تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۹۹۸۸۴
توسط حسین مرعشی صورت گرفت

رونمایی از ایده انتخاباتی آیت‌الله هاشمی برای سال 96

(روزنامه ايران – 1395/12/11 – شماره 6447 – صفحه 21)

حسین مرعشی، سخنگو و رئیس کمیته سیاسی حزب کارگزاران سازندگی، از ایده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده رونمایی کرد. وی گفت: «آقای هاشمی در آخرین صحبتی که با هم داشتیم، به من گفتند که با آقای روحانی صحبت کردند و ایشان قول داده که کاندیدای ریاست جمهوری آینده ایران شود. آقای هاشمی از این امر راضی بود و گفت که توافق کلی بر این است که در کنار آقای روحانی، افراد دیگری نیز به عنوان کاندیدای در سایه وارد عرصه شوند تا دست این جبهه نیرومند مردمی در هیچ شرایطی بسته نباشد.

تأکید آقای هاشمی این بود که در انتخابات پیش رو در کنار آقای روحانی، افراد دیگری هم باشند که به ایشان در مسائل تبلیغاتی و در اختیار گرفتن فضاهای رسمی کمک کنند. از سویی بهتر است با یک برگ بازی را شروع نکنیم که خدایی ناکرده به هر دلیلی پشیمانی بیاورد.» مرعشی که با ایسنا گفت‌وگو می‌کرد، تصمیم‌گیر نهایی درباره حضور نامزدهای دیگر کنار حسن روحانی را برعهده شخص وی دانست و تأکید کرد: «آقای هاشمی در این رابطه بحثی نداشت. هر چند اشاراتی کرد اما اکنون همه ما تصمیم گرفتیم آقای دکتر روحانی درباره این مسائل تدبیر کند؛ چون بعد از ارتحال آقای هاشمی، آقای روحانی محور تصمیم‌گیری برای انتخابات ریاست جمهوری است.»

سخنان حسین مرعشی، صریح‌ترین اظهارات درباره پیشنهادی است که پیش از این در لفافه از سوی برخی اصلاح‌طلبان مطرح شده است. جریانی که از چهار سال پیش به کرات تأکید کرده است در صورت حضور حسن روحانی در عرصه انتخابات، گزینه اول و آخر این جریان برای انتخابات ریاست جمهوری اوست. با این همه چرا حامیان سرسخت روحانی حالا با صراحت بیشتری درباره معرفی نامزد در سایه صحبت کرده و پیشنهادشان را به ناگفته‌ای از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مستند می‌کنند؟ به اعتقاد ناظران، یکی از جواب‌های این سؤال را می‌توان در اردوگاه انتخاباتی رقیب روحانی جست‌وجو کرد که لشکری از نامزدها را برای رقابت با رئیس جمهوری ردیف کرده است.

اگر چه فلسفه وجودی «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی»، به حداقل رساندن شمار نامزدهای انتخاباتی این اردوگاه است، اما برخی از زعمای این تشکل اعتقاد دارند انصراف به نفع یک کاندیدای اصولگرا باید بعد از اتمام مناظره‌های انتخاباتی باشد تا اصولگرایان از فرصت تبلیغات انتخاباتی، نهایت بهره را ببرند. به اعتقاد این طیف، اگر در فرصت مناظره‌های انتخاباتی بویژه بخش تلویزیونی آن اصولگرایان بتوانند عملکرد و سیاست‌های حسن روحانی را زیر سؤال ببرند و اردوگاه رأی او را تضعیف نمایند، احتمال بردشان بیشتر خواهد شد؛ این طیف امید بسیار دارند با کاستن از سبد رأی روحانی، انتخابات را به دور دوم بکشانند و در نهایت همه اصولگرایان از گزینه‌ای که با روحانی به مرحله دوم رفته است، حمایت کرده و نتیجه را تغییر دهند.

اگر چه این ایده‌ها فعلاً روی کاغذ است، اما ناظران معتقدند تشتت اردوگاه اصولگرایی در معرفی کاندیدا، احتمالاً به معرفی بیش از یک نامزد خواهد انجامید؛ هر چند اصولگرایان به نیکی دریافته‌اند که تکثر نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری تاکنون به ضرر آنها تمام شده است، اما امیدوارند این بار تعدد گزینه‌ها به سود آنها باشد؛ حداقل در مناظره‌های تلویزیونی. چنانکه دو روز پیش مصطفی میرسلیم نامزد معرفی شده از سوی حزب مؤتلفه اسلامی بر چنین ایده‌ای صحه گذاشت و گفت که ائتلاف، بعد از پایان مناظره‌ها و روشن‌تر شدن وضعیت اقبال عمومی به نامزدها معنا دارد. شاید بر این اساس است که طیفی از اصلاح‌طلبان معتقدند در چنین شرایطی نباید روحانی را در میدان مناظره تنها گذاشت و باید او را در مقابل حملات احتمالی در تبلیغات تلویزیونی، با فرستادن نامزدهای کمکی، یاری کرد.

نامزدهایی که در نهایت به سود روحانی کنار می‌روند تا رأی این اردوگاه تمام و کمال به سبد رئیس جمهوری هدایت شود. پیش‌تر غلامحسین کرباسچی و مرتضی الویری در گفت‌وگوهای جداگانه، معرفی نامزد «در سایه» یا «پوششی» را مقرون به عقلانیت معرفی کرده بودند تا اگر حسن روحانی به هر دلیلی اعم از انصراف خودخواسته، رد صلاحیت و حتی کسالت در میدان حاضر نشد، دست اصلاح‌طلبان و حتی اعتدالگرایان خالی نماند. آن گونه که حسین مرعشی می‌گوید، تصمیم برای این که روحانی، تنها به میدان برود تا فرد یا افرادی برای پشتیبانی از او در میدان رقابت حضور بیابند، با شخص روحانی است.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/6447/21/174578/0

ش.د9504122

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات