تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۰۰۱۴۴

ادامه جاه طلبی های نظامی ترکیه با «سپر فرات»

در حالی که چندی بیش از پایان عملیات «سپر فرات» از سوی ترکیه ـ که به بهانه پاکسازی مرزهای این کشور با سوریه از تروریست ها و کردها صورت گرفت ـ نمی گذرد، امروز رجب طیب اردوغان در مصاحبه با تلویزیون دولتی ترکیه و یک شبکه خبری دیگر، بیان کرده که فاز جدید عملیات سپر فرات در عراق آغاز و دنبال خواهد شد.
به گزارش بصیرت به نقل از «تابناک»؛ امروز (پنجم آوریل، 16 فروردین) رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه ای تلویزیونی با NTV و Star بیان کرده که فاز جدید از عملیات موسوم به سپر فرات گسترده تر خواهد بود و این عملیات در بخش هایی از خاک عراق دنبال خواهد شد.

وی با بیان اینکه عملیات سپر فرات مرحله اول از نقشه راه ترکیه برای مبارزه با تروریسم بوده است گفت: مرحله آتی این عملیات که گسترده تر خواهد بود، به دنبال مرحله اول آغاز می شود. 

ادامه جاه طلبی های نظامی ترکیه با «سپر فرات» / اردوغان: فاز جدید سپر فرات در عراق خواهد بود 
 
وی بیان کرد: عملیات آینده تنها ابعاد مربوط و معطوف به سوریه را دنبال نمی کند، بلکه شامل ابعادی متمرکز بر عراق نیز خواهد بود. بخش های تلعفر و سنجار در عراق وجود دارد که عملیات در آنها دنبال می شود و همچنین ما قومیت های خویشاوندی نیز در موصل داریم.

عملیات سپر فرات که در آگوست سال 2016 آغاز شد و با حمایت از معارضین تحت هدایت ارتش آزاد سوریه پیش رفت، به بهانه تقویت امنیت مرزهای ترکیه، حمایت از ائتلاف معارضین و نابودی گروه های تروریستی در مرزهای ترکیه با سوریه انجام شد. این عملیات رسما در 29 مارس سال جاری و با اعلام تلفات رسمی 70 سرباز ترک به پایان رسید.

با این حال، اکنون رجب طیب اردوغان از این خبر می دهد که این عملیات در فاز بعدی به زودی آغاز خواهد شد و عراق را مستقیم هدف بعدی این عملیات عنوان و بیان کرده که وضعیت در سنجار عراق به مراتب بدتر از سوریه است و این شهر اکنون به پایگاه دوم اصلی گروه حزب کارگران کردستان ـ که اردوغان به شدت از آنها و قدرت گیری آنها در سوریه و عراق نگران است ـ تبدیل شده است.

این گروه پیش از این در کوه های قندیل در عراق یک پایگاه اساسی برای خود ایجاد کرده اند و اکنون اردوغان از سنجار به عنوان قندیل دوم PKK یاد کرده و بیان نموده است: 2500 تروریست از این گروه اکنون در سنجار حضور دارند که خواهان تبدیل این منطقه به قندیل دوم هستند.

گروه حزب کارگران کردستان یا PKK پیش از این و در جریان حمله داعش در سال 2014 به عراق و عقب نشینی نیروهای پیشمرگه کرد به دستور بارزانی بر بخش هایی از کوه های شمال شرق منطقه نینوا مسلط شدند و هدف خود را حمایت از گروه های ایزدی و کمک به آنها در برابر داعش عنوان کردند.

با این حال از همان زمان به بعد، ترکیه نگرانی های عمیق خود را در مورد حضور این گروه در این منطقه و قدرت گیری آنها بیان و اظهار و مقامات ترک اعلام کرده بودند، از هر ابزاری از جمله نیروی نظامی برای جلوگیری از ایجاد پایگاه در سنجار توسط PKK جلوگیری خواهند کرد.

اکنون آنچه به نظر می رسد اینکه حضور کردها و PKK در عراق بهانه خوبی به دست اردوغان داده است تا جاه طلبی های منطقه ای خود را در قالب توسعه طلبی نظامی از سوریه به عراق منتقل سازد؛ موضوعی که به شدت پیش از این با مخالفت دولت عراق مواجه شده بود و حیدر العبادی چندین بار رسمی و علنی به ترکیه هشدار داد، در صورت مداخله نظامی در خاک عراق با نیروهای این کشور برخورد خواهد شد.

اردوغان در این مصاحبه امروز همچنین اتهاماتی را علیه ایران و گروه حشد الشعبی نیز مطرح و بیان کرده است که این گروه اکنون به یک جنبش مداخله گر و اشغالگر در عراق تبدیل شده است. وی گفته: وقتی دقیق نگاه می کنیم، می بینیم که حمایتی اساسی از ملیت گرایی ایرانی و فارسی بر اساس گرایش های قومی در عراق وجود دارد. گروه حشد الشعبی این موضوع را بر مبنای ملیت فارسی منتشر و گسترده می کند.

هنوز مقامات عراقی و ایرانی در مورد اظهارات امروز اردوغان هیچ واکنشی نشان نداده اند. این برای چندمین بار است که رئیس جمهور ترکیه به رغم خویشتن داری مقامات ایرانی و عراقی، جاه طلبی های خود برای مداخله نظامی در عراق را به وضوح بیان می کند و از سوی دیگر، اتهامات سنگینی علیه ایران و حضور ایران در عراق ـ که بنا به درخواست رسمی دولت این کشور است ـ مطرح می سازد. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات