سیاسی >>  انتخابات >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۰۰۰۲۸

انتخابات، اقتصاد و معیشت

می‌توان میان «انتخابات و مسأله معیشت» ارتباط برقرار کرد؛ بویژه براین اساس که ناکارآمدی‌ها و ضعف‌های موجود مربوط به مدیران ناکارآمد و فاقد تحرک است. درواقع، اگرچه در نگاه اول ممکن است میان انتخابات و مسأله معیشت ارتباطی برقرار نباشد، اما در اصل، انتخابات به عنوان بزنگاه و گرانیگاه چرخش نخبگان و مدیران، نقش مهمی در مسأله معیشت دارد
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ مصطفی قربانی

انتخابات، اقتصاد و معیشتمقام معظم رهبری در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی(علیه‌السلام)، «مسائل معیشتی و اقتصادی» و «انتخابات» را دو موضوع مهم سال جدید دانستند و با تأکید بر ضرورت حل مشکلات کشور در سایه مدیریت‌های متدین، انقلابی، کارآمد و پرانگیزه، وجود برخی ضعف‌ها در اداره کشور را مربوط به مدیریت‌ها، کمبودها و ناتوانی‌های برخی مدیران و نه حرکت عمومی نظام اسلامی دانستند. ایشان در ادامه بر ضرورت مدیریت انقلابی، فعال و پرتحرک تأکید و آن را مایه‌ی پیشرفت و پویایی در سالیان اخیر دانستند.

باتوجه به آنچه گفته شد، می‌توان میان «انتخابات و مسأله معیشت» ارتباط برقرار کرد؛ بویژه براین اساس که ناکارآمدی‌ها و ضعف‌های موجود مربوط به مدیران ناکارآمد و فاقد تحرک است. درواقع، اگرچه در نگاه اول ممکن است میان انتخابات و مسأله معیشت ارتباطی برقرار نباشد، اما در اصل، انتخابات به عنوان بزنگاه و گرانیگاه چرخش نخبگان و مدیران، نقش مهمی در مسأله معیشت دارد؛ زیرا کیفیت اداره اقتصاد و معیشت در کشور به میزان بالایی به لیاقت و ظرفیت‌های مدیران و نخبگانی بستگی دارد که به طور مستقیم یا غیرمستقیم برآمده از انتخابات هستند. به بیان دیگر، بخش مهمی از حل مسائل معیشتی وابسته به کیفی‌تر شدن انتخابات و برآمدن نخبگان توانمند و شایسته از انتخابات است.

برهمین اساس می‌توان گفت که مقام معظم رهبری با ارتباط برقرار کردن میان این دو، درصدد هستند تا به مردم گوشزد کنند که در دو انتخابات آینده دقت داشته و گزینه‌های اصلح؛ به معنای گزینه‌های کارآمدتر، جوان‌تر، فعال‌تر، پیگیرتر، باانگیزه‌تر و... را انتخاب کنند. همچنین براین اساس قابل استنباط است که معظم‌له می کوشند تا این نکته مهم را گوشزد کنند که نتیجه انتخابات و انتخاب کارگزاران نظام باید به حل مسائل معیشتی و اقتصادی منجر شود. بنابراین، از مهمترین اولویت‌های دولت آینده و منتخبین شوراهای اسلامی شهر و روستا باید توجه به مسأله معیشت و تلاش برای حل‌ورفع چالش‌ها و گره‌ها در این زمینه باشد. از سوی دیگر، تأکید ایشان بر «مدیریت انقلابی، فعال و پرتحرک» حاوی این پیام مهم است که در انتخابات آینده باید جهت انتخاب مردم به گزینه‌هایی با این ویژگی‌ها و شرایط معطوف شود. به عبارت دیگر، ایشان با برقراری ارتباط میان انتخابات و مسأله معیشت، راه‌حل مسائل معیشتی را در انتخاب مدیران انقلابی، فعال و پرتحرک می‌دانند.

این مهم هم به لحاظ نظری از اتقان لازم برخوردار است و هم به لحاظ تجربه‌های عملی، کارآمدی خود را نشان داده است. به گونه‌ای که پیشرفت‌های کشور در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب مرهون حاکمیت همین نگاه و رفتار بوده است؛ پیشرفت‌ها در حوزه‌های راهبردی مانند صنعت هسته‌ای، سلول‌های بنیادی، فناوری فضایی، فناوری نانو و همچنین پیشرفت‌ها در حوزه تقویت توان دفاعی و تهاجمی کشور نمونه‌هایی از دستاوردهای عمل به سبک انقلابی و جهادی است. از سوی دیگر، عمده ضعف‌ها و نارسایی‌های موجود در کشور که البته بیشتر در حوزه مسائل اقتصادی نمود دارد، به دلیل فاصله گرفتن و کنار گذاشتن روش‌های انقلابی و جهادی و الگو گرفتن از سبک‌های غیربومی بوده است.

درواقع، با اهمیت یافتن روزافزون مسائل حوزه سیاست ملایم(low politics) از یک سو و آسیب‌پذیری نظام جمهوری اسلامی در حوزه مسائل اقتصادی که جزئی از سیاست ملایم شناخته می شود از سوی دیگر و همچنین طراحی استکبار جهانی برای تشدید تحریم‌ها و قرار دادن بیش از پیش جمهوری اسلامی در فضای محاصره اقتصادی، توجه به مدیریت کارآمد و ارتقای پویایی‌های اقتصادی و معیشتی اهمیت فراوانی یافته است. توجه به این موضوع هم عاملی برای افزایش جذابیت‌ها و مقبولیت نظام در داخل و هم عاملی برای تقویت قابلیت‌های رقابت‌ نظام در سطح بین‌الملل است. بنابراین، آنچه که در شرایط کنونی ضروری انقلاب و نظام می‌باشد، مدیریت انقلابی و جهادی و مدیریت معطوف به حل مسائل، بویژه مسائل حوزه اقتصاد و معیشت است و انتخاب کارگزاران توسط مردم در این زمینه نقشی بی‌بدیل دارد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات