اقتصادی >>  بازار سرمایه >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵  ، 
کد خبر : ۲۹۹۸۶۸

آثار اقتصادی رشد قارچ گونه فروشگاه‌های زنجیره‌ای

آقاطاهر گفت: رشد قارچ گونه فروشگاه‌های زنجیره‌ای موجب تعطیلی و تغییر شغل بسیاری از بنکداران شده است. مدیریت بازار به سمتی می‌رود که انحطاط بنکداران نزدیک است و ما این موضوع را احساس می‌کنیم.
محمد آقاطاهر، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی «تهران پرس» در خصوص اجرایی شدن تجارت ترجیحی با کشور ترکیه و در پی آن افزایش عرضه محصولات و کالاهای ترکیه ای در فروشگاه های زنجیره ای در کشورمان، اظهار داشت: کشور ما باید به سمتی برود تا آمادگی برای صادرات توأم با واردات با همان کمیت و کیفیت را داشته باشد. به عنوان مثال اکنون محصولات کشاورزی صادر می شود ولی در مقابل کالاهای ساخته شده به کشور وارد و موجب خارج شدن ارز و لطمه به اقتصاد داخلی می شود؛ بنابراین بهتر است که کشورمان کالاهای ساخته شده را صادر کند تا محصولات خام.

آقاطاهر در ادامه به آثار منفی موافقت‌نامه تجارت ترجیحی با کشور ترکیه اشاره و بیان داشت: اکنون آمادگی برای این موضوع در کشور وجود ندارد و این مسئله آسیب های فراوان برای تولید کنندگان و عرضه کنندگان داخلی به همراه دارد.

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که برخی از فروشگاه های زنجیره ای نقش بازازیابی محصولات ترکیه ای را دارند، آیا این موضوع موجب آسیب زدن به تولید و عرضه کنندگان داخلی می شود، گفت: بله این موضوع صحیح است؛ اما باید توجه داشت محصولات و کالاهای آن‌ها از کالاهای ایرانی ارزان تر خریداری و عرضه می شود و این نشان دهنده این است که حمایت هایی از کالاهای خارجی می شود و همچنین تمایلی از سوی مسئولین برای توسعه و رشد این موضوع وجود دارد؛ این در حالی است که راهکاری برای تقویت تولید و عرضه کنندگان داخلی مشاهده نمی شود.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با بیان اینکه بسیاری از بنکداران قربانی سیاست ها و رویکرد برخی از مسئولین شده اند، گفت: رشد قارچ گونه فروشگاه های زنجیره ای موجب تعطیلی و تغییر شغل بسیاری از بنکداران شده است. البته این نشان دهنده این است که مدیریت بازار به سمتی می رود که انحطاط بنکداران نزدیک است و ما این موضوع را احساس می کنیم.

وی در خاتمه خطاب به دولت، گفت: دولت به صورت تبعیض آمیز حمایت هایی را از قشر خاصی انجام می دهد که درخواست ما این است یا حمایت برای همه باشد و یا حمایت جهت دار و تبعیض آمیز از یک قشر خاص صورت نگیرد. سؤال که پیش می آید اینکه فروشگاه های زنجیره ای چگونه و با چه پشتوانه ای به صورت قارچ گونه در سراسر کشور ایجاد شده است. البته ما مانع پیشرفت نیستم اما باید توجه داشت که در این فروشگاه ها، کالاها و محصولات داخلی عرضه شود.

به گزارش تهران پرس، از ابتدای سال 2015 موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بین دو کشور ایران و ترکیه به اجرا گذاشته شد و در پی آن به کشور ترکیه اجازه داده می شود تا حدود 200 قلم از کالاهای تولید شده اش را بدون تعرفه یا با حداقل تعرفه گمرکی به کشورمان وارد کند. البته این موافقت‌نامه با انتقادات گسترده ای در سطح فعالان اقتصادی و کارشناسان ایرانی مواجه شده است و به عقیده این افراد موافقت‌نامه مذکور تولیدات کشور را در تنگنا قرار می دهد و از سوی دیگر کمکی به رشد صادرات غیر نفتی ایران نمی کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات