فرهنگی >>  فیلم وسریال >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶  ، 
کد خبر : ۲۹۹۹۸۳
نگاهی به سوابق حرفه‌ای یک تهیه‌کننده تازه درگذشته

علی معلم که بود و چه کرد؟

کانال مجله دنیای تصویری در خبر از درگذشت ناگهانی علی معلم مدیرمسئول این ماهنامه خبر داد.
به گزارش فردا، معلم متولد آذرماه 1341 (دسامبر 1962 میلا‌دی) تهران است. دوران كودكی را در شهر پدری‌اش دامغان گذرانیده و تحصیلا‌ت متوسطه را در تهران در رشته‌ی ریاضی- فیزیك در دبیرستان سخن به پایان رساند. فارغ‌التحصیل دانشكده‌ی صدا و سیمای جمهوری اسلا‌می ایران در رشته كارگردانی فیلم است و در مقطع فوق‌لیسانس در رشته‌ی پژوهش هنر (دانشگاه هنر) تحصیل كرده است. سابقه‌ی تدریس سینما در مراكز آموزش فیلمسازی و دانشكده‌های سینمایی دارد. در شوراهای مختلف تولید، پخش و پژوهش سینمایی در مراكز سینمایی همچون سازمان توسعه سینمایی سوره، موزه سینما، خانه سینما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلا‌می عضویت داشته است.

وی عضو مؤسس و رئیس سه دوره انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران و بازرس (دو دوره) خانه‌ی سینما، عضو مؤسس بنیاد حمایت از سینمای ملی ایران، نایب رئیس هیئت مدیره و سخنگوی خانه‌ی سینما در سال‌های 1385 تا 1387 بوده و عضو هیئت مدیره اتحادیه تهیه‌كنندگان سینمای ایران بود.

از دیگر سوابق او می‌توان به عضویت در هیئت‌های داوری و انتخاب جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم فجر (7 دوره)، جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم كشورهای غیرمتعهد (پیونگ یانگ)، جشنواره‌ی سینمای جوان، جشنواره‌ی فیلم‌های دانشجویی، جشنواره‌ی فیلم‌های خانوادگی، نخستین جشنواره‌ی فیلم و كیفیت، جشنواره‌ی فیلم جوان، جشنواره فیلم رویش و جشنواره بین‌المللی فیلم شهر (2 دوره)، نخستین جشنواره‌ی فیلم‌های ویدئویی تهران، جشنواره‌ی فیلم زنان (پروین اعتصامی) اشاره کرد.. وی همچنین سه دوره عضویت در هیئت انتخاب فیلم ایران برای آکادمی اسکار را بر عهده داشت.

همكاری‌اش با مطبوعات (در مقام نویسنده و منتقد) را از سال 1364 با نشریات سروش، كیهان فرهنگی آغاز كرد و عضو شورای تحریریه نخستین دوره‌ی مجله‌ی فرهنگ و سینما بود. از سال 1371 با تأسیس نشریه‌ی تخصصی و ماهانه‌ی دنیای تصویر به عنوان صاحب امتیاز، مدیر مسئول و سردبیر فعالیت در حوزه‌ی ادبیات سینمایی را وسعت بخشیده است. دنیای تصویر كه اكنون بیست سال از انتشار آن می‌گذرد، از نشریات معتبر تخصصی و پرتیراژترین مجله‌ی سینمایی ایران است كه نویسندگان و منتقدان برجسته‌ی سینما در آن فعالیت دارند. این نشریه‌ی همچنین ویژه‌نامه‌ی فصلی (نخستین نشریه‌ی سینمایی كودكان و نوجوانان در جهان) و ویژه‌نامه‌ی دنیای تصویر به زبان انگلیسی را منتشر می‌كند و عضو مجمع بین‌المللی سیفژ نیز هست. 

علی معلم همچنین مدیر مسئول انتشارات دنیای تصویر است كه تاكنون كتاب‌های زیر با ویراستاری وی به چاپ رسیده است. وی همچنین فعالیت در تلویزیون را در سمت تهیه‌كننده، كارگردان و مجری از سال 1368 آغاز كرد و برنامه‌های متعددی را در شبكه‌های مختلف سیمای جمهوری اسلا‌می ساخته است.

او همچنین مدیر جشن سینمایی/ تلویزیونی دنیای تصویر (تندیس حافظ) بود كه دوازده سال است برگزار می‌شود. این جشن، نخستین جشنواره‌ی سینمایی بخش خصوصی در ایران است كه به معرفی سالیانه برگزیدگان سینما و تلویزیون اختصاص دارد.

علی معلم فعالیت‌اش در مقام تهیه‌كنندگی را با فیلم شوكران 1380 (بهروز افخمی) به عنوان تهیه‌كننده شریك آغاز كرد. گاوخونی (بهروز افخمی) نخستین فیلم مستقل او در سال 1382 با موفقیت در جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم فجر و جشنواره‌ی كن 2004 (بخش دو هفته كارگردان‌ها) روبرو شد و در فستیوال‌های مختلفی در جهان به نمایش درآمد و برنده‌ی دو جایزه‌ی بین‌المللی شد.

ازدواج به سبك ایرانی (حسن فتحی، 1384) دومین فیلم بلند سینمایی او در مقام مجری طرح و تهیه‌كننده در سال 1385 در ایران، فرانسه، آمریكا، امارات متحده عربی بر روی پرده رفت و با استقبال گسترده‌ای روبرو شد و جزو ده فیلم پرمخاطب سال قرار گرفت.

آخرین فیلم او آل (1388) به كارگردانی بهرام بهرامیان نخستین محصول مشترك سینمای ایران و ارمنستان در جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم فجر نامزد دریافت هفت جایزه شد و در بهار سال 1389 به نمایش درآمد. این فیلم همچنین در دوازدهمین جشن حافظ جایزه‌ی فیلمبرداری را به خود اختصاص داد و در جشنواره‌ی فیلم‌های مسلمان کازان (2011) و جشنواره‌ی فیلم‌های فانتزی (بروژ بلژیک، 2012) به نمایش درآمد. 

آخرین کارِ این هنرمند پیش‌تولید فیلم کوروش کبیر به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی بود که با درگذشت ناگهانی او ناتمام ماند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات