صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۰۰۲۶۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 21 فروردین

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) دشمن هر یک از بخش‌های نیروهای مسلح، همچون ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و بسیج را به نحوی می‌کوبد تا از درون تهی شوند اما نیروهای مسلح باید از لحاظ سازماندهی روز به روز قوی‌تر شوند.(96/1/20) *** ولادت باسعادت مولی‌الموحدین، امیرالمؤمنین علی(ع) مبارک باد***
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF
▼ حرف روز
کور کردن خط «نمی‌شود و نمی‌توانیم»!

فرمانده معظم کل قوا در دیدار نوروزی فرماندهان ارشد نیروهای مسلح، با اشاره به برنامه دشمن برای تضعیف روحیه مردم، مسئولان و نیروهای مسلح و القای روحیه «نمی‌شود و نمی‌توانیم»، خاطرنشان کردند: «نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران باید با توکل بر خدا و اعتماد به نفس، روزبه‌روز توانایی‌ها و ظرفیت‌های خود را افزایش دهند و با ابتکار و همت بلند، کمبودها و خلأها را جبران کنند.» با وجود همه پیشرفت‌ها و تغییر و تطور برخی از منابع قدرت در جهان مبتنی بر فناوری و عصر اطلاعات دنیای امروز، منابع سخت‌افزارانه که در رأس آنها نیروی نظامی و سامانه دفاعی مستحکم، منعطف و پیشرفته است، نه تنها کارایی خود را از دست نداده، بلکه بر اهمیت آن افزوده شده است. در بین نیروهای نظامی نیز آن مجموعه‌ای که با اعتقاد و باور قلبی بازدارندگی ملی می‌آفریند، جزء بهترین و مقتدرترین نیروهای نظامی است که به تعبیر قرآن یکی از آنها با ده‌ها نفر از ارتش کفر و ظلم برابری می‌کند.
چندی پیش روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» با انتشار یک سند راهبردی داخلی در وزارت دفاع آمریکا که حاکی از نگرانی غرب درباره پیشرفت‌های نظامی ایران است، پرده از نگرانی‌های غرب در این زمینه برداشت. صرف‌نظر از بعد بزرگ‌نمایی و معتبرسازی تهدید ایران برای اجماع‌سازی علیه نظام اسلامی، سه عامل اساسی وجود دارد که موجب تردید آمریکا در ورود به ماجراجویی نظامی با ایران به شمار می‌رود؛ اول اینکه منحصر ماندن این جنگ در مرزهایی که آمریکا می‌خواهد باقی بماند، سخت است. دوم اینکه جنگ علیه ایران اولین جنگی خواهد بود که ارتش آمریکا بر اساس شرایط جنگ‌های نوین باید وارد آن شود؛ چرا که ایران ارتشی متعلق به یک قرن پیش ندارد، بلکه به خوبی نقاط قوت آمریکا را شناخته و تجهیزات لازم را برای از بین بردن کارایی آنها فراهم کرده است. این موضوع در رضایت نسبی فرمانده معظم کل قوا از میزان، گستره و عمق پیشرفت دفاعی ایران مشهود بود و عامل سوم نیروی انسانی خوش‌فکر، معتقد و عاشق شهادت است که جهان روحیه شهادت‌طلبی و فداکاری آن در جنگ تحمیلی را به یاد دارد. حفظ این عوامل در گرو کور کردن خط «نمی‌شود و نمی‌توانیم» در داخل است.

▼ گزارش روز
لبخندهای فریبنده

حالا دیگر در صفحه اول رسانه‌های اصلاح‌طلب از تصاویر بزرگ مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا با تیترهای پر آب‌وتاب خبری نیست، مردم کمتر تصاویر خندان محمدجواد ظریف را در حال پایین آمدن از پلکان هواپیما در کشورهای غربی در سرخط خبرها مشاهده می‌کنند و حسن روحانی نیز هر روز اظهارات عجیب‌تر و غیر قابل فهم‌تری را برای توصیف برجام به کار می‌برد. به تعبیر دقیق‌تر حالا همه می‌دانند برجام آن چیزی نبود که گفته می‌شد؛ اما در این میان جملات و عباراتی بسیار درس‌آموز برای ملت ایران و به ویژه برای دولت دوازدهم که به زودی جایگزین دولت یازدهم خواهد شد، دربردارد که یکی از این عبارات سخنان وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در اندیشکده «وودرو ویلسون» و در حضور کاترین اشتون، مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپاست که می‌گوید: «به این ترتیب ایران توافق کرد تمام کارهای فنی لازم را برای اطمینان دادن از اینکه تمام مسیرهای تأمین مواد شکافت‌پذیر در این کشور مسدود شده و هیچ زنجیره مخفیانه‌ای هم برای تأمین مواد شکافت‌پذیر در این کشور قابل شکل‌گیری نباشد، به انجام برساند و 1+5 و اتحادیه اروپا توافق کردند که (با پوزخند) تحریم‌های هسته‌ای را بلند کنند؛ بلند کردن در زبان انگلیسی به معنی «معلق نگاه داشتن» است، اما در زبان ایرانی به معنی «پایان دادن» است؛ به همین دلیل هم ما از لغت «بلند کردن» استفاده کردیم. یکی از کارهای مهمی که شخص در دیپلماسی انجام می‌دهد، توجه به زبان است؛ خود این معلق نگه داشتن هم فقط شامل تحریم‌های هسته‌ای و نه تحریم‌های مربوط به مقابله با تروریسم یا نقض حقوق بشر و یا تحریم‌های مربوط به اشاعه و انتقال تسلیحات می‌شود.» عباراتی که تفسیر ساده آن همان هشدارهای مکرر رهبر معظم انقلاب است که نباید به خنده آنان اعتماد کرد و غافل شد که طرف مذاکره دشمن ماست.

▼ اخبار ویژه
آمریکا به دنبال اختلال در زیرساخت‌های برق ایران

سردار جلالی با بیان اینکه نیمه دوم خرداد ماه امسال رزمایش آمادگی تست برق را خواهیم داشت، تأکید کرد: همه دستگاه‌هایی که به برق وابستگی دارند، باید وابستگی‌های‌شان را با دستگاه‌های دیگر موازنه‌سازی کنند. وی با بیان اینکه زمانی نیز باید برای رزمایش قطعی برق در نظر گرفته شود، گفت: حادثه بهمن ماه سال گذشته را می‌توانیم به منزله یک سناریوی پایه در نظر بگیریم؛ این حادثه در حوزه برق ممکن است با منشأ سایبری نیز تکرار شود. آمریکا طرحی به نام نیتروزئوس طراحی کرده که زیرساخت‌های برق ایران به منزله هدف سایبری طرح تعریف شده است؛ از این رو باید آمادگی‌های لازم ارتقا یابند.

ماجرای آدم‌های خاص در بانک‌ها

دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با بیان اینکه ۹۵ هزار میلیارد تومان معوقات بانکی داریم، گفت: ۱۳۰۰ میلیارد از هشت هزار میلیارد تومان معوقات بانک سرمایه وصول شده است. از بدهکار بزرگ بانکی که هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی به بانک‌ها داشت، بیش از سه هزار میلیارد تومان وصول کرده‌ایم. وی افزود: فساد کلان از سوی یقه سفیدهای متصل به احزاب سیاسی و جناح‌های قدرت صورت می‌گیرد. در بررسی‌ها مشخص شده است، بدهکاران کلان بانکی در بانک‌ها آدم‌های خودشان را سر کار آورده و بانک را تقسیم‌بندی کرده بودند.
 
▼ اخبار
1ـ تیلرسون: نباید تجربه لیبی را از یاد ببریم

وزیر خارجه آمریکا با ردّ احتمال مداخله نظامی برای تغییر نظام سوریه، گفت: اقدام نظامی برای تغییر حکومت در یک کشور، به هرج‌ومرج منجر می‌شود. او در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا به دنبال کنار زدن «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه از طریق نظامی است، گفت: در لیبی شاهد بودیم که وقتی به شکل خشونت‌آمیز برای تغییر رژیم اقدام می‌شود، چه اتفاقی می‌افتد. تیلرسون افزود: وضعیت لیبی هنوز هم پر هرج‌ومرج است و به نظر من وضع زندگی مردم لیبی امروز بهتر از گذشته (پیش از تغییر نظام) نیست. بنابراین، فکر می‌کنم باید از گذشته درس بگیریم. تیلرسون با بیان اینکه رویکرد واشنگتن در قبال سوریه تغییر نکرده است، افزود: امیدواریم که از طریق روند سوری، با همکاری اعضای ائتلاف و سازمان ملل و به ویژه از مسیر روند ژنو، بتوانیم نتیجه‌ای سیاسی به دست آوریم که در آن مردم سوریه سرنوشت بشار اسد و مشروعیت او را مشخص کنند.

2ـ کنایه تند نماینده قم به رئیس‌جمهور
نماینده مردم قم گفت: اگر به اندازه رنگ ریش و ‌ست لباس برای اقتصاد مقاومتی وقت می‌گذاشتند، وضعیت بهتری داشتیم. حجت‌الاسلام ذوالنوری درباره دستور روحانی به صالحی در تخریب سانتریفیوژها گفت: در فردو دو هزار و 700 سانتریفیوژ داشتیم که معمولاً نسل‌های بالاتر در آن قرار داشت؛ اما این تعداد به یک هزار و 44 سانتریفیوژ رسید. وقتی این دستگاه‌ها جمع می‌شد آقای رئیس‌جمهور با رئیس سازمان انرژی اتمی تماس می‌گیرد و می‌گوید چرا زودتر جمع نمی‌کنید که او اعلام می‌کند برای هر یک از سانتریفیوژهای فردو 600 هزار یورو خرج شده است، اجازه دهید آنها را به گونه‌ای جمع کنیم که کمتر آسیب ببیند؛ اما آقای رئیس‌جمهور گفته بود، «بکن بریز دور، اگر کارگر ندارید از تهران بفرستم.»

▼ تا انتخابات
پایگاه خبری «نامه‌نیوز» که به جریان اصلاحات نزدیک است، مدعی شد: عصر دیروز جمعی از چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای اصولگرا جلسه‌ای را با محمدباقر قالیباف، شهردار تهران برگزار کرده‌اند. شنیده‌ها حاکی از آن است که این افراد توانسته‌اند قالیباف را برای حضور در انتخابات مجاب کرده و وی به زودی اعلام کاندیداتوری خواهد کرد. همچنین شنیده شده است، رستم قاسمی و نیکزاد اعلام کرده‌اند که در انتخابات نام‌نویسی خواهند کرد.
عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی گفت: شورای مرکزی جبهه مردمی پس از بررسی نظرسنجی‌ها و ملاک‌های دیگر، گزینه نهایی را از بین پنج گزینه‌ای که در مجمع ملی بیشترین رأی را کسب کرده بودند، انتخاب خواهد کرد. محمدرضا کاشفی افزود: فعلاً نمی‌‌توان هیچ گزینه‌ای را برای انتخابات ریاست‌جمهوری گزینه نهایی یا قطعی خواند؛ چرا که گزینه نهایی انتخاب نشده است.
شنیده‌ها حاکی از آن است که یکی از نمایندگان سابق مجلس در راستای فعالیت احمدی‌نژاد در عرصه انتخابات سال جاری، رایزنی‌هایی را با برخی از چهره‌های سیاسی انجام داده است. وی در این راستا سفری هم به قم داشته و از علما و فعالان سیاسی درخواست کرده است از نقش‌آفرینی احمدی‌نژاد در عرصه انتخابات حمایت کنند که این درخواست با واکنش علما مواجه شده است.
یکی از روزنامه‌های نزدیک به دولت تدبیر و امید از انتصاب علی جنتی، وزیر مستعفی فرهنگ به سِمت ریاست کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات روحانی خبر داد و نوشت: محمد فاضلی، معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک دولت هم به عنوان دبیر ستاد انتخابات روحانی منصوب شده است.

▼ اخبار کوتاه
سردار علی مؤیدی، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره حذف اعدام قاچاقچیان مواد مخدر گفت:‌ مسئله حذف اعدام قاچاقچیان مواد مخدر مطرح نیست و به رسانه‌ها تذکر می‌دهم این مسئله را بی‌خود و بی‌اساس بدون منطق اعلام و مطرح نکنند؛ زیرا برخی رسانه‌ها درصدد فراهم کردن فضا برای قاچاقچیان هستند. با این حال اعلام می‌کنم نه مجلس، نه دستگاه قضا و نه دولت به دنبال حذف اعدام‌ها نیستند؛ بلکه درصدد ایجاد اصلاحاتی در زمینه مجازات مجرمان مواد مخدر هستند.
رسانه‌های صهیونیستی فاش کردند ایادی این رژیم در تصمیم‌گیری برای حمله موشکی آمریکا به سوریه و جمع‌آوری اطلاعات مشارکت داشته‌اند. بنا بر این اخبار «جرد کوشنر» داماد دونالد ترامپ که فردی یهودی و صهیونیست است، عامل ترغیب کاخ سفید برای حمله موشکی به سوریه بوده است. گزارشگران صهیونیستی همچنین فاش کردند صهیونیست‌ها با ارسال گزارش‌های اطلاعاتی برای آمریکا، حملات موشکی به سوریه را تسهیل کرده‌اند.
نخستین هواپیما از ۱۸۰ فروند هواپیمایی که ایران‌ایر بر سر خرید آنها با بوئینگ به توافق رسیده است، تا یک ماه آینده به ایران می‌آید. این هواپیما، مرجوعی ترکیش ایر (شرکت هواپیمایی دولتی ترکیه) است. همچنین قرارداد خرید 20 فروند هواپیمای کوتاه‌برد ATR با حضور نمایندگان این شرکت و مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایر به امضا می‌رسد.
میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس گفت: با توجه به اینکه درخواست‌کنندگان استیضاح‌ وزیر آموزش‌وپرورش از پاسخ‌های وزیر در جلسه کمیسیون قانع نشدند، استیضاح به هیئت‌رئیسه مجلس ارجاع شد تا برای طرح در صحن علنی تصمیم‌گیری شود.
«نیکی هیلی» سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» تصریح کرد: اولویت‌های آمریکا شکست دادن داعش، پایان دادن به نفوذ ایران در منطقه و کنار گذاشتن اسد، رئیس‌جمهور سوریه است.
در واکنش به حمله موشکی اخیر آمریکا به سوریه گفت‌وگوی تلفنی سران ایران و سوریه پس از مدت‌ها انجام می‌شود. آخرین تماس تلفنی میان روحانی و بشار اسد مربوط به آذرماه 1392 (چهار سال پیش) است.
نفت اوپک که با افزایش ذخایر آمریکا 48 دلاری شده بود، با افزایش تقاضا در جهان و همچنین کاهش تولید این سازمان به 52 دلار رسید.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات