صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۰۰۰۶۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 15 فروردین

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) توصیه و مطالبه بنده تکیه بر تولید داخلی است، اگر ما توانستیم تولید داخلی را رونق دهیم، اشتغال به وجود می‌آید و بیکاری جوانان کاهش خواهد یافت.(96/1/1)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF
▼ حرف روز
نقشه دشمن و وظیفه ما

دشمن در هر برهه‌ای از زمان برای برخورد با انقلاب اسلامی نقشه‌هایی دارد که ابعاد و وسعت این نقشه‌ها با توجه به زمان و مکان متفاوت است؛ برخی از این نقشه‌ها که اهمیت خاصی دارند، به راهبرد تبدیل می‌شوند و برخی دیگر در حد تاکتیک باقی خواهند ماند. اکنون یکی از نقشه‌های نظام سلطه تبلیغات بر روی اوضاع اقتصادی کشور است که همین موضوع سبب شده است رهبر معظم انقلاب در اولین روز سال راز این توطئه را برای مسئولان و مردم بیان کنند؛ ایشان می‌فرمایند: «دشمن در تبلیغات وسیع خود تلاش می‌کند که کمبود‌های معیشتی و اقتصادی کشور را به نظام اسلامی و به جمهوری اسلامی نسبت بدهد؛ این نقشه‌ دشمن است.» می‌توان گفت در تهیه نقشه دشمن عوامل زیادی نقش داشته است تا این نقشه هم بتواند مردم را نسبت به نظام بدبین کند و هم توان الگوسازی انقلاب اسلامی را در بیرون مرزها از بین ببرد. مسلماً آمریکا برای تهیه نقشه هوایی (فتوگرامتری) و دورکاوی ارزیابی دقیقی از وضعیت ایران داشته است و ارزیابی‌های صادرات، واردات و وابستگی‌های اقتصادی به ارز و حتی مبادلات شرکت‌های ما، آمریکا را به این نتیجه رسانده است که اگر بتواند اوضاع اقتصادی ایران را قفل کند، می‌تواند با موفقیت راه‌های گشایش سیاسی تأثیر بر معادلات سیاسی تهران را برای خود بیابد. آنچه سبب شده است نقشه دشمن در برخی از موارد با دقت اجرا شود، بی‌اطلاعی مسئولان اجرایی از راهبردهای کلان دشمن بوده است؛ آنها به چند شیوه به نقشه دشمن کمک کرده‌اند؛ 1ـ اهمیت ندادن به تولید داخلی و وابستگی شدید اقتصادی به غرب؛ 2ـ خام‌فروشی کالاهای راهبردی و 3ـ بی‌توجهی به استقلال اقتصادی.
اگرچه دولت‌ها فعالیت‌های اقتصادی را انجام می‌دهند؛ اما دشمن هرگز در تبلیغات خود از ناکارآمدی دولت سخنی به میان نمی‌آورد و موفقیت‌ها را می‌پوشاند و ناکامی‌ها و خسارت‌ها را به نظام اسلامی نسبت می‌دهد. با توجه به این مهم، ضروری است همه جریان‌ها و گروه‌ها و افراد کشورمان بدون اعتنا به خط‌کشی‌های سیاسی برای اعتلای اقتصادی نظام جمهوری اسلامی فعالیت کنند و منتظر نباشند که دولت در چه مرحله‌ای از فعالیت تولید یا اشتغالی قرار دارد، البته نباید مطالبه‌گری اقتصاد مقاومتی از دولت را فراموش کنیم.

▼ گزارش روز
نمای روشن

روز گذشته در یکی از مهم‌ترین شهرهای روسیه انفجاری رخ داد که بلافاصله به تیتر یک رسانه‌ها تبدیل شد. شبکه «راشاتودی» گزارش‌هایی را درباره مجروح شدن چند نفر در این حادثه منتشر و در دقایق اولیه، خبرگزاری «اسپوتنیک» تعداد زخمی‌‌شدگان این حادثه را حداقل 10 نفر گزارش کرد. دقایقی بعد خبرگزاری «تاس»، تعداد تلفات این حادثه را 10 کشته اعلام کرد؛ موضوعی که در کمتر از 20 دقیقه پس از انفجار، به تأیید خبرگزاری اینترفکس رسید. این خبرگزاری همچنین از مجروح شدن حدود 50 نفر در پی این انفجار خبر داد. پس از انتشار این خبر، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه ضمن ابراز همدردی با خانواده قربانیان انفجار در دومین شهر مهم این کشور، تأکید کرد: همه احتمالات از جمله تروریستی بودن این حادثه در دست بررسی است؛ اما زمان زیادی از این اظهارات نگذشته بود که «ویکتور اوزروف» رئیس کمیته امنیت و دفاعی پارلمان روسیه گفت، این حادثه همه نشانه‌های تروریستی بودن را دارد و دادستانی کل روسیه اعلام کرد، این حادثه تروریستی بوده است.
اما نکته جالب توجه در این میان رویکرد رسانه‌های غربی در مواجهه با حادثه مرگبار در متروی سن‌پترزبورگ بود؛ این رسانه‌ها تلاش کردند با پیوند زدن مسئله سوریه با حوادث روز گذشته در این شهر روسیه، این اتفاق را نتیجه آنچه دخالت دولت این کشور در امور داخلی سوریه می‌نامند، بخوانند! در حالی که همین رسانه‌ها ماه‌ها پیش وقتی انفجارها در چند کشور غربی، از جمله فرانسه رخ داد، بدون اشاره به حضور نظامی کشورهای غربی در خاورمیانه این انفجارات را نتیجه تفکرات اسلامی دانستند تا بار دیگر نمایی روشن از استانداردهای دوگانه غرب به نمایش بگذارند!

▼ خبر ویژه

آماری که رهبر معظم انقلاب از آن انتقاد کردند

رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین روز سال نو، در اجتماع عظیم و پرشور زائران و مجاوران حرم رضوی «گسترش صادرات و طرف‌های صادراتی» را یکی از الزامات رونق گرفتن تولید ملی دانستند و گفتند: «گزارشی که از صادرات کشور منتشر شده نشان می‌دهد، صادرات ما محدود به چند کشور است که این، برخلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و حل این مشکل نیز نیازمند تحرک مسئولان، به‌ویژه در بخش سیاست خارجی است.» با توجه به جدیدترین آمار گمرک، تذکری که رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به محدود بودن شرکای تجاری ایران داده‌اند، کاملاً مشخص است. آمار گمرک نشان می‌دهد، در سال ۱۳۹۵ حدود ۶۴ درصد صادرات غیر نفتی ایران از نظر ارزش دلاری متعلق به پنج کشور چین، امارات، عراق، ترکیه و کره جنوبی بوده است. به این ترتیب، دیگر کشورها در مجموع ۳۶ درصد از صادرات غیر نفتی ایران را به خود اختصاص داده‌اند. از نظر وزنی، وضع شرکای تجاری ایران بدتر است؛ به گونه‌ای که ۶۸ درصد از صادرات غیر نفتی ایران به پنج کشور و مابقی به سایر کشورهای جهان اختصاص دارد. این در حالی است که بر اساس بند ۱۰ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، دولت مکلف به برنامه‌ریزی تولید ملی متناسب با نیازهای صادراتی، شکل‌دهی بازارهای جدید و تنوع‌بخشی پیوندهای اقتصادی با کشورها، به ویژه کشورهای منطقه شده است.     
 
▼ اخبار
1ـ امام خامنه‌ای رهبری منحصر به فرد و احیاگر واقعی اسلام هستند

الشیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله در گفت‌وگو با پایگاه «العهد» درباره شخصیت رهبر معظم انقلاب و کتاب خود با نام «الولی المجدد» (رهبر احیاگر) توضیحاتی ارائه کرد. وی درباره شخصیت رهبر معظم انقلاب گفت: امام خامنه‌ای رهبر اسلامی منحصر به فردی در عصر حاضر هستند که پیروان تفکر اصیل اسلامی با گستردگی و تنوع‌شان و فرهنگ جهانی در مناطق مختلف را حول یک محور جمع کرده‌اند و از قدرت تحلیل تطبیقی میان افکار مختلف و استفاده از روش‌های نوین در سطحی بالا برخوردارند. ایشان احیاگر واقعی اسلام در زمینه فکری و در زمینه تجربی در محیط پیرامونی با تمام چالش‌ها و نیازهایش هستند. معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره کتاب «رهبر احیاگر» نیز گفت: این کتاب توضیحی درباره خطوط فکری امام خامنه‌ای در زمینه اسلام است که به صورت معقول شخصیت ایشان را به ویژه در زمینه‌های فکری و سیاسی معرفی می‌کند. وی در ادامه افزود: متوجه شدم که امام خامنه‌ای در میان اقشار زیادی از مردم با این گستردگی و شمولیت شناخته شده نیستند؛ از این رو با مطالعه سخنان و مواضع‌شان این کتاب را به نگارش درآوردم.

2ـ هدایت حوزه اجتماعی کشور از سوی رهبر معظم انقلاب

رحمانی فضلی، وزیر کشور با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب هدایت حوزه اجتماعی کشور را به دست گرفته‌اند و در این زمینه هدف‌گذاری و سیاست‌گذاری کرده‌اند، اظهار داشت: وزارت کشور متولی اصلی این حوزه شده و گام‌های خوبی هم برداشته است. در جلسه آخری هم که خدمت رهبر معظم انقلاب بودیم، ایشان از فعالیت‌ها در این زمینه اعلام خرسندی کردند. البته ۱۰ اردیبهشت‌ماه بار دیگر خدمت ایشان می‌رسیم و حتماً گزارش‌های بهتر و جامع‌تری را ارائه می‌دهیم. گفتنی است، در همین ایام عید حدود ۱۴ هزار معتاد متجاهر و پنج هزار خرده‌فروش جمع‌آوری شدند و میزان کشفیات مواد مخدر هم به حدود ۶۱۷ تن رسید.

3ـ امریکن اینترپرایز: ایران بازیگری هوشمند است

اندیشکده «امریکن اینترپرایز» در تحلیلی درباره قدرت نرم ایران نوشت: ایران رویکرد چندوجهی در قبال قدرت نرم دارد که شامل راهبردهای چندمنظوره و ترکیبی از موارد مختلف برای حصول موفقیت و رسیدن به بالاترین نتیجه است. این اندیشکده افزود: جمهوری اسلامی ایران بازیگر هوشمند و مهمی است و هر گونه دست‌کم گرفتن آن به معنای امتیاز دادن به ایران برای نفوذی است که بر اساس باورهای این کشور دستوری الهی بوده است. در پایان این مطلب آمده است: تنها مواجهه با قدرت سخت ایران کافی نیست، بلکه راهبردهای نرم جمهوری اسلامی هوشمندانه و عمقی هستند و متأسفانه اغلب بدون پاسخ باقی مانده‌اند.

▼ تا انتخابات

پرویز سروری، عضو جبهه مردمی نیروهای انقلاب درباره اینکه کدام یک از نامزدهای مورد نظر جبهه مردمی برنامه‌های خود را به شورای مرکزی ارائه کرده‌اند، گفت: قرار نبود تاکنون کسی برنامه‌ای به جمنا ارائه کند، بلکه مقرر است در مجمع عمومی دوم که پنج‌شنبه هفته جاری برگزار می‌شود، هر یک از کاندیداها برنامه خود را طبق زمان‌بندی مشخص شده ارائه کنند.
محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید با اشاره به اینکه اصلاحات نمایندگی یک جریان سیاسی را بر عهده دارد و نمی‌تواند در رویداد مهمی، مانند انتخابات کاندیدا نداشته باشد، گفت: شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاحات در کنار آقای روحانی، گزینه دیگری نیز در نظر دارد.

▼ اخبار کوتاه
محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور، به دلیل تحقق درآمدهای مالیاتی و گمرکی خواستار تقدیر از طیب‌نیا، وزیر اقتصاد دولت یازدهم شد. وی در نامه خود از تحقق 97 درصدی درآمدهای مالیاتی و گمرکی خبر داده و این در حالی است که بانک مرکزی در گزارش خود تا دی ماه 95 از عقب‌ماندگی پنج‌هزار میلیاردی درآمدهای گمرکی خبر داده بود. گفتنی است، درآمد سالیانه گمرکات 17 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود.
رژیم آل‌خلیفه با هدف انتقام‌جویی از خانواده‌های شهدای انقلابیون بحرینی، احکام ظالمانه جداگانه‌ای را علیه آنها صادر کرده است. پدر شهید علی الشیخ با حکم دیوان عالی برای تنفیذ حکم حبس سه ساله راهی زندان شد. افزون بر این، دیوان عالی بحرین حکم حبس سه ساله صادر شده علیه مادر شهید علی المشیمع و پدر شهید محمود ابوتاکی را نیز تأیید کرد.
جمهوری اسلامی ایران برای نو‌سازی ناوگان بالگردی خود یادداشت تفاهمی را با روسیه برای ساخت کارخانه مونتاژ دو نوع بالگرد امضا کرده است. صنایع بالگردسازی روسیه و سازمان گسترش و نوسازی ایران (IDRO) قصد دارند در سرمایه‌گذاری مشترکی بالگردهای غیر نظامی سبک «کا-226» و «آتسات» را تولید کنند که هزینه هر فروند از این بالگردها حدود چهار میلیون دلار اعلام شده است.
حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق برای اولین بار از عدم توافق در سفر اخیرش به آمریکا سخن گفت و درباره روابط با سعودی‌ها تأکید کرد: اینکه روابط دو کشور داغ توصیف شود، هنوز زود است؛ چرا که ریشه‌های اختلافات قدیمی است و عراقی‌ها در حملات تروریستی واقع شده در کشورشان، عربستان را مقصر می‌دانند.
پاشا ناصرآبادی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های خدمات رایانه‌ای گفت: ضعف فنی یک شرکت پرداخت الکترونیک وابسته به یکی از بانک‌های خصوصی موجب بروز اختلال در مرحله پرداخت میلیون‌ها خرید شده است، به نحوی که برآوردهای اولیه حاکی از وارد شدن 70 میلیارد تومان خسارت به این شرکت است.
حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای حادثه تروریستی در متروی شهری در سن‌پترزبورگ روسیه را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: این حادثه «ضرورت اتحاد کشورهای جهان برای رویارویی با این تروریست‌ها، تأمین‌کنندگان مالی و حامیان آنها و نظریه‌پردازان تروریسم و جنایت» را نشان داد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات