اقتصادی >>  بازار سرمایه >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳  ، 
کد خبر : ۲۹۹۹۸۴

اقتصاد مقاومتی، نوروز ایرانی، کالای ایرانی

در حساس‌ترین زمانی که خانواده های ایرانی به میوه شب عید نیاز دارند بهترین تعریف را از محصولات کشاورزی ایران، مقام معظم رهبری داشتند و به واردات میوه خارجی ایراد گرفتند.
 به گزارش بصیرت به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، در حساس‌ترین زمانی که خانواده های ایرانی به میوه شب عید نیاز دارند بهترین تعریف را از محصولات کشاورزی ایران، مقام معظم رهبری داشتند و به واردات میوه خارجی ایراد گرفتند. 

در این ایام بعضی مقامات کشوری محور سخن خود را به وجود کالای با کیفیت ایرانی که مورد نیاز جامعه است و همچنین تقاضای خرید از آن معطوف داشته‌اند. به‌عنوان نمونه استاندار فارس، مدیرکل اقتصاد دارایی یزد، فرماندار سمنان و ... برنامه های خود را در زمینه‌ی توجه به کالای ایرانی وایجاد شرایط توزیع آن برای رفع دغدغه تولید کنندگان وتوزیع کنندگان مطرح کرده‌اند. وزارت صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، شهرداری ها، اتحادیه ها و صنوف با ایجاد محیط مناسب وعرضه‌ی محصول کیفی وارزان، تسهیلات مقدور را برای خریداران کالای ایرانی در این ایام فراهم کرده‌اند. 

جالب اینکه در بعضی استانها نهضت کالای ایرانی برای شب عید نوروز راه اندازی شده است و کمپین های خود جوش مردمی درفضای مجازی نوید ایجاد فضای نوینی در خرید کالای ایرانی را می دهند. 

همزمان، بنا به اعلام سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نهاد های ذیربط در امر رصد وپایش و مبارزه، تمهیدات ویژه‌ای برای مبارزه با قاچاق اندیشیده‌اند که با مشارکت مردم محیط ناامنی برای قاچاقچیان کالا و توزیع کنندگان آن در سطح کشور بوجود می آورند.

فضای مناسب ایجاد شده بین مردم و همدلی ایجاد شده بین نهاد های حاکمیتی در پایان سال اقتصاد مقاومتی برای خرید کالای ایرانی و مبارزه با کالای قاچاق به‌شرطی نتیجه بخش خواهد بود و تبدیل به یک رویه می‌شود که رسانه ها بخصوص رسانه‌ی ملی از این فرصت استفاده نمایند و به فوریت، شعار نوروز ایرانی با کالای ایرانی را به موجی فراگیر تبدیل کنند. 

در این راستا اقدامات مختلفی در روزنامه ها ، مجلات ، سایت ها ، سامانه های فضای مجازی وخبرگزاری ها به‌خصوص رادیو و تلویزیون می‌توان انجام داد که به مقدورات و خلاقیت و همت دست اندر‌کاران آن رسانه ها بستگی دارد. از آن جمله به ایجاد بخش ویژه در خبر رسانه‌ی ملی، صفحه‌ی اختصاصی در روزنامه و مجلات وخبر گزاری ها و ... با هدف انعکاس روزانه‌ی این موضوع می‌توان نام برد. 

آن ها می‌توانند با پرداختن مستمر به اقدامات مردم و مسئولین وانعکاس نظرات گروه های مرجع جامعه در ایجاد شرایط سلبی از جهت مبارزه با قاچاق کالا از یک سوی و انعکاس اقدام های مثبت صنوف وکسبه و نهاد ها در فراهم کردن شرایط راحت خرید مطمئن، کیفی وارزان کالای ایرانی از سوی دیگر، موج آفرینی لازم را فراهم کنند. 

این قدرت رسانه ها است که اگر مراحل تبیین صحیح، اطلاع رسانی به‌موقع و تبلیغ بلیغ ومستمر را بر روی موضوع نوروز ایرانی با کالای ایرانی متمرکز کنند این شعار به فرهنگی پایدار تبدیل خواهد شد و منشا تحول در افزایش تولید کالای ایرانی وخدمات بومی نه‌تنها برای ایرانیان بلکه برای منطقه خواهد شد.

البته امروز رسانه ملی با مشارکت مردم، صنوف، نهادهای اجرایی و ستاد مبارزه با قاچاق بر اساس عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری در مسیر تحقق شعار امسال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» خصوصا در بخش های خبری فرصتی را فراهم کرده‌ است که ماموریت خطیری را متوجه سایر رسانه ها اعم از خبرگزاری ها، رسانه های مجازی و مکتوب نموده است تا خارج از صف‌بندی های سیاسی به میدان این اراده‌ی ملی وارد شوند و موج مبارکی که با عطر کلام رهبری آغاز شده و با همت مدیران نظام تقویت گردیده و با نشاط مردم همراه شده را فراگیر نمایند و یقین بدانیم که در این راه هادی وحامی، پروردگار متعال است:«والذین جاهدو فینا لنهدینهم سبلنا».

پژوهش خبری صدا وسیما//دکتر حسن نجفی سولاری عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات