تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲  ، 
کد خبر : ۲۹۹۹۳۸
انديشكده بروكينگز به ترامپ پیشنهاد داد

اجرای سختگیرانه برجام برای تغییر رفتار ایران

پایگاه بصیرت / محمد اسماعیلی

(روزنامه جوان – 1395/12/08 – شماره 5039 – صفحه 5)

از اهداف مستمر نظام سلطه در رويارويي با جمهوري اسلامي ايران «تغيير رفتار» در رويه‌ها و رويكردهاي كشورمان در عرصه بين‌المللي و منطقه‌اي بوده است؛ مسئله‌اي كه به گفته سياستمداران و انديشكده‌هاي امريكايي يكي از اهداف پسا برجامي نيز است. انديشكده بروكينگز در «راهبرد امنيت ملي» با بررسي اجمالي اوضاع منطقه غرب آسيا براي كنترل قدرت ايران به دولت حاكمه امريكا پيشنهاداتي را ارائه مي‌دهد: «در غرب آسيا، به واسطه افزايش همكاري با دوستان و متحدان قديمي و بازگرداندن اعتماد در جاهايي كه ضروري است، هدف اول امريكا بايد بازگرداندن پايداري به منطقه باشد. امريكا بايد رفرم اقتصادي و مدرن‌سازي جهت ايجادشرايط پيش روي جهان عرب را در اولويت خود قرار دهد.»

اين انديشكده با اشاره به قدرت جمهوري اسلامي ايران در رويارويي با شرايط بحراني در منطقه، تأكيد مي‌كند كه دولت امريكا بايد همچنان اهرم‌هاي فشار را به كار گيرد تا نهايتاً به تغيير رفتار كشورمان منجر شود.

«اجراي سختگيرانه برجام» يكي از پيشنهاداتي است كه اين مؤسسه به دولت ترامپ مي‌كند تا به واسطه آن ايران تحت فشار قرار گيرد و در برابر زياده خواهي‌هاي ايالات متحده نرمش نشان دهد. با نگاهي گذرا به تحليل و پيشنهادات اين انديشكده و همچنين مواضع ماه‌هاي اخير مقامات امريكايي و حتي رسانه‌هاي اين كشور مي‌توان به خوبي درك كرد كه منظور غربي‌ها از تغيير رفتار ايران، تغيير ماهيت انقلاب اسلامي حداقل در بعد سياست خارجه است؛ آنجا كه دفاع و حمايت از فلسطين و جنبش‌هاي آزادي بخش وطني نظير حماس و حزب‌الله معنايي نداشته باشد و حمايت از مردم مظلوم يمن، سوريه و عراق جايي در مواضع و خواسته‌هاي نظام اسلامي نداشته باشد، به همين دليل است كه انديشكده بروكينگز به اين شكل پيشنهادات خود را ارائه مي‌دهد: «امريكا بايد ايران را متوازن كند و ايران را از اقداماتي كه موجب تهديد ثبات، نظم بين‌المللي و منافع حياتي ما يا متحدانمان شود، تحذير کند. هدف اين توازن، بايد تغيير رفتار ايران باشد كه اجازه و شرايط همكاري در مسائل امنيتي منطقه را فراهم مي‌كند. دولت ترامپ بايد اجراي سختگيرانه برجام را تضمين كند و رهبران ايران بدين واسطه دريابند كه جامعه بين‌المللي، ايران همراه با توانمندي سلاح هسته‌اي را نخواهد پذيرفت.»

اين انديشكده همچنين به جنگ سوريه و قدرتنمايي ايران در اين كشور نيز اشاره مي‌كند و به صورت تلويحي اشاره مي‌كند كه پس از شش سال از جنگ سوريه ايران پيروز بوده و دست برتر را در تحولات آنجا داشته است كه نشان مي‌دهد يكي از دلايل اصلي عصبانيت اين روزهاي محور غربي – عربي و حتي مقامات تركيه نيز همين مسئله است: «در سوريه و عراق، دولت ترامپ بايد شكست داعش را پيگير باشد اما بايد براي فرداي شكست داعش هم آماده باشد. اين امر در سوريه بدين معني است كه اهرم‌هاي امريكا همانند بشار و روسيه افزايش يابد و مانع پديدار شدن ايران به عنوان پيروز جنگ سوريه شود.»

برجام اهرم فشار ترامپ براي تحديد قدرت ايران

اين اولين بار نيست كه غربي‌ها از برجام به عنوان ابزاري براي تغيير رفتار ايران ياد مي‌كنند كمااينكه از روز اجراي برجام تاكنون بارها مقامات و رسانه‌هاي اين كشور تأكيد كرده‌اند كه هدف از وضع و پس از آن اجراي يك طرفه برجام تضعيف ايران و تبديل كردن آن به كشوري تابع در عرصه منطقه‌اي و بين‌المللي است.

به عنوان نمونه همين انديشكده بروكينگز در آستانه انتخابات سال گذشته مجلس شوراي اسلامي در تحليلي هدف امريكا از برجام را تقويت ميانه رو در ايران و پس از آن تغيير رفتار ايران به واسطه حضور اين نيروها در عرصه قوه مجريه و مقننه دانست.

در بخشي از اين تحليل مي‌آيد: «از نظر دولت اوباما، هدف آسان و صريح است؛ مهار و رويارويي با فعاليت‌هاي ايران در سراسر منطقه و در عين حال تضمين اجراي كامل برجام به گونه‌اي كه تخفيف‌هاي اقتصادي در اين كشور اعمال شود و تعهدات اين كشور بر اساس برجام اجرا شود. اين دولت (دولت اوباما) معتقد است برجام باعث مي‌شود عناصر آشتي‌جويانه‌تر، نفوذ بيشتري در سياست دولت داشته باشند.»

بروكينگز در ادامه منطق و برهان چنين توقعي را اينگونه شرح مي‌دهد: «منطق اين راهبرد از اين نظريه نشئت مي‌گيرد كه مردم سركوب را ترجيح نمي‌دهند و محدوديت‌هاي ممنوعه خود را تا جاي ممكن مي‌آزمايند. منابع مالي بيشتر و دسترسي بيشتر به جهان خارج باعث مي‌شود چنين نيروهايي كه در ايران وجود دارند قدرت را از آن خود كنند و بر سياست‌هاي پيچيده اين كشور نفوذ داشته باشند.»

برجام و تغيير رفتار شناورهاي سپاه!

در برهه‌اي كه شناورهاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي از تجاوز كشتي‌هاي امريكايي به درياي سرزميني ايران در تنگه هرمز جلوگيري و به آنها تير اخطار شليك مي‌كنند نيز مايكل مك كال نماينده ايالت تگزاس در مجلس امريكا بيان مي‌كند: «آنچه آشكار است، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي اجازه داشته در قالب شركت‌ها و شبكه قاچاقي مخفيانه از حكم رسمي بگريزد. دولت اوباما تصميم گرفته بود كه چشم بر اين فعاليت‌ها ببندد تا توافق هسته‌اي پيش برود؛ توافقي كه آيت‌الله خامنه‌اي رهبر ايران گفته بود رفتار ايران را تغيير نمي‌دهد. در نتيجه، سپاه قدس در سال‌هاي اخير گروه‌هاي مورد حمايت خود مثل حزب‌الله و حماس را مورد آموزش قرار داد و متحدان و امنيت ملي ما را در منطقه به خطر انداخت.»

امريكايي‌ها پا را فراتر از اين گذاشتند و حضور برخي فرماندهان سپاه به عنوان مشاوران نظامي در برخي از كشورهاي درگير با تروريسم ‌را هم مخالف قوانين و قطعنامه‌هاي بين‌المللي و ازجمله قطعنامه 2231 عنوان مي‌كنند. به عنوان نمونه جان كربي، سخنگوي وقت وزارت خارجه امريكا پس از بازپس‌‌گيري حلب سوريه، حضور سردار سليماني در حلب را نقض قطعنامه2231 و فعاليت مستشاري سپاه در سوريه و عراق را نقض صلح و امنيت منطقه تفسير مي‌كند.

رهبر معظم انقلاب اسلامي نيز بارها و طي سخنراني‌هاي مختلف هدف غايي امريكايي‌ها را تغيير سيرت جمهوري اسلامي ايران معنا و از توافق هسته‌اي به عنوان بهانه‌اي براي ايجاد تغيير در رفتار ايراني‌ها ياد مي‌كنند.

ايشان در يكي از سخنراني‌هاي خود مي‌فرمايند: «در مورد خيلي از كشورهاي ديگر هم امريكايي‌ها سرِ سازگاري ندارند. اين را توجه داشته باشيد و بدانيد سياست اساسي امريكا هضم قدرت‌ها و سياست‌هاي دنيا در معده سياست‌هاي امريكايي است، اين مخصوص [ما نيست‌]. حالا ما از جهت دشمني يك خصوصيتي داريم كه با ما يك دشمني خاصي وجود دارد اما حتي نسبت به كشورهاي ديگر هم همين‌جور است.»

معظم‌له در اواخر دهه 87 و پنج سال قبل از مذاكرات هسته‌اي در سخنراني مهمي هدف غرب را «تغيير ماهيت جمهوري اسلامي ايران» يا همان عبارتي كه امروز انديشكده بروكينگز همانند برخي سياستمداران امريكايي عنوان مي‌كند، عنوان مي‌كنند: «اگر ايستادگي در مقابل تجاوزطلبي‌هاي دشمن فراموش شود، اگر رودربايستي‌ها، ضعف‌هاي شخصي، ضعف‌هاي شخصيتي بر روابط سياسي و بين‌المللي مسئولان كشور حاكم شود، اگر اين مغزهاي حقيقي و اين بخش‌هاي اصلىِ هويت واقعي جمهوري اسلامي از دست برود و ضعيف شود، ساخت ظاهرى جمهوري اسلامي خيلي كمكي نمي‌كند؛ خيلي اثري نمي‌بخشد و پسوند «اسلامي» بعد از مجلس شورا، مجلس شوراي اسلامي، دولت جمهوري اسلامي، به تنهايي كاري صورت نمي‌دهد. اصل قضيه اين است كه مراقب باشيم آن روح، آن سيرت از دست نرود، فراموش نشود؛ دلمان خوش نباشد به حفظ صورت و قالب. به روح، معنا و سيرت توجه داشته باشيد.» رهبري در پايان تأكيد مي‌كنند: «تغيير سيرت، تغيير آن هويت واقعي، به تدريج و خيلي آرام حاصل مي‌شود. توجه بعضي‌ها به اين، غالباً جلب نمي‌شود... چشم بيناي دانشجويان بايد اين مسئوليت را هميشه براي خودش قائل باشد.»

http://javanonline.ir/fa/news/840375

ش.د9504106

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات