تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱  ، 
کد خبر : ۲۹۹۹۱۱
معاون اول رئیس جمهوری در جمع مجریان انتخابات:

نباید بگذاریم افراد ناشناخته امنیت انتخابات را بر هم بزنند

(روزنامه ايران – 1395/12/08 – شماره 6444 – صفحه 3)

معاون اول رئیس جمهوری، انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا را آزمونی برای جمهوری اسلامی و نشانه‌ای از اعتماد مردم به نظام و کارآمدی دولت دانست و گفت: مهم‌ترین ویژگی انتخابات در ایران، مشارکت حداکثری مردم و برگزاری سالم و رقابتی آن است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری دیروز در همایش سراسری مجریان برگزاری انتخابات کشور اظهار کرد: مهم‌ترین حق مردم حق حاکمیت بر سرنوشت‌شان است، مردم ایران در صد سال اخیر همواره برای این حق مبارزه کرده‌اند و انقلاب اسلامی چکیده خواست این ملت است. وی با بیان اینکه کارنامه وزارت کشور در برگزاری انتخابات در سال 1394 کارنامه ای روشن است، افزود: خوشبختانه انتخابات سال گذشته به گونهای برگزار شد که تاکنون کسی نتوانسته کم‌ترین خدشه ای به سلامت برگزاری این انتخابات وارد کند و در نهایت با رقابت و آرامش و حضور آحاد مردم برگزار شد.

جهانگیری، انتخابات را مهم‌ترین ابزار برای اعمال حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش توصیف کرد و با اشاره به اینکه در قانون اساسی همه مسئولان کشور از رهبری تا حتی دهدارها با رأی مستقیم یا غیرمستقیم مردم انتخاب می‌شوند، خاطرنشان کرد: این موضوع دستاورد بی بدیل نظام و انقلاب اسلامی است که صندوق رأی گویاترین زبان مردم در سخن گفتن با نظام است.

وی با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی نیازمند جلب اعتماد مردم است و مهم‌ترین صحنه جلب اعتماد مردم در انتخابات رخ می‌دهد، گفت: در انتخابات، نظام کارآمدی خود را نمایش می‌دهد و نتیجه این کارآمدی مقبولیت و مشروعیت است. این مقبولیت و مشروعیت جز با بازکردن گره از زندگی مردم بدست نمی آید و اگر در زندگی مردم گشایش ایجاد شود، آنان در صحنه انتخابات حضور گسترده‌تری خواهند داشت. معاون اول رئیس جمهوری بر تلاش برای به صحنه آمدن نخبگان در صحنه انتخابات تأکید کرد و گفت: این حضور موجب افزایش مشارکت مردم می‌شود و مشارکت گسترده فرصتی طلایی برای حل مشکلات، افزایش امنیت و کاهش آسیب‌ها ایجاد می‌کند.

جهانگیری با بیان اینکه حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن فضای منفی ایجاد شده علیه ایران را تغییر داد، گفت: وقتی یک راهپیمایی چنین تأثیری دارد، مشارکت وسیع مردم در انتخابات می‌تواند فرصت‌های عظیمی ایجاد کند. بنابراین برای مشارکت حداکثری باید درک مشترک و تعامل حداکثری میان دولت و ملت برقرار شود و برای این تعامل باید مدیران جدی تر با مردم و گروه‌ها در ارتباط باشند تا فرصت حضور حداکثری بیشتر شود.

وی با بیان اینکه مردم باید مطمئن باشند که نظام فقط در زمان انتخابات به سراغ آنها نمی رود بلکه بعد از این رویداد، مطالبات آنان به طور جدی از سوی منتخبان‌شان پیگیری می‌شود، افزود: مسئولان انتخابات باید با بی طرفی کامل در انتخابات حضور داشته باشند. همچنین باید کاری کنیم اهداف و گروه‌های شناسنامه دار حضورشان بیشتر باشد و نباید بگذاریم افراد ناشناخته امنیت انتخابات را بر هم بزنند و این مسئولیت وزارت کشور، استانداران و فرمانداران سراسر کشور است تا امنیت همایش‌های قانونی را برقرار کرده تا سخنرانان بتوانند دیدگاه‌های خود را بیان کنند. وی با ابراز تأسف از اینکه در جایی به یک مقام ارشد دولت نظیر معاون رئیس جمهوری اجازه سخنرانی داده نشد، اضافه کرد: باید استانداران در این زمینه قاطعانه وارد میدان شوند و نگذارند کسانی که منافع ملی را باور ندارند،‌ موجب کاهش مشارکت مردم در صحنه شوند. جهانگیری با اشاره به دیدار اخیر خود با رهبر معظم انقلاب و گفت‌وگو درباره جریان اصلاح طلبی، تصریح کرد: همه جریان‌های سیاسی نزد مقام معظم رهبری مساوی بوده و ایشان به همه این جریانات علاقه مند هستند.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه دولت به لحاظ قانونی، شرعی و عرفی خود را متعهد به برگزاری صحیح انتخابات می‌داند، ابراز امیدواری کرد که انتخابات سال آینده موجب خوشحالی رهبر معظم انقلاب و مردم شود.

وزیر کشور: برخی نفع خود را در مشارکت پایین مردم در انتخابات می‌دانند

وزیر کشور هم در جمع مجریان برگزاری انتخابات ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این وزارتخانه برخی توصیه‌های لازم انتخاباتی را به آنها انتقال داد و از جمله تأکید کرد که القای حاکمیت دوگانه در کشور نادرست است. به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی روز گذشته گفت: برخی دنبال القای حاکمیت دوگانه در کشور هستند و مسائل را به گونه‌ای بیان می‌کنند که بین رهبر و رئیس جمهوری فاصله است. این اقدام یکی از ظلم‌های سنگین است که خداوند آن را نمی‌بخشد. بیان این مسائل به نفع چه کسی است. رئیس جمهوری فردی است که چه پیش از انقلاب وچه پس از انقلاب کمترین فاصله را با رهبری داشته است. وی خطاب به فرمانداران و بخشداران تأکید کرد: شما باید این مسائل را صریحاً به مردم منتقل کنید که این دوگانگی وجود ندارد. وظیفه ما تبعیت از ولایت است.

وزیر کشور ادامه داد: مردم ولینعمت انقلاب ‌هستند و ما به مشارکت و حضور مردم نیازمندیم. متأسفانه برخی ناآگاهان داخلی به یأس مردم دامن می‌زنند و موفقیت خود را در یأس و ناامیدی مردم می‌دانند. رهبری اشاره کردند که برای دولت‌ها نحوه بیان اقدامات‌شان مهم است، بنابراین اقدامات دولت باید به مردم معرفی شود تا مردم در جریان تلاش‌های دولت قرار بگیرند، اما متأسفانه انصاف در قضاوت نسبت به عملکرد دولت فراموش می‌شود. آنها که از دولت صد اشکال می‌گیرند، لااقل سه کار دولت را هم بگویند. الان یا کارهای خوب گفته نمی‌شود یا به گونه‌ای گفته می‌شود که مسأله‌دار یا ابهام‌آلود نشان داده می‌شود. این اقدامات مشکلی را حل نمی‌کند. رحمانی فضلی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه برخی دنبال دسته‌بندی افراد به انقلابی و غیرانقلابی هستند، تصریح کرد: ما باید همه مردم را در ظرف انقلاب تعریف کنیم، ما به چه حقی این تقسیم‌بندی را انجام می‌دهیم و اکثر مردم را از دایره انقلاب دور می‌کنیم. با شاخص‌گذاری رهبر انقلاب همه مردم انقلابی هستند.

وی افزود: برخی تحلیل‌ها بیان می‌کند اگر مشارکت کم باشد، به نفع آنهاست. چرا ما به انتخابات نگاه جناحی داریم؟ در حالی که انتخابات باید موجب تقویت امنیت ملی و تضمین منافع ملی باشد. این تفکر غلط است که اگر مشارکت کم باشد، به نفع ماست. رهبری به من فرموده‌اند که برای ایشان امنیت، سلامت انتخابات و رعایت قانون و همچنین مشارکت بالا در انتخابات خیلی مهم است. رحمانی فضلی همچنین تأکید کرد: ما باید تلاش کنیم موضع بی‌طرفی مسئولان و دستگاه‌های اجرایی که از بیت‌المال و بودجه عمومی بهره می‌برند را حفظ کنیم. هر روز باید گزارش هر نوع تحرک و اقدامی که موجب تضعیف مشارکت یا برهم خوردن بی‌طرفی می‌شود به من داده شود، ما هم حتماً به صورت روزانه با آن برخورد می‌کنیم.

فعالیت 248 حزب در کشور

بر اساس گزارش ایرنا، وزیر کشور همچنین در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در حوزه احزاب و گروه‌ها، در طول سه و نیم سال گذشته 33 مورد تأسیس حزب و 21 مورد صدور پروانه داشتیم، ادامه داد: در حال حاضر مجموعاً 248 حزب فعالیت می‌کنند. خانه احزاب را که در چند سال گذشته تعطیل شده بود و وسایلش را به انبار برده بودند، با جلسات متعدد توانستیم با ساختار جدید اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقلین، راه‌اندازی کنیم. رحمانی فضلی گفت: در حوزه فعالیت کمیسیون ماده 10 علاوه بر احزاب، در حوزه اصناف 295 مورد تأسیس، صدور پروانه و تمدید داشتیم و همچنین در حوزه اقلیت دینی این رقم به 48 مورد رسیده است. در حوزه سازمان‌های مردم نهاد هم از 4 هزار به 8 هزار رسیدیم.

انتخابات، الکترونیکی نیست

رحمانی فضلی درخصوص الکترونیکی کردن انتخابات نیز گفت: به دلیل امنیتی، فنی و نظرات شورای نگهبان به این مرحله انتخابات نرسید چرا که باید سفارش ساخت دستگاه می‌دادیم ولی 15 تا 20 هزار دستگاهی که از قبل مانده در انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا استفاده خواهیم کرد تا این تابو بشکند. وی خاطرنشان کرد: برای این دوره انتخابات در خارج از کشور نیز 140 نمایندگی داریم.

توصیه‌های امنیتی معاون وزیر کشور

معاون امنیتی - انتظامی وزارت کشور هم در سخنانی تاکید کرد : باید به شدت مراقب باشیم که در زمان انتخابات احساسات قومیت‌ها و اقلیت‌ها تحریک نشود. به گزارش ایسنا، حسین ذوالفقاری با بیان اینکه جریان‌های تروریستی قصد دارند تا در سال آینده تهدیدات‌شان را تشدید کنند، گفت: یارگیری در داخل کشور یکی از فعالیت‌های آنها خواهد بود؛ از همین رو ما نیاز داریم تا بدانیم چه کسی در کجا است و می‌خواهد چه کاری انجام دهد. اگر وحدت، اخلاق و قانون مورد توجه قرار نگیرد، باید انتظار تنش و ناآرامی را در زمان انتخابات داشته باشیم. وی ادامه داد: التزام همه به قانون اساسی و ممنوعیت تحریک احساسات جریانات قومی و مذهبی و ممنوعیت دادن وعده‌های غیر قابل تحقق بویژه در سطح شوراها همچنین ممنوعیت انتشار اخبار مربوط به نتایج انتخابات قبل از اعلام رسمی وزارت کشور بر همگان واجب است. ذوالفقاری در همین راستا افزود: یکی دیگر از موارد لازم‌الاجرا ممنوعیت دخالت غیرقانونی در انتخابات است. اگر این موضوعات نقض شود، حتماً باید اعلام شود و مورد بررسی قرار گیرد. یادمان باشد اگر خیلی از موارد روی کاغذ دنبال نشود، نتیجه‌ای دربر نخواهد داشت.

مسافرت‌ خارجی استانداران و فرمانداران ممنوع شد

علی اصغر احمدی، رئیس ستاد انتخابات کشور هم گفت: برخی به دنبال نشان دادن نارضایتی و یأس هستند و می‌خواهند این گونه مطرح کنند که بین رئیس جمهوری و رهبری فاصله وجود دارد. آنها تخریب را با القاب خاصی آغاز می‌کنند. وی افزود: یک نفر حاضر است به راحتی بگوید که رئیس جمهوری دروغ می‌گوید، یعنی آنقدر میدان تاخت و تاز آنها باز است که این گونه صحبت می‌کنند. اینها جای درد و غصه دارد. البته انتقاد اشکال ندارد ولی نباید با تخریب مردم را مأیوس کرد. احمدی تأکید کرد: کسانی که در رسانه‌های بیگانه علیه انقلاب حرف می‌زنند، تکلیف‌شان روشن است اما دلسوزان نظام حواس‌شان باشد که اگر آنها هم بر طبل عدم حضور مردم بکوبند، به مردم و کشور ظلم کرده‌اند.

وی تأکید کرد: نهادهایی مثل کمیته امداد، هلال احمر و شهرداری‌ها که ممکن است زمینه سوء استفاده در آنها وجود داشته باشد، باید به گونه‌ای عمل کنند که زمینه این سوء استفاده فراهم نشود. در قانون ممنوعیت ورود نیروهای مسلح و قوای سه‌گانه دیده شده که حتماً باید اجرا شود. احمدی همچنین گفت که بنا به دستور وزیر کشور از شنبه (دیروز) تمام مسافرت‌های خارجی استانداران و فرمانداران ممنوع است. به گفته رئیس ستاد انتخابات کشور، ثبت‌نام انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس از 8 اسفند،‌ شوراها از 30 اسفند و ریاست جمهوری از 22 فروردین آغاز می‌شود.

فرمانده ناجا: در تأمین امنیت انتخابات با کسی تعارفی نداریم

فرمانده نیروی انتظامی هم در سخنانی با اشاره به اینکه در بحث تأمین امنیت انتخابات با کسی تعارفی نداریم، گفت: اگر امنیت یک شهر یا استان در زمان انتخابات به مخاطره افتد، به هیچ عنوان از مسئولیت خود عدول نمی‌کنیم. سردار اشتری با اشاره به اینکه از هم اکنون می‌دانم در پنج، شش حوزه انتخابیه درگیری داریم، افزود: سابقه این درگیری‌ها را از 15 سال پیش در اختیار داریم و باید آن را مدیریت کنیم تا اتفاقی رخ ندهد.فرمانده ناجا ادامه داد: هر اقدامی که برای تأمین نظم و آرامش قبل از انتخابات لازم باشد را انجام می‌دهیم. حتی به شوراهای تأمین هم اعلام کرده‌ایم اگر ممکن است اجرای یک حکم قضایی و قانونی در مقطع انتخابات اجرا نشود. ما تهدیدها و چالش‌ها را رصد کرده‌ایم و بر اساس آن تدبیر می‌کنیم. وی گفت: اکنون به دلیل تعطیلی برخی کارخانه‌ها و مؤسسات اعتباری، تجمعاتی انجام می‌شود که تعداد آنها برخی روزها بین 20 تا 30 تجمع است که باید این تجمعات خوب مدیریت شود. نیازی هم نیست که در همه موارد با تجمع‌کنندگان برخورد شود. بلکه باید این تجمع‌ها مدیریت شود. زیرا وقوع یک اتفاق در شهرستان می‌تواند بازتاب ملی و بین‌المللی داشته باشد. البته تکلیف تجمع‌هایی که به بستن راه‌ها یا حمله به مراکز منجر می‌شود، جدا است. سردار اشتری همچنین با اشاره به اینکه تأمین امنیت صندوق‌های سیار نیز بسیار مهم است، اظهار کرد: پیشنهاد ما این است که دستگاه GPS به صندوق‌ها نصب شود زیرا در برخی موارد در میان راه صندوق‌ها به سرقت رفته یا به آتش کشیده شده است.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/6444/3/174128/0

ش.د9504125

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات