سیاسی >>  انقلاب اسلامی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۰۰۰۳۳

سپاه پاسداران و نگهبانی از جمهوری اسلامی

12 فروردین روز جمهوری اسلامی اسلامی است . روزی که یک بار دیگر به همه مسئولان و نهادهای مسئول یادآوری می شود که جمهوری اسلامی حاصل تلاش میلیون ها انسان آزاده و ریخته شدن خون صدها هزار شهید است و وظیفه ما حفظ این دستاورد ارزشمند انقلاب اسلامی است.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ محمد سندگل

سپاه پاسداران  و نگهبانی از جمهوری اسلامیجمهوری اسلامی از دو واژه جمهوری و اسلامی تشکیل شده است . هر یک از این دو واژه ها به نوبه خود دارای تعاریف گوناگونی هستند .گاه این اصطلاح در مقابل رژیم سلطنتی ،گاه در برابر رژیم دیکتاتوری و خودکامه و گاه در مقابل حکومت به وسیله چند تن که به آن آریستو کراسی یا حکومت اشرافی می گویند به کار میرود (ر.ک: بنیاد های علم سیاست ،عبد ارحمن عالم ) جمهوری به معنای عام کلمه یعنی حضور مردم در تعیین سرنوشت خود که در کشورهای گوناگون به اشکال مختلفی دیده شده است. مفهوم اسلامی نیز به معنای عام آن تعیین کنندگی محتوای نظام سیاسی است .

برای هر یک از این دو مفهوم نیز می توان نمونه های را ارائه نمود که از آن جمله می توان درباره واژه جمهوری و شکل های مختلف آن به ریاستی ، پارلمانی و نیمه ریاستی اشاره نمود . نظام سیاسی آمریکا ریاستی ، نظام سیاسی پاکستان ،پارلمانی و نظام سیاسی ایران نیمه ریاستی است . محتوای اسلامی نیز در کشور های گوناگون با محتوای خاص اندیشه سیاسی درآن کشور ها پیوند خورده است . در عربستان اندیشه وهابیت، افغانستان دوره طالبان اندیشه سلفی گری در پاکستان یک نوع دیگر و در ایران نیز شیعه اثنی عشری با قرائت امام خمینی (ره) محتوای حکومت اسلامی را تشکیل داده اند. اما نوع حکومت در جمهوری اسلامی ایران از دو جهت شاخص است اول آنکه با اشکال امروزی حکومت در دنیا که مبتنی بر اراده ملت هاست همخوانی دارد و دوم اینکه این شیوه اجرای حکومت هیچ گونه مغایرتی با مبانی دینی ندارد اگرچه در پیمودن راه تمدن اسلامی هنوز به سرمنزل مقصود نرسیده ایم و در مرحله دولت اسلامی هستیم.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز نهادی است که با استفاده از تجربیات نهضت های اسلامی یکی دو قرن اخیر از بدو پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفته تا از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن نگهبانی نماید. و این موضوع بنا بر نص صریح قانون اساسی در اصل یکصد و پنچاهم قانون اساسی شکل گرفته است. سوالی که ممکن است در ذهن هر کسی به وجود آید این است که دستآوردهای انقلاب اسلامی کدامند و مهمترین این دستآوردها که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وظیفه حفاظت از آن را برعهده دارد چیست؟

پاسخ به این سوالات چندان سخت نیست. انقلاب اسلامی دستاورد های گوناگونی را به ارمغان آورده است. سرنگونی رژیم 2500 ساله شاهنشاهی، کسب استقلال و آزادی، پایه ریزی اصل نه شرقی و نه غربی، نفی مظاهر فرهنگی غرب و مقابله با تهاجم فرهنگی، تجدید حیات اسلام در جهان و دهها دستآورد دیگر که مجال ذکر همه آنها نیست.

اما مهمترین این دستاوردها خود «جمهوری اسلامی» است و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز حفاظت از آن را وظیفه ذاتی خود می داند و تابه حال نیز برای حفظ این دستاورد تلاش های فراوانی انجام داده است. در یک تقسیم بندی کلی میتوان گفت که سپاه در طول این سالیان هم از جمهوریت نظام دفاع کرده است و هم از اسلامیت آن. مهمترین تلاش سپاه برای دفاع از جمهوریت نظام مربوط به حمایت از آراء مردم در سال 88 است. در این سال یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری قصد داشت تا به وسیله قانون شکنی و ابطال آراء مردم زمینه ساز کودتای نرم و مخملی را فراهم سازد که سپاه نیز بر حسب وظیفه ذاتی خود از رأی مردم حفاظت کرد و تحت فرمان رهبر معظم انقلاب اجازه نداد به جمهوریت نظام خدشه ای وارد شود. البته این حمایت از جمهوریت نظام محدود به انتخابات سال 88 نبوده است بلکه در مقاطع گوناگون با حمایت از نهادهای مردم سالار نظام ازجمله مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و سایر دستگاه های قانونی، که هریک، از مظاهر مردم سالاری دینی به شمار می آیند اقدام نموده و زمینه ساز استمرار جمهوریت نظام شده است .

سپاه پاسداران در کنار حمایت از" جمهوریت نظام" از "اسلامیت نظام" نیز حمایت نموده است . وقتی در نیمه دوم دهه 70 جریان لیبرال به اسم آزادی قصد داشت تا با زیر سئوال بردن تمامی احکام و آموزه های اسلامی از جمله حجاب، قصاص، جهاد، وحی، ائمه معصومین، قرآن، فقاهت و امامت، دین و مذهب و ... زمینه ساز حذف اسلامیت از نظام گردد این سپاه پاسداران بود که با حمایت از دستگاههای قانونی کشور وآگاه سازی و روشنگری احاد جامعه و ورود در عرصه فرهنگی مانع از تحقق هدف این جریان یعنی حذف و یا در حاشیه راندن اسلامیت از نظام جمهوری اسلامی گردید.

فراتر از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، رهبری نیز پیشگام حفظ جمهوری اسلامی است و تا جایی در دفاع از آراء ملت (که جلوه ای از جمهوریت نظام است) مصمم هستند که در بیانات اول فروردین سال جاری در مشهد فرمودند: «اینجانب هیچ گاه در انتخابات دخالت نمی کنم و نمی گویم مردم به چه کسی رای بدهند یا ندهند اما اگر کسانی بخواهند در مقابل رای مردم بایستند و با ایجاد مزاحمت، رای مردم را بشکنند ،دخالت میکنم و در مقابل آنها خواهم ایستاد.»

12 فروردین روز جمهوری اسلامی اسلامی است . روزی که یک بار دیگر به همه مسئولان و نهادهای مسئول یادآوری می نماید که جمهوری اسلامی حاصل تلاش میلیون ها انسان آزاده و ریخته شدن خون صدها هزار شهید تا بدین جا رسیده است و وظیفه ما حفظ این دستاورد ارزشمند است. سپاه نیز با توجه به گزاره های گفته شده در صورتی که جریانی بخواهد آراء ملت را نادیده بگیرد بنا بر وظیفه ذاتی خود به حمایت از ملت و دستگاههای قانونی کشور پرداخته و نخواهد گذاشت آراء ملت دستخوش سلایق سیاست بازان و دنباله رو های غرب گردد .

محمد سند گل 09124854530


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات