صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۰۰۰۴۸

تابلوی سیاسی دوشنبه 14 فروردین 1396

تابلوی سیاسی دوشنبه 14 فروردین 1396- شماره 472- word

تابلوی سیاسی دوشنبه 14 فروردین 1396- شماره 472- pdf

  نیاز ما اقتصاد قوی، تولید قوی، همراه با مدیریّت قوی است!
رهبر معظم انقلاب در اولین روز سال 1396 در اجتماع عظیم و پرشور زائران و مجاوران حرم رضوی بیانات مهمی را ایراد فرمودند که بخش هایی از آن که مربوط به مسائل اقتصادی کشور است در ادامه می آید: « اولویّت امروز ملّت ایران، مسئله‌ی اقتصادی است و توجّه کنید که اولویّت دشمن هم مسئله‌ی اقتصادی است؛ یعنی امروز دشمنان جمهوری اسلامی برای اینکه بتوانند اهداف خودشان را در مورد ایران و ایرانی و جمهوری اسلامی محقّق کنند، دنبال راهکارهای اقتصادی، و یا به تعبیر درست‌تر، دنبال ضربه‌زدن اقتصادی به ملّت ایرانند.
دشمن در تبلیغات وسیع خود تلاش میکند که کمبود‌های معیشتی و اقتصادی کشور را به نظام اسلامی و به جمهوری اسلامی نسبت بدهد؛ این نقشه‌ی دشمن است. آنها میخواهند این‌جور وانمود بکنند که نظام اسلامی قادر نبوده است و قادر نیست مشکل اقتصادی ملّت ایران را و مشکلات اساسی ملّت ایران را حل کند و گره‌ها را باز کند؛ یک سوءاستفاده‌ی این‌جوری میخواهند بکنند برای کوبیدن نظام اسلامی. این حرف ناشی از بغض و عداوت و کینه‌ی آنها به نظام اسلامی است. این یک حرف خلاف واقع است، خدماتی که نظام اسلامی و جمهوری اسلامی به ایران و ملّت ایران در این مدّت کرده است، یک خدمات برجسته و فوق‌العاده است.
ما هرجا یک مدیریّت انقلابیِ فعّالِ پُرتحرّک داشتیم، کار پیش رفته است؛ هرجا مدیریّتهای ضعیف، بی‌حال، ناامید، غیرانقلابی، و بی‌تحرّک داشتیم؛ کارها یا متوقّف مانده است، یا انحراف پیدا کرده است. این مسئله‌ای است که وجود دارد؛ یک اشکالی و یک ضعفی است که وجود دارد؛ باید مدیرانمان ان‌شاءالله پُرانگیزه‌تر باشند، کارآمدتر باشند، تلاش بیشتری را انجام بدهند، و به حول و قوّه‌ی الهی همین‌جور هم خواهد شد. من به¬‌طور قاطع عرض میکنم که اگر مدیریّت در بخشهای مختلف کشور، متدیّن باشد، انقلابی باشد و کارآمد باشد، همه‌ی مشکلات کشور حل خواهد شد؛ ما مشکل غیرقابل حلّی در کشور نداریم.
ما برای ملّت ایران امنیّت ملّی میخواهیم، عزّت ملّی میخواهیم، سلامت عمومی میخواهیم، رفاه عمومی میخواهیم؛ پیشرفت همه‌جانبه میخواهیم، استقلال از قدرتهای سلطه‌گر جهانی میخواهیم، شکوفایی استعدادها میخواهیم، رها شدن و نجات یافتن از آسیب‌های اجتماعی -مثل اعتیاد و فساد و امثال اینها- میخواهیم؛ اینها را برای کشور میخواهیم؛ اینها چیزهایی است که ما در زمینه‌ی مسائل مادّی برای کشورمان دنبال میکنیم و میخواهیم. آن ‌وقتی ملّت به آسایش خواهد رسید که این مواد برای او در داخل کشور تأمین بشود. خب چگونه میشود اینها را به دست آورد‌؟ عزّت ملّی، امنیّت ملّی، اقتدار ملّی، پیشرفت همه‌جانبه چه‌جور به دست می‌آید؟ من عرض میکنم بدون اینکه کشور یک اقتصاد قوی‌ داشته باشد، اینها به دست نمی‌آید. نیاز ما اقتصاد قوی، تولید قوی، همراه با مدیریّت قوی است؛ نیازمان این است: یک اقتصاد قوی و مطمئن و متّکی به خود که دستمان به سمت دیگران دراز نباشد، بتوانیم انتخاب کنیم، بتوانیم حرکت کنیم، بتوانیم اقدام کنیم، بتوانیم روی قیمت نفت اثر بگذاریم، پول ملّی را ارزشمند کنیم، قدرت خرید مردم را بالا ببریم؛ بدون یک اقتصاد قویِ این‌جوری، نه به یک عزّت مستمرّی خواهیم رسید، نه به یک امنیّت مستمرّی خواهیم رسید؛ این چیزها را باید تأمین کنیم. »


از انتخابات چه خبر؟
تعطیلات نوروزی فرصت مناسبی برای طرح دیدگاه‌ها و نظرات نامزدهای احتمالی دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود. عده‌ای از نامزدهای احتمالی اصولگرایان مانند مهرداد بذرپاش، رستم قاسمی، سعید جلیلی و حاجی بابایی با حضور در شهرهای مختلف به سخنرانی پرداختند و عده‌ای نیز مانند عزت ا... ضرغامی از طریق شبکه‌های اجتماعی به اظهار نظر پیرامون مسائل کشور پرداختند. مسعود پزشکیان هم به برخی از سیاست‌های دولت روحانی انتقاد کرد و علی مطهری هم شایعه توصیه خاتمی به وی برای حضور در انتخابات را تکذیب کرد. در این میان گمانه زنی‌ها درباره حضور حجت الاسلام رئیسی نیز بالا گرفته است. تاکنون منابع رسمی درباره حضور یا عدم حضور وی در انتخابات اظهار نظر قطعی نکرده‌اند.
* مسعود پزشکیان نایب رئیس اصلاح طلب مجلس هم که برخی از رسانه‌ها از او به عنوان نامزد پوششی در انتخابات ریاست جمهوری یاد می‌کنند، معتقد است: متاسفانه دولت روحانی هوای کسانی که برای روی کار آمدن او زحمت کشیدند و از دولت پشتیبانی کردند را  ندارد، در حالی که لازمه هر حرکت و جریانی همراهی و پیشتیبانی از یکدیگر است که دولت در این بخش ضعیف عمل کرده است.
*درخصوص گمانه زنی‌ها درباره حضور حجت الاسلام رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری نیز انتخاب مدعی شد: منابع رسانه‌ای نزدیک به آیت ا... رئیسی از اعلام نظر او در مورد نامزدی در انتخابات در روز هجدهم فروردین خبر دادند. همچنین حسینعلی حاجی‌دلیگانی  از توصیه آیت‌ا... مصباح به اعضای جبهه پایداری برای حمایت از رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری خبر داد و گفت: در جلسه‌ای که اعضای جبهه پایداری با آیت‌ا... مصباح‌یزدی داشتند، ایشان توصیه کرده که برای انتخابات ریاست جمهوری به سراغ آقای رئیسی بروید و اگر شرایطی فراهم شد که به صحنه رقابت انتخاباتی ورود پیدا کرد از وی حمایت کنید. محمدحسن آصفری عضو ستاد اجرایی جبهه مردمی نیروهای انقلاب هم گفت: آقای رئیسی گزینه اصلی بین اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری است، منوط به اینکه وی برای حضور در این عرصه اعلام نظر کند.
*عزت ا... ضرغامی هم که پیش از این از پذیرش دعوت جبهه مردمی برای حضور در انتخابات خبر داده بود، فعالیت زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشت. وی در یکی از پست‌های خود نوشت: از نکات منفی مدیریتی جناب آقای روحانی همین تصمیم گیری فردی و عدم مشورت پذیری است، با این تفاوت که تصمیم گیری‌های فردی ایشان، به موقع، انقلابی و راهگشا نیست.
*حمید بقایی هم که در 2 هفته گذشته بیش از پیش به بیان مواضع خود پرداخته بود، از حسن روحانی رئیس جمهور برای مناظره درباره رعایت منشور حقوق شهروندی توسط وزارت اطلاعات دعوت کرد. اوگفته « البته مکان پیشنهادی بنده مناظره رو در رو در حضور مردم در میدان آزادی تهران است.»   همچنین به گزارش انتخاب حمید بقایی، مبلغ یارانه قابل پرداخت در شرایط فعلی در گام اول را ۱۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: یارانه را در گام اول ۱۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان، در گام دوم تا ۲۰۰ هزار تومان و در گام سوم به ۲۵۰ هزار تومان می‌رسانم. وی همچنین از اجرای طرح بیمه بازنشستگی زنان خانه‌دار نیز در صورت پیروزی در انتخابات خبر داد.
*مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری نیز در گفتگو با نامه نیوز درباره اعلام نامزدی دکتر روحانی در انتخابات، با اشاره به سخنان رئیس جمهور در یکی از جلسات هیئت دولت گفت: آقای رئیس جمهور عنوان کردند که بعضا از من سوال شده یا در ذهن دوستان هست که موضع من چیست؟ مطالعه کرده ام و با رهبری هم مشورت کرده ام و تصمیم گرفته ام که برنامه و خدمتم را ادامه دهم. از این جهت تردیدی نداشته باشید و کارتان را جدی انجام دهید.
*ثبت نام انتخابات شوراهای شهر و روستا که در ایام تعطیلات نوروز انجام شد، در فضای سکوت خبری رسانه های مکتوب با قوت و البته حاشیه های زیادی همراه بود؛ از نام نویسی چهره های سرشناس و برخی آقازاده هایی که عزم حضور در شورای شهر کرده اند  گرفته تا آمار و ارقامی که از شکسته شدن رکورد ثبت نام در برخی استان ها از جمله استان تهران حکایت داشت و البته برخی روستاها که گفته شد تعداد نامزدهای شورای آن ها به حدنصاب نرسیده است. رئیس ستاد انتخابات کشور درباره تعداد ثبت نام کنندگان در کل کشور گفت: ۲۸۷ هزار و ۴۵۲ نفر در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر و روستا ثبت نام کردند که 6756 نفر به عنوان عضو اصلی کرسی شوراها را به دست خواهند گرفت که بر اساس تخمین‌های موجود برای هر صندلی در شورا بیش از 42 نفر ثبت‌نام کردند.

   تحریم‌های جدید عیدی کاخ سفید و کنگره به ایرانیان!
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در ابتدای سال جاری پیام نوروزی خطاب به ایرانیان صادر کرد. این رفتار فریبکارانه در حالی است که کاخ سفید و کنگره، در روزهای آغازین سال 96، تحریم‌های جدیدی علیه کشورمان تصویب کردند. در هفته‌های گذشته و روزهای آغازین سال 96، نقض برجام توسط آمریکا وارد فاز گسترده‌تری شد. وزارت امور خارجه آمریکا 4 فروردین ماه اعلام کرد این کشور تحریم‌هایی را علیه 30 فرد یا شرکت خارجی به علت انتقال فناوری حساس به ایران برای برنامه موشکی این کشور یا به علت نقض کنترل صادرات بر ایران، کره شمالی و سوریه اعمال کرده است.وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد 11 شرکت یا فرد از چین‌، کره شمالی یا امارات عربی متحده به علت انتقال فناوری به ایران که می‌تواند در برنامه موشکی بالستیک تهران به کار گرفته شود تحریم شده‌اند.به نقل از خبرگزاری صداوسیما، در این بیانیه آمده است 19 شرکت یا فرد نیز به علت دیگر تخلفات براساس «‌قانون منع تکثیر ایران،کره شمالی و سوریه‌» تحریم شده‌اند. همزمان با اقدام ضد ایرانی کاخ سفید، گروهی از نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا طرحی را برای تشدید تحریم‌های ایران به دلیل آزمایش موشک‌های بالستیک و دیگر فعالیت‌های غیرهسته‌ای ارائه کرد. به موجب این طرح - که از جانب 14 سناتور دموکرات و جمهوری‌خواه از جمله اعضای بلندپایۀ کمیتۀ روابط خارجی سنا مطرح شد- هر فرد فعال در برنامۀ موشکی ایران و افرادی که با آنها داد و ستد می‌کنند، در فهرست تحریم قرار خواهند گرفت.بر اساس این طرح ضدایرانی جدید، دولت آمریکا موظف است دارایی هر فرد یا نهادی را که فعالیتش ناقض تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران است، مسدود کند.

  پیام هدف گرفتن قلب ریاض توسط انصارالله
3 فروند موشک بالستیک میانبرد جدید با قابلیت تخریب گسترده اواسط هفته گذشته به طور همزمان پایگاه هوایی ملک خالد عربستان در خمیس‌مشیط واقع در ۲۰۰ کیلومتری مرز با یمن را هدف قرار داده‌اند. با آنکه ائتلاف متجاوز به یمن به سرکردگی سعودی به‌طور ضمنی حملات موشکی اخیر به پایگاه هوایی خود در شهرهای أبها و خمیس‌مشیط را تایید کرده اما جریان اصلی رسانه‌های بین‌المللی همان‌گونه این خبر را در حمایت از تجاوز سعودی‌ها به یمن بایکوت کرده‌اند که 10 روز پیش از آن خبر مهم‌تر اصابت یک موشک بالستیک ارتش یمن به پایتخت عربستان را سانسور کرده بودند. روز شنبه 28 اسفند سال شمسی گذشته(18 مارس) یک فروند موشک بالستیک یمنی، درست پس از بازگشت سلمان پادشاه سعودی به پایتخت، به مهم‌ترین پایگاه هوایی ریاض اصابت کرده بود. به گزارش خبرگزاری سبا، منابع نزدیک به انصارالله اعلام کردند این موشک بالستیک دقیق از نوع «برکان ۲» و با خطای تنها 10 متر، پایگاه هوایی «ملک سلمان» ریاض را هدف قرار داده و آسیب سنگینی به آن وارد کرده است. این حمله موشکی در حقیقت حامل یک هشدار برای حاکمان سعودی بود چرا که نه‌تنها توانایی ارتش یمن برای هدف قرار دادن قلب عربستان را برای دومین بار طی زمانی یک ماه و نیمه اثبات می‌کرد بلکه همزمانی آن با ورود سلمان به پایتختش از سفر یک ماهه، دربردارنده پیامی سیاسی حاکی از تسلط انقلابیون یمن بر سرنوشت شاه فرتوت سعودی بود.

  انگلیس حاضر به گشایش حساب تسویه برای بانک‌های ایرانی نشد
به نقل از رویترز، منابع آگاه گفتند، بانک مرکزی انگلیس ظاهرا در حال حاضر و به‌رغم گذشت بیش از یک سال از زمان لغو تحریم‌ها، علاقه‌ای به حل بن‌بستی که مانع حضور بانک‌های ایرانی در لندن شده، ندارد.ناکامی ایران در متقاعد کردن بانک‌های غربی برای همکاری با سیستم بانکی این کشور، یکی از موانع عمده‌ای است که مانع پیوستن مجدد ایران به تجارت جهانی می‌شود. ایجاد حساب‌های تسویه بانک مرکزی انگلیس برای بانک مرکزی ایران یا شعب بانک‌های ایرانی در انگلیس، به بانک‌های ایرانی اجازه می‌دهد که دریافت و پرداخت‌های خود را به استرلینگ انجام دهند.یک منبع غربی گفت: «این اقدام یک پیام بزرگ به بازار ارسال خواهد کرد؛ کدام بانک تجاری عملا تمایل دارد پرداخت‌های بانک مرکزی انگلیس متوقف شود؟ هیچ بانکی.»یک مقام ارشد بانکی ایران در این باره گفت: «بانک مرکزی انگلیس هر چیز مرتبط با ایران را به‌حالت تعلیق درآورده، حتی یک برنامه دیدار نیز لغو و همه چیز متوقف شده است.»

    افزایش 15درصدی واردات کالاهای مصرفی با حمایت از تولید ملی تقابل دارد
حمايت از توليد ملي و مصرف كالاهاي وطني يكي از اصلي‌ترين مصاديق اقتصاد مقاومتي است و دستيابي به اهداف زيرمجموعه اين مفهوم نظير خودكفايي و اشتغال پايدار است با وجود اين اما اسطوره كيفيت برتر كالاهاي خارجي باوري است كه با انفعال مسئولان جامعه از يك سو و باز گذاشتن درهاي واردات و تبليغات انواع و اقسام كالاهاي خارجي به واسطه نمك‌گير شدن از سود اين كالاها از سوي ديگر، موجب شده توليدات ملي در كشورمان مهجور واقع شود. افزايش 15 درصدي واردات كالاهاي مصرفي به گواهي آمارهاي سازمان توسعه تجارت و كاهش 13 درصدي واردات كالاهاي واسطه‌اي يا مواد اوليه كارخانجات و بخش توليد كشور، ‌سندي از سياستگذاري‌هاي نادرستي است كه به مهجوريت توليد ملي انجاميده است. با چنين رويكردي از سوي مسئولان مي‌توان ريشه‌هاي گرايش افراطي مردم به سمت كالاهاي خارجي و برند را بهتر متوجه شد. از سوي ديگر با واردات اين كالاها بايد بازار فروش آنها نيز تأمين شود و اين بازار فروش با تبليغات اغواگر و القاي نيازهاي كاذب و تغيير ذائقه جامعه به سمت و سوي مصرف‌گرايي، ‌تجملات و نمايش ثروت امكان‌پذير خواهد بود. بر اساس چنين مفاهيمي است كه رسانه‌ها و شهر در تسخير تبليغات كالاهاي خارجي است و مردم براي خريد هر بيشتر اين كالاها ترغيب مي‌شوند. همچنين هر كالاي وارداتي به همراه خود فرهنگي را وارد جامعه مقصد مي‌كند.

  محاصره احتمالی ابوبکر بغدادی
یک منبع آگاه عراقی اعلام کرد که نیروهای عراقی احتمال می‌دهند ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش در داخل موصل محاصره شده باشد. این منبع نظامی به خبرگزاری نووستی روسیه گفت: نظامیان عراقی احتمال می‌دهند که تلاش چند روز اخیر برخی تروریست‌های داعش برای ورود به شهر تلعفر از خاک سوریه با هدف نجات جان ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش و خارج کردن بقیه سرکردگان این گروه از شهر موصل بوده باشد.به گفته این منبع، همه تروریست‌هایی که تلاش می‌کردند از سوریه وارد شهر تلعفر شوند، به دست نیروهای مردمی عراق کشته شدند.این منبع عراقی بعید ندانست که ابوبکر بغدادی در موصل زخمی شده باشد.نیروهای عراقی به تازگی شرق و بخش‌هایی از غرب موصل را آزاد کردند و اکنون وارد درگیری‌هایی با داعش برای کنترل بر مسجد النوری (محل اعلام خلافت ابوبکر بغدادی) در غرب موصل شده‌اند.

  ترکی الفیصل: اوباما، سعودی‌ها را فریب داد
«ترکی الفیصل» در برنامه «حوار دبلوماسی» (گفت‌ وگوی دیپلماتیک) افزود: «اوباما سه بار با ملک «عبدالله» پادشاه سابق عربستان دیدار کرد و پس از این دیدارها از توافق دو طرف برای مقابله با نگرانی‌ها در منطقه خبر داده بود؛ ملک سلمان نیز پس از دیدار با اوباما در سپتامبر 2015 بیانیه‌ای رسمی منسوب به دو طرف صادر و اعلام کرد طرف امریکایی اطمینان داده در راستای آنچه «فعالیت‌های خرابکارانه» ایران در منطقه نامیده شده، مقابله شود». الفیصل تصریح کرد:«چگونه اوباما این قول‌ها را داد اما بعداً عربستان را عامل افراط‌ گرایی در کشورهای دیگر از جمله اندونزی خواند؛ اینها همه مصداق فریبکاری است». این مقام عربستانی در ادامه ادعا کرد:«اوباما به ایران اجازه داده که نفوذش را در عراق افزایش دهد و وی به صورت مستقیم سیاستی مثبت در قبال سوریه و کمک به ملت آن در پیش نگرفت.»


نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات