سیاسی >>  انتخابات >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۰۰۰۲۹

مولفه های شکل گیری، حفظ و استمرار وحدت نیروهای انقلاب

اگر به اصول اعتقادی جبهه مردمی که در مرامنامه آنان انعکاس یافته، دقت نمائیم می بینیم بر اصول پنجگانه «اسلام ناب، انقلاب اسلامی، نظام جمهوری اسلامی، ولایت فقیه و خدمت به مردم» استوار است.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی

مولفه های شکل گیری، حفظ و استمرار وحدت نیروهای انقلابپنجم اسفندماه سال جاری میتینگی سیاسی در جنوب تهران و در جوار حرم امام خمینی برگزار شد که ویزگیهای منحصر به فردی داشت. اول اینکه بر خلاف همه میتینگ‌های سیایس احزاب که با حضور افراد خاص حزبی برگزار می شود، در این تجمع حدود 3000 نفر از سراسر کشور حضور به هم رسانده بودند که بخش اعظم آنها برای لنزهای دوربین عکاسان خبری ناشناخته بودند. دوم اینکه بر خلاف همه تجمعات سیاسی، حاضران در این مجمع خود منتخب جمع بزرگتری از نیروهای انقلاب شهرها و استان‌های سراسر کشور بودند و تفکرات و آراء سیاسی همگی آنها را که شامل 27 قشر ازمردم بودند را نمایندگی می کردند. سوم اینکه در این محفل سیاسی که اولین مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب نام گرفته بود، نه تنها شورای مرکزی جبهه توسط مجمع عمومی انتخاب شد بلکه حتی نامزدهای این جبهه برای انتخابات سرنوشت‌ساز ریاست جمهوری 29 اردیبهشت در یک فرایند کاملا دموکراتیک و به صورت پائین به بالا انتخاب شدند که تاکنون این امر در ساحت سیاسی ایران زمین سابقه نداشته است.

ساز و کار جمنا برای انتخاب کاندیدای واحد

در روز پنجم اسفند بعد از سخنرانی چند نفر از اعضای هیات موسس و تبیین شرایط و سازوکار جبهه برای حضار ابتدا اعضای 30 نفره شورای مرکزی جبهه انتخاب شدند و سپس 10 نامزد برتر جبهه نیروهای انقلاب از میان بالغ بر 20 نفری که خود را در معرض رای قرار داده و یا اینکه در معرض کاندیداتوری قرار داشتند، انتخاب شدند البته معرفی این 10 نفر به مجمع دوم سپرده شد چرا که لازم بود قبل از معرفی 10 نفر برتر، ابتدا شورای مرکزی جبهه با ایشان اتمام حجت کرده و ضوابط را برای نامبردگان تبیین می‌کردند تا در صورت پذیرش کامل و همچنین اطمینان از اینکه قصد کاندیداتوری را دارند، اسامی افراد فوق‌الذکر اعلام گردد.

در ساز و کار جبهه مردمی همچنین قرار است از میان 10 نفر برتر، 5 نفر منتخب شوند که احتالا افراد فوق وارد مناظرات انتخاباتی شده و نفر برتر این جمع که با نظرسنجی مشخص خواهد شد به عنوان کاندیدای واحد جبهه مردمی وارد رقابت‌های انتخاباتی خواهد شد.

چرا نیروهای انقلاب باید متحد شوند؟

اولین سوالی که به ذهن می‌رسد اینکه اصلا در شرایط کنونی چه نیازی به وحدت همه نیروهای انقلاب در زیر یک لوای واحد هست. در پاسخ باید گفت: فتنه عظیم و پیچیده 88 خطوط میان تشکل‌ها و جناح‌های سیاسی را کمرنگ ساخت  و در عوض خطوط دیگری را پررنگ ساخت. در این فتنه دشمن رسما وارد رقابت‌های سیاسی داخل نظام شد و با حمایت از یک جناح و افراد رأس آن سعی کرد انقلاب رنگی طراحی شده را با پیروزی غربگرایان به پایان رساند اما با هوشیاری مردم و دلسوزان انقلاب با هر رنگ سیاسی و همچنین حضور میلیونی مردم در 9 دی این کودتا نافرجام ماند.

در تحولات پس از فتنه بسیاری از کسانی که در جناح اصلاح‌طلب بودند و جزو حامیان موسوی و کروبی به حساب می امدند با مشاهده دندان‌های تیز دشمن از ایشان برائت جسته و دفاع از اصل انقلاب را پیشه خود ساختند. از طرفی برخی از افرای که منتسب به جناح اصولگرا بودند با سکوت خود عملا در تنور فتنه دمیدند و بایستی آنان را شریک جرم سران فتنه برشمرد. از این رو دوقطبی «اصلاح‌طلب ـ اصولگرا» در حال تبدیل شدن به دوقطبی «انقلابی ـ غربگرا» است و احزاب و گروه‌های سیاسی با این معیار سنجیده خواهند شد.

حال که بر خلاف چند سال پیش که رسانه‌های غربی رسما از برخی افراد و یک جناح در انتخابات حمایت کرده و مردم را تشویق به حضور برای رای دادن به ایشان می‌کند بایستی همه نیروهای انقلاب با سلایق مختلفی که دارند از رقابت با یکدیگر پرهیز کرده و نوک پیکان حرکتی خود را اتحاد برای غلبه بر غربگرایان و کسانی کنند که تمام آمالشان هضم نظام جمهوری اسلامی در نظم نوین جهانی به رهبری امریکاست.

حفظ دستاوردهای انقلاب؛ تنها با وحدت اردوگاه نیروهای انقلاب

اگر با نگاه تحلیلی به تمامی انقلاب‌های جهان نگاه کنیم خواهیم دید که این انقلاب‌ها نهایتا پس از چندین دهه دچار انحراف و یا حتی اضمحلال شده‌اند. دلایل اصلی این تغییرات نیز دو عامل دگردیسی فکری انقلابیون اولیه و به قدرت رسیدن کسانی است که معتقد به اصول انقلاب نبوده اند بنابراین نظام جمهوری اسلامی چنانچه بخواهد  به سرنوشت سایر انقلاب‌ها دچار نشود، بایستی دقت کند آفاتی که سایر انقلاب‌ها را دچار فروپاشی یا انحراف کرد، سراغ این انقلاب نیاید.

اگر به اصول اعتقادی جبهه مردمی که در مرامنامه آنان انعکاس یافته، دقت نمائیم می بینیم بر اصول پنجگانه «اسلام ناب، انقلاب اسلامی، نظام جمهوری اسلامی، ولایت فقیه و خدمت به مردم» استوار است.  انقلاب شکوهمند اسلامی در بهمن 57 بر اساس این اصول به پیروزی رسید و نظام 2500 ساله شاهنشاهی را در هم پیچید و اگر قرار است این نظام از گزند بلایای داخلی و خارجی حفظ گردد، باید این مولفه‌های پنجگانه درآن رعایت شود. بنابراین اگر تمام معتقدان به 5 اصل زیر خود را ملزم می‌دانند از اصل انقلاب و مولفه های اصلی آن دفاع کنند، لازمه این دفاع حضور در یک جبهه وسنگر واحد و ایستادن در مقابل دشمن مشترک است وگرنه با اختلاف و حرکت مستقل افراد و گروه ها نه تنها امکان دفاع نیست که راه نفوذ دشمن سهل تر است و اختلافات فکری و سلایق گوناگون بستر مناسبی برای رخنه دشمن در صف مدافعان نظام اسلامی قلمداد می شود.

اتحاد و انسجام؛ لازمه جذب آحاد مردم

بک جریان سیاسی وقتی می تواند ادعای موثربودن در فضای سیاسی جامعه کند که بتواند مردم را با خود همراه سازد. اما با وضع فعلی و تعدد گروه های اصولگرا و ارزشی، اقشار ارزشی جامعه به راستی باید جذب کدام گروه شوند و اصلا چقدر تفاوت فکری و مبنایی میان جریانات مختلف اصولگرایی هست که مردم بخواهند با خط کش میان آنها فاصله ایجاد کنند.

اصلا بحث این است که مردم کوچه و بازار چقدر از جزئیات اصول فکری جریاناتی مثل موتلفه، ایثاگران، رهپویان، جامعه روحانیت مبارز، جبهه پایداری، جبهه یکتا و ... به صورت مقایسه‌ای آگاهند که بین آنها تفاوت قائل شوند و جذب یکی از آنها شوند و اصلا چرا باید میان این گروه ها یکی را انتخاب کنند و از دیگری فاصله بگیرند.

موضوع بعد اینکه وفاداران به انقلاب و بدنه ارزشی جامعه دغدغه آرمان‌های انقلاب ، ولایت فقیه، عزت روزافزون انقلاب و توفیق روزافزون نظام اسلامی در ایران و جهان را دارند و هر کسی علمدار این آرمانها باشد با هر اسم و رسمی از او حمایت می کنند. بنابراین چنانچه احزاب اصولگرا نیروهای انقلاب خواستار جذب مردم هستند باییستی ضمن وحدت و یکپارچگی عقربه حرکتی خود را واحد کنند.

تجربه انتخابات های گذشته نیز نشان داده هر گاه احزاب اصولگرا در انتخابات ریاست جمهوری مجلس، شوراها و حتی خبرگان یکصدا ومتحد و با یک لیست در انتخابات شرکت کرده‌اند توفیقات بسیار بیشتری نسبت به زمانی داشته‌اند که با چند لیست وارد گود انتخابت شده‌اند. حتی در انتخابات سال گذشته مجلس، علیرغم اینکه در تهران لیست اصولگرایان نتوانست کرسی‌های مجلس را از آن خود کند اما با مقایسه نسبت به دور قبل که چند لیسته وارد شده بود، آراء افراد حداقل دوبرابر شده بود.

موانع وحدت اصولگرایان در گذشته و حال

واکاوی فراز و نشیب جبهه اصولگرایی حداقل در ۱۵ سال گذشته نشان می‌دهد چند عامل اصلی باعث عدم تحقق عینی وحدت اصولگرایان شده یا اینکه وحدت آنان را دچار خدشه ساخته است.

سهم‌خواهی، قدرت‌طلبی و نوع نگاه به قدرت در نزد برخی افراد و گروه‌ها باعث شده که جایگاه خدمتی که امام راحل و رهبر معظم انقلاب از مسئولین در نظام اسلامی ترسیم می‌کنند به شکل دیگری تبلور داشته باشد و بالتبع همت خود را مصروف آن خواهد کرد که به هر قیمتی به آن کرسی‌ها دست یابند.

خودحق‌پنداری و خودبرتر بینی از موانع دیگر وحدت میان جریانات اصولگراست که نتایج تلخی در برداشته است. تا وقتی برخی افراد و  گروه‌ها خود را با اجتهاد شخصی و بدون ارائه هیچ دلیل منطقی خود را محور حق و اصل گفتمان انقلاب پنداشته و دیگران را منحرف از این راه، مانعی اصلی بر سر وحدت جریانات اصولگرایی قرار دارد.

عده‌ای دیگر تنها وحدت را تا زمانی قبول دارند که نفعشان در آن باشند و هر گاه دیدند با گرویدن به وحدت جریانات اصولگرا و ارزشی، اهداف خود را محقق شده نمی بینند، راه خود را جدا کرده و با انگ زدن به دیگران، استقلال‌طلبی را پیشه خود می‌سازند که سال‌های گذشته گواه این مدعاست که پیروان این تفکر نتوانسته‌اند اقبال عمومی را به خود داشته باشند.

تاکتیک رقیب برای ممانعت از وحدت

طی چند ماه گذشته که زمزمه وحدت نیروهای انقلاب به گوش می رسید جبهه اصلاح طلبان و حامیان دولت انواع سناریوها را طراحی کرده تا این بازی را به هم بزنند.

بزرگنمایی ورود احمدی نژاد به انتخابات و عنوان کردن این نکته که اصولگرایان چاره ای جز حمایت از وی ندارند از جمله این طراحی ها بود که با منع ورود نامبرده به انتخابات برای حفظ مصالح نظام این ترفند ناکام ماند.

در بوق و کرنا کردن نپیوستن جبهه پایداری به جبهه مردمی و هزاران تحلیل و تفسیر این قضیه و انجام مصاحبه‌های جهت دار با عناصر این گروه ترفند بعدی در این زمینه بود.

اتهام تعیین کاندیدای واحد جبهه مردمی از قبل سناریوی دیگری بود که بارها تکرار شده و هنوز نیز در حال انجام است. رقیب با این اتهام که از ماه ها پیش عناصر اصلی جمنا کاندیدای خود را مشخص کرده اند و ساز و کار دموکراتیک فرمالیته است سعی کردند بدنه جبهه مردمی را از این ساز و کار جدید مایوس کنند.

چگونه می توان به وحدتی پایدار رسید؟

تشکیل جمنا قدم اول وحدت تمام وفاداران و دغدغه مندان جبهه گسترده نیروهای انقلاب است اما لازمه استمرار این وحدت چند مولفه است که باید آنها را در نظر داشت.

تکیه به آرائ بدنه و پرهیز از تحمیل عقیده روسای جبهه مهمترین شرط در حفظ و استمرار وحدت است. چنانچه این جبهه بخواهد بنده را همراه خود نگهدارد باید در هر موضوعی از انتخابات تا غیره نظر جبهه انقلاب را اولویت خود قرار دهد و از خود رایی بپرهیزد.

قرار نگرفتن کل جبهه و هر کدام از گروه های زیر مجموعه در بازی رقیب از جمله شروط دیگر حفطظ و استمرار وحدت است.

پرهیز از سهم خواهی و خودبرتر بینی و خودحق پنداری شروط دیگری هستند که چنانچه توسط همه گروه ها رعایت شوند این امید می رود که جبهه مردمی نیروهای انقلاب همچون چتری همه افراد واقشار مداغع انقلاب را زیر پرچم خود نگهدارد و هر روز که می روز ضریب نفوذ خود را در جامعه گسترش دهد.

نکته بعدی در این باره این است که بدنه بزرگ نیروهای انقلاب و همچنین قشر خاکستری جامعه به این اطمینان برشد که این جبه همانگونه که در مرانمنامه خود نیز ذکر کرده، خدمت به مردم را در گفنتار و عمل پیشه خود ساخته و نگاه ابزار به مردمی نداشته باشد  

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات