تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱  ، 
کد خبر : ۲۹۹۹۰۸

گریز «مؤتلفه» از «ائتلاف»

(روزنامه ايران – 1395/12/10 – شماره 6446 – صفحه 3)

مصطفی میرسلیم، کاندیدای حزب مؤتلفه اسلامی برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، ائتلاف انتخاباتی اصولگرایان تحت عنوان «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» را زیر سؤال برد و اعلام کرد زمان ائتلاف، بعد از اتمام مناظره‌های انتخاباتی است. میرسلیم در گفت‌وگوی روز گذشته خود با ایسنا ضمن انتقاد از «قانونی» نبودن «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی»، گفت: محمدرضا باهنر، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در حمایت از «جبهه مردمی» با زیرمجموعه «جبهه پیروان» از جمله حزب مؤتلفه اسلامی مشورت نکرده است. او با طرح این پرسش که «چرا باید به این قائل شویم که حتماً یک نفر از هر جناح در انتخابات باقی بماند تا فضا دوقطبی شود؟» گفت: «تا زمان مناظره‌های انتخاباتی، نامزدهای اصولگرایان در صحنه می‌مانند و بعد از اینکه در مناظره‌ها این افراد به مردم شناسانده شدند، گفت‌وگو برای ائتلاف باید صورت بگیرد.» کاندیدای حزب مؤتلفه اسلامی ضمن استقبال از همگرایی جریان متبوعش گفت که «جنبه‌های قانونی در شکل دادن به این جبهه باید طی شده و اساسنامه آن تدوین شود و به تأیید وزارت کشور برسد تا کار را به صورت قانونی به پیش ببرند.»

این سخنان، صریح‌ترین انتقادی است که از جانب یکی از کاندیداهای «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» علیه این تشکل مطرح شده است. «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» نهاد تازه تأسیس طیفی از اصولگرایان است که برای بسیج نیروها و تعیین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده تشکیل شده است. میرسلیم در شرایطی این اتهام را به باهنر وارد دانست که در جریان انتخابات داخلی اخیر «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» دبیرکل و دو عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی به عضویت شورای مرکزی 30 نفره «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» درآمدند و حال معلوم نیست حضور مؤتلفه‌ای‌ها در مجمع عمومی و شورای مرکزی با انتقاد میرسلیم درباره بی‌اطلاعی مؤتلفه و قانونی نبودن «جبهه مردمی» را باید از چه منظر نگریست؟

آیا کاندیدای مؤتلفه با دبیرکل یا بخشی از بدنه مؤتلفه اسلامی دچار مشکل شده است یا آن گونه که ادعا کرده مؤتلفه اسلامی از همه جا بی خبر است. نکته قابل تأمل بعدی در صحبت‌های میرسلیم، انتقاد از تأکید بر کاندیدای واحد است؛ موضوعی که «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» اساس کار خود را بر آن قرار داده است؛ زعمای «جبهه مردمی» به کرات اعلام کرده‌اند انتخاب نامزد واحد از سوی این جریان در سه مرحله رأی‌گیری انجام خواهد شد؛ در مرحله اول از میان همه نامزدها، 10 کاندیدا انتخاب می‌شود.

در گردهمایی پنجشنبه گذشته «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» 21 نامزد به رأی مجمع عمومی گذاشته شد که 10 نفر از میان آنها انتخاب شدند. نتیجه این انتخابات رسانه‌ای نشد و متولیان امر گفتند که سال آینده و در جریان دومین مجمع عمومی «جبهه مردمی» این 10 اسم اعلام و از بین آنها برای انتخاب 5 نفر رأی‌گیری خواهد شد. با این همه حسین کنعانی مقدم، دبیرکل حزب سبز ایران و از اعضای جبهه ایستادگی اعلام کرد حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی به عنوان منتخب اول، گزینه اصلی اصولگرایان ائتلافی است. خبری که اگر چه هم از سوی «جبهه مردمی» تکذیب شد و هم رئیس دفتر رئیسی تأکید کرد تولیت آستان قدس رضوی وظیفه فعلی‌اش را بر هر مسئولیت دیگر ارجح می‌داند، با این همه این انگاره را به وجود آورد که اصولگرایان ائتلافی پیش از این رأی‌گیری‌ها، گزینه خود را مشخص کرده‌اند.

انگاره‌ای که یک مشکل دیگر بر مصایب «جبهه مردمی» افزوده است؛ چرا که این تشکل را در گام نخست با دو موضوعی روبه‌رو می‌کند که فلسفه وجودی‌اش را زیر سؤال می‌برد. چه عمده تأکید «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» این بود که اولاً احزاب در حاشیه و درجه‌های چندم اهمیت باشند و دوم این که تصمیم‌گیری از «پایین به بالا» باشد؛ به این معنا که مجموع «نیروهای انقلاب» فراتر از جریان اصولگرایی و احزاب زیرمجموعه‌اش پای کار بیایند و دیگر اینکه کاندیدایی از سوی احزاب و لیدرها معرفی نشود بلکه پایگاه اجتماعی اصولگرایان و نیروهای انقلابی از میان نامزدهای اعلامی دست به انتخاب بزنند و هر کس بیشترین رأی را آورد در صحنه مانده و بقیه به نفع او انصراف دهند. حال تأکید بر محور نبودن احزاب، «جبهه مردمی» را با چالشی مواجه کرده است که کاندیدای مؤتلفه اسلامی انتقادات اساسی به آن وارد می‌کند؛ در حالی که دبیرکل حزب مؤتلفه در شورای مرکزی «جبهه مردمی» عضویت دارد. نکته دوم انتخاب از پایین به بالا است که به رغم تئوری پردازی اصولگرایان ائتلافی، در اجرا با مانعی به نام تمکین نامزدها به سازوکار پیشنهادی روبه‌رو است.

چنانکه نامزد حزب مؤتلفه اسلامی به صراحت اعلام می‌کند زمان ائتلاف بعد از مناظره‌های انتخاباتی و اخذ مجوز قانونی از وزارت کشور است. حال سؤال اینجاست، «جبهه مردمی»‌ها چگونه می‌خواهند بر این دو چالش در نخستین گام غلبه کنند؟

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/6446/3/174428/0

ش.د9504118

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات