تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۹۹۷۳۱
نبی حبیبی، دبیركل مؤتلفه:

كسی كه شورای نگهبان تأیید كرده، انگلیسی نیست

پایگاه بصیرت / مهسا جزینی

(روزنامه شرق ـ 1395/05/19 ـ شماره 2651 ـ صفحه 3)

حزبی كه مدت‌هاست سهمی از مناصب انتصابی و انتخابی نداشته است، آمار اعضایش محرمانه است، به نفع مصلحت اصولگرایی مدام كوتاه می‌آید؛ اما معتقد است كه وضعیتش در این پنجاه‌واندی سال رو به صعود بوده، نه نزول. «نبی حبیبی» آن را باثبات‌ترین و «اسدالله بادامچیان» قدرتمندترین حزب ایران می‌دانند. دیروز «حمیدرضا ترقی»، «حسن غفوری‌فرد»، «نبی حبیبی» و «اسدالله بادامچیان» اعضای شورای مركزی حزب مؤتلفه، در یك نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار، میزبان آنها در هتل بزرگ تهران بودند؛ اگرچه مخاطب سؤالات خبرنگاران، دبیركل حزب بود. حبیبی در ابتدا گزارشی از ثبات در حزب ٥٢‌ساله مؤتلفه داد و گفت در این مدت هیچ انشعاب و تجزیه‌ای در جمعیت‌شان رخ نداده است. او گفت كه مؤتلفه حزب را به معنای مرسوم آن در دنیا كه صرفا كسب قدرت است، قبول ندارد؛ بلكه اولویت نخست حزب حفظ نظام و حركت در مسیر احكام الهی است. حبیبی درباره برنامه‌های حزب برای انتخابات سال ٩٦ گفت: «مؤتلفه با دست پر به میدان ائتلاف می‌رود. هر حزبی حق دارد که نامزد خود را معرفی کند؛ اما اگر مصلحت اصولگرایان مانند قبل این باشد که با یک نامزد به میدان بیایند و احزاب نیز قانع شوند که مصلحت اصولگرایی بر مصلحت حزبی ارجح است، شورای اصولگرایان به هرکسی که برسد، ما تمکین خواهیم کرد».

آمار اعضا محرمانه است

پرسش «شرق» از دبیركل مؤتلفه این بود كه چرا در كنار اشاره به ثبات، گزارشی از روند فعالیت‌های حزب به معنای كاركرد عرفی آن ارائه نمی‌شود تا در نهایت مشخص شود كه مؤتلفه در این ٥٠ سال روندی صعودی داشته یا نزولی؟ آن‌هم در شرایطی كه برخی تحلیلگران اصولگرا از جمله امیر محبیان معتقدند كه از تأثیر و برش نهادهای سنتی مانند جامعتین و احزاب سنتی در جریان اصولگرا كاسته شده است. پرسش دوم «شرق» این بود كه چرا خروجی مصلحت اصولگرایان در این سال‌ها همواره كاسته‌شدن از سهم و نفوذ حزب مؤتلفه بوده است؟

حبیبی پاسخ داد: «من معتقد نیستم كه حزب روندی نزولی داشته است. اگرچه تعداد اعضا محرمانه است و نمی‌توانیم اعلام كنیم؛ اما اگر عضوشدن را ملاك ریاضی بگیریم، باید بگویم كه نزولی نداشته‌ایم. البته نمی‌گویم كه درجه عضوگیری خیلی بالاست یا بی‌حساب عضو می‌شوند». اگرچه حبیبی نگفت كه وقتی عددی اعلام نمی‌شود، به چه ملاك ریاضی‌ای می‌شود استناد كرد. نشانه دیگری كه حبیبی برای روند صعودی حزب مؤتلفه داشت، كنگره اخیر حزب بود: «كنگره آخر نسبت به كنگره‌های گذشته بسیار باشكوه‌تر برگزار شد و در ذهن خواص جامعه، چه مخالفان و چه موافقان، مؤتلفه به عنوان یك حزب اثرگذار كه واجد شرایط یك حزب است، شناخته می‌شود». حبیبی افزود: «اما اینكه آیا من شرایط را مطلوب تلقی می‌كنم؟ نه، مطلوب تلقی نمی‌كنم. ارتباط‌مان با عامه باید گسترش بیشتری پیدا كند و اثرگذاری‌مان در حدی باشد كه به عنوان یك حزب در مراكز قانون‌گذاری حضور بیشتری داشته باشیم».

هر كس گفته لیست انگلیسی، اشتباه كرده

خبرنگار اعتماد از حبیبی پرسید كه شما معتقدید كه با آهنگ ولایت حركت می‌كنید؛ پس چرا مؤتلفه مدت‌هاست كه از رهبری حکمی نمی‌گیرد؟ حبیبی پاسخ داد: «اگر مؤتلفه با این نیت که از ولایت دم بزند تا حکمی برای‌ آن صادر شود، دیگر مؤتلفه نیست؛ اما با‌وجود‌این آقای ترقی در کمیته امداد و آقای میرسلیم در مجمع تشخیص از رهبر انقلاب حکم دارند؛ هر‌چند ما توقع نداریم که رهبری حکمی برای اعضا صادر کنند؛ ولی با‌وجود‌این ‌حکم ایشان را متبرک و ذخیره اخروی خود می‌دانیم». سؤال دیگر اعتماد درباره انگلیسی‌خطاب‌كردن فهرست اصلاح‌طلبان در تهران از سوی برخی اعضای حزب مؤتلفه پیش از انتخابات هفتم اسفند گذشته بود. حبیبی گفت: «ما معتقد نیستیم که آن فهرست ٣٠‌نفره تهران انگلیسی بوده و ما هم چنین چیزی نگفته‌ایم و آن حرف را باطل می‌دانیم؛ چرا‌که امکان ندارد شورای نگهبان صلاحیت کسانی را تأیید کرده باشد که وابسته به انگلیس هستند؛ از‌این‌رو مواضع رسمی مؤتلفه هر هفته از سوی دبیرکل اعلام می‌شود». خبرنگار اعتماد گفت من سند این گفته را دارم و حبیبی پاسخ داد هركسی این حرف را زده، اشتباه كرده است.

اجرای تمكین‌ نكردن غفوری‌فرد

خبرنگاری از حبیبی سؤال كرد كه اگر اصولگرایان روی احمدی‌نژاد به اجماع برسند، شما باز هم تمكین خواهید كرد؟ او پاسخ داد: «ما فعلا بنا نداریم درباره شخصی اظهارنظر کنیم». خبرنگار همشهری با اشاره به نوع بازی مؤتلفه در انتخابات مجلس گذشته خطاب به حبیبی گفت كه شما نقش تداركاتچی جبهه پایداری و رهپویان را بازی كردید و در شرایطی كه احمدی‌نژاد پرچم تبیین گفتمان انقلاب را برداشته است، شما كجا هستید و چرا توی دهانش نمی‌زنید؟ دبیركل مؤتلفه پاسخ داد: «ما موافق این نوع ادبیات نیستیم و شما هم تکرار نکنید». درباره چرایی ائتلاف مؤتلفه با پایداری هم توضیح داد: «در رابطه ما با پایداری، ایثارگران و رهپویان کوچک‌ترین عدول هم از اصول‌مان صورت نگرفته و ما با آنها همفکر هستیم؛ هرچند ممکن است در سلایق تفاوت داشته باشیم؛ بنابراین ما معتقد به ثبات ‌قدم در اصول و عدول از نظرات سلیقه‌ای هستیم». خبرنگار دیگری كه در فاصله كمی از حسن غفوری‌فرد نشسته بود، به گفته‌ای از حبیبی درباره لزوم عمل تشكیلاتی اشاره كرد و پرسید یكی از اعضای شورای مركزی شما (غفوری‌فرد) به علت اینکه در فهرست تهران قرار نگرفت، از ائتلاف خارج شد. شما چه برخورد و واكنشی به این رفتارها دارید؟ حبیبی در پاسخ گفت: «ما معتقد هستیم که هیچ‌کس حق عدول از دستورات تشکیلاتی را ندارد». در تمام مدتی كه خبرنگار سؤال می‌كرد و حبیبی پاسخ می‌داد، غفوری‌فرد مشغول گوشی تلفن و یادداشت‌برداری در دفترچه خود بود و قبل از پایان نشست خبری هم جلسه را ترك كرد. بادامچیان بعدا گفت كه غفوری‌فرد بلیط سفر داشت و باید زود می‌رفت.

تخریب دولت حرام است

حبیبی دیروز همچنین با اشاره به اینکه ما تخریب دولت را حرام می‌دانیم، گفت: «برخی دولتی‌ها انتقاد و یا حتی اعتراض را تخریب تلقی می‌کنند؛ اما ما پشتیبانی اصولی از دولت را وظیفه خود می‌دانیم و درعین‌حالی که از دولت پشتیبانی اصولی می‌کنیم، حق نقد را هم برای خود محفوظ می‌دانیم». درباره برنامه حزب مؤتلفه برای برخورد با مفاسد اقتصادی با توجه به فیش‌های نجومی هم گفت: «نمی‌توان یک حکم کلی صادر کرد و در مواردی قانون اجازه داده که برخی سمت‌ها مبلغ ویژه‌ای را به عنوان حقوق دریافت کنند و اگر خلاف قانون نبوده باشد، با اینکه این رقم‌ها بسیار عجیب‌و‌غریب است؛ اما تخلفی اتفاق نیفتاده؛ ولی متأسفانه در برخی مواقع قانون رعایت نشده است؛ از‌این‌رو قوه قضائیه و دولت راهی جز برخورد و بازگرداندن این مبالغ ندارند».

http://www.sharghdaily.ir/News/99830

ش.د9503962

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات