تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۰۰۰۰۲

تکمیل محاصره دیرحافر؛ داعش در شرق حلب در آستانه فروپاشی کامل+عکس ونقشه

با تکمیل محاصره شهرک دیر حافر؛ مهمترین پایگاه داعش در ریف شرقی حلب در آستانه آزادی به دست ارتش سوریه قرار دارد؛ آزادسازی دیر حافر را باید فروپاشی کامل داعش در ریف شرقی حلب شمرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در سوریه، در ادامه عملیات نظامی ارتش سوریه در دو جبهه ریف شرقی و شمال شرقی حلب، این نیروها روز گذشته (پنج شنبه) موفق شدند، شهرک «دیر حافر»، در ریف شمال شرقی حلب را به محاصره کامل خود درآورده و راه‌‌‌های امداد و کمک‌رسانی گروه تروریستی تکفیری «داعش» به این شهرک را قطع کنند.

براساس گزارش‌های میدانی، محاصره کامل شهرک دیر حافر که در 52 کیلومتری شهر حلب واقع شده، به عنوان مهمترین پایگاه داعش، در ریف شرقی استان حلب پس از آن صورت گرفت که ارتش سوریه موفق شد، در عملیاتی غافلگیرکننده شهرک‌ها و روستاهای قرار گرفته اطراف این شهرک مانند لالا محمد، تل السوس، الأحمدیة، الکباریة و العاکولة، در مسیر بزرگراه حلب – رقه و در شمال دیر حافر را آزاد کند.

ریف شرقی حلب؛ مناطق مسکنه،الجراح،دیرحافر، کوبرس در نقشه مشخص شده‌اند

یک منبع آگاه میدانی در این خصوص توضیح داد: ارتش و نیروهای مسلح سوریه از دو محور شمالی و جنوبی حملات گسترده و سنگینی را با هدف پیشروی به سمت دیر حافر آغاز کردند که در نتیجه آن موفق شدند، شهرک‌های جنى السلامة و أم المرا و در ادامه شهرک‌های ام عدسة و خلیلة را در شرق دیر حافر آزاد کنند.

به گفته این منبع آگاه میدانی با آزادسازی شهرک ام عدسه و خلیلة و در دست گرفتن کنترل آن و به موازات پیشروی نیروهای سوری به سمت لالا محمد در شمال شرقی دیر حافر، دیگر یگان‌های ارتش سوریه نیز پیشروی از محور شمالی به سمت دیر حافر را آغاز کردند که با آزادسازی شهرک‌های رسم الکبار، الأحمدیة، تل السوس و الکباریة همراه بود.

با احتساب این پیشروی‌ها که تا روز پنج شنبه 3 فروردین حاصل شده بود، گروه تروریستی تکفیری داعش از سه طرف در دیر حافر به محاصره ارتش سوریه درآمده و این شهرک زیر پوشش آتش مستقیم ارتش سوریه قرار گرفته بود.

اما با ادامه عملیات ارتش سوریه اطراف دیر حافر و آزادسازی روستای «ام تینه» در شمال شرقی این شهرک، داعش از روز جمعه از چهار جهت در دیر حافر به محاصره کامل ارتش سوریه درآمده و تمام راه‌های ارتباطی این گروه با دنیای خارج قطع شده است.

بزرگراه بین المللی حلب – رقه

ابعاد و نتایج آزادسازی شهرک دیر حافر

آزادسازی شهرک دیر حافر ابعاد و نتایج متعددی در عرصه میدانی ریف شرقی حلب برجا می‌گذارد که اولین آن هموار شدن راه رسیدن ارتش سوریه به بزرگراه بین المللی حلب – رقه است.

شهرک دیر حافر آخرین پایگاه بزرگ و مهم داعش در ریف شرقی حلب به شمار می‌آید و با آزادسازی آن موجودیت داعش در ریف شرقی حلب به روستاهای کوچکی محدود خواهد شد که حوالی شهرک «مسکنه» و رودخانه فرات قرار دارند و آزادسازی آنها به راحتی صورت خواهد گرفت.

به این ترتیب، آزادسازی شهرک «مسکنه» هدف بعدی ارتش سوریه پس از آزادسازی شهرک دیر حافر خواهد بود که راه ارتش سوریه به سمت فرودگاه نظامی «کویرس» و بهره برداری از آن را هموار کوتاه خواهد کرد.

فرودگاه نظامی «کویرس»

بنابراین با آزادسازی شهرک دیر حافر براساس نقشه‌های میدانی و اولویت‌های نظامی، هدف بعدی ارتش سوریه شهرک «مسکنه» خواهد بود که دروازه ورود به شهر «طبقه» و سد «فرات»، در ریف جنوبی استان رقه به شمار می‌آید و با آزادسازی این دو منطقه، طرف سوری این امکان را می‌یابد تا نقش خود در عملیات آزادسازی رقه را پر رنگ تر کند.

البته تردیدی نیست که این ارتش سوریه ملاحظات خاص حاکم بر شهر طبقه را در نظر خواهد گرفت که مهمترین آن حضور نظامیان آمریکایی در این شهر است.

همچنین نمی‌توان تلاش‌های گسترده گروه‌های مسلح موسوم به «نیروهای سوریه دموکراتیک» که از حمایت بی‌سابقه آمریکا در شمال سوریه و استان رقه برخوردار هستند، را نادیده گرفت و اینکه این نیروها تلاش می‌کنند، با حمایت نظامی آمریکا که اکنون شکل و قالب مستقیم به خود گرفته، پیش از موعد مقرر فتح رقه را از آن خود کنند.

موقعیت شهرک مسکنه در ریف شرقی حلب

اهمیت آزادسازی مسکنه

اما آزادسازی شهرک مسکنه صرف نظر از اینکه دروازه ورود به شهر طبقه به شمار می‌آید، از ابعاد دیگر نیز حائز اهمیت است که مهمترین آن پایان دادن به حضور داعش در ریف شرقی حلب است، چراکه مسکنه آخرین پایگاه این گروه در شرق حلب شمرده می‌شود.

از سوی دیگر، آزادسازی مسکنه راه را بر آزادسازی فرودگاه نظامی «کشیش» یا «الجراح» هموار می‌کند که هم اکنون ارتش سوریه تنها 4 کیلومتر با آن فاصله دارد، این فرودگاه اگرچه از فرودگاه‌های کوچک سوریه به شمار می‌آید، اما از ابعاد مختلف حائز اهمیت است.

با آزادسازی فروگاه الجراح که اواخر سال 2012 میلادی به دست گروه‌های مسلح و سپس طی اکتبر سال 2014 میلادی به تصرف داعش درآمد، همه فرودگاه‌های نظامی واقع در ریف شرقی حلب به کنترل ارتش سوریه درخواهد آمد.

اهمیت دیگر آزادسازی فرودگاه نظامی جراح جلوگیری از امکان استفاده داعش از هواپیما و بالگرد نظامی است. برخی گزارش‌های میدانی تاکید می‌کند، داعش در این فرودگاه سه فروند هواپیمای جنگی احیانا از نوع میگ 23 و یا میگ 21 در اختیار دارد که تلاش می‌کند، آنها را به پرواز درآورد و در این راستا با کمک افسران نیروی هوایی وابسته به رژیم بعث عراق توانسته یک هواپیما را در ارتفاع پایین به پرواز درآورد.

با آزادسازی فرودگاه نظامی جراح هدف بعدی ارتش سوریه برای آزادسازی فرودگاه‌های تحت اشغال این کشور، فرودگاه نظامی «طبقه» در ریف طبقه خواهد بود.

اهداف ارتش سوریه از عملیات نظامی در ریف شرقی حلب

یکی از مهمترین اهداف عملیات نظامی ارتش سوریه در ریف شرقی حلب، بستن راه پیشروی نظامیان ترکیه به سمت دیر حافر پس از تصرف شهر «الباب» و ایجاد سدی دفاعی در برابر هرگونه پیشروی نظامیان ترکیه به سمت رقه است.

پیشروی ارتش سوریه در ریف شرقی حلب بالطبع تا مناطق «میل ویران» و «ابو مندیل» در 25 کیلومتری شهرک «تادف» ادامه می‌یابد که هر دو منطقه تحت تصرف نیروهای سوریه دموکراتیک است و خط تماس کُردهای مورد حمایت آمریکا با ارتش سوریه خواهد بود.

به موازات این محور، ارتش سوریه در اندیشه گشودن محوری جدیدی است که محور فرودگاه نظامی «کویرس» به سمت دیر حافر خواهد بود. اهمیت عملیات نظامی در این محور تامین بخشی از آب مورد نیاز شهر حلب است. ایستگاه پمپاژ آب «بابری» در این منطقه قرار دارد. علاوه بر اینکه راه پیشروی نیروهای سوری به سمت مسکنه و سرانجام شهر طبقه را تسهیل خواهد کرد.

محور راهبردی خناصر - الرصافه/جاده خناصر

اما صرف نظر از دو محور فوق، با آزادسازی دیر حافر و مسکنه انتظار می‌رود، ارتش سوریه یک محور دیگر را نیز در این منطقه فعال کند که محور «خناصر - الرصافه» است که در انتها با محور فرودگاه نظامی کویرس به سمت دیر حافر در نقطه مسکنه – طبقه تلاقی خواهد کرد.

محور راهبردی و حساس خناصر

محور خناصر از جمله مهمترین محورهای عملیاتی ارتش سوریه در ریف شرقی حلب خواهد بود، چون داعش که از هفدهم ژانویه سال جاری میلادی و آغاز عملیات آزادسازی ریف شرقی حلب توسط ارتش سوریه، ده‌ها شهر و شهرک و روستا را در این منطقه از دست داده، تلاش خواهد کرد، ارتش سوریه را در بزرگراه حلب – اثریا تحت فشار بگذارد. بزرگراه حلب – اثریا شاهرگ ارتباطی شهر حلب به شمار می‌آید و با قطع آن تلاش دارد، حلب را از بُعد اقتصادی در تنگنا قرار دهد.

بزرگراه حلب – اثریا شاهرگ ارتباطی شهر حلب

از دیگر، پیامدهای پیشروی ارتش سوریه در این محور را می‌توان در گسترش کمربند امنیتی شهر حلب، توسعه دامنه مانور ارتش سوریه با استقرار پدافند موشکی و توپخانه‌ای ارتش سوریه در ریف‌های شرقی و جنوب شرقی حلب، افزایش قدرت مانور ارتش سوریه در مقابله با گروه‌های مسلح موسوم به «نیروهای سپر فرات»، وابسته به ترکیه به سمت دیر حافر و مسکنه و از آنجا به سمت فرودگاه نظامی طبقه و رقه ارزیابی کرد.

دستاوردهای ارتش سوریه در ریف‌های شرقی و شمال شرقی حلب

ارتش و نیروهای مسلح سوریه از هفدهم ژانویه سال جاری میلادی عملیات آزادسازی ریف‌های شرقی و شمال شرقی حلب را آغاز کردند و در این مدت موفق شدند، بیش از 200 روستا و شهرک جمعا به مساحت بیش از 1350 کیلومتر مربع را از سیطره داعش آزاد کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات