صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۰۰۱۷۴
تحلیلی بر سفر اخیر ترزا می به عربستان سعودی

بازی چشم بسته ریاض در زمین لندن

ریاض و لندن هر دو بر این باورند که تحقق امنیت در غرب آسیا به سود آنها نیست و منجر به انزوا و کاهش قرت مانور عربستان و انگلیس در منطقه خواهد شد. تحقق امنیت در غرب آسیا، سبب خواهد شد تا بهانه ای برای حضور انگلیس در منطقه (از جمله پایگاه های دریایی این کشور در خلیج فارس) وجود نداشته باشد.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/حسین یاری
سفر اخیر نخست وزیر انگلیس به ریاض از ابعاد مختلفی قابل تامل است. وی در این سفر بار دیگر اتهامات ضد ایرانی خود را مطرح کرد. ترزا می در گفت و گو با روزنامه سعودی الریاض اظهار داشت:
«لندن و ریاض منافع مشترکی در رابطه با همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم دارند! ایران عامل بی ثباتی در منطقه است و باید برای مقابله با این کشور به اقدام دسته جمعی روی آورد! فعالیت های ایران عامل بی ثباتی در منطقه است و مقابله با اقدامات خصمانه ایران در لبنان، عراق، یمن و سوریه یا در منطقه خلیج فارس مستلزم اقدام دسته جمعی است....»
در خصوص سفر ترزا می به ریاض و ادعاها و اظهارات وی علیه ایران، لازم است نکاتی را مدنظر قرار دهیم:
نخست اینکه لندن و ریاض هر دو از اصلی ترین بازندگان تحولات منطقه محسوب می شوند. وجه مشترک عربستان سعودی و انگلیس، سرمایه گذاری امنیتی و نظامی آنها بر روی گروه های تروریستی مانند داعش و جبهه النصره در سوریه و عراق است. از این رو شکست گروه های تکفیری در سوریه و عراق برای حامیان انگلیسی و سعودی آن ها بسیار گران تمام شده است. از این رو یکی از نقاط اتصال لندن و ریاض در برهه زمانی فعلی، گروه های تروریستی و تکفیری مانند داعش و النصره و وضعیت سخت آنها در سوریه و عراق است. عصبانیت و خشم ترزا می و ملک سلمان از ایران نیز ریشه در همین مسئله دارد. هر اندازه گروه های تکفیری در منطقه با شکست و ناکامی بیشتری مواجه می شوند، بر میزان نارضایتی و خشم مقامات انگلیسی و سعودی علیه ایران افزوده می شود.
نکته دوم در خصوص سفر ترزا می به عربستان سعودی، به مراودات نظامی و تسلیحاتی لندن-ریاض باز می گردد. طی سال های اخیر انگلیس از اصلی ترین شرکای تسلیحاتی ریاض محسوب گردیده و در راستای تقویت توان نظامی آل سعود (جهت سرکوب مردم بی گناه یمن و بحرین) از هیچ کوششی دریغ نکرده است. همچنین یکی از اصلی ترین دغدغه های ترزا می و مقامات سعودی، بررسی راه های انتقال سلاح های انگلیسی به گروه های تکفیری و تروریستی در عراق و سوریه است. از این رو، ترزا می سعی کرده است ضمن افزایش میزان فروش و صادرات سلاح های مرگبار انگلیس به عربستان سعودی و کسب منافع آن، راهکارهای تزریق بیشتر بحران امنیت در منطقه و جهان اسلام را با همتایان سعودی خود مورد بررسی و تبادل نظر قرار دهد.
 ریاض و لندن هر دو بر این باورند که تحقق امنیت در غرب آسیا به سود آنها نیست و منجر به انزوا و کاهش قرت مانور عربستان و انگلیس در منطقه خواهد شد. تحقق امنیت در غرب آسیا، سبب خواهد شد تا بهانه ای برای حضور انگلیس در منطقه (از جمله پایگاه های دریایی این کشور در خلیج فارس) وجود نداشته باشد. همچنین در چنین شرایطی صادرات تسلیحاتی انگلیس به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس کاهش خواهد یافت. در چنین شرایطی، حفظ و استمرار و تشدید بحران امنیت در منطقه، از مهم ترین محورهای رایزنی ترزا می و ملک سلمان در جریان سفر نخست وزیر انگلیس به ریاض بوده است.

بازی چشم بسته ریاض در زمین لندن

در نهایت این که بازی آل سعود در زمین لندن، هزینه ها و تبعات سختی برای عربستان خواهد داشت. در دوران حکومت صدام حسین نیز وی در زمین ایالات متحده آمریکا و انگلیس بازی کرد، اما فرجام این بازی، چیزی جز نابودی صدام به دست خود لندن و واشنگتن نبود! اظهارات ضد ایرانی نخست وزیر انگلیس، در جهت جلب توجه سران سعودی و افزایش ضریب اطمینان ریاض به انگلیس (در راستای همکاری های مشترک منطقه ای و تقویت معادله دلار-اسلحه) است. این در حالیست که نتیجه اعتماد به بازی انگلیس در منطقه، چیزی جز شکست و نابودی نخواهد بود؛ حقیقتی که سران سعودی زمانی نسبت به آن آگاه خواهند شد که بسیار دیر شده است./الف.ی/

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات