سیاسی >>  انتخابات >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۶  ، 
کد خبر : ۲۹۹۹۵۶
مهدی محمدی در توصیف سازوکار جبهه مردمی نیروهای انقلاب:

سازمان دادن یک حرکت بزرگ برای رساندن صدای مردم به گوش مسئولان

تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب در سراسر کشور و در شهرستان ها و استان ها، اتفاق کوچکی نیست و به معنای سازمان دادن یک حرکت بزرگ برای رساندن صدای مردم به گوش مسئولان است.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی بصیرت

سازمان دادن یک حرکت بزرگ برای رساندن صدای مردم به گوش مسئولانبا رسیدن به ماه های پایان دولت یازدهم، کم کم فضای سیاسی کشور انتخاباتی شده است. یکی از جریان های فعال در این عرصه که ضلع مهمی از رقابت را شکل می دهد، جبهه مردمی نیروهای انقلاب است که با سازو کاری جدید در این انتخابات حضور پیدا کرده است. گفتگویی کوتاه انجام داده ایم با مهدی محمدی یکی از اعضای شورای مرکزی این جبهه که در ادامه می آید.

لطفا بفرمایید تفاوت و تازگی این جبهه را در مقایسه با تشکل های سابق در چه می بینید؟

درباره اهمیت و تازگی حرکت جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی نکاتی وجود دارد که لازم است به آن ها اشاره شود. در این رابطه باید گفت برای اولین بار چند اتفاق مهم در حال رخ دادن است، اتفاق اول این است که یک تشکل سراسری در کشور در حال ایجاد شدن است که می‌خواهد مطالبات و اعتراضات مردم نسبت به وضع موجود را پیگیری کند.

در حال حاضر با دولتی مواجه هستیم که صدای مردم را نمی شنود و همچنین حجم انبوهی از گرفتاری‌ها دامن مردم را گرفته که جایی برای بیان مطالبات و اعتراضات خود ندارند و دسترسی مردم به مقامات دولت تقریباً صفر است و در مواردی که دسترسی ایجاد می‌شود مردم عموما با بی اعتنایی و وعده دادن مواجه می‌شوند.

جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی یکی از مهم ترین ماموریت‌های خود را پیگیری مطالبات و اعتراضات مردم می‌داند و می‌خواهد و زبان گویای مردم باشد.

ما در شهرستان‌ها و استان‌ها تلاش می‌کنیم که اعضای جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در هر مساله جدی مردم حضور داشته باشند و حتی اگر نتوانند مشکلات مردم را حل کنند، حداقل صدای آنها باشند و حرف مردم را به گوش مسئولان برسانند، بنابراین این حرکت اتفاق کوچکی نیست و به معنای سازمان دادن یک حرکت بزرگ برای رساندن صدای مردم به گوش مسئولان است.

نکته دوم اهمیت حرکت این جبهه به موضوع صیانت و دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی است؛ برای صیانت از ارزش‌های انقلابی، یک تشکل ملی در حال شکل‌گیری است؛ چراکه تهدیدات مهمی در راه است، همان‌طور که انقلاب اسلامی با فرصت‌های زیادی مواجه است، طراحی‌های پیچیده‌ای نیز از سوی دشمن در ماه‌ها و سال‌های آینده علیه کشورمان وجود خواهد داشت، بنابراین برای صیانت از نظام در مقابل این تهدیدات، نیاز به یک تشکل بزرگ در سراسر کشور وجود دارد.

جبهه مردمی نیروهای انقلاب، تشکلی است که دور خود یک حصار و مرز آهنی نکشیده است و ادعا نمی‌کند هر کس بیرون این تشکل قرار دارد، انقلابی نیست، بلکه ما ادعا می‌کنیم خادم انقلابیم و ازاین‌رو درهای جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی به روی هر کسی که بخواهد از ظرفیت و استعدادهای خود برای دفاع از نظام و کم کردن تهدیدات و افزودن فرصت‌ها استفاده کند، باز خواهد بود.

سومین اتفاقی که با تشکیل این جبهه مردمی در حال رخ دادن است، شکل‌گیری یک مکانیسم و شیوه برای اجماع و وحدت نیروهای انقلاب در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ است، در حال حاضر ما امید توفیق‌مان بیش از گذشته است؛ چراکه هیچ‌یک از کاندیداهای انتخابات در این فرآیند نیستند و بدنه نیروهای انقلابی درباره عبور از وضع موجود به جمع‌بندی رسیده است.

مکانیسم این جبهه تا کنون چگونه بوده است و آیا به اندازه کافی اقناع کننده است؟

هیچ چهره شاخصی وجود ندارد که با اساس حرکت این جبهه مردمی مخالفت کرده باشد؛ چراکه ما از یک مکانیسم شفاف با مشارکت بدنه و برگرفته از حرکت پایین به بالا که دارای قدرت اصلاح درونی خود است، برخورداریم .ما نگاه می‌کنیم تا ببینیم بدنه مردمی از ما چه انتظاراتی دارد، ما این انتظارات را در ساختار، تصمیمات و رفتارمان اعمال خواهیم کرد، بنابراین امیدواریم تجارب شکست‌خورده قبل تکرار نشود، هرچند می‌دانیم در این راه دشواری‌های فراوانی نیز وجود دارد.

نخستین مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب هم که چندی پیش برگزار شد در تاریخ فعالیت سیاسی احزاب و تشکل‌ها در ایران بی‌سابقه است چرا که هیچ تشکلی نه اصولگرا و نه اصلاح طلب تا به امروز در یک فرآیند انتخاباتی پایین به بالا برای تصمیم‌گیری‌های مهم سیاسی مثل انتخابات ریاست جمهوری به بدنه خود مراجعه نکرده است.

کسانی در این مجمع حاضر بودند که برای اولین بار در زندگی‌شان در یک جلسه سیاسی شرکت می کردند، برخی حاضرین در این مجمع از شهرستان‌هایی آمده بودند که تاکنون پای هیچ مقام دولتی به آنجا نرسیده و ما از این افراد دعوت کردیم که برای رای‌گیری در این مجمع حضور یابند لذا اگر سیاسیون در برابر رای بدنه مقاومت کنند، با هزینه‌های سنگین اجتماعی و مردمی مواجه خواهند شد، این بار هیات موسس، یک حلقه بسته نیست که تصمیم می‌گیرد بلکه تصمیم با مردم خواهد بود.

ما حتی اعضای هیات موسس را که شروع کننده این حرکت هستند به رای گذاشتیم که ممکن است برخی رای نیاورند که این هم بی‌سابقه است؛ چون هیچ تشکل سیاسی کشور تاکنون موسسین خود را در برابر رای بدنه قرار نداده است.

موسسین را به رای گذاشتیم چون معتقدیم اعتماد بدنه نیروهای انقلاب، مهم‌ترین فاکتور برای ماست. به هر صورت هیچ حلقه بسته‌ای که در آن بخواهیم تصمیمی بگیریم که رضای بدنه در آن لحاظ نشده باشد وجود ندارد و ما مقید به این هستیم که نگذاریم چنین حلقه‌ای شکل بگیرد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات