صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸  ، 
کد خبر : ۲۹۹۸۹۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 21 اسفند

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): طرفداری ملت‌ها از نظام اسلامی عقبه‌ مستحکم ماست و این واقعیت آمریکایی‌ها را عصبانی کرده و آنها را به فکر چاره‌ای برای مقابله با نفوذ روزافزون ایران انداخته است.(1395/12/19)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
پاسداری از انقلاب در دو ساحت

رهبر معظم انقلاب در دیدار با رئیس و اعضای مجلس خبرگان، با اشاره به اختلاف‌نظرها و سلایق متفاوت در موضوعات اصلی کشور و امکان وجود استدلال‌های گوناگون برای صاحبان هر یک از دیدگاه‌ها، تأکید کردند، در چنین مواردی، راه‌حل، رجوع به مبانی و اصول و محکمات نظام اسلامی است و اگر استدلال مطرح‌شده با اصول همخوانی داشت، صحیح است و در غیر این صورت، مردود خواهد بود. ایشان خاطرنشان کردند، محکمات و اصول نظام اسلامی به ‌صورت مکرر در بیانات امام راحل آمده است. معظم‌له «تحقق احکام اسلامی ولو به‌صورت تدریجی»، «عقب‌نشینی نکردن از روند اجرای احکام اسلامی»، «مبارزه با استکبار و اعتماد نداشتن به آن»، «مردم‌گرایی و اعتماد به مردم»، «عدالت‌طلبی»، «ایستادگی در برابر ظلم و فساد»، «اعتماد به‌ نفس‌ و عزت ملی»، «احساس سیادت فرهنگی»، «ذلیل نبودن در مقابل فرهنگ بیگانه»، «حرکت جهادی در همه‌ زمینه‌ها»، «خودداری از گرایش به اشرافی‌گری» و «دلسوزی بسیار برای طبقات ضعیف» را از محکمات و اصول نظام اسلامی دانستند.
پرداختن به «اقتصاد مقاومتی» فراز مهم دیگر بیانات معظم‌له بود؛ ایشان با یادآوری اینکه در سال ۹۴ نیز مسئله‌ اقتصاد مقاومتی مورد تأکید قرار گرفته بود، افزودند: «چون آن سال، حرکت مطلوبی در عمل شکل نگرفت، سال ۹۵ را «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نام‌گذاری کردیم... . اگر همه‌ کارهای ضروری در موضوع اقتصاد مقاومتی انجام شده بود، امروز تفاوت محسوسی را در اوضاع اقتصادی کشور و زندگی مردم شاهد بودیم... .»
آنچه امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) بر آن تأکید دارند، ناظر بر حفظ جوهره، هویت و ماهیت انقلاب اسلامی در دو ساحت «نظر» و «عمل» است. به عبارت دیگر، تأکید بر اصول و محکمات نظام اسلامی نشان از این دغدغه معظم‌له دارد که در طرح مسائل و ارائه راه‌حل‌ها باید به این اصول توجه شود و نباید بدون توجه به این اصول نسخه‌هایی بدلی مطرح شود و نضج پیدا کند. از سوی دیگر، ایشان با تأکید بر اقتصاد مقاومتی به منزله راه‌ علاج مشکلات کشور، می‌خواهند کارآمدی دیدگاه انقلابی را در حل مشکلات کشور به اثبات برسانند و بر شبه‌الگوهای وارداتی و عاریتیِ مدیریت اقتصادی که مبتنی بر نگاه به بیرون و ابتکارات سرمایه و نیروی کار خارجی است، خط بطلان بکشند.

▼ گزارش روز
کارنامه دولت یازدهم

معمولاً در روزهای پایانی هر دولتی، کارنامه و عملکرد آن مورد بررسی قرار می‌‌گیرد تا مشخص شود آیا دولت در مأموریت چهار سال خود توانسته است در اجرای سیاست‌های کلان و پیشبرد مسائل مختلف در کشور پیروز باشد یا خیر! عیارسنجی که باید در حوزه‌های مختلف صورت پذیرد، البته در این نوشتار نمی‌توان تمامی مباحث را مطرح کرد و تنها به مباحث علمی و پیشرفت‌های صنعتی و پژوهشی به صورت اجمالی اشاره می‌شود. کاهش سرعت رشد علمی در دولت یازدهم، افزایش سیاست‌زدگی در دانشگاه‌های کشور که با تذکرها و اشارات صریح رهبر معظم انقلاب همراه شد و توقف و عقبگرد در حوزه صنعت هسته‌ای با توجیه رفع تحریم‌ها ـ که به گفته برخی از مقامات دولتی همچون «سیف» رئیس بانک مرکزی،  «صالحی» رئیس سازمان انرژی هسته و حتی شخص رئیس‌جمهور با عهدشکنی‌ها و بدعهدی‌های طرف مقابل علی‌رغم اجرای دقیق و موبه‌موی تعهدات از سوی جمهوری اسلامی ایران هنوز با موانع فراوانی روبه‌رو است ـ از جمله مواردی است که در عمر چهار ساله دولت یازدهم شاهد آن بوده‌ایم. همچنین در این زمینه یکی از رشته‌هایی که به شدت با رکود و افول روبه‌رو شده است، بخش هوا و فضا و بحث پرتاب ماهواره است، در حالی که پیش از دولت یازدهم کشورمان توانست در اقدامی موفقیت‌آمیز موجود زنده به فضا بفرستد؛ با روی کار آمدن دولت یازدهم تغییر جدی در ادامه این فعالیت‌ها به وجود آمد، از جمله کاهش بودجه، تغییر ساختار سازمان فضایی، جلوگیری از پرتاب ماهواره و... که انتقادات فراوانی را برانگیخت؛ تازه‌ترین این انتقادات را می‌توان از زبان سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران شنید که در همایش فرزندان شهدای اسلام با اعلام این خبر که موشک ماهواره‌بر سپاه مدت‌هاست که آماده پرتاب است، گفت: «برای ما تردیدآمیز است یک موشک ماهواره‌‌بر که دارای اهداف غیر نظامی بوده، با تشر آمریکا به انبار برود. تا کی باید باج دهیم و کوتاه بیاییم؟ این تحقیرآمیز است.»

▼ خبر ویژه
دولت روحانی مظلوم‌ترین دولت!!

فرزاد خلفی در نشست شورای اطلاع‌رسانی روابط عمومی‌های صنعت و معدن استان یزد گفت: دولت دکتر روحانی مظلوم‌تر از هر دولتی حتی دولت اصلاحات است. روابط عمومی‌ها باید با رصد و تحلیل عملکردها و تهیه آمار مقایسه‌ای، پاسخی منطقی، متکی بر استدلال و نیز اقناعی به مردم بدهند. خلفی با تأکید بر اینکه امروز انحصار صداوسیما شکسته شده و شبکه‌های مجازی به مرکز ثقل و توجه مردم تبدیل شده است، گفت: روابط عمومی‌ها باید با تولید پیام‌های مختصر، مفید، اقناعی، مقایسه‌ای و متکی بر آمار و ارقام وارد این فضا شده و به نوعی دردهای مردم را پاسخ دهند. وی افزود: بسیاری از هجمه‌ها علیه دولت بی‌انصافی بوده است، روابط عمومی‌ها باید به هر صورت ممکن واقعیت را به اطلاع مردم رسانده و با نگاه حمایتی به تولید داخلی و ترویج کالای ایرانی به ثبات و امنیت شغلی و گسترش رفاه و خدمات جامعه ایرانی کمک کنند. هجمه مدیر روابط عمومی وزارت صنعت به صداوسیما در حالی است که رسانه ملی از آغاز به کار این دولت تاکنون هر هفته به مدیران و وزرای دولت تریبون یک طرفه بدون حضور منتقدان داده است تا فعالیت‌های دولت یازدهم را تبلیغ کنند. همچنین، به تازگی در پی تشدید انتقادها از عملکرد اقتصادی دولت در شبکه‌های اجتماعی، «نوبخت» سخنگوی دولت گفت:  دستور معاون اول رئیس‌جمهور برای برخورد با شایعه‌پراکنی‌ها علیه دولت در کانال‌های تلگرامی در حال پیگیری است.

▼ اخبار
1ـ منتظران واقعی کسانی هستند که از کار مردم گره‌گشایی می‌کنند

محمدباقر قالیباف در آیین افتتاح «ایوان انتظار» میدان ولی‌عصر(عج) اظهار داشت: همه باید دست به ‌دست هم بدهیم تا بتوانیم حقیقت فرهنگ انتظار را در اینجا معرفی کنیم و مشخص شود انتظار واقعی چگونه است. شهردار تهران افزود: امروز منتظران واقعی کسانی هستند که بتوانند از کار مردم گره‌گشایی کرده و برای رشد و تعالی شهروندان بسترسازی کنند. وی بیان داشت: انتقاد هدیه‌ای است که می‌توان به هر مدیر و مسئولی داد؛ اما فرق انتقاد و بی‌انصافی به این مسئله برمی‌گردد که این حرف با چه قصد و نیتی زده می‌شود. ما حتماً‌ نمی‌توانیم نیت‌خوانی کنیم و امیدواریم همه آنهایی که این حرف‌ها را می‌گویند، با نیت خیر باشد؛ اما گاهی اوقات از مرز انتقاد عبور می‌شود و بی‌انصافی اتفاق می‌افتد. با وجود این همان بی‌انصافی‌ها هم باید برای ما قابل تحمل باشد، هرچند که قابل قبول نباشد. شهردار تهران در ادامه افزود: در طول یک دوره 10 ساله با همه مشکلات و عدم پشتیبانی و حمایت حداقلی خطوط متروی تهران در آستانه 200 کیلومتری قرار دارد و در کمتر از سه ماه آینده طول خطوط متروی تهران به 300 کیلومتر افزایش خواهد یافت.

2ـ تا کی باید باج دهیم و کوتاه بیاییم؟
سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در همایش هیئت فرزندان شهدای اسلام گفت: موشک ماهواره‌بر آماده پرواز است؛ ولی از ترس آمریکا آن را داخل انبار گذاشته‌اند که این تحقیرآمیز است. سردار حاجی‌زاده ادامه داد: آیا برای ایران و ایرانی تحقیرآمیز نیست که با تمدن چند هزار ساله سرنوشت خود را به آمریکایی با قدمت 250 سال گره بزند؟ فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: امروز آمریکا، انگلیس و فرانسه در خلیج‌فارس رزمایش اجرا می‌کنند و رسانه‌ها آن را پوشش می‌دهند؛ اما ما می‌ترسیم رزمایش‌های خود را رسانه‌ای کنیم و هیچ اعتراضی هم به آنها نمی‌کنیم. وی همچنین تأکید کرد: تا کی باید باج دهیم و کوتاه بیاییم؟

3ـ رشد اقتصادی ملموس نیست
عضو هیئت‌رئیسه مجلس با بیان اینکه رشد اقتصادی هفت درصد برای مردم ملموس نیست، گفت: انداختن تقصیرها به گردن دولت قبل، آن هم پس از گذشت سه سال‌ونیم از کار دولت، بداخلاقی سیاسی است و نمی‌توان آن را پذیرفت. اکبر رنجبرزاده، نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور در ارتباط با مسائل اقتصادی و معیشتی مردم گفت: دولت گزارش‌هایی را از پیشرفت و توسعه اقتصادی ارائه کرده، اما این گزارش‌ها برای مردم ملموس نیست.

▼ تا انتخابات
یک منبع آگاه از حضور جریان سومی با محوریت «تخصص‌گرایی» و «مبارزه با فساد» در کنار اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در انتخابات آینده شورای شهر خبر داد. گفتنی است، از «یاشار سلطانی» روزنامه‌نگار، «رحمت‌الله حافظی» عضو فعلی شورای شهر و حسین راغفر اقتصاددان، به عنوان سه چهره مشهوری که در حال تشکیل این ائتلاف هستند، نام برده می‌شود.
علی پورعلی‌مطلق، دبیر ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه تا این لحظه برای الکترونیکی کردن انتخابات با شورای نگهبان به توافق نرسیده ایم، گفت: از ۶۵ هزار صندوق رأی در نظر گرفته شده، در یک ششم آنها می توانیم انتخابات شوراهای شهر و روستا را الکترونیکی برگزار کنیم.
حجت‌الاسلام محسن رهامی، رئیس کمیته انتخابات احزاب اصلاح‌طلبان درباره اینکه وعده‌های دولت از نظر اصلاح‌طلبان تا چه میزان تحقق یافته است، گفت: متأسفانه، دولت در ایجاد اشتغال و رونق بازار چندان موفق عمل نکرده و بسیاری از کارخانجات که تعطیل بوده، کماکان تعطیل است.

▼ اخبار کوتاه

پوتین کتاب «جنگ یهودیان» را به نتانیاهو هدیه کرد. این کتاب که فلاویوس جوزف در سال 1526 نوشته، درباره جنگی است که یهودیان در اورشلیم با رومی‌ها داشته‌اند. نتانیاهو در دیدار خود با پوتین به حوادث تاریخی اشاره کرد و مدعی شد، ایران از 2500 سال پیش به دنبال نابودی یهودیان بوده است. این سخنان با واکنش رئیس‌جمهوری روسیه مواجه شد و وی گفت، این سخنان برای گذشته است و ما با جهانی تازه روبه‌رو هستیم؛ پس درباره مسائل روز صحبت کنیم.
ائمه جمعه شهرستان‌های خراسان جنوبی در اعتراض به سخنان هنجارشکنانه استاندار و برکنار نشدن وی از سمتش، نماز جمعه را اقامه نکردند و ائمه جمعه موقت نماز را خواندند. گفتنی است، ائمه جمعه، روحانیون و طلاب و جمعی از مردم استان خراسان جنوبی در پی اعتراض به سخنان استاندار خراسان جنوبی در جلسه‌ای که با حضور هنرمندان این استان در ۲۸ بهمن ماه برگزار شده بود، از روز ۱۸ اسفند در مدرسه علمیه سفیران هدایت بیرجند تحصن کرده‌اند.
ارسلان قاسمی، رئیس اتحادیه پرورش آبزیان مساحت کل اراضی شناسایی شده مستعد پرورش میگو در استان خوزستان را بالغ بر 33 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: از این میزان حدود 25 هزار هکتار قابلیت تبدیل شدن به مزرعه پرورش میگو را دارد که در صورت تحقق این امر شرایط برای تولید حداقل 75 هزار تن میگوی پرورشی و اشتغال فعال برای 25 هزار نفر فراهم می‌شود.
رودسکوی، رئیس اداره کل عملیات ستاد کل ارتش روسیه اعلام کرد: بمب‌افکن‌های روسی هفته گذشته 452 بار به مواضع داعش در شرق استان حلب حمله کردند که در جریان آن بیش از 600 شبه نظامی کشته، 16 ماشین رزمی و دیگر تجهیزات متعلق به تروریست‌ها، از جمله 41 وانت حامل مسلسل‌های سنگین و بیش از 40 خودرو منهدم شدند.
روسیه در بیانیه‌ای بخشی از تحریم‌های کشاورزی را که ابتدای سال گذشته علیه ترکیه اعمال کرده بود، لغو کرد. روسیه پذیرفته است واردات پیاز، گل‌کلم و کلم بروکلی را از این کشور ادامه دهد؛ اما ممنوعیت واردات کماکان روی محصولات کشاورزی مهم، نظیر گوجه ‌فرنگی برقرار است.
رئیس مؤسسه کنترل سلاح آمریکا با اشاره به اینکه پایبندی دولت ترامپ به برجام تا اواسط ماه می میلادی (اردیبهشت) مشخص می‌شود، گفت: احتمال تحریم سپاه پاسداران از سوی واشنگتن کم است.
مؤسسه جایکای ژاپن 800 میلیون ین (معادل 7/6 میلیون دلار) به صورت وام بلاعوض به گمرک ایران اختصاص داده است تا دستگاه ایکس ری خریداری کند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات