تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۱  ، 
کد خبر : ۲۹۹۸۹۶

اهداف آمریکا از افزایش استقرار نیرو در سوریه

آمریکاهایی مشتاق به دور نگه داشتن ارتش سوریه و متحدانش ـ ایران و حزب الله ـ از یکدیگر هستند. آمریکایی ها مشتاق اند که نیروهایی که تحت حمایت خودشان هستند، یعنی نیروهای حزب دموکرات رقه را تصرف و افتخار آن را نصیب خود کنند. این خود مستلزم داشتن سلاح های سنگینی است که این نیرو هم اکنون ندارند، ولی نیروهای ارتش سوریه از آن بهره مند هستند. به همین دلیل، آمریکایی تلاش می کنند از مداخله خود مطمئن شوند که افتخار فتح رقه برای خود و نیروهای تحت هدایتش باشد و نه ارتش سوریه و متحدانش.
سخنگوی ارتش آمریکا اعلام کرد، واشنگتن تصمیم دارد چهارصد سرباز دیگر به سوریه بفرستد تا در عملیات آزادسازی رقه، پایتخت خلافت خودخوانده داعش در سوریه شرکت کند.

به گزارش بصیرت به نقل از «تابناک»، جان دوریان، سخنگوی نیروهای ائتلاف تحت امر آمریکا گفت: حضور این نیروها در سوریه موقت خواهد بود.

از اکتبر 2015 سربازانی از نیروهای ویژه آمریکا در سوریه حضور یافته‌اند تا به نیروهای کرد به نام «سوریه دموکراتیک» مشورت و آموزش دهند.

یک منبع در وزارت خارجه آمریکا نیز گفته است که واشنگتن تصمیم دارد با مشارکت ترکیه و هم‌پیمانانش در ائتلاف بین‌المللی به رقه حمله کند.

این منبع روز پنجشنبه گفت: ما به تدوین طرح‌هایی برای عملیات آزادسازی رقه به همراه هم‌پیمانان‌مان به ویژه ترکیه ادامه می‌دهیم.

در همین زمینه، راشاتودی به تحلیل و بررسی اهمیت این موضوع پرداخته و با چند تن از کارشناسان گفت وگو کرده است.

«کریس بامبری»، یکی از تحلیلگران بر این باور است که استقرار نیروهای بیشتر آمریکایی در سوریه، تحولی بسیار مهم در راستای بازپس گرفتن پایتخت خودخوانده داعش در سوریه یعنی «رقه» است.

وی افزود: فکر می کنم یکی از دلایلی که ما شاهد مداخله بیشتر آمریکا هستیم، این است که آن ها مشتاق به دور نگه داشتن ارتش سوریه و متحدانش ـ ایران و حزب الله ـ از یکدیگر هستند. آمریکایی ها مشتاق اند که نیروهایی که تحت حمایت خودشان هستند، یعنی نیروهای حزب دموکرات رقه را تصرف و افتخار آن را نصیب خود کنند. این خود مستلزم داشتن سلاح های سنگینی است که این نیرو هم اکنون ندارند، ولی نیروهای ارتش سوریه از آن بهره مند هستند. به همین دلیل، آمریکایی تلاش می کنند از مداخله خود مطمئن شوند که افتخار فتح رقه برای خود و نیروهای تحت هدایتش باشد و نه ارتش سوریه و متحدانش.

«علی رزق»، متخصص امور خاورمیانه نیز می گوید: این خبر شگفتی بزرگی قلمداد نمی شود و رسانه های آمریکایی نیز چندان بدان نپرداخته اند. وی بر این باور است که افزایش نیروهای آمریکایی در سوریه، بخشی از یک راهبرد جهت تشدید مبارزه علیه داعش است که پیش از این دونالد ترامپ وعده آن را داده بود.
 
به عقیده این کارشناس، تحولات اخیر به معنی عزیمت و انحراف کامل از راهبرد اوباما نیست. راهبرد مورد نظر اوباما تکیه بر نیروهای کرد و عرب در قالب نیروهای دموکراتیک سوریه بود. این راهبرد به نظر می رسد همچنان ادامه دارد؛ با این تفاوت که حضور نیروهای آمریکایی در سوریه برای تقویت این راهبرد افزایش پیدا می کند.
 
رزق می گوید: حضور نیروهای جدید آمریکایی در سوریه به معنی توقف مأموریت نیروهای قبلی نیست. «آمریکا در نهایت با اعمال نفوذ بیشتر، می خواهد بخشی از «کیک» سوریه را از آن خود کند و در این راستا تنها راه اعمال نفوذ بیشتر در عرصه میدانی حضور نظاامیان بیشتر در سوریه است.

«مروه عثمان»، تحلیلگر سیاسی دیگری می گوید: استقرار نیروهای جدید آمریکا در سوریه، «تحولی بزرگ» است.
 
وی افزود: دولت آمریکا راهبرد جدیدی برای مبارزه علیه تروریسم دنبال می کند. از نظر وی، راهبرد جدید دولت آمریکا ارتباط مستقیمی به دولت رسمی سوریه و نیروهای روسی در عرصه میدانی دارد.

آنچه مسلم است، اینکه استقرار نیروهای بیشتر آمریکایی در سوریه مبتنی بر یک هدف مشخص است؛ هدفی که به نظر می رسد، عملیات رقه و آزاسازی آن باشد؛ گویا آمریکایی می خواهند علاوه بر حمایت های مستشاری از نیروهای تحت هدایت خویش، خود مستقیم در این عملیات حضور داشته باشند و آن را رهبری کنند.
 
ذکر این مهم لازم است که اعلام استقرار نیروهای آمریکایی در سوریه پس از آن صورت گرفت که رؤسای ستاد مشترک ارتش آمریکا، روسیه و ترکیه همین هفته در آنتالیای ترکیه با یکدیگر دیدار کرده بودند؛ بنابراین، به نظر می رسد استقرار این نیروهای با هماهنگی روسیه و ترکیه همراه بوده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات