صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۰۰۱۰۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 16 فروردین

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) جلوی اشرافی‌گری باید گرفته شود، اشرافی‌گری بلای کشور است، وقتی اشرافی‌گری در قله‌های جامعه [مسئولان] به وجود آمد سرریز خواهد شد.(95/5/11)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF
▼ حرف روز
يک گام به جلو در همگرايي

در حالي که جريان اعتدالي و اصلاح‌طلب از يکسو و جريان احمدي‌نژاد از سويي ديگر تقریباً نامزدهاي اصلي خود را براي ورود به عرصه انتخابات معرفي کرده‌اند، جبهه مردمي نيروهاي انقلاب که طيف بزرگ نيروهاي ارزشي و انقلابي جامعه را نمايندگي مي‌کند، دومين نشست بزرگ خود را فردا برگزار خواهد کرد تا بتواند گام ديگري را در مسير رسيدن به گزينه نهايي بردارد. اين جبهه که به «جمنا» شهرت يافته، فردا در تلاش است تا با شنيدن سخنان 10 گزينه منتخب مرحله گذشته، به پنج نفر برتر آنان رأي دهد تا برگزیدگان براي انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم در روز سه‌شنبه 22 فروردين ماه نام‌نویسی کنند. جمنا با پنج گزينه وارد ميدان رقابت انتخاباتي خواهد شد تا در روزهاي پاياني تنها گزينه‌اي در ميدان رقابت باقي بماند که از شرايط بهتري برخوردار است و مقبوليت مردمي بيشتري را کسب کرده است. تمامي گزينه‌ها متعهد شده‌اند در مرحله پاياني به نفع گزينه برتر انصراف دهند و با همراهي حداکثري بستر را براي موفقيت گزينه نهايي فراهم آورند. در اين ميان، جريان‌هاي رقيب و بخشي از جريان‌هاي مخالف نظام با نزديک شدن به زمان انتخابات، تخريب خود را عليه جبهه مردمي نیروهای انقلاب اسلامي و نامزدهاي نهايي آن آغاز کرده‌اند. اين جريان‌ها در تلاشند با تخريب اقدام مؤثر نيروهاي ارزشي از طریق دروغ‌پراکني، سياه‌نمايي و اختلاف‌انگيزي، اين حرکت مؤثر را به انحراف کشانده و در پيچ‌و‌خم‌هاي مبتذل به دام اندازند. این در حالی است که جریان ارزشی پس از حضور متفرق در انتخابات سال 1392 که به شکست در مقابل رقیب متحدش انجامید، این بار در تلاش است تا با درس‌آموزی از گذشته و وحدت حداکثری به میدان رقابت سیاسی قدم بگذارد تا ضعف و اختلافات درونی موجب شکست آن نشود!
موفقیت این حرکت همگرایانه منوط به دقت نظر در دو سطح بدنه اجتماعی و رأس جبهه مردمی نیروهای انقلاب است. رأس جبهه موظف است مسیر حرکت را مبتنی بر اصول و ارزش‌های کار سیاسی انقلابی و مبتنی بر مصالح کشور و انقلاب اسلامی تنظیم و مدیریت نماید و بدنه نیز باید با اعتماد و همراهی و پشتیبانی برای موفقیت جریان انقلابی تلاش کند.

▼ گزارش روز
تقارن روشنگر

درست هنگامی که کشورهای غربی از برکناری رئیس‌جمهور قانونی کشور سوریه ناامید شده‌اند و مقامات آمریکایی با قبول ضمنی شکست و عقب‌نشینی بزرگ از رویکرد پیشین خود رسماً اعلام کرده‌اند که دیگر تغییر بشار اسد هدف آنها نیست و با توجه به وضعیت میدانی و واقعیت‌های سیاسی گزینه برگزاری انتخابات آزاد را روی میز  قرار داده‌اند، خبر استفاده ارتش سوریه از سلاح‌های شیمیایی همراه با تصاویر دلخراش از کشته‌شدگان بر اثر استفاده از این سلاح‌ها منتشر می‌شود! موضوعی که بی‌درنگ یاد هیاهوها و جنجال‌های رسانه‌ای سال 2015 درباره استفاده دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی را زنده می‌کند. زمانی که فرانسه و انگلیس مدعی شدند بر اساس نمونه‌برداری‌های صورت گرفته می‌توان مطمئن بود که ارتش سوریه از گاز ساردین علیه مخالفانش استفاده کرده است، کشورهای غربی با ارسال نامه‌ای به سازمان ملل خواستار برخورد جدی با دولت قانونی در سوریه شدند و مقامات کاخ سفید آشکارا با خط قرمز خواندن استفاده از سلاح‌های شیمیایی در شیپور جنگ دمیدند و رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند هر لحظه ممکن است برای پایان دادن به کار بشار اسد در سوریه به این کشور حمله کنند؛ اما چندی بعد از این همه هیاهوها و فضاسازی دو نماینده پارلمان ترکیه که از مخالفان دولت مستقر و سیاست‌های آن در منطقه بودند، با برگزاری یک نشست خبری و ارائه مدرک و ادله محکم به اثبات رساندند که تسلیحات شیمیایی استفاده شده در سوریه همان سلاح‌های شیمیایی است که عده‌ای از داخل خاک ترکیه برای جبهه النصره و احرار الشام ارسال کرده‌اند؛ موضوعاتی که تقارن و در کنار هم نشستن آنها می‌تواند روشنگر بخش عمده‌ای از ابهامات مطرح شده درباره جنجال رسانه‌ای باشد که این روزها شاهد آن هستیم.

▼ خبر ویژه
جریان‌سازی پیش از انتخابات

جریان مردمی انقلابی فرزندان نسل سوم روح‌الله با عنوان «جماران» و با شعار «ما 33 میلیون نفر»، با حضور در حسینیه جماران، ضمن تجدید بیعت با آرمان‌های امام راحل، اعلام موجودیت کرد. اعضای این تشکل شامل 110 نفر از استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور، مدیران اجرایی، فعالان فرهنگی و رسانه‌ای و... در قالب هیئت مؤسس «جماران» گردهم آمدند تا با تأکید بر کارآمدسازی دولت اسلامی و نظام اجرایی کشور، توجه به برنامه‌ها و تحول ساختارها در کنار بهره‌مندی از افراد متخصص و متعهد، آغازگر «جریان مردمی انقلابی رویش‌های آگاه و نواندیش ایران اسلامی» باشند. در این مراسم، پس از قرائت و تصویب مرامنامه و اساسنامه، انتخابات شورای مرکزی «جماران» برگزار شد و 35 نفر به عنوان اعضای شورای مرکزی این مجموعه انتخاب شدند. تمامی اعضای جماران از نخبگان جوان زیر 40 سالند که 60 نفر از آنها دارای تحصیلات در مقطع دکتری هستند. در مرامنامه جماران، این جریان مجموعه‌ای متشکل از جوانان مسلمان، انقلابی، اندیشه‌ورز، باورمند به حکومت جهانی مستضعفین، دغدغه‌مندِ آرمان‌های انقلاب اسلامی و عدالت‌طلب و حقیقت‌خواه معرفی شده که با بهره‌مندی از بالاترین ظرفیت‌های دانشی و تجربی، مؤمن به آرمان‌های انقلاب شکوهمند اسلامی و با هدف متعالی تحقق تمدن نوین دینی فعالیت خواهد کرد.

▼ اخبار
1ـ آمارها که زبان ندارند بگویند ضرایب ما را تغییر داده‌اند!

ابراهیم رزاقی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: آمارهایی را که می‌دهند، باید دوباره حساب کرد؛ آمارها که زبان ندارند بگویند ضرایب ما را تغییر داده‌اند. ضرایب را تغییر می‌دهند، ولی واقعیت جامعه نشان می‌دهد شرایطی به وجود آمده که اختلاف طبقاتی افزایش پیدا می‌کند و فقرا و بیکاران بیشتر می‌شوند. وی افزود: نگاه کنید از نظر اختلاف طبقاتی چه شرایطی در ایران به وجود آمده است؟ در شرایطی یک طبقه خاص 27-28 درصد کل درآمد سهم تولید ناخالص ملی را می‌برد، سهم طبقات پایین سه درصد، دوونیم درصد و یک‌ونیم درصد است. دکتر رزاقی در ادامه گفت: شکاف در دولت فعلی تشدید شده و سبب گردیده حتی افرادی هم که کار دارند، زیر خط فقر باشند؛ می‌گویند 80 درصد حقوق‌بگیران زیر خط فقر هستند، احتمالاً بازنشسته‌ها بیشتر از اینها زیر خط فقرند و نمی‌توانند نیاز خود را برطرف کنند، دیگر چه برسد به آنهایی که بیکارند.

2ـ شکست‌های زنجیره‌ای داعش ادامه خواهد داشت

سردار سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ارزیابی وضعیت امنیت داخلی و تحولات منطقه‌ای گفت: در عرصه تحولات منطقه نیز پیشرفت‌های شگرف جبهه مقاومت و نبرد ضد تروریسم در سوریه، با آزادسازی حلب نویدبخش بازگشت امنیت سراسری در سوریه به منزله خط مقدم مقاومت و مبارزه با رژیم صهیونیستی است. وی شکست‌های زنجیره‌ای داعش در موصل و آزادسازی بخش‌های وسیعی از سرزمین‌های تحت اشغال تروریست‌ها در عراق را از نشانه‌های نزدیک بودن شکست کامل تروریست‌های تکفیری دانست و تأکید کرد: در عین حال شاید مشکل تکفیری‌ها سال‌ها باقی بماند، لذا مقاومت منطقه باید با هوشمندی آمادگی‌های مقابله با نقشه‌های کوچک آنها برای ناامن‌سازی‌های محدود را حفظ کند.

3ـ ادعای مجدد هلال ایرانی در منطقه

چاگای زوریل، مدیرکل وزارت اطلاعات رژیم صهیونیستی مدعی شد: ایران در حال تلاش برای تشکیل هلال ایرانی در منطقه خاورمیانه است و دلیل این موضوع افزایش نفوذ این کشور در سوریه و ارتباطات تهران با گروه‌های شیعه منطقه است. زوریل ضمن هراس از این وضعیت، تأکید کرد: بخشی از ترس ما مربوط به تأسیس «مسیر زمینی» از سوی ایران از خاک عراق، سوریه و لبنان به سمت دریای مدیترانه است. رژیم اشغالگر قدس مدعی است در جنگ سوریه دخالت ندارد؛ اما بارها نقاط مختلفی در خاک سوریه هدف جنگنده‌های این رژیم قرار گرفته‌اند.

▼ تا انتخابات
عبدالله ناصری، عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان درباره ایجاد شائبه‌ای مبنی بر اینکه عارف با قصد حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری موضوع نامزد در سایه را رسانه‌ای کرده است، گفت: آقای عارف به هیچ عنوان قصد ندارد مجلس را ترک کند و روحانی هم تا این لحظه به هیچ‌وجه موافق حضور نامزد در سایه نبوده است.
سردار غلامحسین غیب‌پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین در دیدار با مسئولان و کارکنان این سازمان گفت: سپاه و بسیج نباید در انتخابات هزینه هیچ جناحی شوند و باید شاخصه‌ها به صورتی به مردم معرفی شود که انتخاب اصلح و درست برای همگان میسر شود.
شفيعيان از نزديكان مسعود پزشكيان از احتمال نامزدي وی در انتخابات رياست‌جمهوري خبر داد و نوشت: در حالی که چند روز به زمان نام‌نویسی کاندیداهای ریاست‌جمهوری مانده، کاندیداتوری مسعود پزشکیان محتمل است.
مهدی کلهر که در دولت سابق مشاورت احمدی‌نژاد را برعهده داشت، با صدور بیانیه‌ای برای نام‌نویسی در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری اعلام آمادگی کرد.

▼ اخبار کوتاه
هکرهای وابسته به گروه تروریستی داعش فهرستی متشکل از نام و آدرس هشت‌هزار و 786 آمریکایی منتشر کرده و گفته است قصد دارد آنها را با انجام حملات موسوم به «گرگ تنها» به قتل برساند. در این پیام ویدئویی، گروه تروریستی داعش ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را نیز تهدید کرده و گفته است: «ما پیامی برای مردم آمریکا و مهم‌تر از همه برای رئیس‌جمهور شما، ترامپ داریم. بدانید که ما علیه شما جنگ به پا می‌کنیم. بدانید که ضد حمله‌های شما فقط ما را قدرتمندتر می‌کنند.»
شرکت هواپیمایی آسمان به عنوان دومین ایرلاین ایرانی قرارداد خرید ۶۰ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷MAX آمریکا به مبلغ سه میلیارد دلار را امضا کرد. بوئینگ ۷۳۷ که در شهرت جهانی خود به بچه بوئینگ مشهور شده، جزء باریک‌ترین هواپیماهای ساخته شده شرکت بوئینگ است. در طول سال‌های گذشته، بوئینگ مدل‌های بسیاری را تولید کرده است؛ اما بسته به نوع و فضای پرواز بین ۸۵ تا ۲۱۵ مسافر را جابه‌جا می‌کند.
صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در روزنامه «آرمان» با بیان اینکه اقتصاد در مبارزات انتخاباتی حرف اول را می‌زند، نوشت: «واقعیت این است که در زمینه خروج از رکود دولت روحانی چندان نتوانسته دستاورد محسوسی برای طبقات مختلف جامعه به وجود آورد. همچنین، در زمینه اشتغال تیم اقتصادی روحانی نتوانسته است از میزان آمار بیکاری بکاهد.»
به گزارش روزنامه «رأی الیوم»، عبدالباری عطوان سردبیر این روزنامه با اشاره به تعریف و تمجید دونالد ترامپ از همتای مصری خود نوشت: عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر به عنوان مرد شماره یک آمریکا در منطقه، از سفر به واشنگتن بازمی‌گردد و به این ترتیب رؤیای عربستان برای ایفای نقش اول جهان عرب بر باد می‌رود.
پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: آیین‌نامه تعرفه‌های خدمات خاص پزشکی قانونی در سال 1396 به پیشنهاد سازمان پزشکی قانونی کشور و با موافقت رئیس قوه قضائیه ابلاغ شد. بر اساس آن، هزینه مومیایی کردن جسد 30 میلیون ریال و صدور مجوز سقط جنین درمانی، 500 هزار ریال در نظر گرفته شده است.
محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت یازدهم در یک نشست خبری گفت: من خبر دارم که احمدی‌نژاد نامه‌هایی به رؤسای‌جمهور برخی کشورها و از جمله رئیس‌جمهور کشورمان نوشته است؛ اما از محتوای نامه وی به رئیس‌جمهور بی‌خبرم.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات