سیاسی >>  امام و رهبری >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۰۰۰۲۵
سردار سنایی راد در گفتگو با بصیرت:

حل مشکلات اقتصادی و اشتغال جوانان؛ مطالبه عمومی از مسئولین

اگر عقلانیت همراه با نگاه به منافع ملی در مسئولین و در دولتمردان وجود داشته باشد به گونه ای که حرکت در راستای تحقق فرامین مقام معظم رهبری صورت گیرد با استقبال مردم در صحنه انتخابات هم مواجه می شوند. چون قطعاً مردم قدرشناس مدیران و دولتمردانی هستندکه در راستای مطالبات آن ها حرکت می کنند
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی

حل مشکلات اقتصادی و اشتغال جوانان؛ مطالبه عمومی از مسئولیندوباره فصل زمستان جای خود را به بهار طبیعت داد و سال نو گشت تا مطابق هر سال رهبر معظم انقلاب مسائل اساسی کشور را با مردم در میان بگذارند و به تناسب مسائل مهم و راهبردی، نامگذاری جدیدی برای سال نو داشته باشند. رویه نامگذاری سال های اخیر از سوی رهبر معظم انقلاب نشان می دهد که معظم له عمده مسائل کشور را موضوعات اقتصادی می دانند که بنا به فرمایش ایشان اگر این مسائل حل شود شاهد حل مسائل اجتماعی و فرهنگی موجود در کشور نیز خواهیم بود.

معاون سیاسی سپاه معتقد است مقام معظم رهبری نوعی مطالبه گری را با نامگذاری سال ها از دولتمردان دنبال می کنند که اگر این مسائل حل شده بود نیازی به تکرار این نامگذاری نبود پس بنابر این ضعف های مدیریتی و اجرایی و برخی غفلت ها هم در این زمینه وجود دارد که بایستی برای رفع آنها فکری کرد.

در ادامه متن کامل گفتگوی خبرنگار پایگاه بصیرت با سردار سرتیپ دوم پاسدار رسول سنائی راد، معاون سیاسی سپاه پیرامون نامگذاری سال 96 از سوی مقام معظم رهبری و خواسته های رهبری و مردم در سال جدید آمده است.

بصیرت: به نظر جنابعالی این شیوه نامگذاری از سوی مقام معظم رهبری چه پیام هایی می تواند داشته باشد؟

به نظر می رسد نامگذاری سال با موضوع اقتصادی که شکل تکراری به خود گرفته به استراتژی دشمن در استفاده از تحریم و فشار اقتصادی بر نظام برمی گردد و در رأس مسائل اساسی که امروز نظام با آن مواجه است بحث اشتغال و معیشت قرار دارد.

نظرسنجی ها نشان می دهد که 74% مردم بحث اشتغال، معیشت و برخورد با فساد را از مسائل اساسی جامعه می دانند. امروز ما شاهد این هستیم که بکارگیری روش تحریم توسط دشمن بدلیل وجود شکنندگی در اقتصاد کشور است و دشمن از این ضعف و آسیب برای پیشبرد اهداف شومش استفاده می کند لذا حضرت آقا با تشخیص مسائل اساسی و نگاه به تهدیدی که متوجه نظام است در واقع نوعی مطالبه گری را با نامگذاری سال ها از دولتمردان دنبال می کردند که اگر این مسائل حل شده بود نیازی به تکرار این نامگذاری نبود پس بنابر این ضعف های مدیریتی و اجرایی و برخی غفلت ها هم در این زمینه وجود دارد که بایستی برای آنها فکری کرد.

بصیرت: به نظر شما در سال 96 چه مراحلی باید طی شود تا شاهد تحقق مطالبات رهبری و مردم باشیم؟

اول، تشخیص و تبیین موضوع برای مردم و جامعه. دوم، فرهنگ سازی و ایجاد مطالبه گری عمومی به نفع این نوع مسائل اساسی.

مثلاً فرض بفرمایید اگر قرار است اشتغال تقویت شود، حتماً باید تولید ملی تقویت شود. از ناحیه تولید داخلی است که فرصت های شغلی فراهم می آید. امروز یکی از مسائل اساسی جامعه ما واردات بی رویه است که متأسفانه در کنار بحث قاچاق (که رقم آن تا بیست میلیارد دلار هم گفته می شود،) ضربه مهلکی به تولید ملی می زند؛ لذا امروز باید فرهنگ سازی در جهت مصرف کالای داخلی صورت گیرد و بایست در کنار دولتمردان و مدیران، عموم مردم هم در این عرصه مشارکت کنند. به عبارت دیگر برای حل موضوعاتی مثل تولید و اشتغال باید مشارکت مردمی ایجاد شود و در کنار مطالبه گری عمومی باید شاهد همکاری عمومی نیز برای حل معضلات و مشکلات اقتصادی باشیم.

از طرفی واقعیت این است که یکی از علل یا عوامل مولد این وضعیت و آسیب را باید در مدیریت جستجو کرد. اگر مدیریت انقلابی، کارآمد و همراه با انگیزه و نگاه واقع بینانه در کشور وجود داشت چنین مسائلی به وجود نمی آمد، همانگونه که در عرصه هایی که این نوع مدیریت حاکم بوده ما شاهد پیشرفت، شکوفایی و حرکت رو به جلو بوده ایم. بنابر این بایستی مطالبه گری از مدیران نیز به وجود بیاید و مدیران هم خود را با شرایط جدید تطبیق دهند.

یکی از عوامل شکل گیری فضای اقتصادی فعلی در کشور و مسائل و مشکلات موجود، نگاه برونگرایانه در سطح کلان در دولت یازدهم بود که تمرکز خود را بر روی سیاست خارجی گذاشت. این تصور که با تعامل با دنیای بیرون می شود منابع خارجی بیشتری را جذب و مسائل اقتصادی کشور را حل کرد یکی از عمده سیاست های دولت فعلی بود ، در حالی که واقعیت این است که ما منابع داخلی فراوانی در اختیار داریم که با مدیریت فعلی شاهد سامان یافتن این منابع سرشار داخلی و بهره برداری از آنها نبودیم. اگر امروز به میزان سرمایه داخلی توجه شود، رقم قابل توجهی است به گونه ای که اگر به خوبی به کار گرفته شود ما را از منابع خارجی بی نیاز می کند. اولویت دادن به عرصه های راهبردی مورد نیاز به جای واردات کالاهای غیر ضرور از سنگ پا گرفته تا ماشین شاستی بلند و لوکس موجب می شود تا ارز اختصاص یافته به واردات این کالاها به تولید اقلام راهبردی در عرصه کشاورزی و بسیاری از نیازها در داخل هزینه شود. در آن صورت فرصت های طلایی برای ایجاد اشتغال پدید می آید. به نظر می رسد بایستی به این بخش هم توجه کرده و آستین همت را بالا زد و الزامات اشتغال و تولید در داخل را با نگاه درون زا و توجه به منابع و توان داخلی بیش از پیش فراهم کرد.

بصیرت: دکتر روحانی در اولین جلسه هیئت دولت در سال جدید خواستار مشارکت سازمان ها و ارگان های مختلف از جمله نیروهای مسلح برای تحقق منویات رهبری نظام در حوزه تولید و اشتغال شدند، نیروهای مسلح چه ظرفیت هایی در این عرصه داشته و چه کمکی می تواند به دولت برای حل مشکلات و معضلات اقتصادی بکنند؟

توجه به منافع ملی و انقلابی گری از خصلت های ویژه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است که در کنار آن بایستی تجارب کار جهادی و حضور در عرصه سازندگی کشور را اضافه کرد که ظرفیت های قابل توجهی را به نفع سازندگی کشور رقم زده است و مطابق قانون اساسی نیروهای مسلح بایستی در شرایط صلح این ظرفیت ها را به نفع سازندگی کشور به کار بگیرند و لذا ورود آن ها هم در این عرصه کاملاً قانونی ، عقلانی و در راستای ارتقاء توانمندی های اخلی است. حضور قرارگاه سازندگی سپاه در برخی مناطق ناامن یا بر عهده گرفتن برخی از پروژه ها در شرایط تحریم که تضمینی برای تأمین سود وجود نداشت، نمونهای از این موارد است. مضاف بر این، با توجه به نگاه به امنیت پایدار در کشور، به نوعی مأموریت ذاتی نیروهای مسلح هم حضور در برخی از عرصه های سازندگی به حساب می آید.

به عنوان نمونه، در شرایطی که بحث های زیست محیطی در خوزستان می رفت تا شکل امنیتی حتی به خودش بگیرد و زمینه ساز برخی سوء استفاده ها توسط فرصت طلبان فراهم شده بود، مجموعه هایی از سپاه ورود پیدا کردند و امیدهایی را در مردم برانگیختند و با هم افزایی و همکاری سایر بخش های دولتی مثل وزارت جهاد کشاورزی در تأمین آب، مراکز فوق بحرانی تولید ریزگردها تا حدودی کنترل شد. این موارد نشان می دهد که به هر حال حضور نیروهای مسلح در این عرصه ها با امنیت پایدار هم گره خورده است. ضمن این که همکاری نیروهای مسلح با دولت در موضوعات اقتصادی در راستای منافع ملی به حساب می آید. بنابر این همانطوری که تا به حال در عرصه عمل این آمادگی برای همکاری وجود داشته در شرایط فعلی هم با توجه به تدابیر فرمانده معظم کل قوا و تأکیدی که ایشان بر ایجاد اشتغال و تولید در داخل دارد، می شود این توان را به این سمت هم جهت داد.

بصیرت: بدلیل انتخاباتی بودن سال جاری ممکن است بسیاری از مسائل کشور از جمله موضوعات اقتصادی که مشکلات اساسی امروز کشور است تحت الشعاع انتخابات قرار گیرد، به نظر شما چه راه حل هایی برای جلوگیری از بروز این رویه در کشور وجود دارد؟

واقعیت این است که نبایستی تدابیر حضرت آقا را به این سطح از مسائل گره زد. همین بحث اقتصاد مقاومتی هم در دولت قبلی و هم در ابتدای شروع کار دولت فعلی و هم در پایان این دولت که درآستانه انتخابات جدیدی هستیم از سوی حضرت آقا مطرح شده است و قطعاً عملکرد دولت فعلی در قیاس با فرامین اعلامی رهبری نظام که در واقع همان مسائل اساسی کشور و خواسته های مردم است، تعیین می کند که آیا دولت فعلی به حیات خود ادامه خواهد داد و یا مردم دولت جدیدی روی کار خواهند آورد.

نگاه حضرت آقا معطوف به مسائل کلان و ملی است و به نفع دولتمردان است که از این فرصت بهره بگیرند و در راستای تحقق آن بکوشند که به نوعی منزلت افزایی برای مدیران و دولتمردان به حساب می آید. ضمن این که به نظر می رسد در تحقق تدابیر حضرت آقا نه تنها قوه مجریه بلکه سایر قوا هم موثرند، گرچه در عرصه اجرا بیشترین نقش را قوه مجریه به عهده دارد.

اگر عقلانیت همراه با نگاه به منافع ملی در مسئولین و در دولتمردان وجود داشته باشد به گونه ای که حرکت در راستای تحقق فرامین مقام معظم رهبری صورت گیرد با استقبال مردم در صحنه انتخابات هم مواجه می شوند. چون قطعاً مردم قدرشناس مدیران و دولتمردانی هستندکه در راستای مطالبات آن ها حرکت می کنند و امروز اقتصاد مقاومتی یا در جزء آن حل مسائل اقتصادی یک از مطالبه های عمومی است و همانطوری که عرض کردم بر اساس نظرسنجی ها مردم اولویتشان را حل مشکلات اقتصادی و معیشتی بخصوص بحث اشتغال اعلام کرده اند و لذا اگر ما انگیزه ها را تنزل دهیم به سطح پاسخگویی به مردم برای رأی آوری، باز به نفع دولتمردان است که اقدامات خودشان را در این عرصه دریغ ندارند و نگاه به مسائل مقطعی و گذرایی مثل انتخابات نبایستی حرکت آن ها در مسیر تحقق فرامین رهبری نظام و مطالبه به حق عمومی را کند کرده و یا به حاشیه ببرد.

با تشکر از سردار سنائی راد، معاون سیاسی نمایندگی ولی فقیه در سپاه


مصاحبه: اکبر کریمی


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات