صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۰۰۱۰۳
کنکاشی در بیانات مقام معظم رهبری

فضای کنونی کشور و الزامات آینده سیاسی آن

در شرایط حاضر و خاص فضای کشور، گروهها ،جریانها و مسولین، نخبگان، عموم و دولت مداران باید به چند مطلب حائز اهمیت توجه داشته باشند تا انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره ای مجلس شوری اسلامی در فضای نشاط آور دور از بار منفی، عدم درگیری های جریانی یا درون جریانی و فردی، موثر و هدفمند به سوی غایت مندی نظام، رشد، تعالی و حل معضلات اقتصادی، فکری، نگرشی و فرهنگی در تبعیت رهبری معظم انقلاب به پیش برود.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/رضا قارزی


برای هر چه بهتر آماده شدن فضای کشور جهت برگزاری انتخابات 29 اردیبهشت، در شرایط حاضر و خاص فضای کشور، گروه ها، جریان ها و مسولین، نخبگان، عموم مردم و دولت مداران باید به چند مطلب حائز اهمیت توجه داشته باشند تا انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا و میاندوره ای مجلس شوری اسلامی در فضایی نشاط آور و به دور از بار منفی، عدم درگیری های جریانی یا درون جریانی و فردی، موثر و هدفمند به سوی غایت مندی نظام، رشد و حل معضلات اقتصادی، فکری، نگرشی و فرهنگی در تبعیت رهبری معظم به پیش برود:

1- روحیه مطالبه گری:

روحیه مطالبه گری و حساسیت نسبت به اجرای اقتصاد مقاومتی با محوریت تولید بهینه و لازم و ایجاد فضای کسب و کار مفید که باعث می شود که دولتمردان مختلف نسبت به اجرای آن تلاش بیشتری داشته باشند، ‌ضمن اینکه گسترش روحیه مطالبه گری باعث نهادینه شدن بیش از پیش فرهنگ اقتصاد مقاومتی است و در حقیقت نگاه مردم، سال عمل و پاسخگویی مسئولین به ملت باشد.

فضای کنونی کشور و الزامات آینده سیاسی آن

مقام معظم رهبری در تبیین شعار سال 96 فرمودند: «اوّلاً چون در محضر ملّت ایران این حرف ها دارد گفته می شود، مسئولین محترم به این توجّه کنند و روی آن تکیه کنند، ثانیاً افکار عمومی مردم هم در همین جهت مطالبه‌گر باشد؛ مطالبات مردم هدایت بشود به این سمتی که مورد توجّه و مورد تعرّضِ امروز ما است. روحیه مطالبه گری پاسخگویی را به دنبال دارد . لذا روحیه مطالبه گری و حساسیت نسبت به اجرای اقتصاد مقاومتی باعث می شود که دولت های مختلف نسبت به اجرای آن تلاش بیشتری داشته باشند ،‌ضمن اینکه گسترش روحیه مطالبه گری باعث نهادینه شدن بیش از پیش فرهنگ اقتصاد مقاومتی است و در حقیقت سال جاری از نگاه مردم، سال عمل و پاسخگویی مسئولین به ملت است.»

2- تلاش حقیقی برای تولید بهینه و اشتغال بیشتر

سال ۹۶ را مقام معظم رهبری به نام اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال نامگذاری کرده اند. توجه به ترمیم اقتصاد ملی و تقویت آن در مقابل هجمه های اقتصادی دشمن که معظم له از آن با عنوان جنگ اقتصادی یاد نمودند، نیازمند عزم ملی و اتحاد کلمه مردم و مسئولان است،‌ لذا نامگذاری سال با این عنوان داری پیام های زیادی است. ایشان فرمودند : «اقتصاد مقاومتی یک مجموعه است؛ این مجموعه اگر فقط در زیر نام اقتصاد مقاومتی مورد توجّه قرار بگیرد، ممکن است چندان منشأ اثر نباشد؛ من علاج را در این میبینم که این مجموعه را به نقاط مهم تقسیم کنیم و برای هر نقطه‌ی کلیدی و مهمّی یک فصلی از زمان را قرار بدهیم، و از مسئولین و افراد شاخص و از آحاد مردم بخواهیم که همه‌ی همّت خود را بر روی آن نقاط کلیدی متمرکز کنند؛ به نظر من علاج در این است که این نقطه‌ی کلیدی را امسال درست شناسایی کنیم. به اعتقاد من این نقطه‌ی کلیدی عبارت است ازتولید، تولید داخلی و اشتغال و عمدتا اشتغال جوانان؛ اینها آن نقاط کلیدی اصلی است. اگر ما توانستیم روی این دو نقطه متمرکز بشویم و کارها را بر این اساس برنامه‌ریزی و دسته‌بندی بکنیم، تصوّر این است که کار به‌میزان زیادی جلو خواهد رفت و موفّقیّت های چشم گیر و محسوسی پیش خواهد آمد. من در سخنرانی ان‌شاءالله خصوصیّاتی را که بر این دو نقطه‌ی کلیدی و اساسی مترتّب است توضیح خواهم داد؛ لذا من شعار امسال را «اقتصاد مقاومتی: تولید – اشتغال» قرار می دهم؛ یعنی اقتصاد مقاومتی عنوان کلّی است، بعد تولید و اشتغال؛ این مجموع نقاطی است که بایستی همه بر روی آن متمرکز بشوند. مطالبه‌ی من و مطالبه‌ی مردم از مسئولین عزیز و محترم این است که بر روی این دو نقطه متمرکز بشوند و کارها را با برنامه‌ریزی انجام بدهند و ان‌شاءالله در پایان سال نتایج آن را بتوانند به مردم گزارش کنند.»

تاکید بر اشتغال و تولید داخلی ناشی از خلا هایی است که باعث تضعیف اقتصاد ملی شده و در تضاد با روند مقاوم سازی اقتصاد است، بنابراین لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی و ترمیم مشکلات کشور حرکت در مسیر تولید اشتغال و تقویت تولید ملی است. در بحث تحقق اشتغال و تقویت تولید داخلی رهبر معظم انقلاب نمود و تاثیر عینی آن را مد نظر قرار دادند و با اشاره به آمارهایی که به صورت رسمی بیان می شود فرمودند: «آمارهای رسمی انسان را قانع نمیکند به اینکه حرکت عمومی به سمت رفع مشکلات اقتصادی است.» بنابراین اقدام مؤثر در عرصه اقتصاد مقاومتی ،‌اشتغال و حمایت از تولید می بایست عینی باشد و دادن آمار و ارقام نمی تواند به تنهایی نشانه رشد و حرکت در این عرصه باشد.

3- تقویت ایمان و انس بیشتر با قرآن و ادعیه

تنها با ایمان قوی، انس بیشتر با قرآن و ادعیه می توان در مقابله با مشکلات و فشارها، مبارزه و مجاهدت کرد. اوضاع خاص و حساس کنونی کشور بسیار شبیه جنگ احزاب در زمان پیامبر (ص) است. امروز نیز همه دنیاپرستان و زورگویان عالم در مقابل جمهوری اسلامی ایران صف آرایی کرده و از همه جوانب آن را مورد حمله قرار داده اند.در چنین شرایطی، کسانی که سست ایمان و شاید دارای گرایشهای درونی به دشمن هستند، اظهار یأس و ناامیدی و خود کم بینی می کنند اما افراد دارای ایمان مستحکم، هر قدر هم شرایط سخت تر شود، با عزم و اراده قوی تر ایستادگی می کنند.

4- ایستادگی در مقابل جبهه استکبار (اصل دشمن شناسی و دشمن ستیزی)
اگر می خواهیم در مقابل جبهه استکبار ایستادگی کنیم و به عزت و شرف شایسته نظام جمهوری اسلامی برسیم، نیازمند حفظ و تقویت تقوا در رفتارهای شخصی و عمومی خود هستیم. ضایع کردن نماز و پیروی از شهوات دو عامل اصلی انحطاط و تضعیف ایستادگی و مبارزه است. رهبر انقلاب اسلامی در تبیین نقش ایمان در ایستادگی، به مبارزه سرنوشت ساز و اجتناب ناپذیر ملت ایران با جبهه استکبارمی فرماید: «سرآغاز مبارزه از آنجا بود که ملت ایران تصمیم گرفت مستقل و پیشرفته شود که این موضوع با منافع قدرت های مسلط جهانی ناسازگار است. این مبارزه نیازمند بهانه نیست زیرا تا زمانی که ملت ایران براساس غیرت و سابقه انقلابی و اسلام، ایستاده است، این مبارزه وجود دارد و برای پایان آن نیز فقط دو راه متصور است، یا جمهوری اسلامی به آنچنان قدرت و توانایی دست یابد که طرف مقابل جرأت تعرض نداشته باشد یا اینکه جمهوری اسلامی هویت اصلی خود را از دست بدهد و یک ظاهر بی جانی از آن باقی بماند. برای پایان این مبارزه، راه اول یعنی دستیابی به اقتدار کامل مورد نظر ملت ایران است.»

5 -انقلابی بودن

فضای کنونی کشور و الزامات آینده سیاسی آن

مقام معظم رهبری در سالگرد رحلت امام خمینی (ره) در حرم ایشان تمام گفته های خود در خصوص انقلابی گری را جمع بندی کرده و در 5 شاخص اعلام کردند که عبارت است از: پایبندی به مبانی و ارزش های اساسی انقلاب اسلامی؛ هدف گیری مستمر آرمان ها و همت بلند برای رسیدن به آنها؛ پایبندی به استقلال همه جانبه کشور؛ حساسیت در برابر دشمن و تبعیت نکردن از او و تقوای دینی و سیاسی.

6- غرب ستیزی بر مبنای عقلانیت اسلامی

انقلاب اسلامی یک انقلابی عقلایی بوده و باید گفت کسانی که معتقدند برای پیشرفت کشور باید به غرب پناه برد، عقل خود را باخته اند، زیرا عقل می گوید باید از تجربه ها درس گرفت. عقلانیت حُکم می کند که با چنین دشمنی با خرد و تدبیر برخورد شود و فریب او را نخوریم و وارد میدانی که او ترسیم کرده، نشویم. مواضع نظام اسلامی درخصوص مسائل منطقه، در چارچوب عقلانیت است

با توجه به تجربیات بسیار بد ملت ایران از غرب از جمله تحمیل دیکتاتوری و استبداد پهلوی، سرنگون کردن دولت ملی، و تأسیس دستگاه سرکوب وحشتناک ساواک، باز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز اولین تحریم ها، خیانتها، جاسوسی ها، تهاجم های وسیع تبلیغاتی، حمایت از گروههای ضد انقلاب، تحمیل جنگ هشت ساله، حمایت همه جانبه از صدام، ساقط کردن هواپیمای مسافری تا بدعهدی ها و کارشکنی ها در برجام، همه از جانب غربی ها و به ویژه امریکا بوده است. در قضیه برجام ثابت شد که امریکاییها اعم از کنگره و دولت همچنان سرگرم دشمنی با ملت ایران هستند.

7-حضور حداکثری در میدان های انقلاب و شور سیاسی لازم:  رهبر معظم انقلاب همواره بر حضور در عرصه دفاع از انقلاب اسلامی تأکید دارند و می فرمایند: «بنده اصرارم بر حضور حدّاکثری و عمومی ملت ایران به‌خاطر این است که می‌بینم و میدانم که حضور یکپارچه‌ی مردم، حضور پرشوق و امیدوارانه و قدرتمندانه‌ی مردم موجب میشود که دشمن مأیوس بشود؛ وقتی دشمن مأیوس شد، کارآیی خود را از دست خواهد داد. در سال ۸۸ عدم تبعیّت از قانون، لگد زدن به قانون، به کشور لگد زد؛ این را مردم دیدند.من توصیه‌ی اوّل و اهمّم حضور در پای صندوقهای رأی است؛ این از همه چیز مهم‌تر است برای کشور. ممکن است بعضیها حالا به هر دلیلی نخواهند از نظام جمهوری اسلامی حمایت بکنند امّا از کشورشان که میخواهند حمایت کنند، آنها هم باید بیایند پای صندوق رأی. همه باید بیایند.هر کسی که انتخاب خواهد شد اگر چنانچه آراء بیشتری از مردم را داشته باشد، در صورتی که دارای رأی سدید و خوبی باشد، بهتر میتواند از آن رأی دفاع کند؛ میتواند در مقابل معارضین کشور بایستد.»

8- اعتماد به ملت بصیر

باید گذشت زمان، انگیزه های انقلابی و فکر روشن و استدلال متین در میان مردم گسترش چشمگیر و روزافزونی یابد. در مشکلات بزرگ می توان با ایستادگی و تدبیر از آنها عبور کرد. اگر چشم باز و بصیرت وجود نداشته باشد، ممکن است و در تشخیص دوست و دشمن و یا در تحلیل مسائل منطقه ای و بین المللی دچار اشتباه و خطای محاسبه شویم. مقام معظم رهبری در بیانی می فرمایند: «من براساس وظیفه دینی و شرعی و اخلاقی، تا جان در بدن دارم خواهم ایستاد و به مردم هم اعتماد دارم؛ همچنان که به نتیجه ایستادگی یعنی پیروزی یقین دارم.در میان نخبگان کشور به ویژه دانشگاهیان و دانشجویان نیز عناصر مؤمن و معتقد به ایستادگی بسیار زیاد هستند به گونه ای که هر فرد دلسردی را هم دلگرم می‌کند.»


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات