سیاسی >>  سایر >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۰۰۱۵۵
سازمان بسیج اساتید دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی خراسان رضوی با صدور بیانیه ای اعلام کرد:

«تولید و اشتغال» نقشه راه اقتدار اقتصادی و علاج معضل بیکاری است

سازمان بسیج اساتید استان، با بهره گیری از توان نخبگانی و اساتید حوزه و دانشگاه، آمارهای اعلام شده رشد و تنزل جایگاه اقتصادی کشور از سوی مقام معظم رهبری را، به عنوان شاخص های مطالبه گری در بین مردم، تا پایان سال رصد خواهد کرد و در کنار سه قوه از هیچ تلاشی در راستای اعتلا و رشد نرخ اشتعال و تولید دریغ نخواهد نمود
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی
به گزارش بصیرت، سازمان بسیج اساتید دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی خراسان رضوی، پیرامون نام گذاری سال 1396 از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید-اشتغال، بیانیه ای را در حمایت از این موضوع صادر کرد و تصریح نمود: «این سازمان در بیانیه آغازین سال 96 خود ضمن حمایت از بیانات معظم له در تبیین وضع موجود، آمادگی خود را در هر زمینه علمی و عملی، در جهت مطالبه تحقق اهداف بلند اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال و شاخص های بهبودبخش آن اعلام می دارد.»
متن کامل بیانیه سازمان بسیج اساتید دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی خراسان رضوی، به شرح ذیل است:

قطار انقلاب اسلامی متکی به ظرفیت های درونی خود و تعامل الهام بخش با کشورهای آزاده دنیا در مسیر پیشرفت همه جانبه و تعالی با محوریت دین و مردم به دنبال استقرار جامعه آزاد، آباد و مستقل اسلامی و برپایی تمدن شکوهمند اسلامی است، دشمنان انقلاب در برابر این حرکت شتابان سنگ اندازی نموده و درصدد تضعیف، توقف و واژگونی این قطار برآمده اند..آنها نبرد در جبهه های مختلف نظامی، سیاسی، فرهنگی  را بارها آزموده اند و در برابر سد مستحکم نیروهای مسلح مقتدر و نظام سیاسی مردم سالار و مردم عمیقا معتقد به اسلام ، انقلاب و ایران مواجه شده اند.
 یکی از جبهه هایی که سال ها دشمن برای آن سرمایه گذاری نموده و به آن چشم طمع دوخته است، جبهه اقتصادی است. لذا رهبر حکیم انقلاب بر همین مبنای دشمن شناختی، راهبرد مبارزاتی را در سال های اخیر، تقویت بنیه اقتصادی کشور دانسته اند.
شعارها و وجوه تسمیه و نامگذاری سال های اخیر از سوی رهبر انقلاب را می توان حلقه هایی دانست برای ایجاد یک منظومه ی کامل در زمینه حل مسائل و مشکلات اقتصادی کشور؛ یعنی اصلاح الگوی مصرف، جلوگیری از اسراف، ترویج همت مضاعف و کار مضاعف، فراگیرشدن جهاد اقتصادی، و تقویت تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ی ایرانی. مقاوم نمودن اقتصاد در برابر هجمه ها ، نوسانات و تحریم های اقتصادی ، رونق تولید و ایجاد اشتغال برای جامعه جوان کشور  و ریشه کن نمودن رکود تورمی و ایجاد رفاه ملی  برای همه ایرانیان.
مقام معظم رهبری در این خصوص تاکیدات فراوانی را در خصوص رسیدگی به وضعیت اقتصاد در کشور خطاب به جامعه نخبگانی  و دولتمردان و همچنین عموم مردم داشته اند. از جمله در سال های اخیر ایشان با تبیین اقتصاد مقاومتی عنوان نموده اند: «وظیفه ی همه ما این است که سعی کنیم کشور را مستحکم، غیر قابل نفوذ، غیرقابل تأثیر از سوی دشمن، حفظ کنیم و نگه داریم؛ این یکی از اقتضائات اقتصاد مقاومتی است که ما مطرح کردیم. در اقتصاد مقاومتی، یک رکن اساسی و مهم، مقاوم بودن اقتصاد است. اقتصاد باید مقاوم باشد؛ باید بتواند در مقابل آنچه که ممکن است درمعرض توطئه ی دشمن قرار بگیرد، مقاومت کند.»
نکته حائز اهمیت در انتخاب شعار سال جدید تکرار عنوان «اقتصاد مقاومتی» و افزودن جزئیات بیشتری از مفهوم و عرصه های اقتصاد مقاومتی مشتمل بر" تولید و اشتغال" به آن است. تاکید اولیه ایشان بر ضرورت توجه ویژه به تقویت" تولید و اشتغال" به عنوان پیشران حرکت اقتصادی کشور بیانگر اهمیت این دو مولفه مهم و حیاتی است. نسخه تولید و اشتغال در واقع نقشه راه اقتدار اقتصادی و علاج معضل بیکاری خیل جوانان به ویژه جوانان تحصیل کرده کشور است...البته معظم له تاکید می کنند که " اگر ما توانستیم تولید داخلی را رونق دهیم اشتغال به وجود می آید و مشکل بیکاری...برطرف خواهد شد یا کاهش پیدا خواهد کرد" از دیگر فواید رونق تولید ملی می توان به شکوفایی استعدادها و ابتکار جوانان، مصرف نشدن ارز کشور برای کالاهای مصرفی، به کار افتادن پس اندازهای راکد، جهش صادرات، کاهش ناهنجاریهای اجتماعی، ایجاد نشاط ملی، استفاده از ظرفیت های معدنی کشور و خودکفایی اقتصادی و اقتدار سیاسی فرهنگی و اجتماعی اشاره نمود. یکی از مسایلی که بایستی برای رونق تولید ملی به آن توجه نمود فراهم نمودن امکانات لازم (نیروی انسانی متخصص و جوان، سرمایه، ابزار و فن آوری پیشرفته) و الزامات آن (مدیریت کارآمد و متعهد و متدین، دخالت دادن مردم در کار تولید، گسترش محصولات و دامنه صادرات، امنیت سرمایه گذاری، ثبات سیاست ها و..) است.
این نامگذاری و بیانات، تکلیف بزرگ مسؤولان، دولتمردان و ابعاد و جوانب گوناگون وظایف مسؤولان و در واقع مطالبات ملت از مسؤولان را برای همگان روشن می کند. بنا به فرمایش رهبر فرزانه انقلاب، یکی از دلایل عمده از طرح شعار اول هر سال این است که روح پرسشگری در ذهن ملت ایران زنده شود و مسؤولان احساس کنند که در مقابل مردم باید پاسخگو باشند؛ زیرا پاسخگویی و احساس مسؤولیت مسؤولان در مقابل مطالبات و پرسش گری ملت، مخصوص سال خاصی نبوده و نوع و مواجهه و پاسخگویی مسؤولان در قبال این شعارها،یقیناً برای ذهن مردم در انتخاب ها و قضاوت های آینده آنان مؤثر خواهد بود.
ابلاغ سیاست‌های کلی اشتغال در سال ۱۳۹۰ شامل 13 بند و ابلاغ سیاستهای کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی در سال ۱۳۹۱ شامل 23 بند و ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در سال 1392 شامل 24 بند شاهدی است بر منظومه فکری و همچنین ارتباط ابلاغ سیاست های کلی نظام و نام گذاری سال ها و همچنین گفتمان سازی های مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی می باشد. اما برای روشن شدن و اثبات وجود ابعاد منظومه نام گذاری سال ها و از آن مهمتر جهت روشن شدن مقدمات و تمهیدات لازم تحقق اهداف آن، باید به نکاتی اشاره کرد. نگاهی بر سیاست های کلی ابلاغی نظام در حوزه های گوناگون طی سال های گذشته توسط رهبری معظم، حکایت از تمرکز بیش از نیمی از وزنه این سیاست ها به دایره اقتصاد دارد، همچنین سیاست هایی که به طور مستقیم به امسال مرتبط بوده، گوشه ای از تدبیر ایشان برای جامه عمل پوشاندن به این اهداف و یا جبران قصور دستگاه های ذیربط را می رساند. تاکید مکرر ایشان بر گفتمان اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی آن و همچنین تاکید بر گفتمان هایی از قبیل گفتمان کار و تلاش، ابعاد دیگری را از این منظومه روشن می کند. ایشان می فرمایند: «اقتصاد مقاومتی یک مجموعه است. اگر ما بتوانیم این مجموعه را تجزیه کنیم و در هر فرصتِ زمانی، بر روی بخشی از مسائل مهمّ آن تکیه‌ی بیشتری در کشور انجام بگیرد، مطمئناً خواهیم توانست نتایج خوبی از آن بگیریم.»
 آغاز هر سال در استان خراسان رضوی، خاستگاه و مطلع اندیشه های والای اسلام ناب محمدی (ص) در راستای تحقق بخشیدن به نظام و منظومه تکالیف اسلامی، از زبان رهبر و مقتدای دوراندیش مسلمین جهان بوده و بر عهده جامعه دانشگاهی این دیار وظیفه ای مضاعف برجای می گذارد. سازمان بسیج اساتید استان، با بهره گیری از توان نخبگانی و اساتید حوزه و دانشگاه، آمارهای اعلام شده رشد و تنزل جایگاه اقتصادی کشور از سوی مقام معظم رهبری را، به عنوان شاخص های مطالبه گری در بین مردم، تا پایان سال رصد خواهد کرد و در کنار سه قوه از هیچ تلاشی در راستای اعتلا و رشد نرخ اشتعال و تولید دریغ نخواهد نمود. نظر به اینکه سازمان بسیج اساتید در طول سال جاری، بر اساس تکلیف ذاتی خود، ضمن کمک به رفع موانع علمی تولید و اشتغال، در مطالبه گری از سران سه قوه نیز نقش ذاتی خود را ایفا نموده؛ چراکه بنا به فرمایش مقام معظم رهبری: «مدیران کشور، مسؤولان، و پشت سرآنها مردم وقتی این شعارها را مد نظر قرار دهند، حرکت کشور به سمت هدف ها و آرمان های خود پُرشتاب و موفق خواهد شد». از این رو، این سازمان در بیانیه آغازین سال 1396 خود ضمن حمایت از بیانات معظم له در تبیین وضع موجود، آمادگی خود را در هر زمینه علمی و عملی، در جهت مطالبه تحقق اهداف بلند اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال و شاخص های بهبودبخش آن اعلام می دارد.

و السلام علی من اتبع الهدی
سازمان بسیج اساتید دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی خراسان رضوی/ فروردین1396

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات