صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱  ، 
کد خبر : ۲۹۹۸۵۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 17 اسفند

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): دشمنان دارند در اتاق‌های فکری‌شان نقشه می‌کشند و کار می‌کنند که چطور فرهنگ ملت را عوض کنند، این حمله فرهنگی از تهدید نظامی خطرناک‌تر است، انگیزه را می‌گیرد و نیروی به درد بخور را بی‌خاصیت می‌کند.(1395/2/16)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز   
دستبردی دیگر به اموال ایران

در اقدامی بی‌سابقه یک قاضی در لوکزامبورگ بی‌سروصدا دستور توقیف 6/1 میلیارد دلار از اموال ایران را که متعلق به بانک مرکزی است، صادر کرد. روزنامه «نیویورک‌تایمز» با انتشار این خبر نوشت: این حکم در پی اقامه دعوا علیه ایران در دادگاه‌های این کشور تحت اتهام عوارض اقدامات تروریستی منتسب به ایران صادر شده است. قرار است این رقم بابت غرامت به اشخاصی پرداخت شود که ادعا کرده‌اند در حملات تروریستی آسیب دیده‌اند. با توجه به محرمانه بودن روند رسیدگی به پرونده‌های قضایی در لوکزامبورگ، جزئیات اندکی از پرونده منتشر شده است. به نظر می‌رسد، تحرکات مقامات دولت کنونی آمریکا مبنی بر فشار به دولت و سیستم قضایی لوکزامبورگ با هدف سیاسی کردن روند رسیدگی به این پرونده و اجرای چنین حکمی باشد، هرچند مشخص نیست تیم سیاست خارجی ترامپ در این زمینه چه رویه‌ای را در پیش گرفته است. احتمال دارد این نوع اقدامات نیابتی از سوی آمریکا باشد که قبلاً ورود مستقیم داشت و همین چند مدت پیش بود که دیوان عالی آمریکا، آن هم در دوره پسابرجام در حکمی اعلام کرد حدود دو میلیارد دلار از دارایی بلوکه شده ایران باید به خانواده‌ آمریکایی‌های کشته شده در بمب‌گذاری 1983 پایگاه تفنگداران آمریکایی در بیروت و دیگر حملاتی که گفته می‌شود ایران در آنها دست داشته، پرداخت شود.
گذشته از همه این موارد، متأسفانه به نظر می‌ر‌سد مسئولان دولتی و وزارت خارجه حاضر نیستند موضع محکمی علیه غارت‌گران بین‌المللی اموال ایران بگیرند، به همین دلیل است که حتی کشورهای کوچک و ذره‌بینی هم این روز‌ها جسور شده و از ملت ایران باج‌خواهی می‌کنند. به این ترتیب، دولت باید موضع‌گیری جدی داشته باشد و اجازه ندهد این‌گونه با ملت ایران رفتار شود. به راستی اگر به سادگی از کنار این نوع غارت‌گری‌ها بگذریم، مطمئناً‌ در آینده شاهد اتفاقات دیگری خواهیم بود. در واقع، همین سکوت‌ها سبب می‌شود که بی‌دلیل به دارایی‌های ایران دستبرد زده شود. در نهایت، باید گفت این‌گونه رفتارها از سوی آمریکایی‌ها و غربی‌ها نشان می‌دهد، آنها هیچ‌گونه تعهدی نسبت به برجام ندارند و همان سیاست‌های تحریمی سابق را به شیوه‌های مدرن‌تری اعمال می‌کنند.

▼ گزارش روز 
ناامید کردن دشمن

برق‌رسانی به سه روستا در سراوان و ایرانشهر، ایجاد بستر مناسب برای انجام ورزش با ساخت پنج سالن ورزشی در این دو شهرستان و 14 زمین ورزشی دیگر در سطح زاهدان، ساخت و تکمیل پنج مسجد در شهرستان‌های مذکور و 13 مسجد در زاهدان، آب‌رسانی به شش روستا و ساخت 13 مدرسه در مناطق اهل سنت‌نشین، بازسازی پنج مدرسه و احداث 20 گلخانه در سراوان، احداث 49 کیلومتر جاده در زاهدان، 99 کیلومتر در سراوان، 16 کیلومتر در چابهار و سه کیلومتر در ایرانشهر و همچنین اجرای 10 پروژه برای اشتغالزایی زنان تنها بخشی از فعالیت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای زدودن محرومیت از چهره استان سیستان‌وبلوچستان است. این در حالی است که رسانه‌های ضد انقلاب و جریان خارج‌نشین در کنار برخی از جریانات داخلی و متأسفانه بعضی از مسئولان با نادیده گرفتن این خدمات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تلاش می‌کنند چهره این بازوی توانمند انقلاب اسلامی را مخدوش کرده و این‌گونه وانمود کنند که دغدغه‌ها و مسیر حرکت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جدا از راه و خواست مردم و دغدغه‌ها و نیازهای جامعه است.
البته نکته مهم‌تری که در این خدمات‌رسانی عظیم سپاه پاسداران وجود دارد، توجه ویژه این نهاد انقلابی به مناطق مرزی کشور و مناطقی است که برادران اهل سنت در آن سکونت دارند؛ رویکردی که از یک سو با کاهش نارسایی‌ها در این مناطق بسترسازی مناسبی را برای افزایش حضور مردمی و تقویت امنیت در مرزهای کشور فراهم می‌کند و از سوی دیگر امید دشمن را برای ایجاد تفرقه و اختلاف‌افکنی میان برادران مسلمان به یأس و ناامیدی بدل می‌کند. تا ایران اسلامی در سایه وحدت و برادری هر روز گام‌های بلندتری را در مسیر پیشرفت و توسعه بردارد. ان‌شاء‌الله.

▼ اخبار ویژه                       
راه شهدا همچنان مفتوح است

حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی شهیدی، نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید در همایش ملی مروجین فرهنگ ایثار و شهادت»، با تأکید بر ضرورت دشمن‌شناسی در روز شهید گفت: در سال 91 تنها شش درصد مردم نسبت به روز شهید شناخت داشتند، در سال 92 هفده درصد، در سال 93 سی‌وهفت درصد و در سال 94 نیمی از مردم با روز شهید آشنایی پیدا کردند. شهیدی همچنین افزود: پیش از صدور دستور تأسیس بنیاد شهید 2 هزار و 871 شهید انقلاب داشتیم، البته پس از تحقیق‌های انجام شده، مشخص شد که این رقم بیش از اینها بوده است. وی افزود: هم اکنون ۲۱۰۰ شهید مدافع حرم داریم و راه شهدا همچنان مفتوح است.
تدریس روان‌شناسی اعتیاد در دانشگاه‌های کشور
پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد: بیش از 50 درصد معتادان کشورمان متأهل و بیش از 55 درصد آنها شاغل هستند، ضمن اینکه متأسفانه میزان اعتیاد در بین محیط‌‌های کاری هم بالاست. افشار درباره آمار معتادین با تحصیلات تکمیلی گفت: ‌آمار جداگانه‌ای که حاکی از میزان اعتیاد بین دانشجویان فوق‌لیسانس و دکترا باشد، نداریم؛ اما درباره تدریس درس روان‌شناسی اعتیاد در دانشگاه‌های مطرح کشور و بین دانشجویان فوق‌‌لیسانس و دکترا توافق صورت گرفته است. وی افزود: تفاهم‌نامه خوبی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منعقد شده که این تفاهم‌نامه ناظر بر مداخلات پیشگیرانه در دانشگاه‌هاست.
  
▼ اخبار
1ـ نتانیاهو: به پوتین اعتراض می‌کنم

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طی سخنانی در نشست کابینه تصریح کرد: ایران به دنبال ایجاد پایگاهی برای حضور دائمی در سوریه از طریق حضور نظامی زمینی یا دریایی است و درصدد آن است که با تلاش تدریجی جبهه‌ای علیه ما در منطقه جولان ایجاد کند. نتانیاهو افزود: قصد دارم در دیدار با پوتین مخالفت شدید خود را برای ایجاد پایگاه‌های دائمی نظامی ایران در سوریه اعلام کنم. پیش از این «آوی دیختر» رئیس کمیسیون روابط خارجی و امنیت پارلمان رژیم صهیونیستی، ایران را به انتقال نیروهای نظامی به داخل محدوده ارتفاعات جولان سوریه متهم کرده بود. منطقه جولان متعلق به سوریه است؛ اما در جنگ سال 1967 بخش اعظم آن به اشغال ارتش رژیم صهیونیستی درآمد و هم اکنون نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل در خط مرزی سوریه و اسرائیل در منطقه جولان مستقر هستند.
کنایه قالیباف به روحانی
محمدباقر قالیباف در حاشیه مراسم درختکاری و افتتاح هزار هکتار جنگل کاری در دامنه‌های البرز در جمع خبرنگاران با اشاره به موضوع آلودگی هوای شهر تهران گفت: اولین قدم برای حل این مشکل آن است که باید به این باور برسیم تا دائم این مسئله را به گذشته ارجاع ندهیم. امروز ما مسئول هستیم و باید مشکلات را حل‌وفصل کنیم، بنابراین نباید در این کار آدرس غلط بدهیم. شهردار تهران با تأکید بر لزوم حفظ باغات پایتخت گفت: تنها در مجموعه کن 600 هکتار باغات توتستان وجود دارد که برای مردم است. اگر قرار است این باغات نگهداری شوند، باید هزینه‌های آن تأمین شود و دولت و شهرداری در اعتبارات این موضوع را در اولویت بگذارند.

2ـ افتتاح ال‌سی 100 میلیون دلاری برای خرید بوئینگ
سرانجام پس از سال‌ها تحریم بانکی ایران در ایالات متحده، یک بانک آمریکایی برای قرارداد شرکت بوئینگ و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، ال‌سی باز کرد. گفتنی است، رقم این تراکنش مالی، 100 میلیون دلار بوده و بانک مرکزی آمریکا این عملیات بانکی را تأیید کرده است. با این حال، برخی لابی‌های ضد ایرانی درصدد جلوگیری از این اقدام هستند. عملیات بانکی اخیر از آن ‌رو حائز اهمیت است که نگرانی بانک‌های اروپایی از مراوده با ایران کاهش می‌یابد. گفتنی است چنانچه اخلالی در این روند پیش نیاید، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 2017، تحویل بوئینگ‌ها به ایران آغاز شود.

▼ تا انتخابات
ستاد روحانی برای انتخابات ریاست‌جمهوری در سه سطح تشکیل می‌شود: سطح اول تحت ریاست محمدعلی نجفی است: وظیفه‌ تشکیلات آن، تنظیم برنامه‌ها و سیاست‌های کلان و به نوعی یک اتاق فکر تمام‌عیار است. سطح دوم، ستاد مرکزی است که ریاست آن برعهده‌ محمد شریعتمداری است. گفتنی است، نجفی و شریعتمداری به منظور فعالیت و راه‌اندازی این ستادها، استعفا می‌دهند و مرتضی بانک، رئیس ستاد شهرستان‌های روحانی خواهد بود. سطح سوم نیز اقشار، گروه‌ها و احزاب مختلف است که نمایندگان‌شان را به ستاد مرکزی معرفی می‌کنند.
خبری که هنوز رسانه‌ای نشده و رونمایی از آن شاید به دلیل فشارهای زیاد و شاید هم به دلیل برخی مصلحت‌اندیشی‌ها به تعویق افتاده است، این است: «سعید جلیلی یک جبهه جدید تأسیس خواهد کرد.» بر اساس اخباری که در محافل سیاسی شنیده می‌شود، اطرافیان سعید جلیلی در حال جمع‌آوری امضا و حمایت‌های طیف‌های نزدیک به او برای اعلام موجودیت این جبهه جدید هستند.

▼ اخبار کوتاه

جبار کوچکی‌نژاد، رئیس هیئت تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان از ورود دادستانی کل کشور به بحث تحقیق و تفحص از این صندوق خبر داد و گفت: با توجه به اسناد و مدارک به دست آمده، مقاومت زیادی در مقابل این تحقیق و تفحص علیه تیم تحقیق و قوه قضائیه وجود دارد. با این حال، تاکنون با پیگیری مجلس، حدود سه هزار میلیارد تومان به صندوق ذخیره فرهنگیان بازگشته است. همچنین، چندین نفر درباره اتفاقات صندوق ذخیره فرهنگیان بازداشت شده‌اند که تعدادی از آنها به قید وثیقه آزاد هستند.
وزارت امور خارجه عراق از تصمیم «دونالد ترامپ» برای مستثنی کردن عراق از فرمان ممنوعیت سفر به آمریکا استقبال کرد و آن را گامی در جهت صحیح برشمرد. سخنگوی وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد: این تصمیم گامی مهم در مسیر صحیح است که پیمان راهبردی بین بغداد و واشنگتن را در بسیاری از زمینه‌ها، از جمله مبارزه با تروریسم تقویت می‌کند.
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبرگزاری «میزان» درباره هجمه‎های برخی از رسانه‎ها نسبت به رویکرد شورای نگهبان در زمینه افزایش 60 درصدی حقوق مدیران دولتی گفت: شورای نگهبان نسبت به هر مصوبه‎ای که به این نهاد ارجاع داده می‎شود، اعلام ‎نظر می‎کند؛ درباره این مصوبه هم طبق روال عادی نظر خود را ارائه کرده است.
حسین مرعشی درباره لغو کنگره کارگزاران و همایش دیده‌بان اعتدال گفت: ما قصد داشتیم «کنگره و همایش دیده‌بان اعتدال» را در روزهای ۱۹ و ۲۰ اسفند برگزار کنیم که متأسفانه وزارت کشور همکاری‌های لازم را نداشت. وی گفت: وزارت کشور که باید حامی احزاب باشد، اجازه برگزاری همایش «دیده‌بان اعتدال» را که بیش از سه هزار مدعو داشت، نداد.
رسانه‌های عربی اعلام کردند: حسنی مبارک، رئیس‌جمهوری اسبق مصر تماس‌هایی با مسئولان عربستانی برقرار و اعلام کرده است تمایل دارد به عربستان سفر کند. روزنامه «الاخبار» لبنان نوشت: ریاض نیز از این مسئله استقبال کرده است و مسئولان عربستانی تأکید کرده‌اند تمامی تسهیلات را در هنگام اقامت وی در کشورشان فراهم می‌کنند.
«علی ربیعی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کنگره زنان موفق ایران گفت: در دولت یازدهم شاهد ارتقای زنان در پست‌های ارشد مدیریتی بوده‌ایم؛ به گونه‌ای که پست مدیریتی زنان در دولت یازدهم 189 درصد رشد کرده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات