تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳  ، 
کد خبر : ۲۹۹۹۵۵
تأیید آزمایش موشکی جدید ایران توسط سردار دهقان

وزیر دفاع: ادامه می‌دهیم

(روزنامه وطن‌امروز - 1395/11/14 - شماره 2090 - صفحه 2)

گروه سیاسی: آزمایش موشکی ایران هم در بعد سیاسی و هم در بعد نظامی مورد حمایت قرار گرفته است. در حالی که برخی حامیان دولت روحانی در مجلس شورای اسلامی آزمایشات موشکی ایران را «موشک‌پرانی» دانسته‌اند، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ضمن تایید آزمایش اخیر موشکی ایران تصریح کرد این آزمایشات که در راستای برنامه دفاعی کشور است، ادامه خواهد یافت. 220 نماینده مجلس شورای اسلامی نیز دیروز با صدور بیانیه‌ای ضمن حمایت از تست موشکی اخیر، بر تقویت بنیه دفاعی کشور تاکید کردند. مجید تخت‌روانچی، معاون وزیر امور خارجه که دیروز به مجلس رفته بود نیز اعلام کرد برنامه موشکی ایران و تست اخیر مغایرتی با برجام و قطعنامه 2231 ندارد. این در حالی است که برخی خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌اند سخنگوی فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی نیز گفته است این آزمایش موشکی مغایرتی با برجام و قطعنامه 2231 ندارد.

موج مخالفت‌ها با برنامه موشکی ایران درست پس از برجام تشدید شده است. جان کری، وزیر سابق خارجه آمریکا در نامه خداحافظی خود خطاب به دولت دونالد ترامپ توصیه کرده بود پس از برنامه هسته‌ای ایران که در برجام به عقب رانده شد، حالا نوبت فشار بر ایران برای محدود کردن برنامه موشکی است.

در همین راستا آمریکایی‌ها هم در کاخ سفید و هم در کنگره برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای فشار بر ایران به بهانه تست موشکی اخیر انجام داده‌اند. بهانه‌ای که به اعتقاد کارشناسان، زمینه اصلی آن را برجام فراهم کرده است. اظهارات وزیر خارجه فرانسه که روز سه‌شنبه در تهران مطرح شد و جملات گستاخانه او علیه برنامه موشکی ایران نیز در همین راستاست. این در حالی است که در ایران عزمی جدی برای حفظ برنامه موشکی وجود دارد. دیروز وزیر دفاع ضمن تایید تست موشکی اخیر تصریح کرد ایران برنامه دفاعی خود را ادامه می‌دهد.

سردار حسین دهقان در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در واکنش به جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره تست موشکی ایران گفت: آنچه درباره تست‌های موشکی مطرح شده است باید بگویم هیچ مغایرتی نه با برجام دارد و نه با قطعنامه 2231. وی افزود: تست اخیر در برنامه‌های جاری ما بوده است و ما همواره اعلام کرده‌ایم برنامه‌های خودمان را در حوزه تولیدات اقلام دفاعی برای دفاع از منافع ملی همواره همان‌گونه که برنامه‌ریزی کرده‌ایم، ادامه می‌دهیم و هیچ‌ چیز نمی‌تواند برنامه و اهداف ما را تحت تأثیر قرار دهد. وزیر دفاع تصریح کرد: در دنیایی که قدرت‌ها اینگونه اُشتُلم می‌کنند، یک ملت زنده باید همواره در بالاترین سطوح، خود را آماده دفاع کند و آنچه به عنوان تست موشکی مطرح شده در ادامه برنامه‌های ما بوده است و ما برنامه‌های خود را مطابق دستوری که رئیس‌جمهور اواخر سال گذشته ابلاغ کرد، با سرعت و دقت بیشتری ادامه می‌دهیم.

به گزارش تسنیم، سردار دهقان اضافه کرد: همواره گفته‌ایم ما از توسعه و تقویت بنیه دفاعی خود جز دفاع از اهداف و منافع‌مان، هیچ هدف و نظر دیگری نداریم و در این مسیر نیز نه تنها به اجازه کسی نیاز نداریم، بلکه اجازه دخالت به هیچ‌کس را هم نخواهیم داد. ملت ما همه مسیر را آزموده و دنیا نیز آزموده است که این حرف‌ها و اقدامات نمی‌تواند تأثیری بر اراده این ملت بگذارد. وزیر دفاع در پاسخ به سوالی درباره رزمایش کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در منطقه خاورمیانه گفت: الان در فضایی که در سایه روی کار آمدن ترامپ در سطح جهانی به وجود آمده، کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس یک نگرانی از آینده دارند و علاقه‌مندند حضور خود را در منطقه به اثبات برسانند و به طرفداران خود اعتمادبخشی کنند اما اینها تأثیری ندارد و حکومت‌هایی که متکی بر اراده ملت‌‌شان نیستند هیچ‌گونه‌ برنامه‌ای را پیش نخواهند برد.

موشک‌ها مانع جنگ می‌شود

بهارستانی‌ها نیز دیروز از برنامه موشکی ایران دفاع و از تست اخیر موشکی حمایت کردند. 220 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی بیانیه‌ای ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و فرارسیدن دهه مبارک فجر،‌ بر پیشرفت‌ها و دستاوردهای جمهوری اسلامی و ضرورت تقویت بنیه دفاعی کشور بویژه در حوزه صنعت موشکی با استراتژی دفاعی تأکید کردند. متن این بیانیه که احمد امیرآبادی، عضو هیأت رئیسه مجلس آن را قرائت کرد، به شرح زیر است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

با تبریک سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران محضر رهبر معظم انقلاب و ملت بزرگ ایران بویژه خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران، امروز پس از گذشت 38 سال از پیروزی انقلاب اسلامی به فضل الهی و به برکت خون پاک هزاران شهید و مجاهدت امام راحل و عظیم‌الشأن و تدابیر و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، ملت بزرگ ایران دارای نظام اسلامی قدرتمندی است که قدرت خود را برخلاف دیگر قدرت‌های بزرگ دنیا در سلاح‌های کشتار جمعی اعم از اتمی، شیمیایی و میکروبی تعریف نکرده و مخالف جدی هرگونه سلاح کشتار جمعی است. بنابراین تنها راه بازدارندگی برابر تهاجم دشمن، توانمندی موشکی جمهوری اسلامی ایران است.

زمزمه‌های مخالفت برخی کشورها نسبت به این توانمندی از هیچ منطقی برخوردار نبوده و آزمایش‌های موشکی نیز هیچ تناقضی با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل از جمله قطعنامه 2231 ندارد. ما نمایندگان ملت بزرگ ایران اسلامی حمایت همه‌جانبه خویش را از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که نقش تاریخی خود را در دوران سخت دفاع‌مقدس به عنوان یک افتخار جاودانه ایفا کردند، اعلام کرده و تقویت بنیه دفاعی جمهوری اسلامی ایران را در چارچوب راهبرد بازدارندگی، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای امنیت ملی کشور می‌دانیم.

تخت‌روانچی: به هیچ‌وجه ربطی ندارد

مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه پس از جلسه ویژه صبح دیروز کمیسیون امنیت ملی مجلس برای بررسی تصمیمات نسنجیده ترامپ، اظهار داشت: در این جلسه بحث‌های متنوعی داشتیم و درباره موضوع تست موشکی که در خبرها بود هم صحبت شد. وی افزود: همه دوستان کمیسیون و افراد خارج از کمیسیون حاضر در این جلسه تاکید داشتند ما برای مباحث دفاعی از کسی اجاره نمی‌گیریم و بر اساس نیازهای کشور، هر کاری لازم باشد انجام می‌دهیم. معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه با بیان اینکه موضوع موشکی به هیچ‌وجه خلاف قطعنامه 2231 شورای امنیت نیست، عنوان کرد: موشک‌های ما برای کلاهک هسته‌ای طراحی نشده و این را‌ هم در مواضع کتبی‌‌ که در اسناد شورای امنیت است، آورده‌ایم و هم در مواضع شفاهی بارها بر آن تاکید کرده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، تخت‌روانچی ادامه داد: درباره لغو ویزا که دولت ترامپ ایجاد کرده است نیز بحث و این موضوع به عنوان یک اقدام تبعیض‌آمیز علیه کشورهای اسلامی از جمله شهروندان کشورمان قلمداد شد. وی درباره اقدام عملی در قبال فرمان ترامپ گفت: همانطور که در بیانیه وزارت خارجه آمده است ما صدور ویزا را براساس اقدام متقابل انجام خواهیم داد و سازوکاری در وزارت امور خارجه تعبیه شده است که این قضیه را دنبال کند. معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه درباره تاثیر این فرمان ترامپ بر روند اجرای برجام نیز گفت: باید زمان بگذرد، ما در بیانیه وزارت خارجه تاکید کردیم تعهدات بین‌المللی و دو‌جانبه آمریکا نباید به هیچ‌وجه تحت تاثیر این سیاست نسنجیده‌ای که اعلام کرده‌اند قرار بگیرد.

سخنگوی موگرینی: آزمایش موشکی ایران نقض برجام نیست

به گزارش منابع خبری از بروکسل، نبیله مسرالی، سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپایی روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: برنامه موشک بالستیک ایران بخشی از توافق هسته‌ای سال 2015 نیست و از این رو آزمایش‌های موشکی نقض این توافق نیست.

سخنگوی موگرینی افزود: درباره قطعنامه 2231 شورای امنیت نیز این نهاد عالی سازمان ملل باید تصمیم‌گیری کند.

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/2090/2/171402/0

ش.د9503838

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات