صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۰۰۱۶۶

تابلوی سیاسی شنبه 19 فروردین 1396

تابلوی سیاسی شنبه 19 فروردین 1396- شماره 474 - word

تابلوی سیاسی شنبه 19 فروردین 1396- شماره 474 - pdf

  حرکت جبهه مردمی نیروهای انقلاب از «صالح» به «اصلح»
به واسطه برگزاري دومين مجمع ملي، نه تنها10نامزد ابتدايي «ميثاق نامه» انتخاباتي جبهه مردمي نيروهاي انقلاب را امضا كردند بلكه پنج نامزد نهايي نيز هم قسم شدند تا در خاتمه به نفع كانديداي نهايي كه به گفته حجت‌الاسلام رحيميان در روزهاي منتهي به روز برگزاري انتخابات مشخص خواهد شد، كناره‌گيري كنند و فرجام ناميمون ائتلاف 2+1 در انتخابات92 تكرار نشود. مزيت رويكرد كنوني جريان انقلابي تحت عنوان جمنا تنها به اين ويژگي آينده نگرانه، خلاصه نمي‌شود كمااينكه چنانچه تشكيلاتي تحت عنوان جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي در دي ماه سال گذشته شكل نمي‌گرفت بايد شاهد ثبت نام موج كثيري از نيروهاي انقلابي در دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري بوديم كه همگي احساس تكليف كرده و به هيچ صراطي مستقيم نمي‌شدند تا از صحنه رقابت به نفع حداقل «صالح مقبول» كناره‌گيري كنند. مهم‌تر از اين، اصل شكل‌گيري «وحدت» و حداقل «ائتلاف» بين اكثر نيروهاي انقلابي خود به واسطه تلاش‌هاي چهار ماهه جبهه مردمي نيروهاي انقلاب، چشم اندازي اميدواركننده و نويد بخش را پيش روي جريان انقلابي قرار خواهد داد. در مقابل تنها نامزد مشهوري كه تاكنون حاضر به پذيرش ميثاق نامه جبهه مردمي نبوده و به سازوكار تن نداد سعيد جليلي است، آن هم در حالي كه اظهارات برخي از مطلعان از اخبار پشت پرده حكايت از آن دارد كه احتمال كناره‌گيري جليلي به نفع شخصيتي مانند آيت الله رئيسي در آينده، بسيار محتمل خواهد بود.  مهدی محمدي عضو شورای مرزکی جمنا با تشريح اين مسئله كه تمام نامزدها به جز سعيد جليلي ميثاق نامه را امضاكرده‌اند، گفت: با آقاي سعيد جليلي در اين مدت حداقل سه جلسه رسمي برگزار و در چندين جلسه غير رسمي هم به تفصيل مذاكره شد. ايشان در نهايت اعلام كرد خروجي جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي را براي خود داراي حجيت نمي‌داند و در صورت كانديداتوري در چارچوب مكانيسم و تصميمات جبهه مردمي نيروهاي انقلاب عمل نخواهند كرد. محمدباقر ذوالقدر رئيس ستاد جمنا با اشاره به گام دوم اين جبهه پس از انسجام دروني گفت: گام دوم، تلاش براي تشكيل دولتي انقلابي، مردمي و كارآمد است و اين مسئله همان چيزي است كه گمشده ماست و بسياري از مشكلات به دليل نبود چنين دولتي به وجود آمده است. وي با تأكيد بر اينكه ما به دنبال انتصاب رئيس‌جمهور نيستيم، گفت: نبايد پس از انتخاب يك رئيس‌جمهور انقلابي كار را تمام بدانيم بلكه بايد جبهه مردمي، دولت انقلابي تشكيل دهد و ما تيم دولت معرفي مي‌كنيم و تركيب يا چينش درست مشكلات كشور را در زمينه‌هاي گوناگون حل خواهد كرد. وي در عين حال تأكيد كرد: اگر در جايي ديديم كه وحدتي حاصل نمي‌شود، جبهه مردمي ورود نخواهد كرد چون نبايد اختلافات قومي، قبيله‌اي يا منطقه‌اي در شوراها به درون جبهه مردمي نيروهاي انقلاب منعكس شود و وحدت نيروهاي انقلابي مهم‌تر از همه چيز است.
اصلی‌ترین دستور کار دومین مجمع ملی نیروهای انقلاب اسلامی و پس از بیان دیدگاه‌های 10 چهره منتخب و توضیحات اعضای شورای مرکزی، انتخاب 5 چهره منتخب برای رقابت‌های ریاست جمهوری بود و در نهایت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، مهرداد بذرپاش، محمدباقر قالیباف و پرویز فتاح به عنوان کاندیداهای منتخب جبهه مردمی انقلاب اسلامی در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم انتخاب شدند. البته پس از انتخاب کاندیداهای برتر، سید پرویز فتاح با انتشار بیانیه‌ای انصراف خود را از کاندیداتوری اعلام کرد.

  پرخاشگر عذرخواهی کند
عباس آخوندی که از زمان حضور در وزارت راه و شهرسازی رفتارهای نامتعارف زیادی از وی دیده شده است؛ همزمان با افزایش انتقادات به رفتار غیر اخلاقی او، ناگزیر به نشان دادن واکنش شد. وزیر دولت روحانی این بار نیز با غرور و تبختر به این ماجرا واکنش نشان داد و حاضر به عذرخواهی از جامعه رسانه‌ای نشد. او در این نامه به جای عذرخواهی از خبرنگار مربوط، به‌گونه‌ای نوشته که خبرنگار مزبور و رسانه متبوع را مورد هجمه و تهمت قرار داده است. وزیر مولتی میلیاردر حسن روحانی در این نامه نوشت: اما آنچه سینه مرا تنگ می‌کند و گاهی فریاد مرا به آسمان می‌برد، رویارویی با جریانی است که در برابر ملت ایستاده است. جریانی که تخم ناامیدی می‌افشاند و در عین حال که خود سهم اصلی را در ایجاد وضع نابسامان کنونی کشور دارد، در لباس یک مدعی تمام‌عیار ظاهر می‌شود. آنان که در جریان به یغما دادن ثروت ملت و آینده این نسل و نسل‌های بعدی، یا مشارکت داشته‌اند یا حامی بوده‌اند، اکنون هر تلاشی برای توسعه و آبادانی و بازگرداندن عزت ایرانیان را در هاله‌ای از شک و تردید و دودلی فرو می‌برند. غرور وزیر راه در پایان این نامه نیز به طرز مشخصی نمودار شد. او در خاتمه نامه‌اش نوشت: باور کنید که من بسیار صبورم لیکن با جریانی مواجهیم که جز لجاجت و عناد هیچ چیز ندارد. البته می‌پذیرم که باز باید صبورتر بود».

  توضیح عارف درباره لیست انتخابات شوراها
محمدرضا عارف با اشاره به نامه جمعی از نمایندگان اصلاح طلب برای انصراف برخی از کاندیداهای انتخابات شوراها به منظور رسیدن به اجماع گفت: نامه ای را که فرستاده اند در دستور کار هیأت رئیسه قرار داده ایم، لذا اطمینان می دهم براساس ضوابطی که اعلام کردیم لیست ها بسته می شود.وی خاطرنشان کرد: قطعا افرادی که ذی نفع هستند در تصمیم گیری نقشی نخواهند داشت یعنی اگر یکی از اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان یا شورای استان ها کاندیدا باشد در جلسه ای که تصمیم گیری می شود قطعا آن فرد حضور نخواهد داشت.رئیس فراکسیون امید مجلس در پایان افزود: این مساله را در هیات رئیسه بحث مورد بحث قرار می دهیم و اگر به جمع بندی رسیدیم و نیاز به طرح در شورا بود، هفته آینده در دستور کار قرار می گیرد.

  اصلاح طلبان نامزد آلترناتیو معرفی کنند
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اعلام مخالفت با معرفی گزینه پوششی گفت: اصلاح طلبان با هماهنگی روحانی گزینه آلترناتیو معرفی می کنند. قاسم میرزایی نکو  اظهار داشت: انتخابات گزینه‌ پوششی برای انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی اصلاح طلبان را قبول ندارم، از نظر من باید در انتخابات ریاست‌جمهوری، اصلاح‌طلبان نامزد «آلترناتیو»  معرفی کنند  نامزدی که بتواند واقعاً جایگزین نامزد اصلی  شود که اگر تحت هر شرایطی، اتفاقی افتاد، نفر آلترناتیو بتواند وارد عرصه انتخابات شود.نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی گفت:  باید اصلاح‌طلبان برای انتخاب گزینه آلترناتیو با هماهنگی آقای روحانی کار کنند، با آقای روحانی مشورت خواهیم کرد تا به جمع‌بندی برسیم؛ آقای روحانی با ارائه گزینه آلترناتیو مخالف نیست.عضو فراکسیون امید افزود: در جلسات مختلف به این نتیجه رسیده ایم که به گزینه آلترناتیو نیاز داریم، زیرا ممکن است اتفاقی برای گزینه اصلی ما بیفتد که یکی از این اتفاقات، رد صلاحیت گزینه‌های ماست.میرزایی اظهار داشت: درصورتی که مشخص شود نامزد اصولگرایان برای انتخابات چه کسی است ، اصلاح طلبان می توانند به راحتی استراتژی خود را بنویسند تا با اصولگرایان بازی سیاسی را آغاز کنند اما چون گزینه اصولگرایان مشخص نیست، باید آلترناتیو ارائه کنیم.عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور خاطرنشان کرد: آقای پزشکیان می‌تواند یکی از گزینه‌های آلترناتیو باشد؛ البته به نظر من آقای پزشکیان قبول نمی کند.

  برخي اصولگرانماها اختلاف‌افكني مي‌كنند
اسدا... بادامچيان در پاسخ به اينكه شائبه اختلاف در درون اردوگاه‌ اصولگرايي وجود دارد، اظهار داشت: اصولگرايان با هم اختلاف ندارند، همچنان كه درگذشته هم نداشته‌اند، اما برخي اصولگرانما‌ها هستند که اختلاف‌افكني مي‌كنند. وی تاكيد كرد: اردوگاه اصولگرايي جاي اختلاف نيست يعني اصول اين است كه وحدت داشته باشيم و هرجا اختلافي ايجاد مي‌شود با تكيه بر مباني شرعي و اخلاقي يا مراجعه به علما و بزرگان مسائل حل مي‌شود.

 
  بازشدن در دوستی
روسای جمهوری چین و آمریکا در فلوریدا با یکدیگر ملاقات کردند. این اولین دیدار رسمی شی جین ‌پینگ، با  ترامپ است. موضوع تجارت میان چین و آمریکا و سیاست در قبال برنامه هسته‌ای کره شمالی و استقرار سامانه موشکی تاد، مسائلی هستند که دو کشور درباره آن‌ها اختلاف نظر عمیقی دارند.به گزارش خبرگزاری شینهوا، شی جین پینگ در این ملاقات گفت: «هزار دلیل وجود دارد که روی روابط چین و آمریکا کار شود و هیچ دلیلی وجود ندارد که آن را قطع کنیم». در مقابل ترامپ نیز گفته است: تا الان مذاکرات طولانی با هم داشتیم و چیزی به دست نیاورده ایم، اما «فکر می کنم که در درازمدت ما روابط بسیار بسیار عالی خواهیم داشت و من واقعا  منتظرش هستم.» رئیس جمهور آمریکا پیش از رسیدن به این سمت و در زمان انتخابات بارها چین را به استفاده از سیاست‌های تجاری غیرمنصفانه از جمله پایین نگه داشتن عمدی ارزش پول ملی و «دزدیدن» موقعیت های شغلی آمریکا متهم کرده و از اتخاذ راهکارهایی برای جبران کسری گسترده تجاری با چین و جلوگیری از از دست رفتن شغل آمریکایی ها خبر داده بود.

  اتحادیه اروپا از حمله آمریکا به سوریه اطلاع داشت
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا روز گذشته با بیان این‌که بروکسل در جریان تصمیم آمریکا برای حمله موشکی به سوریه قرار گرفته بود، بر لزوم حل بحران سوریه از طریق مذاکرات سیاسی تاکید کرد.موگرینی در این بیانیه افزود: آمریکا به اتحادیه اروپا اطلاع داده بود که براساس تحقیقات صورت گرفته، دولت سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده و به این منظور حملاتی را علیه پایگاه هوایی شعیرات به‌منظور جلوگیری از استفاده از سلاح‌های شیمیایی مرگبار صورت خواهد داد. موگرینی گفت: آمریکا همچنین به ما اطلاع داد که این حملات محدود و به‌منظور جلوگیری از استفاده بیشتر از سلاح‌های شیمیایی صورت خواهد گرفت. فاکس نیوز در خبری از ورود ناوهای جنگی روسیه به مدیترانه خبر داد. این ناوها به سمت ناوهای جنگی آمریکایی که دیروز صبح پایگاه جنگی سوریه را بمباران کردند در حرکت هستند.

  مسکو رسماً پنتاگون را از لغو توافق امنیت پرواز در سوریه مطلع کرد
به نقل از روسیاالیوم، ایگور کوناشینکف وزیر دفاع روسیه گفت که کشورش رسماً لغو توافق امنیت پرواز و بسته شدن کانال ارتباطی با واشنگتن برای هماهنگی پروازها بر فراز سوریه را به اطلاع پنتاگون رسانده است.وی افزود که وزارت دفاع روسیه یادداشتی در این خصوص به کاردار نظامی سفارت آمریکا تحویل داده است.در پی حمله آمریکا به سوریه، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که توافق خود با آمریکا درباره ضمانت امنیت پرواز در سوریه را به‌حالت تعلیق در می‌آورد.آمریکا در یک تجاوز نظامی آشکار به خاک سوریه، بامداد جمعه 18 فروردین، ده‌ها موشک به پایگاه هوایی الشعیرات در حومه حمص شلیک کرد که در نتیجه آن علاوه بر جان باختن شماری از ساکنان شهرک الشعیرات و چند سرباز ارتش،‌خسارت‌هایی به این مناطق وارد شد.منابع میدانی در شهر حمص تاکید کردند در حمله موشکی بامداد روز جمعه ارتش آمریکا از دریای مدیترانه، 6 نظامی و نیز چهار غیرنظامی ساکن شهرک الشعیرات جان خود را از دست دادند.

  نشست غیرقانونی یک مقام دولتی با فعالان رسانه‌ای برای انتخابات
محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهور و جنتی وزیر مستعفی ارشاد با مدیران کانال‌ها و صفحات خریداری شده توسط دولت برای فعالیت انتخاباتی دیدار کردند. دیدار شریعتمداری با مدیران کانال‌ها و صفحات خریداری شده برای فعالیت‌های انتخاباتی در حالی است که سخنگوی دولت هفته گذشته در نشست خبری در پاسخ به این سؤال که محمد شریعتمداری بنا به برخی خبرها به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی روحانی در جلسات اصلاح‌طلبان حضور می‌یابند و آیا وی برای عهده‌داری این مسئولیت از سمت خود استعفا داده‌اند؟ تاکید کرد: ابتدا آقای رئیس‌جمهور باید ثبت‌نام کند سپس ستاد تشکیل دهند و بعد از آن رئیس ستاد منصوب شود هر کسی هم رئیس ستاد منصوب شود در چهارچوب‌های قانونی عمل خواهد کرد بنابراین چون هنوز این اقدامات صورت نگرفته فکر می‌کنم این‌ها همه پیش‌داوری است.با انتشار  خبر حضور معاون اجرایی روحانی در جلسه مدیران کانال‌ها و صفحات خریداری شده توسط دولت برای فعالیت انتخاباتی انتظار این است که سخنگوی دولت به این سوال پاسخ دهد که آیا روحانی در انتخابات ثبت نام کرده و ستاد وی تشکیل و محمد شریعتمداری برای اداره این ستاد استعفا داده است؟! با این وجود دولت بایستی به این سوال پاسخ دهد که آیا فعالیت‌های انتخاباتی محمد شریعتمداری تخلف و تمرد از قانون نیست؟!
 
  اینترنت؛ عامل اصلی مرگ و میر جاده ای در اروپا
شبکه پنج تلویزیون فرانسه با پخش گزارشی درباره رانندگی مردم اروپا اعلام کرد بررسی ها درباره علل مرگ و میر در جاده ها موجب شد انگشت اتهام به سوی رانندگانی نشانه رود که در حین رانندگی به اینترنت متصل هستند.پاسخ به پیام، ارسال ایمیل و برنامه دادن به سامانه موقعیت یابی (جی پی اس) در حین رانندگی از عوامل اصلی مرگ و میر جاده ای در اروپا شناخته شد که در مقابل مصرف الکل و سرعت بالا بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.اصلی ترین این عادات در حین رانندگی از این قرار است. 39درصد رانندگان در حین رانندگی در حال دستکاری در سامانه موقعیت یابی خود هستند. 32درصد رانندگان از هندزفری استفاده نمی کنند.نزدیک به 25 درصد رانندگان در هنگام رانندگی پیغام رد و بد می کنند. 9درصد رانندگان هم اخبار را دنبال می کنند.این آمار در ایتالیا بیش از دیگر کشورهای اروپایی است و رانندگان ایتالیایی بدترین رانندگان اروپایی محسوب می شوند.  لوازمی که قابلیت اتصال به اینترنت را دارند، هم اکنون مهمترین دغدغه دستگاههای اجرایی کشورهای اروپایی است اما این گونه برآورد می شود که عدم رعایت برخی قوانین از جمله نبستن کمربند ایمنی و سرعت بالا از اصلی ترین عوامل مرگ و میر محسوب می شود.

   منتظری: تعدادی از مدیران بازداشت شده کانال‌های تلگرامی بزودی آزاد می‌شوند
حجت‌الاسلام منتظری از آزادی تعدادی از مدیران دستگیر شده کانال‌های تلگرامی در روزهای آینده خبر داد. حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور درخصوص دستگیری 12 نفر از مدیران شبکه‌های تلگرامی در روزهای پایانی سال گذشته گفت: به تشخیص قاضی پرونده تعدادی که کانال‌های تلگرامی داشته‌اند، به اتهام اعمال برخلاف امنیت ملی و اقدامات مجرمانه‌، بازداشت و کانال‌های آنها نیز بسته شد. وی افزود: برای ما تفاوتی نمی‌کند که این شبکه‌ها به چه جریانی وابسته باشند و دستگاه قضایی طبق قانون عمل می‌کند و هم دستگیری، هم ادامه بازداشت آنان طبق قانون بوده است. منتظری درخصوص درخواست برخی از مسئولان دولتی و مجلس برای آزادی این افراد نیز افزود: در هر حال افرادی که دستگیر می‌شوند، خواه ناخواه دوستان و هوادارانی دارند که درخواست آزادی آنان را می‌کنند و دستگاه قضایی سعی می‌کند در روند دستگیری و ادامه بازداشت طبق موازین قانونی عمل کند.

  ماجرای هدیه‌های باز نشده «صفدرحسینی» به نمایندگان
عضو هیئت‌رئیسه مجلس از پس فرستادن هدیه‌های صندوق توسعه ملی به نمایندگان در مجلس نهم خبر داد.احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه طرح برخی مسائل در صحن علنی پارلمان درباره مبارزه با فساد اقتصادی از سوی نمایندگان مناسب نیست، گفت: همواره نمایندگان در مبارزه با مفاسد اقتصادی پیش گام بوده‌اند.وی با بیان اینکه در مجلس نهم و دهم نمایندگان پیش‌گام‌تر از همیشه با فساد اقتصادی برخورد داشته‌اند، ادامه داد: در مجلس نهم برخی از نمایندگان برای جلسه‌ای به صندوق توسعه ملی رفته بودند که در آن زمان صفدرحسینی ریاست این صندوق را بر عهده داشت؛ پس از آن جلسه مسئولان این صندوق به تعداد نمایندگانی که در آن جلسه حضور داشتند، به عنوان هدیه «لپ‌تاپ» داده بودند.عضو هیئت‌رئیسه مجلس تصریح کرد: پس از دادن این لپ‌تاپ‌ها به نمایندگان، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس نهم در نامه‌ای به رئیس مجلس خواستار باز گرداندن این هدیه‌ها به صندوق توسعه ملی شد.امیرآبادی اظهار داشت: پس از نامه توکلی به رئیس مجلس، لپ‌تاپ‌ها به دستور هیئت‌رئیسه پارلمان به صندوق توسعه ملی باز گردانده شد.






نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات