صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹  ، 
کد خبر : ۲۹۹۷۷۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 15 اسفند

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اگر مجلس مرعوب غرب باشد، مرعوب آمریکا باشد؛ دنبال حاکمیت جریان اشرافی‌گری باشد. ریل‌گذاری او در این جهت خواهد بود، کشور را بدبخت خواهد کرد، اهمیت مجلس اینهاست؛ اینها چیز کمی است.(1394/11/28)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
لطف ولایت

یکی از موهبت‌های بی‌بدیل نظام جمهوری اسلامی، نعمت ولایت است که حتی در بحران‌های سیاسی لطف ایشان که با تدبیر و حکمت همراه بوده، شامل حال مخالفان نظام هم شده است. در روزهای اخیر تعلیق حکم احمد منتظری از سوی مقامات قضایی اعلام شد. احمد منتظری در مرداد ماه امسال فایل صوتی از جلسه مرحوم منتظری با چند نفر از مسئولان قضایی درباره اعدام اعضای سازمان منافقین را با اغراض خاص منتشر کرد و همین مسئله سبب شد وی از سوی دادگاه ویژه روحانیت به شش سال زندان محکوم شود. پس از آن نامبرده با مراجعه و توسل به آیت‌الله شبیری‌زنجانی از مراجع عظام تقلید و دادن تعهد به ایشان، خواستار وساطت نزد رهبر معظم انقلاب(مدّظله‌العالی) شد و در نهایت محکوم‌علیه باردیگر با دادن تعهد کتبی مبنی بر پرهیز از تکرار جرایم ارتکابی از زندان آزاد شد. اگر چه خانواده منتظری و فرزندش درصدد ضربه به ولایت بوده‌اند؛ اما رهبر فرزانه انقلاب برخلاف رفتار آنها نگاهی از سر لطف و حکمت داشته‌اند. امام خامنه‌ای هنگام فوت آیت‌الله منتظری نیز برخوردی داشتند که گویا وی در حق رهبری هیچ‌گونه جفایی نداشته و این گونه درباره او پیام تسلیت صادر کردند: «در اواخر دوران حیات مبارک امام راحل امتحانی دشوار و خطیر، پیش آمد که از خداوند متعال می‌خواهم آن را با پوشش مغفرت و رحمت خویش بپوشاند و ابتلائات دنیوی را کفاره‌ی آن قرار دهد. در جریان فتنه 88 نیز مرحوم آیت‌الله موسوی‌اردبیلی برای تعلیق حکم سیدعلیرضا بهشتی نزد رهبر معظم انقلاب وساطت کردند. در آن جلسه آیت‌الله اردبیلی نسبت به فعالیت‌های جریان فتنه و ضربه‌هایی که به انقلاب زده‌اند، اطلاع یافت.
با توجه به رایزنی مراجع برای تعلیق برخی از احکام زندانیان این سؤال پیش می‌آید که چرا تا به حال برای رئیس دولت اصلاحات و سران فتنه فعالیت تعلیقی صورتی نگرفته است؟ رهبر حکیم انقلاب در واکنش به رفتارهایی که به تازگی در این زمینه برای آشتی ملی نیز صورت گرفته است، به صراحت اعلام کردند: «ملّت با آنهایی که روز عاشورا، با قساوت، با لودگی، با بی‌حیایی آمدند جوان بسیجی را در خیابان لخت کردند و کتک زدند، قهر است. با اینها آشتی هم نمی‌کنیم.»

▼ گزارش روز 
حمله به منتقدان

سال 91 در آن جلسه مشهور مجلس شورای اسلامی که محمود احمدی‌نژاد با پخش فیلم کوتاهی در صحن علنی اتهاماتی را درباره یکی از نزدیکان علی لاریجانی، مطرح کرد، رئیس مجلس نهم برآشفت و خطاب به رئیس‌جمهور کشور گفت: «خوب شد شما در کشور بگم بگم راه انداختید تا مردم بهتر شما را بشناسند.» روز گذشته خود، منتقدان مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره تعیین سقف 24 میلیونی حقوق برای مدیران را به گفتن دریافتی آنان از مجلس در سال‌هایی که نماینده بوده‌اند، تهدید کرد و با اتهام سیاسی و انتخاباتی بودن انتقادات آنها به مجلس، با به کار بردن ادبیاتی عجیب از منتقدان خواست که جانماز آب نکشند!
موضع‌گیری که اگرچه بسیاری از اهالی رسانه آن را بیش از آنکه واکنش به انتقادات بدانند، تلاش علی لاریجانی برای مرزبندی و فاصله‌گذاری با نیروهایی می‌دانند که به دنبال ایجاد وحدت در اردوگاه اصولگرایی در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده هستند؛ اما واقعیت آن است که دفاع این‌چنینی از بهره‌مندی‌‌های خاص در سابقه عملکرد علی لاریجانی پیش از این نیز وجود دارد، مانند آن روزی که به اعتراض‌ها درباره پرداخت وام‌های صد میلیونی به نمایندگان مجلس واکنش نشان داد و از تریبون ملی ریاست قوه مقننه از مجلس‌نشینان دفاع کرد و گفت: «تأسف می‌خورم‌ که بعضی از افراد عادت کردند نیمه خالی لیوان را ببینند. توجه نمی‌کنند که این نمایندگان محترمی که اینجا حضور دارند خیلی از آنها از این وجوه استفاده نکردند. چرا این را نگفتید؟ من (۳۰) سال در بخش‌های اجرایی کشور کار کردم، نمایندگان مجلس فقیرترین دستگاه‌هایی هستند که در کشور دارند زندگی می‌کنند. منتها بقیه دستگاه‌ها دیده نمی‌شود، ولی نمایندگان مجلس زیر ذره‌بین هستند، آن وقت بعضی از افراد این‌گونه نسبت به مجلس سخن می‌گویند. خواهش می‌کنم که دوستان این بحث را متوقف کنند.»

▼ خبر ویژه
اگر رأی من بيشتر بود روحانی بايد كنار برود!

يكي از نامزدهاي در سايه اصلاح‌طلبان براي انتخابات رياست‌جمهوري گفت: چنانچه برای کمک به روحانی در مناظره‌ها وارد عرصه انتخابات شوم و در نظر‌سنجي‌ها رأي من از روحاني بيشتر باشد، بايد روحاني به نفع من كنار برود. وی در جلسه‌اي با حضور سران اصلاحات از فعاليت‌هاي دولت روحاني در حوزه اقتصاد و سلامت و گرایش بسياري از مديران دولتي به زندگي اشرافي انتقاد كرد. این نامزد در سایه اصلاح‌طلبان همچنین در پاسخ به يكي از حاضران در جلسه كه گفته بود شما قرار است ياور و مكمل روحاني باشيد، نه رقيب وي، گفت: خوشامد روحاني براي من مهم نيست، اگر قرار است به صحنه بيايم و واقعاً رأي من از روحاني بيشتر باشد، بايد ايشان كنار برود. وی تصريح كرد: نمي‌توانم به دروغ از دولت تعريف كنم، نمي‌توانم به مردم دروغ بگويم و چشم اميد به مديريت ناكارآمد و فرسوده دولت فعلي و مديريت اشرافي اين دولت داشته باشم. نمي‌توانم كارهاي عمراني را رها كرده و چشم بر ركود و بيكاري حكمفرما در كشور ببندم. وی گفته است: اگر تا حالا به دلیل مصلحت سكوت كرده‌ايم و اکنون به عنوان كانديدا مي‌خواهيم برنامه ارائه بدهيم، بايد اين موارد را بگوييم. البته اگر مواضع بنده را نمي‌پسنديد، براي حضور در انتخابات تمايلي ندارم.
 
▼ اخبار
1ـ پیشرفت توقف‌ناپذیر صنعت دفاعی ایران

«سامانه دفاعی اس 300  پس از آزمایش موفقیت‌آمیز، در کنار سامانه‌های قدرتمند ایرانی، مانند «مرصاد» و «تلاش» قرار گرفت تا آسمان ولایت لحظه‌به‌لحظه امن‌تر و مقتدرتر شود.» این جمله کوتاه امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء، خبری  بود که بلافاصله پس از تأیید و قرار گرفتن بر روی خروجی خبرگزاری‌های داخلی به تیتر یک رسانه‌های جهان تبدیل شد. البته خرید و استقرار سامانه اس 300 به معنای پایان پیشرفت یا توقف تولیدات داخلی کشورمان در حوزه دفاعی نیست و نخواهد بود؛ چرا که همزمان با تلاش برای خرید این سامانه از کشور روسیه، متخصصان ایرانی در حوزه دفاعی توانستند سامانه دفاعی «باور 373» را طراحی کرده و بسازند که به مراتب از سامانه خریداری شده پیشرفته‌تر بوده و قابلیت پیگیری همزمان صد هدف و درگیری همزمان با ١٢ هدف را دارد.

2ـ حذف گسترده یارانه به نارضایتی از نظام منجر خواهد شد
در حالی که به روزهای پایانی اسفند ماه و ایام نوروز نزدیک می‌شویم و دولت قرار بود یارانه مربوط به این ماه را زودتر از زمان مقرر هر ماه و پیش از 20 اسفند ماه پرداخت کند، نه تنها هنوز خبری از زمان واریز یارانه‌های نقدی نیست بلکه محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت تدبیر و امید طی سخنانی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: تا اول بهمن‌ ماه یارانه 4 میلیون و 853 هزار و 386 نفر از افرادی که درآمد ناخالص‌شان بیش از سه میلیون بود، قطع شد. البته سخنگوی دولت یازدهم مدعی شد: حذف گسترده یارانه افراد جامعه به نارضایتی از نظام منجر خواهد شد!

▼ تا انتخابات
مرضیه وحیددستجردی، سخنگوی هیئت‌رئیسه شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی از ادامه رایزنی با کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داد و گفت: برای برگزاری دومین مجمع ملی جمنا، یک پیش‌‌نیاز وجود دارد که تا محقق نشود، امکان برگزاری مجمع وجود ندارد. وی افزود: پیش‌نیاز برگزاری مجمع این است که باید با 10 کاندیدایی که بیشترین آرا را در مجمع عمومی اول کسب کرده‌اند، گفت‌و‌گو و مذاکره کنیم.
رئیس ستاد انتخابات کشور از نام‌نویسی ۲۷۹ داوطلب کاندیداتوری اولین انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس دهم طی هفت روز (مدت تعیین‌شده قانونی) خبر داد. علی‌اصغر احمدی افزود: از این تعداد،‌ در مجموع ۱۳۲ نفر برای حوزه انتخابیه اصفهان، ۴۱ نفر برای حوزه انتخابیه اهر و هریس، ۵۵ نفر برای حوزه انتخابیه مراغه و عجب‌شیر و ۵۱ نفر برای حوزه انتخابیه بندرلنگه، بستک و پارسیان نام‌نویسی کرده‌اند.
محمدرضا عارف درباره فعالیت‌های انتخاباتی اصولگرایان گفت: ما آرزوی‌مان این است که اصولگرایان به وحدت برسند و اگر کمکی بخواهند، دریغ نخواهیم کرد. این اقدام را یک راهبرد ملی می‌دانیم که بر اساس آن دو جریان اصلی در کشور به اجماع برسند و فعالیت‌های‌شان را با وحدت پیش ببرند. وی افزود: درباره به نتیجه رسیدن وحدت اصولگرایان باید دو هفته‌ای صبر کرد.‌
سیدافضل موسوی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در پاسخ به این پرسش که روحانی در ایام باقی‌مانده باید چه کارهایی برای کسب رأی انجام دهد، گفت: روحانی هر کاری توانسته است در این چهار سال انجام داده و دیگر فرصت کار جدیدی ندارد. اگر در دوره بعد رأی آورد، باید بر حل مشکلات اقتصادی و بیکاری متمرکز شود.

▼ اخبار کوتاه
آیت‌الله حسین نوری‌همدانی گفت: در اسلام هر فردی موظف است در مسیر خودسازی قدم بردارد؛ چراکه انسان ناپخته و خام است و علم، ایمان، عقل، تقوا و تعهد مقوله‌هایی هستند که انسان به کمک آنها اقدام به خودسازی می‌کند. این مرجع تقلید افزود: نخستین وظیفه افراد پس از رسیدن به سن بلوغ ازدواج است؛ اما در حال حاضر این سن در جامعه افزایش ‌یافته، هر سنی اقتضایی دارد و جامعه رو به پیری رفته است.
نشریه آمریکایی «فارن افرز» خواستار حمایت آمریکا از جریان موسوم به «میانه‌رو» ایران در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری شد و نوشت: در حالی که تنها کمتر از سه ماه به انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران زمان باقی است، روندی که (با مواضع خصمانه ترامپ) آغاز شده، به تضعیف میانه‌روها، از جمله «حسن روحانی» رئیس‌جمهور و «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه در جامعه ایران و تقویت پایگاه اجتماعی مخالفان سرسخت ایالات متحده منجر شده است.
مرکز اطلاع‌رسانی نظامی وابسته به «حشد الشعبی» (نیروهای مردمی عراق) اعلام کرد: «منابع اطلاعاتی و امنیتی حشد الشعبی مستقر در محور نینوی، صد تن مواد شیمیایی را در منطقه کوکجلی واقع در ساحل شرقی شهر موصل کشف کردند.» این در حالی است که سازمان ملل متحد دیروز با هشدار درباره استفاده احتمالی از سلاح‌های شیمیایی در موصل، از سوی گروه‌های تروریستی، این مسئله را نقض حقوق بشر و جنایت جنگی دانست.
محمدرضا باهنر، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و عضو جامعه مهندسین اسلامی گفت: روحانی تا پیش از سال ۹۲ اصولگرا بود؛ اما در انتخابات ۹۲ اگرچه تعداد اندکی از اصولگرایان به روحانی رأی دادند، اما عموماً جریان اصلاحات از وی حمایت کرد؛ به همین دلیل روحانی به اصلاح‌طلبان وامدار شده است و بیشتر با آنها کار می‌کند.
احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بحث کودکان بازمانده از تحصیل را به طور جدی دنبال می‌کنیم؛ برای نمونه در استان تهران 9 هزار و 200 کودک شناسایی شده‌اند که با خانواده‌های آنها تماس گرفته‌ایم و در حد امکان شرایط را برای این کودکان فراهم خواهیم آورد.
شرکت خودروسازی UAZ روسیه که خودروهای شاسی‌بلند، اتوبوس و کامیون تولید می‌کند، اعلام کرد: قصد دارد تا سال 2018 در سه کشور مصر، ویتنام و ایران واحد مونتاژ خودرو راه‌اندازی کند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات