صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۰۰۱۶۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 19 فروردین

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) آمریکایی‌ها برخلاف ادعای ظاهری به هیچ وجه به دنبال ریشه‌کن شدن تروریست‌های تکفیری نیستند و تلاش دارند بخشی از این تروریست‌ها را برای مقاصد آینده خود حفظ کنند.(95/9/21) *** ولادت باسعادت امام محمدتقی(ع) فرخنده باد***
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF
▼ حرف روز
آمریکا؛ با تروریسم یا علیه تروریسم؟

بامداد دیروز پایگاه هوایی «الشعیرات» در شرق حمص هدف حمله ۵۹ موشک «تام‌هاوک» آمریکا قرار گرفت. این حمله از ناوهای آمریکا در دریای مدیترانه، در واکنش به حمله شیمیایی ادعایی اخیر در ادلب سوریه و پس از بی‌نتیجه ماندن و عدم رأی‌گیری شورای امنیت سازمان ملل درباره پیش‌نویس قطعنامه‌های پیشنهادی علیه سوریه صورت گرفت که برگ دیگری دال بر حمایت آمریکا از تروریسم را رونمایی کرد. در واقع، با این حمله مشخص شد آمریکایی‌ها که در مواضع ادعایی خود از لزوم مبارزه با تروریسم سخن می‌گویند، به‌گونه‌ای دیگر و در راستای حمایت از تروریسم رفتار می‌کنند؛ زیرا این حمله درست در شرایطی صورت می‌گیرد که با پیشروی‌های ارتش سوریه در روزها و هفته‌های اخیر، عرصه بر تروریست‌های اجیر شده در این کشور تنگ شده و معادله نبرد به ضرر آنها تغییر کرده است. بنابراین، آمریکا با این اقدام خود هم قصد دارد به تروریسمی که در سوریه در حال احتضار است، روحیه و امید بدهد و هم ظرفیت‌های عملیاتی ارتش سوریه را تضعیف کند. آنچه در این میان، ادعای مذکور را تأیید می‌کند، شروع عملیات تروریست‌های داعشی حاضر در سوریه، بلافاصله پس از حمله موشکی آمریکاست.
در نگاهی کلان، آمریکا با این اقدام خود، همچنان خواهان تداوم بحران و «جنگ فرسایشی» در سوریه است که در آن هیچ طرفی برنده نخواهد شد و صرفاً توانایی‌های دو طرف دچار فرسودگی می‌شود. در همین راستا، گفتنی است آمریکا با این اقدام خود درصدد است به تلاش‌های قدرت‌هایی، مانند جمهوری اسلامی ایران و روسیه برای پایان دادن به بحران سوریه از طریق راه‌حل‌های سیاسی و دیپلماتیک لطمه وارد کند و معادله تحولات سوریه را به سمت آشوب و پیچیدگی بیشتر سوق دهد. نکته مهم در این میان این است که تداوم این سیاست آمریکا در سوریه، منوط به حفظ توازن قوا در این کشور میان تروریست‌ها و ارتش سوریه است و از این رو، به نظر می‌رسد حمله موشکی آمریکا فقط در راستای هدف مذکور قرار دارد. به عبارتی، به نظر می‌رسد عملیات نظامی آمریکا در سوریه نه یک سیاست مداوم، بلکه صرفاً تاکتیکی است که چندان ادامه نخواهد یافت.

▼ گزارش روز
معیار چیست؟

عباس آخوندی، وزیری است که حاشیه‌هایش پایانی ندارد و گویا قرار است تا آخرین روز حضورش در وزارتخانه همچنان برای دولت هزینه‌تراشی کند؛ وی که رکورددار استیضاح در مجلس شورای اسلامی هم هست، چند روز پیش در برابر پرسش یک خانم خبرنگار که از او پرسید آیا سخن یکی از مقامات شرکت بوئینگ مبنی بر مرجوعی بودن هواپیمای تحویل شده به کشورمان از کشور کلمبیا، صحت دارد یا خیر، میکروفن وی را می‌گیرد و جملات عجیبی را خطاب به این خبرنگار بر زبان می‌آورد! وزیری که تصاویر درگیری لفظی‌اش با یک شهروند در فرودگاه امام خمینی(ره) تهران در ماه‌های اخیر جنجال‌آفرین شده بود، این شائبه و پرسش را برمی‌انگیزاند که چگونه فردی با چنین رفتاری به صندلی بالاترین مقام یک وزارتخانه در دولت نظام جمهوری اسلامی ایران تکیه زده است؟ چگونه می‌شود وزیری که در ابتدایی‌ترین رفتارهای اجتماعی و وظیفه‌اش در پاسخگویی برابر مردم و رسانه‌ها دچار مشکلات اساسی است و در حوزه اجرایی نیز تنها افتخارش ایجاد رکود در بازار مسکن و متوقف کردن پروژه مسکن مهر به عنوان تنها امید قشر ضعیف جامعه برای خانه‌دار شدن است، این سمت را از آن خود کرده است؟ چطور ممکن است فردی که اتفاق تلخی، همچون حادثه قطار سمنان یادگار مدیریت اوست، از سوی مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد بگیرد؟ یک وزیر چگونه باید عمل کند که کفایت تکیه بر مسند وزارت را از دست بدهد؟ آیا معیارها و دلایل دیگری برای انتخاب وزرا و رأی اعتماد به آنها وجود دارد که مردم از آن بی‌خبر هستند؟
البته این ابهامات و سؤالات تنها بخشی از پرسش‌های افکار عمومی است که حسن روحانی و نمایندگانی که به عباس آخوندی رأی اعتماد داده‌اند، باید پاسخگوی آن باشند و دلایل خود برای برگزیدن و شایسته تشخیص دادن آخوندی را برای مردم روشن کنند.

▼ خبر ویژه
ابعاد گسترده فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا سلیمی، دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره آخرین نتایج تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان، اظهار داشت: ابعاد کار سنگین و گسترده است و در هر مرحله، ابعاد جدیدی از این فساد رونمایی می‌شود که تکان‌دهنده است. وی افزود: به تازگی سندی در این تحقیقات کشف شده است که نشان می‌دهد یکی از مدیران صندوق که از دو بخش حقوق می‌گرفته است، در یکی از دریافتی‌های خود سالیانه یک میلیارد و صد میلیون تومان حقوق گرفته که فیش آن به دست ما رسیده است. سلیمی با اظهار تأسف و تعجب از ابعاد بزرگ این فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان، بیان داشت: این فرد از صندوق ذخیره نیز حقوق می‌گرفته است و فیش یک میلیارد و صد میلیون تومانی وی مربوط به شرکت پتروشیمی وابسته به صندوق ذخیره است. دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: احتمال افزایش میزان تخلفات به بیش از 12 هزار میلیارد تومان نیز وجود دارد، البته یک‌شنبه این هفته، جلسه تحقیق و تفحص برگزار می‌شود و ابعاد دیگری در گزارش‌ها مطرح خواهد شد.
 
▼ اخبار
1ـ تجاوز آمریکا عزم ما را برای پاکسازی تروریست‌ها تقویت کرد

بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه با صدور بیانیه‌ای حمله موشکی آمریکا به فرودگاه الشعیرات در ریف حمص را تجاوزی آشکار و ستمکارانه دانست و اعلام کرد: اقدام آمریکا به این تجاوز شرم‌آور که در آن فرودگاه کشوری با حاکمیت مستقل را هدف قرار داد، به روشنی و قطعیت نشان داد آنچه سوریه همواره درباره تغییر نیافتن ماهیت آمریکا اعلام کرده، صحیح است و تغییر دولت‌ها در آن، سیاست ثابت این کشور در تجاوز به کشورها و تلاش برای سیطره بر جهان و ملت‌ها را تغییر نخواهد داد. بشار اسد ادامه داد: اگر آمریکا تصور می‌کند با این تجاوز توانسته است از مزدورانش در گروه‌های تروریستی حمایت کند، باید با صراحت تأکید کنم که این تجاوز موجب تقویت تصمیم و عزم دمشق برای هدف قرار دادن این مزدوران تروریست و خرد کردن آنها و پاک کردن خاک سوریه از لوث وجودشان در هر جا که پیدا شوند، شده است.

2ـ روحانی درباره دستاورد توافق «غلو» کرد
نشریه فارن‌پالیسی در تحلیلی به قلم «ایلان گلدبرگ» از مقامات دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نوشت: روحانی، رئیس‌جمهور ایران درباره مزایای اقتصادی توافق هسته‌ای غلو کرده است. گلدبرگ در این تحلیل نوشته است: در واقع، ایران از سرعت کاهش تحریم‌ها در دوران اوباما ناراضی بود که بخش زیادی از این موضوع تقصیر دولت ایران است، چرا که روحانی این توافق را با غلو در مزایای اقتصادی آن به عموم مردم فروخت. گلدبرگ افزوده است: تردید شرکت‌های بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری در ایران در دوران پسابرجام پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از گذشته هم بیشتر شده است. گفتنی است، شرکت‌های اروپایی، رسانه‌های غربی و مقامات غربی در ماه‌های گذشته بارها به این موضوع اذعان کرده‌اند که بانک‌های بین‌المللی از بیم نقض تحریم‌های آمریکا از انجام تراکنش‌های بانکی مربوط به ایران امتناع می‌کنند.

3ـ ماجرای استرداد هدیه‌های «صفدرحسینی» به نمایندگان
احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: در مجلس نهم برخی از نمایندگان برای جلسه‌ای به صندوق توسعه ملی رفته بودند که در آن زمان صفدرحسینی ریاست این صندوق را بر عهده داشت؛ پس از آن جلسه مسئولان این صندوق به نمایندگانی که در آن جلسه حضور داشتند، «لپ‌تاپ» هدیه داده بودند. نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پس از دادن این لپ‌تاپ‌ها به نمایندگان، آقای احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس نهم در نامه‌ای به رئیس مجلس خواستار بازگرداندن این هدیه‌ها به صندوق توسعه ملی شد. امیرآبادی اظهار داشت: پس از نامه توکلی به علی لاریجانی، لپ‌تاپ‌ها به دستور هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی به صندوق توسعه ملی بازگردانده شد.

▼ تا انتخابات
دستجردی، سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب گفت: دستگاه اجرایی کشور ناکارآمد است و این ناکارآمدی را در جنبه‌های مختلف زندگی مردم می‌بینیم؛ این وضع شامل وضعیت بد زندگی و اشتغال مردم است. مردم از وضعیت فعلی اقتصاد و وادادگی مسئولان اجرایی شاکی هستند. باید طرح نویی در انداخته شود و دولت کارآمد زمام اجرای امور را در دست بگیرد.
محمدرضا عارف با اشاره به نامه جمعی از نمایندگان اصلاح‌طلب برای انصراف برخی از کاندیداهای انتخابات شوراها به منظور رسیدن به اجماع، گفت: نامه‌ای را که فرستاده‌اند در دستور کار هیئت‌رئیسه قرار داده‌ایم، از این رو اطمینان می‌دهم لیست‌ها براساس ضوابطی که اعلام کرده‌ایم، بسته می‌شود. وی خاطرنشان کرد: قطعاً افراد ذی‌نفع در تصمیم‌گیری نقشی نخواهند داشت.

▼ اخبار کوتاه
جنگ‌افروزی آمریکا در خاورمیانه، به ویژه در سوریه بیش از شش میلیارد دلار برای واشنگتن هزینه در پی داشته است. دو ناوشکن آمریکایی که در شرق دریای مدیترانه نزدیک سواحل غربی سوریه حضور دارند، حدود 59 موشک تام‌هاوک به سوی پایگاه هوایی الشعیرات استان حمص شلیک کردند که هزینه شلیک هر یک از این موشک‌ها یک‌ونیم میلیون دلار است. گفتنی است، هزینه کلی عملیات نظامی آمریکا در خاورمیانه تا 31 ژانویه 2017 به شش میلیارد و 200 میلیون دلار رسیده که معادل حدود 480 هزار دلار در هر ساعت است.
مردم در روزهای ابتدایی‌ سال جاری با افزایش قیمت برخی از کالاهای اساسی و غیر اساسی مواجه شده‌اند. یکی از مهم‌ترین دلایل این افزایش قیمت به بالا رفتن دستمزدها در سال جاری گره خورده است، به گونه‌ای که بسیاری از اصناف و اتحادیه‌ها دلیل این افزایش قیمت یا تقاضا برای افزایش قیمت محصولات خود را بالا رفتن هزینه‌های تولید در سال 96، از جمله دستمزدها می‌دانند.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری درباره علت دستگیری 12 نفر از مدیران کانال‌های تلگرامی در روزهای پایانی سال گذشته گفت: کانال‌هایی که بسته شد و افرادی که در همین زمینه دستگیر شدند، به تشخیص قاضی پرونده مرتکب اعمال خلاف امنیت ملی شده بودند و اقدامات مجرمانه‌ای داشتند. دستگاه قضایی طبق قانون عمل می‌کند و برای ما تفاوتی نمی‌کند که این شبکه‌ها به چه جریانی وابسته باشند.
هادی قوامی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر الزام توجه دستگاه‌های مختلف به اصول اقتصاد مقاومتی، گفت: وزارت نفت با واردات 60 هزار تن لوله که مشابه داخلی داشته و اکنون کارخانجات آن با ظرفیت 10 درصد کار می‌کنند، 20 هزار شغل را از بین برد که این کار جنایت است.
منابع آگاه هندی خبر دادند: ایران در پاسخ به برنامه هند برای کاهش واردات نفت از این کشور، مهلتی را که به پالایشگاه‌های هندی برای پرداخت پول نفت خریداری شده از این کشور می‌داد، 30 روز کاهش و هزینه حمل‌ونقل محموله‌های نفتی برای دهلی نو را 20 درصد افزایش داد.
سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تأکید کرد: در بافت فرسوده 495 شهر به مساحت 54 هزار هکتار 11 میلیون نفر و در سکونت‌گاه‌های غیر رسمی 91 شهر به مساحت 53 هزار هکتار 9 میلیون نفر زندگی می‌کنند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات