صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹  ، 
کد خبر : ۲۹۹۹۶۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 23 اسفند

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اگر کارهای ضروری در موضوع اقتصاد مقاومتی انجام شده بود، امروز تفاوت محسوسی را در زندگی مردم شاهد بودیم.(95/12/19)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF
▼ حرف روز
گزینه نهایی اصلاحات در انتخابات

گمانه‌زنی تحلیلگران سیاسی و چهره‌های فعال در این حوزه درباره خروجی جلسه روز گذشته شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان برای انتخابات سال آینده، درست از آب درآمد و همان‌گونه که پیشتر نیز پیش‌بینی می‌شد، روز گذشته اصلاح‌طلبان پس از چند ماه رایزنی فشرده از رئیس‌جمهور روحانی به عنوان گزینه نهایی اعلام حمایت کردند که بازتاب‌های آن را می‌توان با ادبیات مختلف و آب‌وتاب‌های خبری ـ تحلیلی در صفحه اول روزنامه‌های زنجیره‌ای صبح امروز منسوب به جبهه اعتدال ـ اصلاحات دید. البته گزینه در سایه که خود اصلاح‌طلب‌ها به آن گزینه ضربه‌گیر می‌گویند، منتفی نشده است و همان کارکرد ضربه‌گیری در مقابل گزینه‌های رقیب را خواهد داشت، به ویژه آنکه با اعلام حضور جبهه مردمی نیروهای انقلاب این جریان نسبت به پیروزی مجدد حسن روحانی با تردیدهای جدی روبه‌رو شده است.
همین امر نشان می‌دهد، جبهه اعتدال ـ اصلاحات برخلاف نمایش اتحاد و وحدت درون گروهی، با چالش‌ها و نگرانی‌هایی روبه‌رو است. بزرگ‌ترین نگرانی و چالش این جبهه، دستان خالی آقای روحانی و تمرکز بی‌نتیجه دولت وی بر برجامی است که نه تنها نتوانست موانعی، مانند تحریم‌ها در حوزه‌های مختلف را برطرف کند، بلکه نقطه آغازی بر روند تحریم‌های جدید در حوزه‌های غیر هسته‌ای شد که زبان دولت هم برخلاف مسائل داخلی با نوع قراردادی که در برجام امضا کرده، در اعتراض به آنها بسته است. این موضوع سبب شده است که عملکرد ضعیف دولت یازدهم به تعبیر تحلیلگران و رسانه‌ها به بزرگ‌ترین رقیب روحانی تبدیل شود.
بزرگنمایی دولت در گزارش عملکردها و ارائه اعداد و ارقامی که با تردید جدی متخصصان مواجه شده و همچنین عجله دولت برای بریدن روبان قرمز بسیاری از طرح‌های تازه‌کلنگ خورده یا افتتاح زودهنگام طرح‌های نیمه‌تمام در کنار تلاش برای القای اختلاف در اردوگاه اصولگرایان از جمله برنامه‌های انتخاباتی جریان نزدیک به دولت تدبیر و امید است که برای پوشاندن ضعف‌های موجود به منصه بروز و ظهور رسیده و تا انتخابات روند تصاعدی خواهد داشت.

▼ گزارش روز
نسخه یونسکو برای فرزندان ایران؟

بی‌تردید یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین حوزه‌هایی که باید در جامعه اسلامی مورد توجه قرار گیرد، حوزه آموزش‌وپرورش است؛ موفقیت در این حوزه به معنای تربیت نیروهای انسانی مؤمن و موفقی است که به زودی مسئولیت امور در کشور را به دست خواهند گرفت و تنها در صورتی که انسان‌هایی مؤمن و متقی بر اساس علم، منطق، آینده‌نگری و... عمل کنند، آینده درخشان برای کشور تضمین خواهد شد. از همین روست که رهبر معظم انقلاب و بسیاری از کارشناسان و خبرگان کشور نگران مسئله تربیت نسل‌های آینده، آموزش‌وپرورش و آنچه در مدارس کشور می‌گذرد، هستند و بارها بر تدوین سند چشم‌انداز در این زمینه تأکید کرده‌اند. نگرانی‌ای که به تدوین سند تحول در آموزش‌وپرورش منجر شد؛ سندی که با همفکری متخصصان و مسئولان کشور در رده‌های مختلف و با توجه به نیازها و ضرورت کشور تدوین شده است.
اما با وجود این سند در کشور و تأکید و توصیه صاحب‌نظران درباره ضرورت تحقق این سند چشم‌انداز، به ناگاه شاهد آن هستیم که در دولت یازدهم از سند آموزشی2030 که تحت مدیریت یونسکو تدوین و تهیه شده است، رونمایی می‌شود و تلاش‌های مختلفی برای تبدیل این سند به مرجع تصمیم‌گیری و مبنای سیاست‌گذاری در آموزش‌وپرورش صورت می‌پذیرد.
موضوعی که سؤالات فراوانی را پیش روی مردم و کارشناسان و خبرگان کشور قرار داده است، مبنی بر اینکه آیا سندی که یک نهاد بین‌المللی تدوین کرده، قرابتی با فرهنگ اسلامی جامعه ایران دارد؟ آیا برنامه و سازوکاری برای ترویج معارف اسلامی، اشاعه مفاهیم قرآن کریم، تعلیم اخلاق اسلامی و احکام الهی و... در آن گنجانده شده است که دولت محترم در حال جایگزین کردن سند تحولی است که بر اساس آداب و رسوم مردم مسلمان ایران اسلامی و تربیت فرزندان این آب و خاک و با توجه به همه هنجارها، باورها، اعتقادات و آرمان‌های مردم ایران ترسیم و ساماندهی شده است؟!

▼ خبر ویژه
صدور حکم اعدام برای متهمان پرونده یک فرقه نوظهور

جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران با اشاره به جلسات هفتگی شورای معاونان دادستانی در موضوعات مختلف به ویژه زندان‌ها، اجرای احکام، دفاع از کیفرخواست و اظهارنظر نسبت به قرارها، گفت: در سال 1395 دادستانی تهران 16 جلسه شورای معاونان را به موضوع زندان اختصاص داد و اجرای مصوبات این جلسات موجب کاهش 9 درصدی جمعیت کیفری زندان‌های استان تهران شد که با عنایت به روند رو به رشد پرونده‌های وارده در سال‌های اخیر و تعداد زندانیان استان تهران، این میزان کاهش شایان توجه است. وی درباره چند پرونده مهم در حوزه فرهنگی نیز که طی سال جاری در دادسرای تهران مفتوح و منتهی به صدور کیفرخواست شد، اطلاع‌رسانی کرد. یکی از این پرونده‌ها مربوط به متهمانی بود که در قالب فرقه‌های نوظهور، به فساد و فحشا تشویق می‌کردند. جعفری در توضیح این پرونده گفت: متهمان متشکل از یک زن و یک مرد، با راه‌اندازی یک فرقه و جذب افراد، در زمینه جاذبه‌های انحرافی جنسی فعالیت می‌کردند و این پرونده به اتهام افساد فی‌الارض به صدور حکم اعدام منتهی شده و هم‌اکنون در مرحله رسیدگی به اعتراض در دیوان عالی کشور است.
 
▼ اخبار
1ـ تذکر شدید 80 نماینده به روحانی

80 نماینده مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، تأکید کردند: «آقای روحانی! شما را به تمکین و همراهی با مردم انقلابی و ولایی تحت رهبری ولی‌امر مسلمین جهان توصیه می‌کنیم. لذا از آنجا که ملاحظه می‌شود از چندی پیش به کرات و به عناوین مختلف و به صراحت تمام در مجامع عمومی به تقابل لفظی و عملی با تدابیر و سیاست‌ها و دیدگاه‌ها و رهنمودهای رهبری پرداخته‌اید که نمونه‌ای از عناوین آنها به شرح پیوست به اطلاع می‌رسد و سپس با استعانت از اصول هشتم و هشتادوچهارم قانون اساسی در اجرای وظیفه شرعی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر و تکلیف قانونی خود و با در نظر گرفتن مسئولیت شما در برابر مجلس شورای اسلامی و تأکید بر ضرورت عمل به سوگند و یادآوری قسمت اخیر بند 10 اصل 110، بر تکلیف شرعی و قانونی جنابعالی و ضرورت پایبندی به رکن ولایت و نگرش به فرمایش بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) که فرمودند پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیب نرسد، توصیه می‌نماییم.»

2ـ هدف‌گذاری برای ایجاد یک میلیون شغل در چهار سال آینده
دکتر مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با تأکید بر توجه ویژه‌ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به همه‌ ابعاد توسعه‌ پایدار، گفت: برای نمونه ما اگر نیروگاه ساختیم، آن را در خواف ساختیم. کارخانه‌ فولاد را در خرمشهر ساختیم که هم نزدیک آب است و هم ظرفیت اشتغال‌زایی فوق‌العاده‌ای برای این شهر محروم دارد. کارخانه‌ کاغذ را در شادگان ساختیم تا هم علاوه بر ظرفیت اشتغال‌زایی آن، از خروج ارز، آلایندگی و از بین رفتن جنگل‌ها جلوگیری کنیم. پس از تأکید رهبر معظم انقلاب به توسعه‌ سواحل مکران، در جاسک پالایشگاه ساختیم. وی با تأکید بر اینکه ظرف چهار سال گذشته بیش از 360 هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد کرده‌ایم، گفت: برای چهار سال آینده، ایجاد بیش از یک میلیون شغل را هدف‌گذاری کرده‌ایم.

3ـ خداحافظی شریعتمداری و بانک از دولت
در روزهای اخیر ارکان مختلف ستاد انتخاباتی حسن روحانی در حال شکل‌گیری و شناختن مسئولان خود است. در همین راستا شنیده می‌شود محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور و مرتضی بانک، معاون کل سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری برای ‏فعالیت در ستاد انتخاباتی حسن روحانی از سمت‌های خود در دولت استعفا می‌دهند که استعفای شریعتمداری احتمالاً حداکثر تا 48 ساعت آینده صورت خواهد گرفت. همچنین، در راستای تکمیل ستاد انتخاباتی حسن روحانی برای انتخابات سال آینده، اشرف بروجردی رئیس کمیته بانوان ستاد انتخاباتی وی شد. اشرف بروجردی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، پیش‌ از این معاون اجتماعی و امور شوراهای وزیر کشور ‌دولت اصلاحات بود و هم‌اکنون یکی از اعضای بنیاد باران و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت است.

▼ تا انتخابات
محمدرضا باهنر در گفت‌وگو با روزنامه «قانون» درباره نامزدی فردی از تیم احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری و سبد رأی وی گفت: برداشت‎های اشتباهی از سخنان رهبری درباره شخص احمدی‌نژاد می‎شود و می‌گویند آقای احمدی‌نژاد از حضور در انتخابات منع شده است، در حالی که حضرت آقا خودشان توضیح دادند و فرمودند نظر مشورتی دادم، امر و نهی در کار نیست. تا جایی که ما اطلاع داریم، احمدی‌نژاد قرار نیست بیاید و قرار است به نظر مشورتی عمل کند.
طی توافق صورت گرفته میان هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی با شورای نگهبان، مقرر شد پس از پایان رأی‌گیری در روز ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶، ابتدا صندوق‌های آرای مأخوذه انتخابات ریاست‌جمهوری شمارش شود.

▼ اخبار کوتاه

بر اساس مصوبه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، حکم اعدام از مجازات‌های در نظر گرفته شده برای حمل مواد مخدر از هر نوع و با هر حجمی حذف می‌شود. افزون بر این، مجازات اعدام حاملان مواد مخدر برای کسانی هم که پیش از این محکوم به اعدام شده بودند، حذف خواهد شد. رئیس سازمان زندان‌ها با اشاره به وضعیت زندانیان کل کشور، گفته بود ۷۵ درصد زندانیان را محکومان مواد مخدر تشکیل می‌‌دهند که از این تعداد ۴۵ درصد به طور مستقیم محکومان مواد مخدر هستند.
سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس درباره افزایش مستمری خانواده‌های مددجوی کمیته امداد از ۷۲ هزار تومان به ۱۸۰ هزار تومان در سال آتی گفت: با توجه به وضعیت تورم در جامعه با ۱۸۰ هزار تومان نمی‌شود زندگی کرد؛ ولی باید این موضوع را نیز در نظر داشت که نمی‌توان به افرادی که تحت پوشش کمیته امداد هستند، حقوق کارگری داد.
40 پژوهشگر حوزه اقتصاد در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور از عملکرد اقتصادی دولت و تیم اقتصادی رئیس‌جمهور انتقاد کردند و نوشتند: طرفداران و مروجان مکتب لیبرال سرمایه‌داری که در دولت و اطرافیان شما حضور پر رنگ دارند، طی 30 سال گذشته همواره نظرات و توصیه‌های خود را به اقتصاد ایران تحمیل کرده‌اند و تقریباً هیچ‌گاه مسئولیت نتایج توصیه‌های خود را نپذیرفته‌اند.
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب تا پایان امسال حکم جدیدی برای اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام صادر نمی‌کند و صدور احکام جدید در سال آینده خواهد بود. رضایی افزود: شایعات مطرح شده در این زمینه صحت ندارد و رهبر معظم انقلاب هنوز تصمیمی در این زمینه نگرفته‌اند.
تانک پیشرفته بومی کشور، به نام «کرار» با حضور وزیر دفاع رونمایی و خط تولید انبوه آن افتتاح شد. به گفته سردار دهقان، وزیر دفاع تانک کرار قابليت شليك موشك و هدايت ليزري بسيار دقيق دارد.
عضو هیئت‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران استان تهران از تعدیل بیش از ۲۵ هزار نفری کارگران کوره‌پزخانه‌ها در کشور به دلیل فشارهای دولتی خبر داد و گفت: هنوز افزایش دستمزد در کارگاه‌های کوره‌پزخانه اعمال نشده است.
رئیس قوه قضائیه در بخشنامه‌ای به کلیه مراجع قضایی و ثبتی سراسر کشور، فقط اسناد معاملات خودرو را که در دفاتر اسناد رسمی به ثبت رسیده است، ملاک قانونی تشخیص مالکیت خودرو اعلام کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات