تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۰۰۲۷۹
عضو شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان: مي‌خواهيم بي‌واسطه با رهبري حرف بزنند

اصلاح‌طلبان با رهبري بناي رقابت ندارند

(روزنامه بهار – 1395/11/26 – شماره 129 – صفحه 2)

عضو شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان گفت: اصلاح‌طلبان با رهبري بي‌ارتباط نبوده‌اند. جربان‌هاي تند و افراطي اصولگرا تلاش مي‌كنند اصلاح‌طلبان را مخالف رهبري نشان دهند. جريان اصلي اصلاح‌طلب تلاش مي‌كند تا نشان دهد با رهبري بناي رقابت ندارد.

حجت‌الاسلام محسن رهامي در گفت‌وگوي تفصيلي با «ديده‌بان ايران» درباره اينكه چرا اصلاح‌طلبان طرح آشتي ملي با توجه به موضوع و ارتباط با رهبر معظم انقلاب را مطرح كرده‌اند، گفت: اصلاح‌طلبان قبلا هم با مقام معظم رهبري بي‌ارتباط نبودند؛ آيت‌الله خامنه‌اي يك شخصيت فرهنگي هستند، قبل از رياست جمهوري كه به عنوان نماينده مردم تهران در مجلس بودند و نيز در دوره فعاليت حزب جمهوري اسلامي، با آقايان كروبي و موسوي و نمايندگان مجلس، از جمله بنده ارتباط كاري داشتند اين حقوقدان و استاد دانشگاه تصريح كرد: از نظر جايگاه حقوقي هم به عنوان رهبري، ضرورت دارد كه اصلاح‌طلبان و اصولگرايان با ايشان در تعامل باشند، به خصوص كه اصلاح‌طلبان در چارچوب قانون اساسي حركت مي‌كنند نمي‌توانند به اين جايگاه مهم كه ستون وسط خيمه نظام محسوب مي‌شود بي‌ارتباط باشند اين استاد دانشگاه در ادامه يادآور شد: بعضي از جريان‌هاي تند افراطي اصولگرا تلاش مي‌كنند اصلاح‌طلبان را بي‌اعتنا به رهبري و جايگاه رهبري نشان دهند. عضو شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان در ادامه افزود: از جهتي هم برخي از جريانات افراطي منتسب به اصلاح‌طلبان، حركت‌هاي تند افراطي اصولگرايان را تقويت كردند و مواضعي گرفتند كه به نحوي نشانگر زاويه با رهبري بوده و اين موضوع براي جناح‌هاي مخالف اصلاحات مستمسكي شده تا اصلاح‌طلبان را افرادي ناهماهنگ با رهبري جلوه دهند.

وي ادامه داد: جريان‌هاي اصلي و منطقي اصلاح‌طلب تلاش مي‌كنند تا نشان دهند ما نسبت به جايگاه رهبري و هم نسبت به شخص رهبر، حرمت قائليم دو در چارچوب قانون اساسي، از ايشان حمايت مي‌كنيم و به هيچ‌وجه بناي رقابت با جايگاه رهبري را نداريم. رهامي خاطر نشان كرد: ممكن است نسبت به برخي از افراد، نهادها و حوزه‌هاي منتسب به رهبري و يا عملكرد آنها، انتقاد داشته باشيم، مثلا بعضي از اعضاي آنها، انتقاد داشته باشيم، مثلا بعضي از اعضاي شوراي نگهبان، بعضي از ائمه جمعه، يا برخي از فرماندهان نظامي، ولي تلاش مي‌كنيم كه اين انتقاد را كه امري طبيعي بوده و مخالفتي با اساس جايگاه رهبري ندارد، را به نحو منطقي و مناسبي به ايشان اعلام كنيم كه موجب تضعيف رهبري نظام نشود.

اين استاد دانشگاه در ادامه به نقش آيت‌الله هاشمي رفسنجاني اشاره كرد و گفت: آقاي هاشمي اين تعامل را بسيار خوب برقرار مي‌كردند و خيلي از مسائلي كه نيروها و احزاب اصلاح‌طلب داشتند را به رهبري منتقل مي‌كردند؛ با رحلت ايشان خلا بزرگي ايجاد شد، امروز اين ضرورت وجود دارد كه اين خلا جبران شود و ديدگاه‌هاي ما بي‌واسطه و يا مستقيم به رهبري منتقل شود. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب خاطرنشان كرد: البته اين موضوع را از سال‌هاي گذشته شروع كرده‌ايم، از جمله بنده به عنوان مسئول تعامل و رايزني اصلاح‌طلبان، سال گذشته ملاقات‌هايي با برخي از شخصيت‌ها و مراجع نظير آيت‌الله يزدي، آيت‌الله مومن و برخي مسئولان نهادهاي زير نظر رهبري داشتم تا فضايي كه در انتخابات مجلس هشتم و نهم و خصوصا انتخابات سال 88 به وجود آمد و باعث شكاف در جريان‌هاي سياسي شده بود، تا حد امكان به يك فضاي همكاري و تعامل تبديل شود.

رهامي گفت: تلاش ما اين است كه در چارچوب قانون اساسي، همكاري موثر داشته باشيم، بارها هم اعلام كرده‌ايم كه ما يار و ياور نظام و رهبري هستيم و نه رقيب، در مسائل كلان بين‌المللي و داخلي نقطه نظراتي اصلاحي داريم كه اين نقطه نظرها، در بعضي موارد لزوما ممكن است موافق نظرات رهبري نباشد. اين حقوقدان در ادامه با بيان اينكه بايد اين ديدگاه‌ها را به ايشان ارائه كنيم، اظهار داشت: اصلاح‌‌طلبان يك مجموعه از نيروهاي با تجريه نظام هستند كه اكثرا از مديران ارشد دهه60كشور هستند و به عنوان كارشناس و كساني كه مي‌خواهيم باري از دوش ايشان برداريم نقطه نظراتمان را ارائه مي‌كنيم، اما به هر حال تصميم‌نهايي با ايشان است. رهامي تاكيد كرد: بايد اين خلاءاي كه بعد از رحلت آيات هاشمي و موسوي اردبيلي ايجاد شده است را پر كرده و فضاي مه آلودي كه برخي‌ها ايجاد مي‌كنند تا واقعيت‌ها ديده نشود را شفاف كنيم، زيرا اين روند نه به نفع اصلاح‌طلبان و نه به نفع نظام و رهبري است. وي با اشاره به مصوبه اخير شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان اظهار داشت: مصوبه اخير شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان مبني بر دعوت از بنده براي عضويت و شركت در جلسات شورا، دعوت به ادامه همكاري‌هايي است كه قبلا به عنوان مسئول كميته تعامل و رايزني شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان به عهده داشتم تا با توجه به تجارب قبلي، زمينه تعامل و تفاهم بيشتري در بين نيروهاي اصلاح‌طلب فراهم شود.

رهامي با اشاره به انتخابات چهارمين دوره شوراي شهر تهران در سال 92 گفت: ما خيلي تلاش كرديم كه نيروهاي متخصص و وفادار وارد شورا شوند، كميته انتخاباتي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات كه مسئوليت نهايي كردن ليست نامزدهاي شوراي چهارم را به عهده داشت، نامزدههاي منفرد و نيز نامزدهاي معرفي شده تمامي احزاب و تشكل‌ها را مورد بررسي دقيق قرار داد، نمايندگان احزاب و تشكل‌هاي سياسي نوعا دفاع از نامزدهاي معرفي شده را به عهده داشتند، خانم راستگو هم سهميه حزب مربوطه خود بود كه با توجه به سابقه همكاري با شوراي مركزي حزب متبوع خود و تجربه در مجلس پنجم، در ليست 31 نفره شورا گرفت، از ليست‌ ما 14 نفر موفق شدند به شوراي تهران راه پيدا كنند و تا كنون اكثريت قريب به اتفاق آنها يعني 13 نفر اين جمع منجسم عمل كرده، و فقط يك نفر آنها به تعهدات تشيكلاتي پايبندي نشان نداده است. ضمنا ورزشكاران شورا از طريق ليست مستقل خودشان به شورا راه يافته‌اند و جزء ليست كميته انتخاباتي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات نبودند.

وي خاطر نشان كرد: شوراي چهارم در فضاي بسيار مسدود و امنيتي دولت دهم و رد صلاحيت‌هاي گسترده نامزدهاي اصلاح‌طلب از طرف هيات‌هاي اجرايي دولت وقت و هيات‌هاي نظارت مجلس نهم شكل گرفت و دست ما بسته بود و چندان جاي مانور نداشتيم. رهامي در خصوص معيارهاي نامزدهاي شوراي پنجم نيز تاكيد كرد: با توجه به تجارب شوراي اول تا چهارم و نيز با عنايت به ماموريت‌ها و مسئوليت‌هاي شوراي شهر، افراد متناسب با اين ماموريت در اولويت قرار خواهند گرفت.

اين استاد دانشگاه افزود: براي قرار گرفتن در ليست اصلاح‌طلبان لازم است افراد شناسايي شده تخصص‌هايي را داشته‌ باشند. داشتن تخصص و تجربه در مديريت شهري، مسائل مالي و بودجه‌اي كلان، معضلات مبتلا به كلانشهرها از قبيل آلودگي هوا، ترافيك، ساخت و سازهاي نامناسب، آسيب‌هاي اجتماعي، مشكلات خاص شهرك‌هاي حاشيه‌اي، زلزله و ساير حوادث غير مترقبه، از جمله اين معيارهاست. عضو شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان با بيان اينكه در مجلس دهم نيز برخي از افرادي كه با انتساب به اصلاح‌طلبان و حمايت آنها و يا حاميان دولت وارد مجلس شدند، به بعضي تعهدات تشكيلاتي عمل نكردند، اظهار داشت: در فضايي كه احزاب و تشكل‌ها فعاليت‌ حزبي تمام عيار و قدرت مانور ندارند و ليست‌ها بيشتر با حمايت اشخاص و به صورت‌ هياتي و محفلي بسته مي‌شود، اين نوع عملكردها تا حدي طبيعي است، اتفاقا در مورد شوراي چهارم اين ضعف كمتر از مجلس دهم مي‌باشد، ما در تلاش هستيم تا با بررسي سوابق نامزدها و اخذ تعهدات بيشتر، آسيب‌پذيري پس از انتخابات را كاهش دهيم. رهامي افزود: تها راهي كه وجود دارد تا ديگر شاهد اين گونه موارد نشويم اين است كه افراد در حزب‌ها فعاليت طولاني داشته باشند و خودشان را در مسئوليت‌هاي مختلف از بخشداري و فرمانداري و استانداري و امثال آنها، نشان دهند و بعد از چندين سال تجربه، صلاحيت و سوابق كافي براي ورود به مجلس و شوراي شهر را پيدا كنند، در همه احزاب دنيا هم اين چنين است و يك فرد نمي‌تواند مثلا امروز عضو حزبي شود و فردا در ليست آن حزب براي انتخابات مجلس و شوراي شهر، كه يكي پارلمان ملي و ديگري پارلمان شهري و محلي است، قرار گيرد.

ش.د9504369

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات