سیاسی >>  امام و رهبری >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۰۰۰۰۰

اقتصاد مقاومتی؛ مسأله‌ای همیشگی

تأکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی نشان‌دهنده آن است که اقتصاد مقاومتی باید یک الگوی همیشگی و پایدار برای مدیریت اقتصادی کشور باشد. از این رو، همانگونه که ایشان پیش از این نیز تأکید کرده‌اند، اقتصاد مقاومتی بیش از هر چیز باید راهنما و جهت‌دهنده به سیاست‌ها و اقدامات دستگاه‌های مختلف کشور باشد.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ مصطفی قربانی

اقتصاد مقاومتی؛ مسأله‌ای همیشگیمقام معظم رهبری در پیام نوروزی خود با اشاره به شیرینی‌ها و تلخی‌های سال 95، تلخی‌ها و سختی‌‌ها را عمدتاً مربوط به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم دانستند و تأکید کردند: «طبقات متوسّط و ضعیف در طول سال درگیر این مشکلات بودند و همچنان هستند؛ چون از وضع مردم مطّلع هستم، لذا تلخی را با همه‌ی وجود حس میکنم؛ تلخی کامِ مردم، بخصوص مردمِ ضعیف و فرودست و طبقات ضعیف که مربوط به مسائل اقتصادی و مشکلات اقتصادی است، مثل گرانی، مثل بیکاری، مثل آسیب‌های اجتماعی که آنها هم عمدتاً منشأ اقتصادی دارند؛ مثل تبعیض‌ها و نابرابری‌ها.»

ایشان در ادامه، علاج این مشکلات را در توجه به اقتصاد مقاومتی دانسته و تأکید کردند که اقتصاد مقاومتی به عنوان یک مجموعه را باید به نقاط مهم تقسیم کنیم و برای هر نقطه‌ی کلیدی و مهمّی یک فصلی از زمان را قرار بدهیم، و از مسئولین و افراد شاخص و از آحاد مردم بخواهیم که همه‌ی همّت خود را بر روی آن نقاط کلیدی متمرکز کنند؛ به نظر من علاج در این است که این نقطه‌ی کلیدی را امسال درست شناسایی کنیم. به اعتقاد من این نقطه‌ی کلیدی عبارت است از تولید، تولید داخلی؛ و اشتغال و عمدتاً اشتغال جوانان؛ اینها آن نقاط کلیدی اصلی است.

درواقع، نام‌گذاری مجدد سال جدید با عنوان «اقتصاد مقاومتی» هم نشان‌دهنده اهمیت این موضوع بوده و هم بیان‌گر آن است که در سال‌های گذشته، بویژه در سال 95 در توجه و عمل به این مهم، موفقیت چندانی صورت نگرفته و تا رسیدن به نقطه مطلوب، فاصله وجود دارد. به بیان دیگر، اهمیت روزافزون اقتصاد مقاومتی نزد رهبری معظم انقلاب حداقل از دو متغیر اساسی متأثر است:

1- ایشان با تأکید بر این مجموعه درصدد هستند تا شبه‌الگوهای وارداتی و غیربومی مدیریت اقتصادی کشور که نه تنها رشد و توسعه اقتصادی را به همراه نمی‌آورند، بلکه زنجیرهای وابستگی و ادغام اقتصاد کشور در اقتصاد جهانی سرمایه‌داری را مستحکم می‌کند،‌ طرد کنند. درواقع، با غلبه «نگاه به بیرون» در دولت فعلی، وابستگی به اقتصاد جهانی در حال تئوریزه‌شدن است و باتوجه به اینکه عمدتاً اینگونه ترویج می‌شود که جز ادغام در اقتصادهای سرمایه‌داری چاره‌ای نداریم، مقام معظم رهبری تأکید می‌کنند که اقتصاد مقاومتی به عنوان یک بدیل و الگوی عملی قابلیت اجرایی و پیاده‌سازی دارد و باید مودتوجه قرار گیرد و اینگونه نیست که تنها راه‌حل کارآمد، ادغام در اقتصاد جهانی باشد.

2- باتوجه به اینکه در سال 96 دو انتخابات مهم ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا را پیش داریم، معظم‌له با این تأکید درصدد هستند تا به نوعی فضای عمومی و گفتمانی کشور در آستانه انتخابات را در راستای اقتصاد مقاومتی شکل دهند تا کاندیداها، نخبگان و جریان‌های سیاسی مجبور به توجه به اقتصاد مقاومتی شوند و بدانند که یکی از مهمترین اولویت‌های همه آنان،‌ پیاده‌سازی الگوی اقتصاد مقاومتی است و همه لاجرم به اندیشیدن و توجه به آن هستند. به بیان دیگر، می‌توان گفت که ایشان به کاندیداها و جریان‌های متبوع آنها هشدار می‌دهند که به جای دادن برخی شعارها و وعده‌ها، به این موضوع بیندیشند که چگونه اقتصاد مقاومتی را در عمل به طور موفق اجرا کنند.

درواقع، تأکید ایشان بر اقتصاد مقاومتی نشان‌دهنده آن است که اقتصاد مقاومتی باید یک الگوی همیشگی و پایدار برای مدیریت اقتصادی کشور باشد. از این رو، همانگونه که مقام معظم رهبری پیش از این نیز تأکید کرده‌اند که اقتصاد مقاومتی بیش از هر چیز باید راهنما و جهت‌دهنده به سیاست‌ها و اقدامات دستگاه‌های مختلف کشور باشد، در سال جدید نیز انتظار می‌رود که با پرهیز از شعارزدگی و اقدامات صوری، همت و تلاش مردم و مسئولان صرف عمل به اقتصاد مقاومتی باشد و این مهم را در مجموعه اقدامات خود متجلی سازند.


نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات