صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۰۰۰۵۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 14 فروردین

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ما هر جا یک مدیریت انقلابی فعال و پرتحرک داشتیم، کار پیش رفته است و هر جا که مدیریت‌های ضعیف بی‌حال، ناامید غیر انقلابی و بی‌تحرک داشتیم، کارها متوقف مانده یا به انحراف رفته است. اگر مدیر‌ها، ‌متدین، انقلابی و کارآمد باشند، همه مشکلات کشور حل خواهد شد.(1396/1/1)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز  
چرایی طرح مجدد اقتصاد مقاومتی

بیانات ابتدای سال رهبر معظم انقلاب در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی، از جمله سخنان راهبردی است که افزون بر تعیین خط‌مشی‌ها و سیاست‌گذاری‌های نظام اسلامی در زمینه مسائل اصلی و اساسی کشور، تبیین دقیق، اولیه و راهگشایی از چرایی و فلسفه انتخاب شعار سال، برآورد وضعیت تحولات داخلی و خارجی و ارائه راهبردهای سالیانه برای قوای حاکمیتی، به ویژه دولت است که به تناسب برخورداری از بیشترین امکانات، مسئولیت‌ها و وظایف بیشتری نیز بر عهده دارد.
امسال نیز که از سوی ولی امر مسلمین جهان، حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» نامگذاری شده، حاوی پیامی روشن از نظر سیاست‌گذاری اقتصادی برای مسئولان و رفتار اقتصادی برای مردم است. تأکید مجدد بر اقتصاد مقاومتی و ضرورت فصل‌بندی آن در فصول مختلف، با هدف عمده پایدارسازی و مقاوم‌سازی‌ سازه و ساختمان اقتصاد کشور است که از رهگذر تأکید بر توان تولید داخلی و ملی به منزله باطن اقتصاد ملی میسور است.
البته این موضوع پیشتر نیز مورد تأکید معظم‌له بوده است؛ اما چرایی تأکید ایشان بر اقتصاد مقاومتی بر مدار تولید ملی و ایجاد اشتغال، به ویژه برای جوانان در این مقطع به بررسی نیاز دارد.
اگر بخواهیم به اجمال به علل و زمینه‌های اصلی طرح مجدد اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر فرزانه انقلاب اشاره کنیم، باید آن را در تداوم و حتی تشدید جنگ اقتصادی تمام‌عیار از سوی دشمنان انقلاب در مقطع کنونی جست‌وجو کنیم. همچنین با وجود جهت‌گیری اولیه دولت و سایر بخش‌های نظام در راستای راهبرد اقتصاد مقاومتی، عملکردها ضعیف بوده، انتظارات رهبری و مردم برآورده نشده و همچنان خلأهای بزرگی در پایدارسازی و مقاوم‌سازی اقتصاد ملی خوداتکا در داخل ملاحظه می‌شود. این علت خود معلول علت دیگری به نام ضعف در مدیریت در سطوح کلان اجرایی کشور است که نتوانسته است هم‌پای انقلاب در حوزه‌هایی، مانند دفاع و امنیت پیشرونده و پیشبرنده باشد. دقیقاً، این از مواردی است که به منزله معیاری ضروری باید مورد توجه مردم در انتخابات پیش‌رو قرار گیرد.  

▼ گزارش روز                      
تذکرات تاریخی

«سرويس‌هاى جاسوسی آمریکا با افزايش ارتباطات خود با دفاتر سازمان‏هاى بين‌‏المللی در ايران و همراهی برخی انديشكده‌‏ها، از جمله «بروكينگز» از آنها خواسته‌‏اند به‏ جاى تمركز بر فعاليت‌هاى هسته‌‏اى ايران، برنامه‌‏ريزى لازم را براى امكان‌‏سنجى «هجمه جهانى» عليه جمهوری اسلامی ایران در زمينه‌‏هاى حقوق بشر و سازوكار تأثير بر آن به ‏عمل آورند. بر اين اساس قرار است سرويس‌هاى آمريكايى با پوشش سازمان‏هاى مرتبط با سازمان ملل، فعاليت‏هايى را در اين ‏زمينه سازماندهى كنند.» این خبری است که یکی از خبرگزاری‌های داخلی در روزهای اخیر منتشر کرده است که می‌توان آن را با توجه به تحریم‌های اعمال شده به بهانه حقوق بشر در ماه‌های گذشته علیه کشورمان، سخنرانی‌های ضد ایرانی نمایندگان برخی از کشورهای غربی درباره وضعیت حقوق بشر در ایران در دوران پسابرجام و همچنین حل و مرتفع شدن مناقشه هسته‌ای کشورمان با اجرای دقیق تعهدات جمهوری اسلامی بر اساس توافق هسته‌ای تصدیق کرد، موضوعی که رهبر معظم انقلاب در اوج مذاکرات هسته‌ای با گروه 1+5 درباره آن هشدار داده و فرموده بودند: «عقیده‌ام این است که اگر حتّی در مسئله‌ هسته‌ای هم همان‌جور که آنها دیکته می‌کنند ما پیش برویم و قبول کنیم دیکته‌ آنها را، باز هم حرکت مخرّب آنها و تحریم‌های آنها برداشته نخواهد شد؛ انواع و اقسام مشکلات را باز هم درست می‌کنند؛ چون با اصل انقلاب مخالفند.»
ایشان حتی در نامه خود خطاب به رئیس‌جمهور درباره سند برجام، پذیرش و اجرای این سند را به وضع نکردن دوباره تحریم‌ها به بهانه‌های دیگر منوط کردند و نوشتند: «وضع هر گونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای (از جمله بهانه‌های تکراری و خودساخته تروریسم و حقوق بشر) از سوی هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظف است طبق بند 3 مصوبه ‌مجلس اقدام‌های لازم را انجام دهد و فعالیت‌های برجام را متوقف کند.»
تذکرات تاریخی که متأسفانه آن‌ گونه که باید به آن توجه نشد تا امروز شاهد انتشار اخباری از این دست هستیم.

▼ خبر ویژه
هجده ماه مذاکره بی‌حاصل!

تهران و مسکو مذاکرات 18 ماهه‌ای برای فروش هواپیماهای مسافربری روسی به ایران داشته‌اند که به امضای قرارداد نرسیده است. رسانه روسی «اسپوتنیک» در این باره نوشت: مذاکرات برای احتمال فروش هواپیماهای سوخو سوپر جت 100 به ایران 18 ماه پیش آغاز شده بود. مارینا الشعلان، خبرنگار این رسانه در ادامه افزود: ایران با رهایی از تحریم‌های چند ساله، برای خرید هواپیماهای جدید ابراز علاقه کرده و افزون بر امضای قرارداد با شرکت‌های بزرگ هواپیماسازی، مانند ایرباس و بوئینگ به سوپر جت روسی نیز توجه نشان داده است. در ادامه این مطلب آمده است: سال 2016 مذاکراتی در این باره بین تهران و مسکو انجام و توافق‌‌های مقدماتی برای تحویل سوپر جت 100 حاصل شد، اما به دلایلی قرارداد امضا نشد. این هواپیما محصول همکاری مجموعه‌ای از صنایع هواپیمایی غرب و شرق است و سازندگان قطعات اصلی آن مانند موتور، سامانه‌های الکترونیکی و دیگر قطعات آن، شرکت‌های معروف آمریکایی و اروپایی، مانند Goodrich, Sutton  و... هستند. پرواز هواپیماهای مسافربری روسی در ایران افزون بر رفع بخشی از نیازهای کشور در این قسمت، برای روسیه هم در این بازار پررقابت می‌تواند دستاورد خوبی باشد.
     
 ▼ اخبار
1ـ عربستان به دنبال سلاح هسته‌ای است
به گزارش وبگاه «اکسپرس» بریتانیا، «مؤسسه علوم و امنیت بین‌الملل» (ISIS) مستقر در واشنگتن در تازه‌ترین گزارش خود از تشکیل یک تیم جدید تحقیقات هسته‌ای در عربستان سعودی برای توسعه قابلیت‌های هسته‌ای عربستان به منظور مقابله با برنامه هسته‌ای ایران خبر داده است. بر اساس این گزارش، مقامات دولت سعودی می‌خواهند با کسب دانش هسته‌ای با ایران موازنه برقرار کنند و در برابر آنچه تهدیدهای ناشی از برنامه هسته‌ای ایران می‌خوانند، ایمن باشند. دولت عربستان سعودی اعلام کرده است، برنامه ساخت 16 راکتور هسته‌ای را در دستور کار خود دارد. گفتنی است در حال حاضر، دولت سعودی برنامه هسته‌ای خود را با تلاش برای ساخت راکتورهای برنامه‌ریزی شده پیش می‌برد و در عین حال با کشورهایی، چون روسیه، کره جنوبی و چین همکاری می‌کند.

2ـ دولت روحانی هوای مشتری‌هایش را نداشت
مسعود پزشکیان گفت: پیروزی روحانی در انتخابات سال ۹۶ به نحوه حضور او در انتخابات و برخورد صادقانه با مردم بستگی دارد. نمی‌خواهم بگویم دولت روحانی صداقت ندارد، اما این دولت هوای مشتری‌هایش را نداشت. متأسفانه دولت روحانی هوای کسانی را که برای روی کار آمدن او زحمت کشیدند و از دولت پشتیبانی کردند، ندارد و آنها از او شاکی هستند. نایب‌رئیس مجلس تأکید کرد: روحانی کار ساده‌ای پیش‌رو ندارد، چراکه از یک سو مشکلات متعددی را به پای این دولت نوشته‌اند و از سوی دیگر مشکلات داخلی در بین حامیانش دارد که این نکات می‌تواند نقاط ضعفی برای او باشد.

3ـ رفرم پولی نیازمند زمان است
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه رفرم پولی ایران حداقل دو سال دیگر زمان لازم دارد، گفت: ارز جایگزین دلار باید نقش اساسی در تجارت خارجی داشته و از ثبات لازم برخوردار باشد. ولی‌الله سیف همچنین درباره حذف صفر از پول ملی و اینکه این موضوع در بودجه سال جاری دیده نشده است، گفت: در دولت مصوبه‌ای برای حذف صفر نداشتیم و قصد چنین کاری را نداریم. وی افزود: بانک مرکزی لایحه‌ای به دولت فرستاد که هنوز هم در دست بررسی است. گفتنی است، یکی از مواد این لایحه درباره واحد پول ایران بود.

▼ تا انتخابات
احمد خرم، وزیر راه دولت اصلاحات درباره کاندیدای پوششی روحانی برای انتخابات آتی ریاست‌جمهوری گفت: می‌توان کنار آقای روحانی یک نفر را در صحنه داشت تا در شرایط حساس از او استفاده کرد. وی اظهار داشت: هیچ کاندیدای رأی‌آوری به منزله کاندیدای در سایه کنار آقای روحانی قرار نخواهد گرفت؛‌ اما آنچه حائز اهمیت است، موضع برنده کاندیدای جبهه اصلاحات در دوران تبلیغات است؛ یعنی هر دو کاندیدا باید به پیروزی فکر کنند.
جمشید ایرانی، رئیس کمیته انتخابات جبهه اعتدالگرایان درباره کاندیدای پوششی روحانی برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: ما اصلاً برای آقای روحانی کاندیدای پوششی قبول نداریم که بخواهیم این مسئله را مطرح کنیم. وی افزود: ما برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدای در سایه نه، بلکه کاندیدای آفتابی به صحنه خواهیم آورد که تا آخرین لحظه برای جلب آرای عمومی رقابت کند.
ششمین نشست اعضای شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی عصر یکشنبه (13 فروردین) ماه به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن رحیمیان برگزار شد. دومین مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی نیز روز پنجشنبه (17 فروردین) با حضور نامزدهای این جبهه در مجتمع فرهنگی شهر آفتاب برگزار خواهد شد.

▼ اخبار کوتاه
کلی کلمنتس، معاون کمیسر عالی آوارگان سازمان ملل متحد در خلال سفر به منطقه به منظور امضای موافقت‌نامه کمک 10 میلیون دلاری برای آوارگان سوری در عراق گفت: افزون بر پنج میلیون آواره سوری که به خارج از این کشور رفته‌اند، حدود 13 میلیون و 500 هزار نفر در داخل این کشور آواره شده‌اند. آمار و ارقام نشان می‌دهد، یک میلیون و 500 هزار دانش‌آموز در داخل سوریه از رفتن به مدرسه محرومند.
«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل موضع چند روز پیش خود در قبال بشار اسد را تغییر داد و گفت: حذف رئیس‌جمهور سوریه از قدرت، همیشه اولویت آمریکا بوده و خواهد بود. این در حالی است هیلی چند روز پیش گفته بود، حذف اسد از قدرت، دیگر اولویت آمریکا نیست؛ همان روز «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا هم در ترکیه گفته بود مردم سوریه باید سرنوشت رئیس‌جمهورشان را مشخص کنند.
هشام شرف، وزیر خارجه دولت توافق ملی یمن در دو نامه به رئیس اتحادیه اروپا و مسئول سیاست خارجه این اتحادیه خواهان تشکیل کمیته بین‌المللی مستقل برای تحقیقات در زمینه جنایت‌های ائتلاف عربی در یمن و تلاش برای صدور قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت به منظور توقف تجاوز و پایان محاصره و از سرگیری روند صلح شد.
فرماندهی ائتلاف ضد داعش تحت هدایت آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، در حملات این ائتلاف به عراق و سوریه از اوت ۲۰۱۴ تا فوریه گذشته حدود ۳۹۶ غیر نظامی به صورت «غیر عمدی» کشته شده‌اند. طی این دوره، ائتلاف مذکور  18 هزار و 600 عملیات علیه داعش در عراق و سوریه انجام داده است.
محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران پرداخت نشدن مشوق‌های صادراتی در سال ۹۵ را دلیلی برای عدم رشد صادرات دانست و گفت: از هزار میلیارد تومانی که برای مشوق صادراتی در نظر گرفته شده بود، کمتر از 15 درصد محقق شد.
دبیر انجمن نساجی با انتقاد از اجرایی نشدن برخی مصوبات دولتی در بدنه اجرایی دولت، گفت: رشد اقتصادی به دلیل عملکرد صنایع نفت، گاز و پتروشیمی بوده است؛ در واقع صنایع کوچک نقشی در این زمینه نداشته‌اند و همچنان با رکود روبه‌رو هستند.
ستاد اطلاع‌رسانی ارتش عراق اعلام کرد: نیروهای ارتش این کشور ۴۰ نیروی تکفیری را که برای انجام عملیات‌های تروریستی در شهر سامرا برنامه‌ریزی کرده بودند، به هلاکت رساندند.



نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات