صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰  ، 
کد خبر : ۲۹۹۹۴۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 22 اسفند

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) دریافت‌های نامشروع باید برگردانده بشود و اگر سوءاستفاده‌ای شده است، بایستی اینها را از این کارها برکنار بکنند؛ اینها کسانی نیستند که لیاقت این را داشته باشند که در این مراکز قرار بگیرند.(95/4/16) * سالروز وفات حضرت ام‌البنین(ع) تسلیت باد*
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF
▼ حرف روز
هفت فرزندم را فدای ایران می‌کنم

نیجریه کشوری آفریقایی است که مردم ما شناخت زیادی از آن ندارند، اما به برکت فعالیت‌های شیخ ابراهیم زکزاکی مردم آن پیوندی ناگسستنی با انقلاب اسلامی پیدا کرده‌اند، به‌گونه‌ای که حتی جوانان این کشور آفریقایی حاضرند برای دفاع از کشور جمهوری اسلامی ایران خون و جان هم بدهند. «بلومبرگ» به تازگی در این باره گزارشی تهیه کرده و نسبت به این پدیده نادر به ترامپ و شاهزادگان سعودی هشدار داده است که «ترامپ تهدید می‌کند، ایران دوست می‌یابد.» در این گزارش، خبرنگار مستقیماً با دوستداران ایران مصاحبه کرده است؛ «بشر محمد، نجار نیجریه‌ای هیچ وقت در ایران نبوده، اما حاضر است تا پای جان برای این کشور بجنگد. او گفت که اگر ایران به کمک ما نیاز داشته باشد، آماده‌ایم برویم و حتی با خون خود به آنها کمک کنیم.» «شریف ابوبکر زکریا» که با هفت فرزندش در اتاقی کوچک زندگی می‌کند که در آن تصویری از امام خمینی(ره) نصب شده، به بلومبرگ گفته است اگر رهبر ایران بگوید، حاضر است فرزندانش را فدا کند. شریف می‌گوید: «عاشق آیت‌الله خامنه‌ای هستم.» شیخ «سانوس عبدالقادر» نیز که در یکی از محلات فقیرنشین کانو است، به تصاویر رهبر معظم انقلاب، سیدحسین نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان و شیخ زکزاکی که روی دیوار نصب شده، اشاره کرده و می‌گوید: «آنها از نظر ما قهرمانانی هستند که می‌خواهند به بشریت کمک کنند. آنها نماد انسانیت هستند.» «بلومبرگ» در پایان چند جمله می‌نویسد که هم برای مسئولان و هم برای مردم ایران بیدارکننده است: 1ـ ایران توانسته است کیلومتر‌ها دورتر از خاورمیانه فارغ از تحریم‌های اقتصادی طرفدارانی سرسخت برای خود جذب کند. 2ـ ترامپ باید بداند ایران در سراسر جهان پیروانی دارد که آماده‌اند از این کشور در برابر آمریکا دفاع کنند.3ـ گسترش مذهب شیعه در مالی، موریتانی، بورکینافاسو، نیجریه و دیگر مناطق جهان، از جمله هند و چین، عربستان را نگران کرده است. از این‌گونه الگوها و نمونه‌ها بسیار است و این در حالی است که کمک‌های ایران در مقابل کمک‌های عربستان و آمریکا بسیار ناچیز است و به گفته یکی از فعالان در حد تکثیر یک کاغذ نیز نمی‌رسد.
به جرئت می‌توان گفت، عِرق ایرانی بودن این جوانان آفریقایی، لبنانی، سوری، عراقی و یمنی از بسیاری از روشنفکران و مسئولان ایرانی بیشتر است.

▼ گزارش روز
کمترین انتظار

کمترین انتظار مردم این است که وقتی مدیری حقوق نجومی دریافت کرده است و به تعبیر رهبر معظم انقلاب لیاقت داشتن مسئولیت در جمهوری اسلامی ایران را ندارد، برای همیشه از حوزه مدیریتی کشور کنار گذاشته شود؛ اما اکنون در دولت یازدهم نه تنها این کمترین انتظار افکار عمومی برآورده نشده؛ بلکه درست مخالف آن صورت پذیرفته و اتفاقی رخ داده است که باور کردنی نیست!
صفدر حسینی، همان رئیس نجومی‌بگیر صندوق توسعه ملی که فرزندش هم با لطایف‌الحیل وارد فهرست اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس دهم در تهران شد و اکنون علاوه بر فعالیت خانوادگی در صرافی بر کرسی نمایندگی مردم شریف تهران در مجلس شورای اسلامی تکیه زده است! همان مدیری که تنها در سال 94 حدود 686 میلیون تومان حقوق (هر ماه 57 میلیون) از صندوق توسعه ملی دریافت کرده بود و سخنگوی دولت یازدهم از او به سرمایه و ذخیره نظام یاد کرد! همان مدیری که به ناچار و بر اثر فشار افکار عمومی مجبور به کناره‌گیری از ریاست صندوق توسعه ملی شده بود، اما نه تنها طرد نشد و از حوزه مدیریتی کشور اخراج نشد؛ بلکه پس از مدت بسیار کوتاهی در حالی که هنوز درباره حقوق‌های نجومی در میان مردم علامت سؤال‌های فراوانی وجود دارد، به سمت ریاست ملی محیط زیست منصوب شده است! اقدامی عجیب و توجیه‌ناپذیر از دولت تدبیر که افکار عمومی را دچار این تردید کرده است که چگونه می‌توان مدیری را که به دلیل دریافت‌های نجومی از کار برکنار شده است، با فاصله کوتاه در جایگاهی دیگر نصب کرد؟ دولت چگونه می‌تواند از مبارزه با فساد و مفاسد اقتصادی سخن به میان آورد؛ اما مدیرانی را که دریافت‌های نجومی دارند، به جای برکناری از سمتی به سمت دیگر منتقل کند! مردم مردد شده‌اند که آیا سخنان پر آب‌وتاب در مبارزه با فساد تنها ژست‌هایی برای فریب آنها است یا واقعاً عزم و اراده در این مسیر وجود دارد؟

▼ خبر ویژه
دختر ترامپ برای جشن ضد ایرانیِ یهودی‌ها کیک پخت

روزنامه انگلیسی «دیلی‌میل» در مطلبی با اشاره به عکسی که روز جمعه ایوانکا ترامپ منتشر کرده بود، نوشت: «جشن پوریم در سالگرد نجات قوم یهود از دست ایرانیان[!] در قرن چهارم پیش از میلاد، برگزار می‌شود. ایوانکا، دختر ترامپ خود را برای این جشن آماده می‌کند و به همراه فرزندانش کیک مخصوصی را برای این جشن آماده کرده است. در این مراسم، خانواده‌های یهودی زیادی در آمریکا شرکت می‌کنند و قرار است ایوانکا و همسرش نیز به همراه فرزندان‌شان در آن حضور یابند.» جشن «پوریم» یکی از سنت‌های قدیمی قوم یهود است که در دهه‌های اخیر و پس از تشکیل رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی، رنگ‌وبوی متفاوتی به خود گرفته است. این جشن، در حقیقت پایکوبی بر خون ده‌ها هزار نفر از مردم ایران است که با توطئه و دسیسه دو یهودی نفوذی در دربار خشایارشاه کشته شدند. پس از حاکم شدن یهودیان بر بلاد ایران، از پادشاه سه روز مهلت خواستند تا مخالفان یهودیان را بکشند و در این سه روز، بیش از 77 هزار ایرانی به دست یهودیان قتل‌عام شدند و در برخی نقل‌ها، این تعداد تا 500 هزار نفر نیز عنوان شده است. از آن زمان تا کنون، این روز به عنوان «عید یهودیان» زنده نگاه داشته شده و هر سال یهودیان سراسر جهان این روز را با اعمال مختلفی، از قبیل روزه گرفتن، برپایی جشن و پایکوبی، نوشیدن شراب و افراط در مستی، دادن هدیه به یکدیگر و... گرامی می‌دارند.
 
▼ اخبار
1ـ تردد 13/5 میلیون خودرو در ایران

انجمن بین‌المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری از تردد 13 میلیون و 360 هزار خودرو در ایران خبر داد و برخورداری ایرانی‌ها از خودروهای شخصی و تجاری را چهار برابر آفریقایی‌ها و حدود یک‌سوم اروپایی‌ها اعلام کرد. 11 میلیون و 980 هزار دستگاه از این رقم مربوط به خودروهای شخصی و یک میلیون و 380 هزار دستگاه مربوط به خودروهای تجاری موجود در ایران بوده است. ایران از نظر سرانه خودرو در جهان، رتبه 78 را به خود اختصاص داده و به ازای هر 1000 نفر 170 خودرو در ایران وجود دارد. این رقم کمتر از متوسط جهانی است. سرانه خودرو در جهان 180 دستگاه به ازای هر 1000 نفر برآورد شده است. این در حالی است که متوسط سرانه خودرو در اروپا، روسیه و ترکیه 227 دستگاه، اتحادیه اروپا 569 دستگاه و آفریقا 44 دستگاه به ازای هر 1000 نفر ذکر شده است.

2ـ یک سال عملکرد شورای نگهبان

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان درباره عملکرد شورای نگهبان گفت: از اول فروردین تا 21 اسفند، 93 مصوبه از سوی مجلس به شورای نگهبان واصل شده است که 61 مورد لایحه و 32 مورد طرح بوده است. از این 93 مصوبه 48 مورد در مرحله اول تأیید شد و 24 مورد ایراد داشت که پس از چند مرحله رفت‌وآمد ایرادات آن برطرف شد. کدخدایی با بیان اینکه 20 مورد از مصوبات مجلس و همچنین لایحه بودجه 96 همچنان در این شورا در حال بررسی است، گفت: شش مورد اساسنامه از سوی دولت به ما ارائه شده است که سه مورد عدم مغایرت آنها شناخته شده و سه مورد هم در دست بررسی است.

3ـ خط ارتباطی «سه ستاره»
«گرگ هیس» سخنگوی فرماندهی ستاد مشترک ارتش آمریکا از گفت‌وگو و تبادل‌نظر دو کشور آمریکا و روسیه بر سر راه‌اندازی یک خط ارتباطی «سه ستاره» در سطوح فرماندهان ارتش‌های دو کشور خبر داد. وی گفت: مباحثی درباره تبادل‌نظرهای اولیه در راستای چگونگی تأسیس چنین خط ارتباطی به منظور تنش‌زدایی (در سوریه) انجام شده است. به گفته این مقام نظامی آگاه آمریکایی، واشنگتن خواستار تبادل اطلاعات بهتر و بیشتر میان نیروهای مسلح دو کشور در زمینه سوریه شده است. هیس تنش‌زدایی سریع‌تر و مؤثرتر از گذشته را، از جمله مزایای این خط ارتباطی دانست.

▼ تا انتخابات
شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان متشکل از شخصیت‌ها، احزاب و گروه‌های سیاسی جریان اصلاحات، امروز یکشنبه 95/12/22 سازوکار مورد نظر خود برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده در ارتباط با معرفی یا عدم معرفی کاندیدای ثانی و همچنین بررسی مصادیق انتخاباتی برای این موضوع در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی را در دستور کار خواهد داشت.
عبدالله ناصری گفت: اگر شورای نگهبان به جمع‌بندی ردّ صلاحیت آقای روحانی برسد، رهبری نظام اجازه نخواهد داد بنا به دلایل حساس ملی و بین‌المللی رئیس‌جمهور مستقر ردّ صلاحیت شود. برخی دوستان می‌گویند آقای هاشمی ردّ صلاحیت شد و احتمال تکرار این اتفاق برای آقای روحانی نیز وجود دارد، اما آقای هاشمی رئیس‌جمهور مستقر نبود.
جبهه اعتدالگرایان در بیانیه‌ای در کنار حجت‌الاسلام روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ از هشت چهره سیاسی، همچون محمدرضا عارف، مسعود پزشکیان، موسوی‌لاری، علی مطهری، علی لاریجانی، علی‌اکبر ناطق‌نوری، محمدجواد حق‌شناس و شهاب‌الدین صدر در صورت نامزدی در انتخابات سال 96 حمایت کرد.

▼ اخبار کوتاه
یک منبع محلی در استان نینوای عراق از رؤیت «ابوبکر البغدادی» سرکرده گروه تروریستی داعش در مرزهای عراق و سوریه خبر داد. وی تصریح کرد: البغدادی لاغر شده بود و قادر به تکلم عادی نبود. وی از جراحت‌های پیشین خود رنج می‌دید و از نیروهای خود به دلیل کم‌کاری انتقاد می‌کرد. طبق اطلاعات نهادهای امنیتی، ابوبکر البغدادی و پنج نفر از سرکرده‌های اصلی داعش در منطقه‌ای میان عراق و سوریه مخفی شده‌اند.
اصغر فخریه، قائم مقام وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه تاکنون فاینانس 97 فروند هواپیما قطعی شده است، گفت: با توجه به افزایش تقاضا برای تأمین فاینانس قرارداد ایران‌ایر، مناقصه بین‌المللی انتخاب فاینانسر تا یک هفته دیگر برگزار می‌شود و به دنبال تأسیس شرکت ملی لیزینگ برای خرید هواپیماهای نو هستیم.
معاون امور اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از رشد 100 درصدی بودجه سازمان بیمه سلامت در سال 96 خبر داد و گفت: در ابتدای این دولت بار سنگین هزینه‌های دارویی بر دوش بیمه‌ها بود، برای نمونه 90 میلیارد تومان بابت هورمون رشد هزینه کردند که بیشتر آن برای بدنسازی بود.
در ادامه جوسازی‌های مقامات صهیونیستی علیه ایران در سوریه، این بار پایگاه خبری صهیونیستی «آلگماینر» به نقل از منابع امنیتی رژیم اسرائیل مدعی شد، ایران در آستانه توافق با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه برای ساخت پایگاه نظامی در بندر لاذقیه این کشور است.
محمد رفعت، عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت از بومی‌سازی یک قطعه استراتژیک صنعت نفت با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و گفت: ایران به جمع چهار کشور سازنده سیستم اندازه‌گیری کیفیت و خلوص بخار آب پیوست.
در ۱۰ ماهه امسال، بدهی دولت به بانک‌ مرکزی با 37/7 درصد رشد به ۳۳ هزار و ۶۲۰ میلیارد تومان و بدهی بانک‌ها به این بانک با 30/6 درصد افزایش به ۱۰۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسید.
همزمان با پایان مدت زمان اجرای قانون جاسوسی‌های سایبری دولت آمریکا، برخی اعضای کنگره این کشور، آژانس امنیت ملی ایالات متحده را برای افشای تعداد افراد هدف این طرح تحت فشار قرار داد‌ه‌اند.
محققان کشور پس از موفقیت در تولید سانتریفیوژ پزشکی با توان 15 هزار دور در دقیقه، موفق به ساخت سانتریفیوژ پزشکی با توان 20 هزار دور در دقیقه شدند.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات