صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸  ، 
کد خبر : ۲۹۹۹۷۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 24 اسفند

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اقتصاد مقاومتی اگر به معنای واقعی کلمه اجرایی شود، هم عزت ملی را تأمین می‌کند هم نیازهای کشور را تأمین می‌کند؛ چون متکی است به ظرفیت‌های داخلی،‌ به امکانات داخلی، به تولید داخلی. (1395/3/29)

▼ حرف روز
گل به دروازه خودی

پائولو مالدینی یکی از نابغه‌های فوتبال است که رکورددار 900 بازی رسمی با لباس میلان در پست مدافع است و ۲۶ جام مختلف، از جمله پنج جام قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را بالای سر برده است. پدر او درباره علت موفقیت فرزندش می‌گوید، پائولو با هر وسیله‌ای برای خود توپ می‌ساخت و وسایل خانه راه گریزی نداشتند.
در عرصه سیاست و اقتصاد نیز زمین‌های بازی زیادی دیده می‌شود که اگر فرد علاقه‌مندی پیدا شود، می‌تواند از آنها فرصت بسازد و با استفاده از همان فرصت‌ها قهرمان شود. در کشور عزیزمان ایران نیز منابع سرشاری برای قدرت‌نمایی و تبدیل کشور به قدرت منطقه‌ای و جهانی وجود دارد که اگر حتی یکی از این منابع در کشورهای دیگر بود، این کشورها می‌توانستند پله‌های ترقی خود را به سرعت بپیمایند. در کشوری، مانند ژاپن که هم‌اکنون یکی از پنج قدرت برتر اقتصادی جهان شناخته می‌شود، منابع طبیعی فقط 2 درصد از سهم تولید ثروت را به ‌خود اختصاص داده است، اما آنها توانسته‌اند با تقویت دو عامل دیگر، یعنی امکانات فیزیکی که خود حاصل فکر و اندیشه نیروی انسانی است با ۱۸ درصد سهم و منابع انسانی (علم و دانش نیروهای متخصص و ماهر) با ۸۰ درصد سهم، بر این مشکل غلبه کنند تا جایی که با گذر از مرحله تولید و عرضه کالا، به تولید علم و فناوری با ارزش افزوده بسیار بالاتر و سهولت بیشتر وارد شده‌اند.
هرچه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، ورود کالاهای خارجی در کشورمان شدت می‌گیرد. ورود و افزون بر آن ارزان فروختن بسیاری از مواد خام به صورت تقریباً رایگان و سپس افتخار به صادرات مواد معدنی نشان می‌دهد که دولت در عرصه اداره کشور مهاجم و مدافع خوبی نیست و متأسفانه دولت نمی‌تواند از این تسهیلات برای خود مزیت خلق کند؛ افزون بر آن مزیت‌های خلق شده را در اختیار دیگران نیز قرار می‌دهد. برای نمونه می‌توان به انبوه فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف اشاره کرد که برای دولت یک مزیت محسوب می‌شود؛ اما چون از آن استفاده نمی‌کند، در حال تبدیل شدن به یک معضل است. کشور ما از نظر تعداد فارغ‌التحصیلان در رشته‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی، پنجمین کشور جهان به شمار می‌آید و این یک فرصت برای صدور خدمات فنی مهندسی است، ولی شاهد هستیم که دولت فقط در یک زمینه خوب بازی می‌کند و آن هم کاهش تعرفه واردات است که نتیجه‌‌ای جز عدم رشد اقتصاد مقاومتی و افزایش گل به دروازه خودی ندارد.

▼ گزارش روز
سکوی پرش

سال 1395 که رهبر معظم انقلاب آن را سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نام‌گذاری کرده‌اند، در حالی به هفته پایانی خود رسیده است که متأسفانه در روی زمین و در میدان عمل هنوز موضوع اقتصاد مقاومتی و نگاه به درون از سوی دستگاه‌های مختلف و مسئول کشور با اما و اگرهای فراوانی روبه‌روست و گره کور رکود همچنان بسته مانده است؛ اما این شرایط می‌تواند همه داستان سال 1395 نباشد، حالا که مسئولان بر رویه غلط نگاه به خارج از مرزها اصرار دارند و جز در سخنرانی‌ها و نام‌گذاری همایش‌ها و گردهمایی‌ها اثری از اقتصاد مقاومتی دیده نمی‌شود، ما مردم می‌توانیم روزهای پایانی سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» را به یک سکوی پرتاب و جهش بلند برای تغییر اوضاع اقتصادی کشور در سال آینده تبدیل کنیم؛ اما چگونه؟
یکی از رسوم ایرانیان در ایام نوروز و آغاز سال نو پوشیدن لباس نو است، ایرانیان بر این باورند که همچون طبیعت که در اول بهار لباس تازه به تن می‌کند، آنها نیز باید رخت و لباس تازه بر تن کنند، اعتقاد و رسمی که موجب شده است حجم عظیمی از خرید در حوزه پوشاک در ماه‌های پایانی هر سال شمسی در کشور اتفاق افتد، حال فرض کنید ما در یک انتخاب عمومی و جمعی، تصمیم بگیریم فقط و فقط پوشاک ایرانی بخریم، در آن صورت چه تحولی در این صنعت رخ خواهد داد؟ چند کارگر بر سر کار خواهند رفت؟ چند کارخانه و کارگاه تولید کننده پوشاک رونق خواهند گرفت؟ قطعاً پاسخ این پرسش‌ها آمار و ارقام چشمگیری خواهد بود که می‌تواند اولین گام بلند جامعه ایران به سمت تحول اقتصادی در سال 1396 باشد، بیایید منتظر مسئولان و مدیران تنبل دولتی و غیر دولتی نمانیم و برای تحول در عرصه اقتصاد خود دست به کار شویم.

▼ خبر ویژه
اعتراف مقصران حادثه پلاسکو

پس از گذشت حدود ۵۴ روز مقصران وقوع حریق غیر عمدی پلاسکو به نحوه شروع آتش‌سوزی اعتراف کردند. قاضی محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران بزرگ اعلام کرد: همزمان با وقوع آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو پرونده بررسی این حادثه در دادسرای جنایی تهران مفتوح شد و پس از تحقیقات نهایی مشخص شد آتش‌سوزی از فروشگاه تولید پوشاک «نسترن» واقع در طبقه دهم ساختمان پلاسکو آغاز شده است. وی تصریح کرد: در همان زمان، مالک و دو کارگر پوشاک «نسترن»  شناسایی شدند و مشخص شد، این دو کارگر در این مغازه مشغول به فعالیت بوده‌اند. شهریاری گفت: با پایان آواربرداری این افراد بازداشت شدند و درباره آنها تحقیقات مبسوطی انجام شد. این افراد در ابتدا هرگونه دخل و تصرف در وقوع آتش‌سوزی را انکار می‌کردند؛ اما سرانجام در یکی دو روز گذشته اعتراف کردند از مهتابی داخل سقف یک سیم روکار حدود 10 تا 15 متری کشیده و آن را ابتدا به یک یخچال وصل کرده و برخی روزها هم با اتصال به یک هیتر برقی خود را گرم می‌کردند. سرانجام سیم‌ها به دلیل بار الکتریکی زیاد آتش می‌گیرد و به دلیل وجود حجم زیادی از پارچه و لباس، آتش‌سوزی شروع می‌شود. به این ترتیب، فرضیه عمدی بودن حادثه از بین رفته، اما میزان قصور و تقصیر سایر عوامل دخیل در این حادثه در دست بررسی است. آنچه تا امروز مشخص شده است، این است که علت وقوع این حریق غیر عمدی مشخص شده و معلوم شده است که این کارگران از هیتر برقی استفاده کرده‌اند.

▼ اخبار
1ـ مردم امسال عید کمتر پرتقال بخورند

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار با اشاره به اینکه امسال برای نخستین بار در اوایل آذر برفی بی‌سابقه در شمال کشور بارید، گفت: اگر مردم طبق شب عید سال‌های قبل پرتقال بخرند، حدود ۱۲۰هزار تن پرتقال نیاز داریم، اما به مردم توصیه می‌کنیم امسال پرتقال را از سبد میوه‌های اصلی پذیرایی عید خارج کنند تا به واردات این میوه نیازی نباشد. مهاجران با اشاره به اینکه امسال حدود 2 میلیون و 400 هزار تن پرتقال در شرق مازندران تولید شد، گفت: حتی یک کیلوگرم از این محصولات به انبار نرفته و آنچه هم ذخیره شده کم‌آب است ؛اما در غرب مازندران هم 800 هزار تن پرتقال تولید شد که نیمی از آنها قابل استفاده است که شب عید به بازار عرضه می‌شود.

2ـ مواد محترقه قاچاق به صورت کانتینری وارد می‌شود

سیدجلال بهشت‌نژاد که مدیر عامل یکی از شرکت‌های تولیدی مواد محترقه مورد تأیید وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران است، بیان کرد: مواد محترقه قاچاق به صورت کانتینری وارد می‌شود که این مواد استاندارد نیست؛ به همین دلیل این اقلام ارزان هستند. واردات قاچاق اقلام محترقه بین 30 تا 40 میلیارد تومان است. برای کاهش آسیب‌های ناشی از استفاده اقلام غیر استاندارد وزارت دفاع جمهوری اسلامی در اقدامی شایسته نام دو شرکت ایرانی (نارگستر و ناریه سپهر) را که اقلام محترقه مجاز و بدون خطر تولید می‌کنند، منتشر کرده است.

3ـ رئیس‌جمهور چقدر حقوق می‌گیرد؟
حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم با اشاره به مصوبه مجلس برای سقف حقوق مدیران گفت: مجمع این مصوبه را رد و نظر شورای نگهبان را تأیید کرد و سقف حقوقی که قبلاً اعلام شده بود، منتفی شد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دولت مصوبه‌ای دارد که طبعاً آن مصوبه مبنا قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: بر اساس مصوبه دولت، سقف حقوق مدیران کشور زیر 10 میلیون تومان است که برای رئیس‌جمهور 9 میلیون و 500 هزار تومان مشخص شده است.

▼ تا انتخابات
حجت‌الاسلام محمد اشرفی‌اصفهانی، رئیس هیئت بدوی تخلفات اداری نهاد ریاست‌جمهوری درباره احتمال نامزدی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: ان‌شاءالله قرص و محکم وارد صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری خواهم شد و ان‌شاءالله پس از تعطیلات نوروزی نیز برنامه‌های خود را به طور کامل به مردم ارائه خواهم کرد. وی در پاسخ به اینکه در صورت نامزدی، آیا قرار است به نفع آقای روحانی کناره‌گیری کند، گفت: قطعاً به نفع آقای روحانی یا گزینه‌های دیگر کناره‌گیری نخواهم کرد؛ من وارد عرصه کاندیداتوری شوم، برای دفاع از خط امام و رهبری و دفاع از خون شهدا تا آخر در عرصه خواهم ماند.
لاریجانی درباره ائتلاف نانوشته خود و روحانی برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 گفت: من رفیق روحانی هستم. در انتخابات نیز بنای دخالت ندارم و مصلحت هم نمی‌دانم مجلس به این حوزه ورود کند. دوره‌های قبل هم نبود. در واقع، مصلحت نیست به دلیل انتخابات همه کشور درگیر شود.
آیت‌الله علوی‌گرگانی با اشاره به سنگین بودن مسئولیت نظارت بر صلاحیت نامزدها و صیانت از آرای مردم، گفت: جریانات سال 88 تلخ‌کامی را برای مردم و مسئولان به دنبال داشت و نباید بگذاریم دوباره تکرار شود.

▼ اخبار کوتاه
محمدرضا عارف درباره مشکلات مردم خوزستان و مسئله ریزگردها گفت: «باید با پیش‌بینی‌های اصولی و منطقی از وقوع چنین حوادثی جلوگیری می‌شد. همین اقداماتی که اخیراً انجام می‌شود، باید از ماه‌ها قبل انجام می‌شد. به نظر می‌رسد، برخی دستگاه‌ها در قبال خوزستان کوتاهی کرده‌اند. همین کاری که الان وزارت نیرو دارد انجام می‌دهد و به تمیز کردن مقره‌ها می‌پردازد را یک سال پیش باید انجام می‌داد.»
◄  اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه وقتی جایی می‌شنوم که می‌گویند دولت یا رئیس‌جمهور مقابل فرمان رهبر معظم انقلاب ایستادگی کرده‌اند، به عنوان یک انسان غصه‌دار می‌شوم، گفت: راهی جز انسجام و تبعیت از رهبر معظم انقلاب برای عبور از مشکلات وجود ندارد و همه جریان‌های سیاسی کشور، مسئولان و نیروهای مسلح باید در کنار هم قرار گیرند تا بتوانیم از این معضلات عبور کنیم.
ترکیه در اقدامی تلافی‌جویانه دیپلمات‌های هلندی را از ورود به آنکارا منع کرده و می‌گوید تمامی مناسبات و مذاکرات سطح بالای خود را با آمستردام تعلیق کرده است. پس از آنکه هلند مانع از ورود دو وزیر ترکیه‌ای به روتردام شد و نگذاشت آنها در میتینگ‌های حمایتی از دولت «رجب طیب اردوغان» حاضر شوند، تنش میان این دو کشور بالا گرفت.
بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید با اشاره به برگزاری دیدار مجمع عمومی فراکسیون امید با رئیس‌جمهوری اعلام کرد: بحث ممنوع‌التصویری خاتمی از نکاتی بود که در این جلسه مطرح و تأکید شد آقای رئیس‌جمهور به ‌عنوان مجری قانون باید بیش از این به موضوع ممنوع‌التصویری آقای خاتمی توجه می‌کرد؛ همچنین درباره بحث زندانی‌های سیاسی اقدامات مؤثرتری انجام می‌داد.
علی‌مراد اکبری، معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره همکاری‌های ایران و فائو برای کاهش تنش‌های آبی و اجرای طرح منطقه‌ای این سازمان گفت: حدود دو هفته قبل جلسه‌ای با مسئولان فائو داشتیم و در حال رد و بدل کردن پروتکل‌ها و انعقاد قراردادهایی هستیم تا بتوانیم با تلاش‌ها و کمک‌های منطقه‌ای این بحران را حل کنیم.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات