که این موضوع در تاریخ اقتصاد ایران بی سابقه است.

صحبت های روز گذشته رئیس جمهور باعث شد تا پایگاه خبری- تحلیلی قدس آنلاین به سراغ چند تن از کارشناسان اقتصادی رفته و نظرات آن ها را درباره اظهارات رئیس جمهور جویا شود.

جلیل خداپرست شیرازی؛ کارشناس اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه در این باره به خبرنگار قدس آنلاین گفت: حتی اگر مردم اقتصاد هم ندانند متوجه می شوند اتفاق خاصی در طول ۳ سال گذشته در اقتصاد کشور رخ نداده است. وی افزود: اگر چه شاید نرخ های تورم ثابت بوده باشند اما رکود در اقتصاد ایران افزایش داشته است که خود همین موضوع باعث ثابت ماندن تورم شده است. خداپرست با اشاره به اذعان دولتی ها به افزایش نرخ رشد اقتصادی بدلیل افزایش فروش نفت تصریح کرد:  وقتی اقتصادی رشد صفر یا بسیار پایین داشته باشد وقتی درآمدهایش بیشتر شود افزایش رشد اقتصادی یک موضوع طبیعی است و این موضوع ارتباطی به بهبود عملکرد تولید ندارد. این استاد اقتصاد خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی که مردم از آن سود نبرده و صرفا عده ای خاص از آن منتفع شوند حتی اگر ۱۲ درصد هم باشد فایده ای ندارد.

خسرو پیرایی، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز نیز در گفتگو با قدس آنلاین می گوید: واقعیت های اقتصاد ایران با سخنان رئیس جمهور همخوانی ندارد. ضمن اینکه بهتر است دولت محترم با ارائه اسناد و مدارک و براساس شاخص های اقتصادی صحبت های خود را مطرح کند. وی با اظهار تعجب از سخنان رئیس جمهور درباره رشد اقتصادی بی سابقه خاطرنشان کرد: آمار و شاخص های موجود در اقتصاد ایران این ادعاها را تایید نمی کند. متاسفانه وقتی صحبت ها کلی بوده و بر اساس شاخص های اقتصادی نباشد نمی توان اظهار نظر کارشناسی دقیقی داشت. پیرایی تصریح کرد: طبیعتا شرایط در اقتصاد ایران به گونه ای نیست که آقای رئیس جمهور با این قاطعیت از رشد اقتصادی بی سابقه سخن بگوید.

ابوالقاسم اثنی عشری، اقتصاددان و عضو هیأت تجدید نظر شورای رقابت هم در این زمینه معتقد است: موضوع رشد اقتصادی دوگونه است که یکی رشد اقتصادی اسمی و دیگری رشد اقتصادی واقعی است. لذا زمانی می توان رشد ایجاد شده در اقتصاد را، یک رشد واقعی دانست که تولید ناخالص ملی به صورت واقعی افزایش پیدا کرده باشد. وی در ادامه گفتگوی خود به خبرنگارقدس آنلاین گفت: اگر اقتصادی در یک سال شاهد  رشد منفی یا رشدهای بسیار کم باشد طبیعی است با اتفاق کوچکی در آن اقتصاد این رشد مثبت خواهد شد. وی تصریح کرد: ضمن اینکه رشدهای اقتصادی چه مثبت و چه منفی صرفا متعلق به عملکرد آن دولت نبوده و می تواند بر اساس تصمیمات سال های گذشته در آن اقتصاد باشد. بنابراین رشدهای اقتصادی موجود حتی در صورت پذیرش وجود چنین رشدهایی، رشد واقعی نبوده و صرفا بر اساس افزایش فروش نفت است. این اقتصاددان با اشاره به سخنان رئیس جمهور درباره وجود رونق در اقتصاد ایران خاطرنشان کرد: اینکه آقای رئیس جمهور گفته اند در شرایط رونق هستیم شاید منظورشان رونق فصلی و رونق بازار به واسطه فرا رسیدن ایام نوروز است وگرنه اتفاق خاصی در اقتصاد ایران نیفتاده است.


عزیز آرمن، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در این زمینه به خبرنگار قدس آنلاین گفت: اینکه بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم خوش بینی در اقتصاد ایران ایجاد شده است شکی نیست.   وی در ادامه خاطرنشان کرد: به هر حال ما در سال های گذشته علاوه بر تورم با رکود نیز مواجه بودیم اما در سال های اخیر از شدت تورم کاسته شده است. آرمن اظهار داشت: اگر چه تورم تا حدود قابل توجهی کنترل شده است اما باید اذعان داشت رشد اقتصادی کشور آنچنان که انتظار می رفت افزایش نداشته است. این استاد اقتصاد در خاتمه تصریح کرد: اقتصاد ایران در طول ۴ دهه اخیر حتی شاهد رشدهای اقتصادی نزدیک به ۱۰ درصد نیز بوده است طبیعتا استفاده از واژه رشد بی سابقه هیچ موضوعیتی با شرایط فعلی اقتصاد ایران ندارد.

منبع: قدس آنلاین
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات